پیام خراسان

آخرين مطالب

نوسازی بافت فرسوده مشهد اقدامی ضروری و پیشگیرانه در برابر حوادث طبیعی اقتصادي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - مشهد- مشهد سومین شهر کشور به لحاظ برخورداری از بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری است و به جهت نزدیکی این کلانشهر به چند گسل نوسازی بافتهای فرسوده آن باید در اولویت قرار گیرد.
وقوع زلزله های متعدد اخیر در نقاط مختلف کشور از جمله خراسان رضوی بار دیگر لزوم و اهمیت شتاب در بهسازی بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری را مورد توجه و تاکید همگانی قرار داده است. این در حالی است که روند نوسازی بافتهای فرسوده در مشهد کند پیش می رود.
* ساختمانهای قدیمی آسیب پذیر
رئیس نمایندگی مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی در شمال شرق کشور به خبرنگار ایرنا گفت: ساختمانهایی که از حدود 20 سال پیش در مشهد ساخته شده اند به دلیل توجه مجموعه سازمان نظام مهندسی از حیث رعایت مقررات ملی ساختمان و مهندسی ساز بودن در برابر زلزله مقاومت دارند.
محمدرضا مهردوست افزود: از حدود 15 سال پیش آرام آرام استفاده از مهاربندها در ساختمانسازی در مشهد اجباری شد، المانهایی که کمک می کرد سازه ها در برابر زلزله مقاوم شوند نهادینه شدند و مهندسان موظف گردیدند دقت لازم را در کار خود داشته باشند.
وی ادامه داد: با این حال ساختمانهای قدیمی در مشهد به ویژه بناهایی که در بافت فرسوده قرار دارند در برابر زلزله هایی با شتاب و عمق قوی آسیب پذیر هستند و ساختمانهایی هم که مهندسی ساز بوده و ظرف 15 سال اخیر بنا شده اند اما مهندسان در ساخت آنها ضعفهایی داشته اند باید مورد تجدید نظر قرار گیرند.
رئیس نمایندگی مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی در شمال شرق کشور گفت: شاخصهای زیادی از جمله عمق، کانون، شتاب و زمان در شدت آسیبهای ناشی از یک زلزله موثر است. از سوی دیگر بزرگی زلزله اهمیت خاصی در ویرانگری زلزله ندارد بلکه محتوای فرکانسی و شتاب از عواملی است که می تواند یک زلزله را ویرانگر کند.
وی افزود: زلزله ای که فروردین امسال در مشهد و برخی شهرهای خراسان رضوی رخ داد و بزرگی به نسبت قابل توجهی داشت شتاب چندان زیاد نداشت لذا اتفاق خاصی برای ساختمانها در شهر مشهد نیفتاد اما اگر لرزه هایی با شاخصهای بالاتر در مشهد رخ دهد به احتمال زیاد خسارتی برای ساختمانها در شهر در پی خواهد داشت.
مهردوست به شناسایی چند گسل در اطراف مشهد اشاره و بیان کرد: این شهر در منطقه لرزه خیز واقع است و باید در محاسبات ساخت و ساز، ایمن سازی ساختمانها و نظارت بر مهندسی بنای آنها دقت بیشتری اعمال گردد.
* تعیین حریم گسلهای مشهد
مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی شمال شرق نیز به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به وجود گسلهای فعال و لرزه زا از جمله کشف رود، توس، جنوب مشهد، سنگ بست شاندیز و شمال نیشابور ساز وکار عمده آنها راندگی با مولفه کوچک راستالغز به منظور حرکت در امتداد راستای گسل به سمت راست است و به علت ساز وکارش زمین لرزه هایی با بزرگی بالا و تخریب زیاد ایجاد خواهند کرد.
