پیام خراسان

آخرين مطالب

ماهیچه های حبابی پهلوان پنبه ها/ دوئل مرگ و سیکس پک ورزشي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - مشهد- عشق به عضله سازی و سیکس پک (اندام 6 تکه) در جوانان و نوجوانان، تجارتی مرگبار را رقم می زند که مافیای آن هدفی جز کسب سود و درآمد، حتی به بهای گرفتن جان انسان ها، ندارد.
به گزارش ایرنا، در دهه اخیر فعالیتهای ورزشی و پهلوانی از گود زورخانه به باشگاه هایی سوق داده شده که پهلوان پنبه های پوشالی و توخالی را پرورش می دهند.
رغبت جوانان و نوجوانان به داشتن بدن و اندامی عضله ای و به نتیجه رسیدن در مدت زمانی کوتاه، فضا را برای فعالیت سودجویانی باز کرده که با تهیه و توزیع داروها و مکمل های گوناگون، سلامت و جان افراد را نشانه گرفته اند.
کسب درآمدهای نجومی از محل توزیع این داروها که اغلب نیز قاچاق و تقلبی است به قدری اغواگر است که هم اکنون داروها و مکمل هایی که باید توسط پزشک تجویز و از داروخانه ها تهیه شود، به راحتی و با یک تماس در اختیار افراد قرار می گیرد.
*ورزشکاران آماتور طرفداران داروهای بدنسازی
افراد و ورزشکارانی که از این داروها استفاده می کنند اغلب از عوارض آن بر بدن بی اطلاعند و به واسطه تبلیغات فریبنده به سمت مصرف این داروها می روند و با گرفتن نتیجه در مدت کوتاه، رغبتشان به استفاده از آن بیشتر می شود و این در حالی است که نمی دانند با ساختن عضلات پنبه ای و پوشالی، خود را به مرگ نزدیکتر می کنند.
رئیس هیات پزشکی ورزشی خراسان رضوی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: رغبت جوانان به مصرف دارو و مکمل های غیرمجاز بیشتر در ورزشکاران آماتور دیده می شود.
دکتر رضا گلدوزیان با بیان اینکه فروش و مصرف داروهای ورزشی در باشگاهها ممنوع و تخلف است، افزود: این داروها باید زیرنظر پزشک مصرف شود اما متاسفانه هم اینک نه تنها این داروها به راحتی در داروخانه ها در دسترس افراد قرار دارد بلکه در سطح جامعه نیز توسط افراد سودجو به آسانی در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.
وی ادامه داد: یکی از دلایل استفاده از این داروها توسط جوانان، گرفتن نتیجه سریعتر در عضله سازی، بدون آگاهی از عوارض این داروها است.
رئیس هیات پزشکی ورزشی خراسان رضوی بیان کرد: مکمل ها و داروهای ورزشی نظیر هورمونهای استروئیدی و آمپول تستسترون ویژه بدنسازی، مضرات زیادی برای سلامت دارند ولی متاسفانه به راحتی در دسترس عموم هستند.
دکتر گلدوزیان با اشاره به توزیع مکمل های ورزشی در برخی باشگاه ها گفت: بازرسی های دوره ای از باشگاه ها صورت می گیرد و در صورت مشاهده هرگونه تخلف در این خصوص، باشگاه متخلف پس از گزارش به اداره ورزش و جوانان، با هماهنگی با پلیس اماکن پلمب می شود.
رئیس هیات پزشکی ورزشی خراسان رضوی با بیان اینکه فعالیتهای آگاهی بخشی به جوانان و ورزشکاران با جدیت در دست انجام است، ادامه داد: برای اطلاع رسانی به جوانان 2 مرکز پزشکی ورزشی در شهرک شهید رجایی و انتهای بلوار فردوسی به منظور آموزش و راهنمایی ورزشکاران در 10 روز آینده در مشهد به بهره برداری می رسد.
گلدوزیان در خصوص مرگ یک جوان 18 ساله در یکی از باشگاه های ورزشی در قاسم آباد مشهد نیز گفت: تا اعلام قطعی پزشک قانونی نمی توان ادعا کرد که این فرد در پی مصرف داروهای مکمل جان باخته است.
رئیس هیات پزشکی ورزشی خراسان رضوی با اشاره به فعالیت حدود یکهزار و 600 باشگاه ورزشی مجاز در استان ، افزود: با حمایت دادستانی، برخورد با باشگاه های متخلف شکل قانونی تری به خود می گیرد و با این اقدام تخلفات کاهش چشمگیری خواهد داشت.
*پودرهای مکمل نظارت جهانی هم ندارند
رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: پودرهای مکمل ورزشی چون در قالب دارو نیستند هیچ نظارت جهانی بر آنها وجود ندارد لذا در مصرف آنها باید احتیاط کرد.
