پیام خراسان

آخرين مطالب

گزارش مهر؛

سرمازدگی در خراسان جنوبی جان سوز شد/ خسارت 13میلیاردی به کشاورزی سياسي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - بیرجند- سرمای جان سوز در کنار خشکسالی های 18 ساله در خراسان جنوبی موجب یخ زدن امید کشاورزان و تحمیل خسارت 13 میلیارد تومانی به بخش کشاورزی استان شده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان ها: آنچه بخش کشاورزی را از سایر بخشهای اقتصادی متمایز می کند، وجود مخاطرات و حوادث طبیعی است که همه ساله آسیب هایی را به تولید کنندگان وارد می سازد. بروز این آسیب ها که به نوسانات زیاد در تولید و قیمت محصولات منجر می شود، تهدیدی برای درآمد و جریان سرمایه گذاری در این بخش محسوب شده و از سوی دیگر برنامه ریزی را پیچیده می سازد.
عوامل آسیب رسان به محصولات کشاورزی یا ناشی از سوء مدیریت و یا ناشی از عوامل خارج از کنترل مدیریت است. سرما زدگی و یخبندان به عنوان یکی از عوامل قهری طبیعی خسارت زای غیر مدیریتی می باشد، که همه ساله خسارتهای جبران ناپذیری به بخش کشاورزی خصوصاً باغات وارد می کند.
تحمل 18 سال خشکسالی
آمارها نشان می دهد امسال هم اوضاع بارندگی ها در خراسان جنوبی با همان کلمه نا مانونس بحران روبروست. این بحران تبعات خشکسالی را در استان افزایش می دهد . یکی از این تبعات کاهش مقاومت گیاهان و محصولات کشاورزی در مقابل سرماهای ناگهانی است.
آذر ماه در استان آبستن حادثه ای تلخ برای کشاورزان به خصوص باغداران استان بود. کاهش ناگهانی دما به منفی 7 درجه سانتیگراد باعث شد باغ ها ی زیادی متاثر از این سرما به نابودی کشیده شود.

در آماری که جهاد کشاورزی در دست دارد شهرستان فردوس بیشترین خسارت ها را به واسطه تعداد باغ های انار متحمل شده است.
غلامرضا حراس یکی از باغدارن فردوس در گفتگو با مهر می گوید: به دلیل سرمازدگی سال گذشته مجبور شدم تعداد زیادی از درختان انار را کف بر کنم، و این یعنی از دست دادن درخت تا 2 سال آینده و حتی شاید 5 سال آینده ؛ چون درخت انار برای رشد و بارور شدن دوباره به زمان کافی نیاز دارد.
وی خسارت برآرو شده از خشکسالی را دریافت کرده است، و مدعی است میزان خسارت وارده بیشتر از آن مبلغی است که باغداران دریافت می کنند. چرا که در تعدادی از باغها 100 درصد درختان نابود شدند و به طور حتم باید همه محصول باغ کف بر شود .
وی افزود: کشاورز تمام داشته اش را از دست داده و متاسفانه تا چند سال دیگر نیز از این باغ دریافتی نخواهد داشت.
حراس درباره میزان خسارت هایی که به شهرستان داده شده است اعلام می کند: تسهیلات سرمازدگی باغات انار و زعفران که در آذرماه سال 1395 دچارخسارت شد، به همت دکتر امیرحسنخانی نماینده مردم درمجلس شورای اسلامی و پیگیری های مدیرجهادکشاورزی شهرستان ، بالاخره با کش وقوس های فراوان از مهر ماه امسال به مرحله تحویل رسید.
این کشاورز با اشاره به اینکه در زمان بررسی ها تعداد زیادی از کشاورزان از فهرست دریافت تسهیلات جاماندند ادامه می دهد: با توجه به حجم خسارت ها انتظار داشتیم میزان این اعتبارات بیشتر باشد، با اینکه خودم این اعتبارات را دریافت کردم اما تعداد زیادی از باغداران هنوز برای دریافت خسارت به انتظار ماندن در صف سپرده می شوند.
کمبود نیرو در شعبه
البته وی به نکته مهمتری نیز اشاره دارد و آن اینکه شعبه بانک کشاورزی باغشهر اسلامیه تعداد بیشتری از باغداران را در صف انتظار دارد و دلیل آن هم کمبود شدید نیرو در این شعبه است.
کشاورز دیگری در باغشهر اسلامیه درباره سرمازدگی باغ های انار می گوید: متاسفانه در زمان ثبت نام برای دریافت خسارت نتوانستم به موقع اقدام کنم . البته باور هم نمی شد که درختانم به این میزان خسارت دیده باشد. با این حال چند ماهی می شود که ثبت نام کردم و مدارکم را تحویل شعبه داده ام اما هنوز خبری نیست.
مهدی فریدونی در گفتگو با مهر با اشاره به خسارتی که بر اثر سرما به درختانش وارد شده بود می گوید: این میزان خسارت با کف بر کردن نیز جبران نمی شود.
وی با مبلغ بیش از 25 میلیون تومان برای خاک اندازی متحمل هزینه های سربار شده است و بد تر از همه اینکه دیگر امیدی به درخت انار ندارد. به همین دلیل به فکر تغییر کشت باغ افتاده است البته تا زمانی که اعتبارات خسارت را دریافت نکند نمی تواند هیچ اقدامی در این زمنیه انجام دهد.