جعفر طاهری افزود: آخرین زمین لرزه بزرگ در ارتباط با گسل کشف رود مربوط به حدود 344 سال پیش با بزرگی 6.6 ریشتر بود که در اثر آن دوسوم شهر مشهد آسیب دید و حدود چهار هزار نفر کشته شدند.
وی ادامه داد: در چارچوب اجرای مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی مبنی بر تدقیق و تعیین حریم گسلهای فعال در پنج کلانشهر تهران، کرج، مشهد، تبریز و کرمان با محوریت سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی مرحله نخست مطالعات میدانی با هدف تدقیق محل عبور و شواهد ساز و کار گسلهای فعال شهر مشهد تا شعاع 50 کیلومتری آن آغاز شده است.
مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی شمال شرق گفت: این مطالعات طی دو مرحله انجام می شود. طی نخستین مرحله در قالب مطالعات صحرایی 40 کارشناس مواردی شامل شواهد ساختاری، مورفوتکتونیکی و زمین ‌شناختی در طول چهار گسل اصلی و فعال شهر مشهد اطلاعات را برداشت می کنند.
وی افزود: دو گسل سنگ بست شاندیز و جنوب مشهد - چناران از بخشهای جنوبی مشهد و دو گسل توس و کشف رود از بخشهای شمالی این شهر عبور می کند.
طاهری ادامه داد: مرحله دوم مطالعات بعد از تحلیل نتایج مرحله نخست، برداشتهای صحرایی با تمرکز بر بررسی دیواره‌ گودبرداریهای عمیق، شواهد ریختی و بررسیهای ژئوفیزیک در سطح شهر مشهد است. حریم اولیه گسل‌ها به عنوان خروجی مرحله نخست طرح تدقیق بعد از تکمیل مطالعات در دو مرحله تعیین و در اختیار کمیته راهبری و اجرایی خراسان رضوی قرار خواهد گرفت.
* میزان مقاومت ساختمانهای قدیمی
معاون فنی و امور حرفه ای سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: وظیفه نظام مهندسی کنترل رعایت مقررات ملی ساختمان و نظارت بر صدور پروانه ساخت در ساخت و سازها است لذا نمی تواند مستقیما در خصوص بخشی از شهر، به عنوان مثال بافت فرسوده برنامه ریزی کند.
فرامرز ذوقی افزود: در موضوعات ترافیکی و شهرسازی اگر استعلامی از سازمان نظام مهندسی در خصوص نحوه ساخت و سازها شود نظام مهندسی برابر با مفاد مقررات ملی ساختمان این موضوع را مورد بررسی قرار می دهد.
وی ادامه داد: در مورد ساختمانهایی که فرسوده هستند در زمانی که ساخته شدند آیین نامه ساختمانی پیشرفت چندانی نداشت و از مصالح ساختمانی مدرن نیز در آنها استفاده نشده لذا در برابر زلزله مقاوم نیستند.
معاون فنی و امور حرفه ای سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی گفت: نمی توان در مورد میزان دقیق مقاومت ساختمانهای قدیمی در برابر قدرت زلزله اظهارنظری داشت زیرا هرگونه اظهارنظر در این خصوص علمی نیست اما بی تردید ضرورت دارد هرچه سریعتر ساختمانهای قدیمی در شهر براساس مقررات ملی ساختمانها بازسازی شوند.
وی افزود: اگر کسی بخواهد در بافت فرسوده ساختمانسازی کند باید مقررات ملی ساختمان را رعایت نماید. این ساختمانها حتما باید مهندس طراح و مجری ذیصلاح داشته باشند و آزمایشهای لازم درباره ساخت آنها انجام گیرد و مسائل ترافیکی و شهرسازی نیز در این نوع بازسازیها باید مورد توجه قرار گیرد.
ذوقی ادامه داد: از سوی دیگر باید مشوقهای لازم در قالب پرداخت تسهیلات ارزانقیمت به مردم برای شتاب در روند بازسازی بافتهای فرسوده شهری از سوی دولت در نظر گرفته شود.