دکتر محمد صفریان افزود: مصرف زیاد و خارج از قاعده این مکمل ها بسته به نوعشان با عوارضی نظیر مشکلات کلیوی و کبدی همراه است.
وی ادامه داد: پودرهای کربوهیدرات منجر به ایجاد کبد چرب و اختلال در چربی خون می شود لذا باید این مکمل ها با احتیاط مصرف شوند.
استاد گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: همچنین میزان تقلب در پودرها بسیار بالاست لذا در مصرف آنها باید خیلی محتاط بود.
دکتر صفریان تاکید کرد: فروش بدون نسخه پزشک به معنای مصرف مجاز نیست و افراد زیادی هستند که در پی مصرف مکمل ها دچار مشکلات مختلف شده اند به طوریکه چندی پیش یک پسر 18 ساله در مشهد به دلیل مصرف پودرها دچار مشکل جدی کبدی شده و تا چندقدمی مرگ پیش رفت.
*مصرف داروهای نیروزا مرگ آور است
رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: استفاده از داروهای نیروزا عوارض زیادی به همراه دارد که اگر این داروها بدون کنترل استفاده شود ممکن است به مرگ فرد نیز منجر شود.
دکتر صفریان افزود: تمام داروها باید زیر نظر پزشک مصرف شوند و به طور کلی استفاده از داروها برای نیروزایی ممنوع و عوارض خطرناکی به همراه دارد.
وی با اشاره به رواج آمپول سوما و انسولین در بین ورزشکاران، خاطرنشان کرد: استفاده از این داروها عوارض خطرناکی نظیر آسیب جدی به غدد فوق کلیوی، نارسایی کلیه و سکته مغزی به همراه دارد.
وی با بیان اینکه مصرف انسولین برای نیروزایی در چند مورد در این شهر منجر به مرگ شده است، افزود: این دارو باید در موارد خاص مصرف شود و استفاده از آن برای نیروزایی نوعی سوء استفاده از داروهاست.
*برخورد جدی با باشگاه های متخلف
معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: برخی رفتارهای خلاف قانون در باشگاه‌های بدنسازی از جمله استفاده از داروهای مکمل، موجب ورود دادستانی به این عرصه شده است.
قاضی محمد بخشی محبی افزود: در پی شکایاتی از سوی سازمانهای مردم نهاد ورزشی در مورد غعالیتهای غیرمجاز در برخی باشگاههای ورزشی، موضوع در دستور کار معاونت دادستانی قرار گرفت و در مکاتبه با اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی مقرر شد باشگاههای متخلف شناسایی و با آنها برخورد شود.
وی ادامه داد: از این رو تشکلهای مردم نهاد نیز از سوی دادستانی ماموریت یافتند نسبت به شناسایی باشگاههای ورزشی متخلف اقدام و از طریق سامانه جامع اطلاعات مردمی (سجام) متعلق به دستگاه قضا، موارد را برای برخورد قانونی اعلام کنند.
وی تاکید کرد: در صورت لزوم ، دادستانی و به صورت ویژه شعبه ورزشی از ورزش استاندارد و مطابق با آموزه های حقوق ورزشی حمایت می کند.
*پلمب 23 باشگاه متخلف در مشهد طی سه ماه اخیر
فروش و استفاده از داروهای نیروزا در باشگاه های ورزشی ممنوع و خلاف قانون است، در باشگاه های مجوزدار به دلیل انجام بازرسی های دوره ای تخلفات به حداقل رسیده است اما باشگاه های بدون مجوز پاتوقی برای فروش این مواد هستند.
رئیس اداره ورزش و جوانان مشهد در این خصوص نظارت بر باشگاه های ورزشی و جلوگیری از مصرف مکمل در باشگاه ها به خبرنگار ایرنا گفت: هم اکنون تعداد باشگاه های دارای مجوز در مشهد یکهزار و 364 مورد است.
احمد صالح نژاد افزود: از مهرماه امسال بازرسی و پلمب باشگاه های متخلف به صورت جدی در سطح شهر مشهد در دستور کار قرار گرفته که تا پایان آذرماه، 10 باشگاه متخلف پلمب و برای 129 باشگاه نیز اخطار صادر شده است.
وی خاطرنشان کرد: استفاده از داروها و مکمل ها، نداشتن مجوز، شکایت مردم و مزاحمت از عمده ترین دلایل پلمب این باشگاه ها بوده است.
در مجموع ترغیب جوانان به مصرف دارو و مکمل های غیرمجاز برای سودجویی ظلم به خانواده هاست و باید هر چه سریعتر نهادهای مرتبط در این خصوص ورودی جدی تر داشته باشند.
گزارشگر : ندا جواهرفر ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
7505/5132

