پیام خراسان

آخرين مطالب

معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها:

اساتید دانشگاهی بازتاب دهنده سخنان امام (ره) در جامعه باشند علمي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - معاون آموزشی و پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: از اساتید دانشگاهی انتظار می‌رود که حرف‌های امام (ره) را در محیط علمی و زندگی بازتاب دهند.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، حجت‌اسلام و المسلمین میر مجید قریشی امروز در شانزدهمین همایش هم‌اندیشی دبیران استادهای سراسر کشور که در هتل خورشید تابان مشهد برگزار شد، با تاکید براینکه منافع و هویت ملی را باید در دانشگاه‌ها زنده نگه داشت، اظهار کرد: همان‌گونه که مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولین نظام گفتند زمانی که یک مسئول می‌خواهد، تصمیم بگیرد، ملاک تصمیم‌گیری آن باید منافع ملی باشد. طبعا ملاک تصمیم‌گیری برای دولت‌ها نیز منافع ملی است اما مساله این است که ما منافع ملی را چگونه تعریف و شناسایی کنیم، اگر ما منافع ملی را در نظر بگیریم، ولی هویت ملی را نادیده گرفته شود، آن منافع، منافع ملی نیست؛ بنابراین می‌توان گفت منافع ملی وقتی محقق می‌شود که با هویت ملی و انقلابی ملت ایران در تعارض نباشد. 
وی ادامه داد: بسیاری از دشمنان جمهوری اسلامی ایران در راس سیاست‌های خود به دنبال از بین بردن هویت ملی ما هستند که این موضوع باعث شده برخی از روشنفکران ما را به سمتی بکشاند که منفعت پایمال کردن را ا هویت ملی بدانند. خواسته و ناخواسته این خط در بین روشنفکران احساس می شود که ما باید به دنبال منافع ملی باشیم ولی آنان باید بدانند که تحقق منافع ملی بدون هویت ملی امکان‌پذیر نیست.
معاون آموزشی و پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ، با بیان اینکه ملت مسلمان، ریشه‌دار در تاریخ و انقلابی هویت ملی ما را تشکیل می‌دهند و اساتید دانشگاهی باید به این موضوع کمک کنند، تصریح کرد: بسیاری از افراد در سختی‌های مسیر دچار یاس و ناامیدی می‌شوند و اینجاست که یک نخبه و آینده‌نگر باید به سمت هویت خود برود، والا صدماتی می‌بیند که قرن‌ها نمی توان آن را جبران کرد.
قریشی با بیان اینکه ما مشکلات بسیاری داریم و در برخی از جاها حرف امام شنیده نمی‌شود و یا شنیده می‌شود اما اجرا نمی‌شود، افزود: اساتید دانشگاه شمع ملت هستند و سوختن و تاباندن وظیفه آن‌هاست بنابراین باید امروز صبر و استقامت داشته باشیم تا بتوانیم در برابر مشکلات بایستیم و به رستگاری برسیم. از اساتید دانشگاهی انتظار می‌رود که حرف‌های امام (ره) را در محیط علمی و زندگی بازتاب دهند.
وی با اشاره به اینکه درست است که ما نسبت به دولت انتقاداتی داریم، زیرا برخی از سخنان مقام معظم رهبری اجرا نشد و اقدامات عملی کم صورت گرفت ولی این وظیفه دانشگاهیان است که به دولت در حل مسائل کشور کمک کنند، اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب در دیدار با اساتید دانشگاهی مطرح کردند که گره‌هایی در کشور وجود دارد که عمده آن مشکلات علمی است پس چرا باید 20 سال زمان ببرد تا آن‌ها را حل کنیم؛ برای مثال ما بارها راجع به مسائل اقتصادی حرف می‌زنیم و برای آن جلسه تشکیل می‌دهیم، اما آنچنان که باید و شاید کاری در این زمینه پیش نمی‌رود، لذا یک گره علمی در این زمینه وجود دارد که آن تنها به دست دانشگاهیان باز می‌شود.