* لزوم مشارکت در بهسازی بافت فرسوده
رئیس شورای اسلامی مشهد نیز گفت: بافتهای فرسوده از مناطق خطرخیز در برابر زلزله هستند و وجود 2 هزار و 292 هکتار بافت فرسوده در مشهد خطر و تهدید جدی در زمان وقوع زلزله است که خسارات جبران ناپذیری به همراه دارد.
محمدرضا حیدری افزود: بازسازی بافتهای فرسوده این کلانشهر از برنامه سوم توسعه تاکنون مطرح بوده ولی اقدام قابل توجهی انجام نشده است. بازسازیهای صورت گرفته بیشتر به صورت طرح الگویی نوسازی و بهسازی برای هزار و 437 هکتار بوده است.
وی ادامه داد: مشهد از نظر بافت فرسوده وضعیتی بدتر از تهران دارد لذا دولت باید در بازسازی بافت فرسوده مشهد نیز مشارکت کند تا بتوان از تسهیلات دولتی برای بازسازی 20 هزار واحد در بافت فرسوده این شهر استفاده کرد.
رئیس شورای اسلامی مشهد گفت: شتاب در روند بازسازی بافتهای فرسوده مشهد نیاز به حمایت دولت و دستگاههای مرتبط دارد. بازسازی این بافتها به ویژه با مشارکت مردم و اختصاص مشوقها در این زمینه از ابزارهای مناسب برای تحرک اقتصادی و رونق بازار مسکن نیز می باشد.
* 18 هزار فقره تسهیلات بهسازی بافت فرسوده
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: تاکنون چهار هزار و 891 هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد شهری و پنج هزار و 363 هکتار سکونتگاه غیررسمی در این استان شناسایی شده است.
محمدرضا اخوان عبداللهیان افزود: محدوده مصوب بافتهای فرسوده و ناکارآمد در 30 شهر شامل 119 محله است. سهم خراسان رضوی از کل بافتهای فرسوده و ناکارآمد کشور 7.8 درصد و محدوده مصوب بافتهای فرسوده و ناکارآمد در مشهد 2 هزار و 292 هکتار است. این شهر از حیث مساحت بافتهای فرسوده و ناکارآمد سومین شهر در ایران است.
وی ادامه داد: سالانه 270 محله از بافتهای ناکارآمد شهری در کشور از جمله تاریخی، فرسوده و سکونتگاه غیررسمی در دستور احیا، بهسازی و بازآفرینی قرار دارند.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: با اعمال سیاستهای تشویقی و در چارچوب قانون حمایت از احیا بافتهای فرسوده، اقدامات بخش غیردولتی برای احیا و بازسازی بافتهای فرسوده در قالب بودجه مصوب بسیار موثر بوده و تدابیر ویژه ای برای اجرای آن اندیشیده شده است.
وی افزود: دولت از طریق اعمال سیاستهای حمایتی، حقوقی، تشویقی و اعطای تسهیلات یارانه ای نسبت به احیا و بازسازی حداقل 10 درصد بافت فرسوده شهری با رعایت سرانه های روبنایی و زیربنایی توسط بخش غیردولتی و شهرداریها اقدام و تفاوت سود تسهیلات یارانه ای مورد نیاز هر ساله را در قوانین بودجه سنواتی پیش بینی کرده است.
اخوان گفت: در این چارچوب از سهمیه استانی خراسان رضوی برای تسهیلات ساخت مسکن در محدوده محلات هدف امسال 18 هزار و 598 فقره تسهیلات بین 25 بانک عامل در نظر گرفته شده که مالکان محدوده ها پس از تشکیل پرونده و معرفی به بانک امکان استفاده از این تسهیلات را خواهند داشت.
کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد سالانه پذیرای 27 میلیون زائر و مسافر از اقصی نقاط ایران و جهان است.
گزارشگر: میترا عبداللهی **انتشار: حسین کریم زاده
7489/1858