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/32229/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آرسنال و حذف شدن از لیگ قهرمانان اروپا توسط بایرن مونیخ برای پنجمین بار

قتل مادر در اثر بدگویی‌های پدر معتاد

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

50 میلیارد ریال برای بازسازی آسایشگاه جانبازان مشهد اختصاص یافت

دبیرخانه شهرهای زیارتی ایران با محوریت مشهد مقدس ایجاد شد

نصب 13 هزار کنتور هوشمند برق در خراسان رضوی

قلع و قمع درختان معضل این روز‌های جنگل‌های روستای پای طوف جلیل + فیلم

اختصاص 50 میلیارد ریال برای بازسازی آسایشگاه جانبازان قطع نخاعی مشهد

رشد 10 درصدی حمل بار و کالا در جاده‌های استان قزوین

اجرای مانور لحظه صفر نیروهای امداد و نجات جمعیت هلال احمر بردسکن در حوادث جاده‌ای

بردسکن میزبان سیزدهمین همایش ورزش‌های پهلوان زورخانه‌ای

نقص سیستم آب پاش منجر به اتفاقی در رژه روز ارتش مشهد شد

ذخیره‌سازی 140 هزار متر مکعب آب باران در پروژه‌های آبخیزداری قوچان

ماجرای ماشین آب‌پاش در رژه روز ارتش مشهد چه بود؟

معرفی پوشش ایرانی-اسلامی به خارج از مرز‌های ایران

رژه اقتدار نیرو‌های مسلح خراسان جنوبی در روز ارتش

شورای فعالان تربیتی در خراسان شمالی تشکیل شود

نماینده بسکتبال خراسان شمالی حریف خود را شکست داد

مزیت مهم سرمایه گذاری در گناباد، امنیت زیاد است

سرلشکر سلامی: تجهیزات نوین ارتش حاصل خلاقیت‌های این نهاد است

اولین جلسه ستاد مردمی اربعین حسینی ویژه اتباع

تکمیل طرح رانش محور ماربره به صالح آباد در گرو تخصیص اعتبار

اتفاق عجیب در رژه روز ارتش مشهد / فراجا عذرخواهی کرد + فیلم

معرفی اعضای جدید انجمن تهیه کنندگان فیلم بلند مشهد

نمایندگان صدای واحد اولویت های عمرانی خراسان رضوی باشند

مشکل تجمع وانت بار‌ها در ابتدای جاده رشت - فومن

چهار سال پس از خطای پیکفورد روی فن دایک؛ داور جنجالی بار دیگر قاضی دربی مرسی‌ساید

کشف میلیاردی کالای قاچاق توسط مرزبانان هنگ مرزی تایباد

احداث مجتمع فرهنگی، رفاهی در محور راور_دیهوک

برگزاری پنجمین اجلاسیه نماز دانش آموزی در بیرجند

دختران خراسان شمالی فاتح مسابقات کوراش قهرمانی کشور

روزنامه عربستانی : منطقه تاب تحمل تنش‌های بیشتر را ندارد/ ایران این بار منتظر نخواهد ماند

فعالیت 254 آزمایشگاه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

علت حادثه امروز مراسم رژه ارتش در مشهد چیست؟

75 درصد از حجم مخازن سدهای خراسان شمالی خالی است

آمادگی یگان‌های نظامی و انتظامی در خراسان شمالی

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان شمالی از گلایه مندی کشاورزان استان از افزایش قیمت کودهای شیمیایی در آغاز سالجاری خبر داد

افزایش 37 درصدی احداث، بهسازی و روکش آسفالت راه های فرعی و روستایی خراسان شمالی

هزینه‌های فوتبال پایه برای اولین بار در دولت سیزدهم رایگان شد

آغاز بارش‌های رگباری در خراسان رضوی/افزایش دما تا اوایل هفته آینده در استان ماندگار است

متهم به عرضه برنج تقلبی در مشهد به بیش از 49 میلیارد ریال محکوم شد

کشف بیش از 100 کیلو تریاک جاسازی شده در بار خیار

اختتامیه پویش ملی «خدا میگه» در مشهد برگزار شد

خسارت 78 میلیارد ریالی تخلفات صید و شکار به محیط زیست خراسان رضوی

(ویدئو) نمایش عکس‌های عروسی نوید محمدزاده و فرشته حسینی در «جنگل آسفالت»!

ذخیره‌سازی 140 هزار مترمکعب آب باران در پروژه‌های آبخیزداری قوچان

ببینید | عملیات‌های جدید مقاومت فلسطین در غزه با پیام درود برای ایران