پیام خراسان

آخرين مطالب

بررسی نقش رسانه در بحران در پاتوق اصحاب هنر انقلاب اسلامی فرهنگي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - مشهد- نقش رسانه ها در مواقع بحران و رویدادهای اجتماعی و سیاسی پنجشنبه شب در نهمین پاتوق اصحاب ادب، هنر و رسانه انقلاب اسلامی در مشهد بررسی شد.
به گزارش ایرنا، در این پاتوق چهار نفر از فعالان رسانه از جمله "سید شهاب الدین واجدی" عکاس بحران، "سید محمد محمدی سرشت" عکاس و فعال رسانه ای، حجت الاسلام "حسین ابراهیمی" مدرس حوزه و دانشگاه و فعال رسانه های اجتماعی، "رضا حاتمی وفا" فعال فضای مجازی نقش رسانه در بحران بویژه رویداد های سیاسی اخیر را بررسی کردند.
* ناآرامی های اخیر یک فتنه رسانه ای بود
یک مدرس حوزه و دانشگاه و فعال رسانه های اجتماعی در این نشست گفت: ناآرامی های اخیر یک فتنه رسانه ای بود و انتشار اخبار دروغ از شبکه های اجتماعی باعث شد مطالبات مردم به سوی دیگری پیش رود و مورد سوء استفاده دشمن قرار گیرد.
حجت الاسلام حسین ابراهیمی افزود: شبکه اجتماعی توئیتر، بام رسانه هاست و از آنجا که تولید محتوا می کند اهمیت آن نسبت به شبکه های اجتماعی مشابه بیشتر است.
وی اظهار کرد: در اخباری که از توئیتر در باره ناآرامی های اخیر مخابره می شد، برای مردم وانمود می کردند که نظام جمهوری اسلامی سقوط کرده است در حالی که اینگونه نبود.
وی گفت: به دلیل عدم فعالیت مناسب رسانه های داخل کشور، یک رسانه به نام "آمد نیوز" با پخش تصاویر ساختگی و اخبار دروغ، مرجع خبری شد و یک فیلم دروغین از تجمعات را به زوایای مختلف پخش کرد تا مردم را به اشتباه بیاندازد.
حجت الاسلام ابراهیمی افزود: با یک فهم رسانه ای می توانستیم اغتشاشات یا ناآرامی های اخیر را به گونه ای دیگر هدایت کنیم تا تاثیر خوبی بر مردم می گذاشت.
وی اظهار کرد: در ناآرامی های اخیر که توسط فضای مجازی هدایت شد، باید صاحبان رسانه، فضای مجازی را به گونه ای در اختیار می گرفتند تا مردم به شبکه هایی مانند "آمد نیوز" اعتماد نکنند.
وی گفت: تصویر یا عکس خوب از ناآرامی های اخیر با یک روایت مناسب توسط رسانه های رسمی می توانست تاثیر مطلوب خود را بر جامعه بگذارد و اجازه سوء استفاده به دشمنان را ندهد.
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: هنوز به بلوغ رسانه ای نرسیده ایم و به اهمیت رسانه در هدایت جامعه پی نبرده ایم لذا نمی توانیم آنطور که باید از رسانه بهره بگیریم و در نتیجه دشمنان با استفاده از فضای مجازی و رسانه های خود، به راحتی جو را ناآرام می کنند.
وی اظهار کرد: اکنون فعالان حزب اللهی در شبکه های مجازی بویژه توئیتر برای خنثی کردن اطلاعات نادرست رسانه های دیگر فعال هستند اما باید این فعالیت رسانه ای در شبکه های مجازی به نحو مطلوب مدیریت شود.
*روایت های خوب از وقایع نداریم
یک فعال حوزه شبکه اجتماعی توئیتر نیز در این نشست گفت: مشکل اساسی ما در وقایعی مانند ناآرامی های اخیر این است که روایت دست اول و خوب از سوی رسانه های خودی نداریم.
رضا حاتمی وفا افزود: در تجمع اعتراض آمیز میدان شهدای مشهد، عده ای بودند که به شعارهای ضد نظام اعتراض کردند، عده ای بودند که مطالبات به حق خود را گفتند اما رسانه های ما نتوانستند اینها را به موقع و به نحو مطلوب روایت و منعکس کنند.
وی اظهار کرد: رسانه ای که مطالبات مردم را نمی شناسد، در وقایعی مانند ناآرامی های اخیر غافلگیر می شود زیرا اگر رسانه ای به مطالبات و مشکلات مردم وقوف داشته باشد می تواند در تجمعاتی مانند ناآرامی های اخیر که با مطالبات به حق مردم آغاز شد، با انتشار یک روایت خوب و مطلوب از سوء استفاده دشمن جلوگیری کند و خنثی کننده اخبار دروغ آنها باشد.
وی گفت: در ناآرامی های اخیر مشهد صحنه های بسیار از اوضاع و شرایط واقعی داشتیم که اگر توسط رسانه های خودی به خوبی روایت و منعکس می شد، خنثی کننده حرف های دروغ شبکه های رسانه ای دشمن بود.
این فعال رسانه ای افزود: توئیتر اولین رسانه برای تولید محتواست و از سال 88 دشمن از طریق توئیتر علیه نظام، تولید محتوا می کند اما با فیلتر شدن این شبکه اجتماعی در داخل کشور، توئیتر تبدیل به حیات خلوت برای دشمن شده است تا با تولید محتواهای دروغین اهداف خود را پیش ببرد.