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/33022/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرصت مجدد جاماندگان کنکور در خراسان جنوبی

سیلاب در زیرکوه خسارات جانی نداشت

یک‌هزار و 500 واحد مسکونی ویژه محرومان مشهد در حال ساخت است

109 کلاس درس جدید نیاز مهرماه شهرستان بیرجند

امضای تفاهم‌نامه اجرای طرح فیبر نوری در شهر بیرجند

اعزام زائران اصفهانی حج تمتع از سوم خرداد به سرزمین وحی

برگزاری جشنواره تیتر دانشجویی کشور در مشهد

انجام غربالگری سه سرطان شایع در مشهد

سهم بخش‌های مختلف حمل و نقل در ترانزیت کالا و جابه‌جایی مسافر و بار

ویزیت رایگان 74 سالمند ساکن در سرای سالمندان تربت حیدریه

برگزاری آزمون سراسری کنکور در شهرستان بردسکن

افزایش 47 درصدی صادرات و ترانزیت گمرک سرخس در فروردین

مورینیو: در فوتبال یک‌بار و به‌خاطر رئال گریه کردم

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

نزدیکی نگاه به حجاب در اسلام و مسیحیت

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

آغاز لایروبی 2 کیلومتر از کانال درجه یک شبکه آبیاری و زهکشی سرخس

همه مسئولان باید برای اجرای طرح نور کمک کنند

اخبار کوتاه خراسان رضوی / 6 اردیبهشت

هشدار هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید در برخی استان ها

ماجرای غرق شدن پسر بچه 7 ساله در اردوی ازمیغان تا بهشت

سد شکسته شده در خراسان جنوبی نداریم/ سلامت سد‌ها در برابر سیل

25 اردیبهشت امسال آخرین مهلت برای تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا

احیای 308 کارخانه از ابتدای دولت در خراسان رضوی

روستای رقه میزبان بارش رحمت الهی شد + فیلم

سدهای خراسان‌جنوبی در حالت پایدار و مطمئن هستند

فوت جوان 21ساله بر اثر واژگونی رانا در محور بجستان به روستای مزار

ارز حج 1403 تأمین شد

صدور ویزای زائران حج تمتع در حال پیگیری است

نگهداری مواد مخدر توسط فرزند معاون سابق قوه قضائیه؟ | افشای راز خودروهای مازراتی، پورشه و بنز در جلسه دادگاه | عصبانیت آقازاده از انتشار اعترافات!

اگر حیوانات جنگل زندگی اشرافی داشتند! (عکس)

نظارت و بازرسی مستمر از مراکز دارویی درمانی و مایه کوبی دامپزشکی شهرستان تربت حیدریه

هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در خصوص بیماری تب نزله‌ای بدخیم

هشدار شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز در خصوص بیماری بابزیوز در دام‌ها

سیل موجب انسداد ١٠ راه روستایی در شهرستان بم شد

تشدید نظارت برفعالیت مشاوران معاملات املاک در مشهد

فعال بودن40 درصد معادن نیشابور

سهراب و فروغ برای هم شعر می‌خواندند/ فرح پنج بار برای افتتاحیه نمایشگاه سهراب آمد ولی او در نمایشگاه حاضر نمی‌شد؛ هیچ دلیل سیاسی هم نداشت

شهرداری مشهد 4 نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند

برآورد یک میلیاردتومانی برای ساخت بیمارستان ٣٢٠ تختخوابی شهید کلاهدوز قوچان

اجرای 100درصدی مرحله اول طرح تکمیلی فلج اطفال در نیشابور

مناظرات دور دوم انتخابات مجلس در مشهد کلید خورد

درحال ساختن بودن1500 واحد مسکونی برای محرومین در حاشیه شهر مشهد

ضرورت جهادتبیین در موضوعات اقتصادی/تعیین مشوق‌های ویژه برای استان

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ساخت 1500 واحد مسکن محرومین در حاشیه شهر مشهد

سفر جاده‌ای به خراسان رضوی 17 درصد افزایش یافت

ساخت 10 تلمبار مشارکتی نوغانداری در خراسان شمالی

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی رونمایی می‌شود