پیام خراسان

آخرين مطالب

/گزارش/ ساخت باشگاه های سوارکاری در خراسان شمالی در سکانس بی تدبیری ادارات اقتصادي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - خراسان شمالی مهد پرورش اسب اصیل ترکمن در کشور است که تعداد زیادی از افراد به خصوص مردم شهرستان راز و جرگلان در این صنعت مشغول بکار هستند.
به گزارش ایسنا، منطقه خراسان شمالی، تمامی مسئولان این استان بر این نکته که اسب یکی از مزیت های اقتصادی این استان است اتفاق نظر دارند و حتی توسعه و حمایت از آن را یکی از برنامه های کارگروه های اقتصادی مقاومتی در این استان اعلام کرده اند.
این درحالیست که افراد فعال در این صنعت هنوز از عدم حمایت ها و نبود زیرساخت های لازم برای این صنعت در این استان به شدت گلایه مند هستند و بر این نکته تاکید دارند که فعالان حوزه اسب در خراسان شمالی فقط تولید کننده هستند و کاری غیر از آن در این استان انجام نمی شود.
بسیاری از آنان بیان می کنند که یکی از راه های کسب درآمد از حوزه صنعت اسب راه اندازی باشگاه هایی برای مردم عامه است تا بتوانند در این باشگاه آموزش های لازم سوارکاری و ورزش با اسب را انجام دهند اما متاسفانه این مزیت نیز به علل مختلف در این استان انجام نشده است.
بروکراسی های طولانی و پیچیده علت اصلی عدم راه اندازی باشگاه سوارکاری در استان
معظمی یکی از فعالان عرصه اسب در خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه خراسان شمالی مهد پرورش اسب اصیل ترکمن در کشور است، گفت: راه اندازی باشگاه سوارکاری در خراسان شمالی پتانسیلی برای کسب درآمد بیشتر است اما متاسفانه در این استان مورد غفلت واقع شده است.
وی با تاکید بر اینکه بزرگترین عاملی که سبب شده تا هیچ شخصی به سراغ ایجاد آن نرود عدم حمایت مسئولان است، افزود: برای اینکه بتوان یک باشگاه سوارکاری را ایجاد کرد باید یک سری مراحل اداری را طی و استعلاماتی را گرفت اما متاسفانه آنقدر برای گرفتن مجوزهای لازم برای ایجاد آن بروکراسی های طولانی وجود دارد که موجب می شود سرمایه گذار از سرمایه گذاری در این حوزه پشیمان شود.
معظمی با بیان اینکه بنده چهار سال است که جواز تاسیس راه اندازی باشگاه سوارکاری را اخذ کرده ام اما بروکراسی های اداری در این استان آنقدر طولانی و پیچیده است که تاکنون موفق به انجام این کار نشده ام، ادامه داد: به عنوان مثال مسئولان اعلام می کنند که باید فاصله باشگاه از روستا و یا از شهر چند کیلومتر باشد این درحالیست که اگر به باشگاه های سوارکاری در تهران نگاهی بیندازیم می بینیم که در داخل شهر قرار دارند.
وی اظهار کرد: در خراسان شمالی حدود یک هزار اسب اصیل ترکمن است که از این تعداد 10 درصد آن برای شرکت در مسابقات کورس و چابک سواری استفاده می شود و از 90 درصد باقی مانده اسب ها می توان در بخش ورزش های سواره استفاده کرد که متاسفانه این بخش در این استان مغفول باقی مانده است.
معظمی بیان کرد: از سوی دیگر مردم نیز می توانند در باشگاه ها از این اسب ها استفاده کنند و ورزش سوارکاری را فرابگیرند.
وی تصریح کرد: وجود باشگاه در خراسان شمالی موجب می شود تا بتوانیم اسب ها را آموزش دهیم و اسب های تربیت شده را به فروش برسانیم این درحالیست که در حال حاضر فقط اسب به عنوان یک محصول خام به فروش می رسد.
برای ساخت باشگاه سوارکاری در خراسان شمالی باید چندین سال دوندگی کرد
کیوان آذری یکی از فعالان دیگر خراسان شمالی در صنعت اسب در ادامه با بیان اینکه هم اکنون هر کاری که در حوزه اسب در این استان انجام دهیم دیر است، گفت: متاسفانه مسئولان رغبتی برای پیشرفت این صنعت در این استان ندارند.
وی افزود: برای اینکه بتوان در خراسان شمالی یک باشگاه سواری کاری ایجاد کرد باید چندین سال دوندگی کرد که بعد از آن با تغییر مدیران استانی مواجه می شویم که دوباره باید همه پیگیری ها را از ابتدا شروع کرد.
آذری ادامه داد: باید برای ساخت باشگاه زمینی را درنظر گرفت که کیلومترها از شهر و روستا فاصله داشته باشد و در مکانی واقع شده باشد که حتی یک پرنده هم پر نزند و با این نگاه نمی توان در این حوزه در این استان اقدامی انجام داد.