وی اظهار کرد: بحران های جمهوری اسلامی درون مایه های طنز بسیار دارد و می توان با بهره گیری از آن از طریق هجو اجازه نداد دشمنان از رسانه برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی بهره گیرند.
* لزوم حمایت از عکاسی بحران
یک فعال رسانه ای و عکاس بحران نیز در این نشست گفت: در مواردی از قبیل حادثه ساختمان پلاسکو، فتنه سال 88 یا ناآرامی های اخیر به دلیل فشارهای نیروی انتظامی عکاسان نمی توانند تصاویر درست از وقایع ثبت کنند.
سید شهاب الدین واجدی افزود: بعد از انقلاب اسلامی وقایع مهمی از جمله حوادث طبیعی یا رویدادهای سیاسی در کشور رخ داده است اما در چنین مواقعی هیچ نهادی وجود ندارد که از تصویربرداری یا عکاسی بحران حمایت کند.
وی اظهار کرد: من خود به عنوان عکاس به رغم اینکه کارت معتبر عکاسی دارم در وقایعی مانند فتنه 88 و پلاسکو به دلیل ممانعت هایی که از سوی ارگان های نظامی برای عکاسی بوجود آمده بود، نتوانستم آن طور که باید تصویر بگیرم و ماموران بویژه در تجمعات اعتراض آمیز به هیچ وجه حاضر نیستند به عکاس اجازه ثبت لحظات را بدهند.
وی گفت: بعد از زلزله بم، تعدادی از استادان عکاسی درصدد تاسیس انجمن عکاسان بحران شدند اما هیچ ارگانی در راه اندازی این انجمن ، آنان را یاری نکرد تا با شکل گیری آن، در زمان بحران ها، عکاسان با مجوز رسمی اجازه داشته باشند در صحنه حضور یابند و رسالت رسانه ای خود را به انجام برسانند.
این فعال رسانه ای افزود: در زمان فروریختن ساختمان پلاسکو، عکاسان با التماس از نیروهای انتظامی درخواست می کردند که اجازه دهند آنان به صحنه نزدیک شده و از آن عکس بگیرند اما ماموران نیروی انتظامی هیچ کارت رسمی خبرنگاری یا عکاسی را قبول نکردند.
وی اظهار کرد: عکس از وقایع باعث سندسازی برای تاریخ می شود و اگر نهادی برای حمایت از عکاسی بحران باشد و عکاسی بحران شکل گیرد، می توان از وقایع تصاویری خوبی در تاریخ به ثبت رساند.
* ثبت واقعیت ها از تجمعات اعتراض آمیز توسط رسانه مانع سوء استفاده دشمنان می شود
یکی دیگر از عکاسان و فعالان رسانه ای نیز در این نشست گفت: وقایعی مانند ناآرامی های اخیر یا حادثه ساختمان پلاسکو بخشی از تاریخ است که باید توسط رسانه ها به ثبت برسد زیرا دیگر تکرار نمی شود.
محمد محمدی سرشت افزود: اگر واقعیت ها در ناآرامی ها و اغتشاشات توسط رسانه ها ثبت و اطلاع رسانی نشود، رسانه های ضد نظام ، آن طور که می خواهند از آن خوراک رسانه ای برای مردم فراهم می کنند و افکار عمومی را در جهتی که خود می خواهند، هدایت می نمایند.
وی اظهار کرد: در ناآرامی های اخیر مشهد من به عنوان عکاس بسیجی به رغم اینکه از قبل هماهنگ شده بود و مشکلی برای ورود به صحنه نبود، به دلیل ممانعت نیروی انتظامی موفق به عکاسی یا فیلمبرداری مناسب از صحنه ها نشدم.
وی گفت: من خود به چشم دیدم که چگونه تعدادی محدود در بین اعتراضات اقتصادی و مطالبه گری های به حق مردمی، تلاش کردند شعارها را به جهت دیگری سوق دهند و مسیر شعارهای مردم را تغییر دهند.
محمدی سرشت افزود: در زمان وقوع بحران، نیروی انتظامی اغلب یک فرمانده بحران دارد تا ماموران را هدایت کند اما در چنین مواقعی، رسانه ها یک فرمانده بحران ندارند که آنها را به سوی مناسب برای کار رسانه ای مطلوب هدایت کند.
وی اظهار کرد: در بروز وقایعی مانند ناآرامی های اخیر، انتشار خبر یا تصویری کلی و محدود توسط صدا و سیما یا رسانه های رسمی دیگر هیچ اثر مطلوبی ندارد و نمی تواند آن طور که باید مردم را راضی نگه دارد.
وی گفت: با تصویربرداری درست از یک واقعه می توان به زوایای مختلف آن پرداخت و مانع از بحران های بعدی شد زیرا اگر از یک واقعه اطلاع رسانی درست توسط عکاس یا تصویربردار بحران انجام شود و اطلاعات درست در اختیار مردم قرار گیرد، از سوء استفاده دشمنان با انتشار اخبار دروغ برای ایجاد آشوب جلوگیری می شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/33778/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایران 74 بار از ما بزرگ‌تر و جمعیتش 9 برابر ما است

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی