پیام خراسان

آخرين مطالب

گزارش ایسنا از هجدهمین نمایشگاه هفته پژوهش استان؛

از شاه‌کلید اقتصاد مقاومتی تا امیدواهی پژوهشگران به وعده‌‌های حمایت علمي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - مساله اصلی پژوهش در ایران به عنوان یک موضوع خوب و مفید و البته فعالیت پژوهشگران در بهترین حالت به عنوان فعالیتی افتخار آمیز و مایه غرور ملی تلقی می‌شود. اما با این وجود هنوز پژوهش در ایران به عنوان موضوعی زیر بنایی تلقی نمی‌شود. 
انتظار معمول از بیشتر کارهای پژوهشی در کشوری مانند ایران، نتایجی ملموس، تجهیزات و ابرازی قابل مشاهده و به سرعت قابل استفاده است. در این صورت کار پژوهشی بنیادی، پایه و همچین پژوهش های علوم انسانی و کاربردی ولی طولانی مدت معمولا به عنوان کارهایی نامطلوب که در اولویت تخصیص بودجه قرار نمی گیرند، تلقی می شوند. این نوع نگاه را همواره می توان در نحوه توجه به مثلا نمایشگاه‌های هفته پژوهش درک کرد. 
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، هفته پژوهش در آذر ماه هر سال فرصت مغتنمی برای بررسی دستاوردها و چالش‌های حوزه پژوهش و فناوری در سطح کشور و مقایسه وضعیت فعلی با سالیان گذشته است.
هجدهمین نمایشگاه پژوهش و فناوری استان خراسان رضوی امسال با برپایی حدود 400 غرفه از80 دانشگاه، مراکز علمی و فرهنگی، 20 دستگاه اجرایی، 45 پژوهش‌سرای دانش‌آموزی، سه شرکت فن‌بازار و سه شرکت کارگزاری حرفه‌ای در حوزه تبادل فناوری و ارائه 1700 محصول در فضایی بالغ‌بر 8000 مترمربع از 17 تا 20 آذرماه به مدت 4 روز در محل نمایشگاه‌ بین‌المللی مشهد برگزار شد.
در این نمایشگاه تمامی غرفه داران سعی داشتند که محصولات خود را به بهترین نحو به مراجعه کنندگان معرفی و آن‌ها را تکنولوژی های روز آشنا کنند. این نمایشگاه فرصت مطلوبی را برای تعامل و ارتباط پژوهشگران با بخش دولتی و خصوصی فراهم کرد.
نحوه ارائه دستاوردهای پژوشی شرکت کنندگان هجدهمین نمایشگاه پژوهش و فناوری استان در مقایسه با سال‌های گذشته را می توان اصلی ترین تفاوتی دانست که در این دوره از نمایشگاه به چشم می‌خورد؛ در نمایشگاه‌های سال‌های گذشته عمده دستاوردها به صورت مکتوب ارائه می‌شد، اما امسال طرح‌های پژوهشی از قالب تئوری خارج شده و شکل و شمایلی اجرایی به خود گرفته بودند که فضای نمایشگاه را تحت تاثیر قرار داده بود.
از سوی دیگر با وجود ارتقاء سطح کیفی هجدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، غرفه برخی از دانشگاه‌های اصلی و نهادهای علمی استان نسبت به سال‌های گذشته نه تنها پیشرفتی نداشت، بلکه کیفیتشان نیز کاهش یافته بود که جای تآمل دارد.
در ادامه گزارش خبرگزاری ایسنا را از انتقادات و پیشنهادات شرکت کنندگان هجدهمین نمایشگاه پژوهش و فناوری استان می‌خوانید:
تکیه بر دانش فناوران کشور برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی
اکبر امینی، معاون پشتیبان فناوری پارک علم و فناوری خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در حاشیه هجدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری استان با اشاره‌ به شعار مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد دانش بنیان، اظهار کرد: یکی از مسیرهای اصلی برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی تکیه بر دانش بومی، متخصصین، فناوران و محققین کشور است و باید بدانیم تا زمانی که نتایج علمی و دانش ما در سطح مقالات باقی بماند به ثروت و اقتصادی که مدنظر ما است؛ دست نخواهیم یافت.
وی ادامه داد: اما اگر این اقتصاد، دانش و علم روندی را طی کند که تبدیل به یک محصول شود که ما به آن چرخه فناوری می‌گوییم و به نوعی تجاری سازی شود که بتوان آن‌ها را تبدیل به محصول قابل عرضه‌ای کرد، قطعا شاه کلید اقتصاد مقاومتی محقق خواهد شد.
معاون پشتیبان فناوری پارک علم و فناوری خراسان رضوی تاکید کرد: به عقیده من مهد این فعالیت‌ها در شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های فناور مستقر در مرکز رشد و پارک‌های علم و فناوری است که در واقع توسط جوانان این مرز و بوم ایجاد می‌شود و در حال حاضر شاهدیم که این دانش‌ها تجاری سازی شده‌اند و در حال خدمت رسانی به جامعه و کشور هستند.
استفاده از محصولات داخلی باید دغدغه ایرانیان باشد
امینی با بیان اینکه خوشبختانه هرساله روند پیشرفت این دستاوردها بهتر می‌شود و ما شاهد رشد این دستاوردها هستیم و به نوعی این نمایشگاه‌ها فضایی را هم برای رقابت و فعالیت شرکت‌های دانش بنیان به وجود می‌آورند، عنوان کرد: در واقع اگر فرهنگ استفاده از محصولات داخلی به صورت دغدغه‌ای برای افراد جامعه در آید و تک تک خانواده‌های ایرانی به دنبال محصولات ایرانی باشند قطعا این مسیر موفقیت ادامه پیدا می‌کند و شاهد آینده بهتری برای جامعه خواهیم بود که این موضوع خود منجر به رشد کشورمان خواهد شد و انشاالله که وزنه صادراتمان بیشتر و پررنگ تر از وارداتمان خواهد شد.
معاون پشتیبان فناوری پارک علم و فناوری خراسان رضوی خاطرنشان می‌کند: همیشه در ایام هفته پژوهش، پارک علم و فناوری سعی دارد با آخرین فناوری‌ها و تکنولوژی‌هایی توسط شرکت‌های فناور و دانش بنیان در سال گذشته به انجام رسیده، در نمایشگاه شرکت کند و امسال هم نزدیک به 25 فناوری را در نمایشگاه عرضه کرده‌ایم که برخی از آن‌ها فناوری‌های منحصر به فردی در سطح بین‌المللی هستند.
نمایشگاه پژوهش باید بیشتر جنبه فناورانه و نوآوارنه داشته باشد
جواد یغما، رییس گروه پژوهش و فناوری شهرداری مشهد در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه نمایشگاه پژوهش فرصت خوبی است تا تمام دستگاه‌های اجرایی پتانسیل‌های خود را در آن ارائه ‌دهند، اظهار کرد: این نمایشگاه باید به سمتی پیش رود که بیشتر جنبه فناورانه و نوآورانه‌ داشته‌باشد و ما نیز هدفمان بر این است که پژوهش‌هایی را انجام دهیم که به تولید یک محصول ختم شود. بر همین اساس پژوهش‌هایی که ما انجام داده‌ایم، کاربردی بوده، بنابراین از تاثیرگذاری بالاتری نیز برخوردار هستند، امیدواریم این نمایشگاه سال‌های آینده بیشتر به سمت پژوهش‌های کاربردی حرکت کند.
وی خاطرنشان می‌کند: امسال هم غرفه شهرداری مشهد سعی داشته است که در همه حوزه‌های شهری ورود پیدا کند و تا اندازه‎ای که پتانسیل داشته‌ایم از شیوه‌های نوین استفاده بیشتری داشته و آن‌ها را به کار گرفته باشیم.
یغما عنوان می‌کند: در واقع این نمایشگاه تاثیرات بسیار زیاد و مفیدی دارد چرا که ما با حضور در این نمایشگاه‌ها اعلام می‌کنیم که چه فعالیت‌هایی را انجام داده‌ایم و عملا کارهای خود را به نوعی به دیگران می‌شناسانیم و از این طریق نیز خود را به دیدگاه نقد می‌گذاریم.
رییس گروه پژوهش و فناوری شهرداری مشهد می‌گوید: ما با حضور در این نمایشگاه و ارائه پتانسیل‌های خود نیز نیازهای واقعی خود را در اینجا عرضه می‌کنیم، اعلام نیاز برای به کارگیری نیروی مخترع، محقق، پژوهشگر و...که می‌توانند در این راستا به ما کمک کنند؛ می‌کنیم و به گونه‌ای نیز این کارها ایجاد بازاریابی برای برخی شرکت‌های دانش بینان می‌شود.
وی تصریح می‌کند: در واقع در طی این نمایشگاه نیازهای خود را هم به شرکت‌های دانش بنیان و مخترعین ارائه داده‌ایم که امیدواریم بتوانند ما را در این زمینه یاری دهند تا در نتیجه این امر، بتوانیم به شهروندان خدمت رسانی کنیم.
استقبال پرشور مردمی از هجدهمین نمایشگاه پژوهش استان
رییس گروه پژوهش و فناوری شهرداری مشهد معتقد است نمایشگاه امسال رشد نسبتا بهتری نسبت به سال گذشته داشته است و شاهد موفقیت‌های بیشتری هستیم و طرح‌های بیشتر و با کیفیت تری در آن ارائه شده است؛ با وجود اینکه این نمایشگاه به نوعی تخصصی و برای قشر خاصی از جامعه برگزار شده است و بازدیدکنندگان متفاوتی هم دارد، اما با استقبال بسیار خوبی از سوی مردم رو به رو بود.
سیدهادی رضایی، مسوول روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی عنوان کرد: معمولا نمایشگاه‌های تخصصی نظیر پژوهش با استقبال مردمی کمتری روبه رو هستند و عمده استقبال کنندگان تنها قشر خاصی از جامعه هستند، لذا نمی توان انتظار استقبال زیادی را مشابه نمایشگاه های عمومی از این نمایشگاه داشت.
«نبود حمایت» مشکل اصلی تولیدکنندگان داخلی
محمد مهدی پورخواجه، یکی از مخترعین حوزه مرکز رشد و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با بیان اینکه نمایشگاه پژوهش و فناوری امسال نسبت به سال گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است، اظهار می‌کند: مشارکت واحدهای فناوری و تکنولوژی در این نمایشگاه، بسیار امیدوار کننده است، اما در عمل که بخواهند وارد بازار شوند، متاسفانه هیچ گونه حمایتی از آن‌ها صورت نمی‌گیرد که منجر به شکست پروژه می‌شود، چه بسا که آن، پروژه‌ای مهم و ارزشمند باشد و تحولی را در کشور ایجاد کند.
وی ادامه داد: متاسفانه معضلی که شرکت‌های فناور و تولید کننده‌های داخلی با آن روبه رو هستند، نبود حمایت از سوی بخش دولتی و خصوصی است، چرا که موضوع تولید به ویژه تولیدهای بومی و تولیدات دانش بنیان هزینه بر هستند و نیاز به حمایت همه جانبه دارند، زیرا فرآیند وارد کردن به بازار زمان زیادی را به خود اختصاص می‌دهد و به همان میزان هم هزینه بالایی را می‌طلبد.
امید واهی پژوهشگران به وعده‌ی حمایت مسئولان
این مخترع اظهار کرد: نمایشگاه پژوهش فرصتی برای ارائه محصولات و جذب حمایت از نهادهای مختلف است، اما متاسفانه تمام این حمایت‌ها تنها در مرحله وعده‌های واهی باقی می‌ماند و به مرحله عملی نمی‌رسد که در این میان این موضوعات باعث می‌شود که مخترعان، محقق و پژوهشگران به سمت ارگان‌های دولتی روی نیاورند و به رشد قابل توجهی که مورد انتظار است، دست نیابند.
پورخواجه ادامه داد: اگر مسولان تمهیداتی را به کار گیرند که این سهولت در کار پژوهشگران انجام شود و از آنان حمایت‌ شود، می‌توان به رشد بیشتری در کشور دست یافت، چرا که شرکت‌های نوپا تولیدکننده، نیاز به توجه دارند و از سوی دیگر نیز سرمایه در گردش هم معضلی برای شرکت‌های فناور و دانش بنیان محسوب می‌شود.
راحله شکفته، نماینده موسسه آموزشی عالی خوارزمی مشهد نیز در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: نمایشگاه امسال نسبت به سال گذشته بسیار پربارتر و مفید تر بود و حتی در مقایسه با نمایشگاه کتاب که اخیرا برگزار شده بود، نیز با استقبال بیشتری مواجه بود.
وی خاطرنشان کرد: غرفه‌هایی مانند نانو که در این نمایشگاه برای کودکان ایجاد شده بود، از جذابیت بسیار بالایی برخوردار بود؛ همچنین کارگاه‌های بسیاری توسط قشر دانشجویان به منظور معرفی رشته‌های تحصیلی آن‌ها برگزار ‌شد که این خود برای آینده شغلی افراد دانشجو و حتی دانش آموزان موثر بود.
انتقاد از جانمایی غرفه‌ها در هجدهمین نمایشگاه پژوهش استان
جواد حکیمی، مسوول بازرگانی طراحی شرکت فراسودمند مرکز رشد واحدهای فناوری فرآورده‌های دارویی دانشگاه فردوسی نیز در حاشیه این نمایشگاه در گفت‌وگو با ایسنا تاکید کرد: این نمایشگاه نسبت به سال گذشته به لحاظ کیفیتی دارای کاستی‌هایی بوده است، اما متاسفانه جا نمایی غرفه‌ها ضعیف تر شده که این در حالی است که در سال گذشته جا نمایی غرفه‌ها بهتر بود. 
محسن شفیعی، رییس مرکز فناوری اطلاعات موسسه خدمات آستان قدس رضوی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه ما در این نمایشگاه دستاوردهایی در زمینه محصولات گیاهان دارویی عرضه کرده‌ایم، گفت: این نمایشگاه قطعا از تاثیرگذاری بالایی برخوردار است؛ در این نمایشگاه دو قشر دانش‌آموز و دانشجو که در آینده وارد کار خواهند شد و از این دستاوردها الگو خواهند گرفت و همچنین قشر دوم که حضور پررنگی هم داشته‌اند، صاحبان کسب و کار بودند که محصولاتی را در نمایشگاه ارائه کردند که تاثیر مثبت در جهت رشد و پیشرفت کشورمان دارد.
وی عنوان کرد: با توجه به اینکه این نمایشگاه تخصصی است، باید در نظر داشته باشیم که با این وجود حضور مردم بسیار پرشور بوده و ما روز به روز با حجم زیادی از مراجعه کنندگان روبه رو بوده‌ایم. 
گزارشی از لیلا نیکزاد، خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/29518/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ارائه آموزش‌های مهارتی به بیش از 3 هزار نفر از آسیب دیدگان اجتماعی

برگزاری راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

غرق شدن پسر هفت ساله در روستای ازمیغان طبس

کشف پراید سرقتی کمتر از 2 ساعت در طبس

پرواز بالگرد اورژانس نیشابور برای نجات بیمار سکته مغزی

تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است

دبیر کل سازمان ملل: تنها یک خطای محاسباتی در خاورمیانه، برای جهان فاجعه بار خواهد بود

کشف محموله سنگین شیشه و هروئین از یکدستگاه تریلی در هنگ تایباد

درخشش استقلالی سابق این بار در دربی کوچک

پسربچه 7ساله در آب‌های سطحی روستای ازمیغان طبس غرق شد

تصادف مرگبار 2 سواری با تریلر در جاده مشهد - تربت حیدریه

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

پیروزی پیکان سبزوار مقابل هوانیروز اصفهان

کشف بیش از 2 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون تایباد

ویسی: دو بار فولاد بیمار را به من دادند

یک کشته و 4 مصدوم در تصادف دو دستگاه خودروسواری در جاده مشهد به تربت حیدریه

عفو و بخشودگی 3 محکوم تعزیراتی خراسان جنوبی از سوی رهبر انقلاب

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

علم الهدی : اینکه سن ازدواج بالا رفته، ریشه آن فرهنگی است

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ + فیلم

10 بار حضور در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا به عنوان سرمربی؛ آنچلوتی به رکورد گواردیولا رسید

ژست های ژورنالی علیرضا نیکبخت واحدی کنار زمین فوتبال (عکس)

کشف مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون تایباد

کشف جانوری با «170 چشم» در سواحل چین/عکس

این باکتری‌ها به خون انسان تشنه هستند

تجلیل ازتعدادی ازپیشکسوتان و پیرغلامان حسینی در خراسان رضوی

کاهش بار ترافیکی میدان آزادی با تکمیل شاخه غربی بزرگراه یادگار امام

تسهیل امر زیارت تکلیف مدیریت شهری در مشهد است

نمایشگاه گروهی عکس «مردم درود»

اختتامیه پویش ملی خدا میگه در مشهد برگزار شد

تحول بنیادین باید در حوزه تربیت پررنگ شود

بهره مندی 474 هزار نفر از خدمات بیمارستان علامه بهلول گنابادی شهرستان گناباد

پیش بینی افزایش 5 تا 8 درجه‌ای دمای هوا در خراسان رضوی

تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است/ باید برای هر تدبیر شهری، پیوست فرهنگی تعریف کنید

علم الهدی : در هر شهر ایران، مردم به قدری که از خدمات شهرداری ها برخوردار هستند، از خدمات هیچ اداره و سازمانی استفاده نمی‌کنند

عفو رهبری برای تعدادی از محکومان تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی

حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع)، مصادیق بارز کرامت

ایجاد 13 هزار فرصت شغلی مشاغل خانگی در خراسان‌شمالی

توصیه پیامبر (ص) به حضرت علی (ع) در مورد زیارت قبور اهل بیت (ع) چه بود؟

رقابت 270 چوخه کار در مسابقات کشتی شیروان

معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

برگزاری کنگره ملی امامزادگان محروق و ابراهیم (ع) درنیشابور

مبارزه با جوندگان شهری با راهکار‌های جدید شهرداری مشهد

انسداد مرزها در استان خراسان رضوی

تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه یک کشته و چهار مصدوم بر جا گذاشت

تکلیف مدیریت شهری در مشهد ایجاد زائرسرا‌های ارزان قیمت است

واگذاری 250 واحد نهضت ملی مسکن به مردم سه روستای مشهد

◄ امضا کنید؛ کارزار دو بانده شدن جاده نصرآباد به شهرضا

حریق در کارگاه مکانیکی در شهر دولت آباد

روایت رئیس صدا و سیما از دو بار تفقد و تحسین رهبر انقلاب