وی اظهار کرد: هر چند ماه برای حل مشکلات صنعت اسب کارگروه اسب برگزار و در آن مصوباتی نیز به تصویب می رسند اما اقدام خاصی در خصوص اجرای مصوبات انجام نمی شود و بعد از گذشت مدتی به فراموشی سپرده می شود.
آذری تصریح کرد: صنعت اسب فقط ختم به تولید اسب نمی شود، باید باشگاه های سوارکاری به منظور آموزش اسب برای انجام ورزش های سواره و آموزش علاقمندان و همچنین پیست های سوارکاری به منظور انجام سوارکاری ایجاد شود تا بتواند برای پرورش دهندگان کسب درآمد کند اما متاسفانه در این استان خبری از این موارد نیست.
وی توضیح داد: ارتش با پیگیری های فراوان بعد از گذشت چندین سال زمینی را در منطقه علی آباد بجنورد برای ایجاد پیست در اختیار قرار داد اما بعد از گذشت یک ماه هرچقدر تلاش شد تا مسئولان ذی ربط را کنار یکدیگر جمع کنیم تا تصمیم گیری ها برای ساخت این پیست انجام شود، موفق نشدیم.
آذری با تصریح بر اینکه تولیدکنندگان اسب در این استان در حال از بین رفتن هستند، بیان کرد: باشگاهی برای انجام ورزش فوتبال در تخته ارکان ساخته شد اما استفاده چندانی از آن نمی شود این درحالیست که در آخرین کورسی که در منطقه علی آباد انجام شد، بدون هیچ تبلیغاتی حدود سه هزار نفر برای دیدن آن مسابقات در آن منطقه حاضر شدند.
فقط یک باشگاه سواری در خراسان شمالی وجود دارد که به صورت سنتی فعالیت می کند
الهامی دبیر هیئت و عضو کمیته مالکان فدراسیون سوار کاری کشور نیز در گفت و گو با ایسنا تصریح کرد: وجود باشگاه در خراسان شمالی موجب پیشرفت آن می شود اما باید استانداردهای لازم در این خصوص نیز رعایت شود نه اینکه هر چهار دیواری را یک باشگاه فرض کنیم.
وی گفت: باید زیرساخت های اولیه همچون ساختمان سازی، ساخت محوطه استاندارد برای فعالیت های ورزشی ایجاد شود و از سوی دیگر در هر باشگاهی باید کادر فنی مجرب نیز فعالیت داشته باشند.
الهامی با تاکید بر اینکه مردم خراسان شمالی برای استفاده از باشگاه های سوارکاری استقابل خوبی می کنند، افزود: در این استان فقط یک باشگاه سوارکاری وجود دارد که فقط این باشگاه نیز به صورت سنتی است.
تا زمانی که تکلیف سند زمین علی آباد مشخص نشود هیچ کسی برای ساخت پیست، سرمایه گذاری نمی کند
علی مبارکی رئیس هیات سوارکاری در خراسان شمالی نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه باشگاه سوارکاری توسط بخش خصوصی در هر منطقه ای راه اندازی می شود، گفت: از سرمایه گذاران در این زمینه حمایت های لازم انجام خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه تاکنون حدود سه نفر درخواست ساخت باشگاه سوارکاری را داده اند، اظهار کرد: زمینی به مساحت هشت هکتار برای اجرای این طرح در شهرستان شیروان در نظر گرفته و واگذار شده است.
مبارکی افزود: باشگاهی نیز در شهرستان بجنورد در حال فعالیت است که فاقد مجوز بوده اما جلوی فعالیت این باشگاه گرفته نشده است.
وی ادامه داد: علاوه بر آن کلاس های مربیگری در زمینه صنعت اسب نیز قرار بر این است که برگزار شود که به احتمال فراوان این کلاس ها در فروردین یا اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد.
این مقام مسئول در خصوص راه اندازی پیشت سوارکاری در منطقه ارکان بجنورد نیز توضیح داد: هنوز مالکیت این زمین مشخص نیست و تا زمانیکه تکلیف سند زمین علی آباد مشخص نشود هیچ کسی برای ساخت پیست، سرمایه گذاری نمی کند.
به گفته وی بر سر سند این زمین بین ارتش و اداره کل راه و شهرسازی استان مناقشه وجود دارد.
مبارکی تصریح کرد: بعد از اینکه ارتش راضی شد تا زمین علی آباد را برای ایجاد پیست سوارکاری اختصاص یابد پیگیری ها برای برگزاری جلسه ای با مدیران استانی برای ساخت پیشت انجام شد اما به علت اینکه قرار بر این است تا تغییراتی در حوزه مدیران به وجود آید این جلسه برگزار نشد ولی این امر در آینده نزدیک انجام می شود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/33126/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازسازی منازل محرومان روستای دولت‌آباد به همت جهادگران قمی