معاون آموزشی و پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به برگزاری هم‌اندیشی دبیران استادهای سراسر کشور، ادامه داد: یکی از آفت‌هایی که ما در هم‌اندیشی‌های خود شاهدیم این است که ما گاهی دغدغه و علاقه‌مندی‌های مردم را متوجه نمی‌شویم. ما باید از برگزاری چنین هم‌اندیشی‌های عمومی به سمت تخصصی شدن حرکت کنیم تا بتوانیم عملی‌تر و عمیق‌تر به مسائل کشور وارد شویم. هویت و تولد ما در انقلاب اسلامی رخ داده است، اما امروز شاهد مشکلات جدی هستیم که البته حل شدنی است، زیرا توانمندی‌های بسیاری داریم اما نمی‌دانیم که چگونه این پازل را کامل کنیم. 
قریشی با تاکید براینکه مخاطب‌شناسی و تغییر ادبیات برای جذب مخاطب، مساله‌ای است که باید در دانشگاه‌ها دنبال شود، عنوان کرد: ادبیات ما در دانشگاه‌ها باید ادبیات متناسب با مخاطب باشد. مقام معظم رهبری فرمودند که یکی از آسیب‌هایی که در تشکل‌های دانشجویی شاهدیم بی‌توجهی به هنر است؛ گاهی تاثیری که یک پوستر و یا یک جمله بر روی مردم می‌گذارد، بیش از چاپ هزاران کتاب و مقاله است. 
وی بیان کرد: یکی از آسیب های اجتماعی حجاب است، ولی مساله اول ما نیست، زیرا ما مشکلات زیادی در کشور داریم؛ ولی مدتی است جریانی در کشور راه افتاده و بین روشنفکران دانشگاهی و حوزوی ما جای گرفته است و ما را به این سمت هدایت می کند که حجاب اجباری نیست. مقام معظم رهبری در خصوص حجاب فرمودند که حجاب و عفاف مهم است و در نظام اسلامی هر تهاجری کهبه نحوی تشویق آمیز باشد گناه است؛ اگر امام حجاب را اجباری نمی‌کرد اکنون وضع ما بدتر از این‌ها بود بنابراین کار امام طبق اصول بود.
معاون آموزشی و پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها خطاب به دبیران استادان دانشگاه های کشور، اضافه کرد: هر کدام از شما نسبت به آسیب‌های اجتماعی وظیفه دارید لذا آن‌ها موجب آسیب‌های فراوان‌های دیگری در حوزه خانواده خواهند شد. اساتید دانشگاهی باید به آسیب‌هایی که به ویژه به محیط دانشگاهی و خوابگاه صدمه می‌رسانند، توجه ویژه‌ای داشته باشند.
قریشی عنوان کرد: کم کم به چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی نزدیک می‌شویم چهل سال مبارزه بی‌امان برای اینکه دین الهی اسلام را در قرن 13 و 14 دوباره احیا شود؛ راه سختی آمده‌ایم اما علی‌رغم تمام مشکلاتی که داشتیم متوجه می شویم که خداوند چه عنایتی به ما کرده است .
وی اضافه کرد: ما پس از چهل سال به اقتداری کم نظیر در قرون گذشته دست یافتیم. ما دو مرحله اصل انقلاب و نظام‌سازی را آغاز کرده ایم و اکنون در مرحله سوم یعنی دولت سازی قرار گرفته‌ایم و هنوز دو مرحله جامعه سازی و تمدن سازی باقی مانده است. 
معاون آموزشی و پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها اظهار کرد: اکنون ما با وجو مشکلات بسیاری که داریم توانستیم، ضایعه‌ بزرگی مثل داعش که از حدود 100 کشور آدم در آن عضو بودند و بیش از نیمی از عراق و سوریه را در دست گرفته بود، را به پایان برسانیم.
قریشی بیان کرد: امروز نظام علوی بر نظام ابوسفیانی پیروز شده است و ما نماینده دموکراسی، صلح، علم در جهان هستیم اما اسلام ابوسفیانی نماینده ترور و وحشت است.
وی با اشاره به رحلت آیت الله حائری شیرازی، گفت: ایشان جزو انسان‌های برجسته و ممتاز محسوب می‌شدند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/30851/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تفاهم‌نامه فیبررسانی به منازل و کسب و کارها در بیرجند امضا شد

«سیلاب» بخش‌هایی از «سنگان» را فرا گرفت

آغاز اجرای طرح فیبر نوری در بیرجند

خلیل آباد کمترین واحد صنفی بدون مجوز را دارد

پیشرفت 46 درصدی بوستان 5 هکتاری بانوان طُرق مشهد

استقرار نیرو‌ها و تجهیزات لازم با شروع بارندگی در مشهد

مهلت یک ماهه فرماندار مشهد به مسئولان بینالود

پیکر جانباز شهید «پاسبان» در تربت جام آرام گرفت

هدف دولت سیزدهم کاهش بار ترافیکی در کلانشهر رشت است

23 هکتار زمین به شهر ملک‌آباد الحاق شده است

از تخریب 50 راه روستایی در شهرستان گنبکی تا تاکید بر اجتناب از سفر

ظرفیت تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو 2024

تولید نان کامل در خراسان رضوی امنیت غذایی را تامین می‌کند

رگبار باران و وزش باد شدید در برخی استان ها

هشدار نارنجی ادامه بارش‌ها در خراسان جنوبی

ساخت هزار و 500 مسکن برای خانواده های کم درآمد مشهدی

رشد صددرصدی صادرات فرش دستباف از خراسان رضوی

طی دو سال گذشته، 308 کارخانه در خراسان رضوی احیا شده است

شناسه یکتا مهمترین راهکار برای مقابله با عوامل اقتصاد پنهان

آبگیری سازه‌های آبخیزداری در پی بارندگی‌های بهاری

رقابت داوطلبان کنکور در شهرستان های خراسان رضوی

فرصت مجدد جاماندگان کنکور در خراسان جنوبی

سیلاب در زیرکوه خسارات جانی نداشت

یک‌هزار و 500 واحد مسکونی ویژه محرومان مشهد در حال ساخت است

109 کلاس درس جدید نیاز مهرماه شهرستان بیرجند

امضای تفاهم‌نامه اجرای طرح فیبر نوری در شهر بیرجند

اعزام زائران اصفهانی حج تمتع از سوم خرداد به سرزمین وحی

برگزاری جشنواره تیتر دانشجویی کشور در مشهد

انجام غربالگری سه سرطان شایع در مشهد

سهم بخش‌های مختلف حمل و نقل در ترانزیت کالا و جابه‌جایی مسافر و بار

ویزیت رایگان 74 سالمند ساکن در سرای سالمندان تربت حیدریه

برگزاری آزمون سراسری کنکور در شهرستان بردسکن

افزایش 47 درصدی صادرات و ترانزیت گمرک سرخس در فروردین

مورینیو: در فوتبال یک‌بار و به‌خاطر رئال گریه کردم

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

نزدیکی نگاه به حجاب در اسلام و مسیحیت

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

آغاز لایروبی 2 کیلومتر از کانال درجه یک شبکه آبیاری و زهکشی سرخس

همه مسئولان باید برای اجرای طرح نور کمک کنند

اخبار کوتاه خراسان رضوی / 6 اردیبهشت

هشدار هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید در برخی استان ها

ماجرای غرق شدن پسر بچه 7 ساله در اردوی ازمیغان تا بهشت

سد شکسته شده در خراسان جنوبی نداریم/ سلامت سد‌ها در برابر سیل

25 اردیبهشت امسال آخرین مهلت برای تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا

احیای 308 کارخانه از ابتدای دولت در خراسان رضوی

روستای رقه میزبان بارش رحمت الهی شد + فیلم

سدهای خراسان‌جنوبی در حالت پایدار و مطمئن هستند

فوت جوان 21ساله بر اثر واژگونی رانا در محور بجستان به روستای مزار

ارز حج 1403 تأمین شد