ماجرایی تازه برای خریداران طلا؛ مالیات جدید در راه است؟

مقایسه تعرفه اینترنت ثابت اپراتورها

ویدئوی دیگری از باران‌های رگباری امروز بیرجند

راه‌ها در خراسان جنوبی باز شده، اما همچنان ناایمن هستند

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد از مردم؛ اوضاع خراب است!

فیلم | جاده شهداد - نهبندان مسدود است

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد پس از وقوع سیل؛ اوضاع خراب است!

بیمارستان رضوی مشهد: تکذیب فروش اسناد حاوی اطلاعات بیماران به عنوان کاغذ باطله

اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها ضرورت دارد

(ویدئو) زورخانه پهلوان رستم؛ بنایی کهن در تاریخ شهر مشهد

شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود

حذف تکراری پرسپولیس مقابل گربه سیاه در اراک/ پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

پنجه آلومینیوم بر صورت قرمزها / پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

کشف بیش از 20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرز دوغارون

ضرورت اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 8 اردیبهشت 1403

آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی

علم‌الهدی: می‌خواهید به بهانه پر کردن سبد جمعیت انقلابی، همان کسانی را هم که انقلابی هستند از خود برنجانید؟

67 درصد از زوجین جوان مشهدی باور دارند که همسرشان باید ذهن آن‌ها را بخواند

ین ژاپن باز هم سقوط کرد

هشدار سازمان هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید

نگاه رهبر انقلاب به مسائل حوزه کتاب همه جانبه است

خون شریک 2 + فیلم

واگذاری زمین به 177 خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی

بانک مرکزی: کاهش نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی تداوم دارد

آزمون دوباره از 135 کنکوری جامانده «زیرکوه»!

امدادرسانی ارتش به دانش آموزان کنکوری در سیلاب

دستگیری سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان

دستگیری قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه

این بار کسی جیمی‌جامپ را بغل نکرد | دستگیری جیمی جامپ در بازی پرسپولیس و آلومینیوم اراک

رونمایی از هفت محصول دانش بنیان کشاورزی در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی

فرونشست عمیق زمین در یکی از خیابان‌های مشهد

جشنواره‌ای با عطر و بوی گل محمدی

پیش بینی بارش‌های رگباری در سطح شهرستان بردسکن تا پایان هفته

(ویدئو) ثبت رقص و حرکات پروتئین-لیپید برای اولین بار

استفاده از کولر گازی چه میزان قبض برق را افزایش می‌دهد؟

سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان دستگیر شد

فرونشست عمیق زمین در تقاطع کلاهدوز و قاضی طباطبایی(7 اردیبهشت 1403)

فرونشست عمیق زمین در تقاطع خیابان کلاهدوز و قاضی طباطبایی مشهد

ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان‌غربی برگزار می‌شود

ادامه وزش باد و ریزش باران در خراسان رضوی

بیشترین خسارت سیل بهاری به راه‌ها | جزئیات خسارت از زبان سخنگوی مدیریت بحران

جاده را آب برد، دانش آموزان به جلسه کنکور نرسیدند/ ویدئو

وضعیت بحرانی و سیل‌زده حاجی‌آباد از زبان شهردار این شهر

فرونشست زمین و ایجاد گودال ٢ متری خیابان کلاهدوز مشهد

سیل امروز 20 دقیقه محور بردسکن به طبس را مسدود کرد!

کتابخانه‌های سیار نیاز کتابخوانی عشایر را برطرف می‌کند

پیاده‌روی بزرگ خانوادگی در بجنورد به مقصد «بش‌قارداش» برگزار شد

رهاسازی 7 هزار قطعه ماهی گرمابی در مزارع شیروان