وی با اشاره به کمبود نیرو در شعبه بانک عامل در باغشهر اسلامیه می افزاید: دو ماه قبل برای دریافت تسهیلات اقدام کردم اما هنوز نوبتم نشده است.
فریدونی خواستار افزایش تعداد کارمندان این شعبه است و اضافه می کند: قرار است به هزار و 300 نفر خسارت پرداخت شود اما روند کار این است که روزانه به 10 تا 15 نفر بیشتر پرداخت نمی شود و کشاورزان از این روند بسیار ناراحتند.
این کشاورز میزان خسارتی که به او داده می شود را حدود 7 میلیون تومان پیش بینی می کند این درحالی است که رقم خسارت خیلی بیشتر از این هاست. البته یادآور می شود: میزان خسارت در شهرستان بسیار بالاست و میزان اعتبارات دریافتی بسیار پایین کشاورزان نیز چاره ای جز تسلیم شدن در برابر تقدیر الهی ندارند.
معضل تغییر اقلیم
دبیر کارگروه مخاطرات کشاورزی خراسان جنوبی در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه باید کشاورزان به سمت تغییر الگوی کشت بروند درباره سرمازدگی سال گذشته می گوید: سرمازدگی آذر ماه سال 95 باعث شد به بخش کشاورزی استان بیش از 300 میلیارد تومان خسارت وارد شود.
رضا یزدان مهر میزان خسارت امسال را در مقابل آنچه سال گذشته به وقوع پیوست کمتر توصیف کرده و می افزاید: امسال سرمازدگی به شکل نقطه ای بوه است.
وی دراین باره توضیح داد: بر اساس بررسی های انجام شده به ترتیب در شهرستان های فردوس، بشرویه، سرایان، قاین و طبس بیشترین خسارت ها را داشته ایم.
وی تغییر ناگهانی دما بین صبح و شب در یک 24 ساعت را باعث سرمازدگی دانسته و می گوید: افت ناگهانی دما گاهی خسارت هایی را به بار می آورد که با مدیریت نیز قابل کنترل نیست چرا که به عنوان مثال درختی مانند خرما سرمایی در حد منفی 15 درجه را نیز تحمل می کند اما موضوع این است که این افت دما در هنگامی انجام می شود که درخت گیاه هنوز فعال است.
وی درباره میزان خسارتی که هیئت دولت برای استان مصوب کرده است می افزاید: سال گذشته مصوبه 100 میلیارد تومانی تسهیلات به استان اختصاص یافت که با رایزنی های انجام شده 90 میلیارد تومان در حال پرداخت است.

یزدان مهر میزان خسارتی که برای شهرستان فردوس به عنوان شهرستانی که بیشترین میزان سرمازدگی سال گذشته را داشته است را 30 میلیارد تومان عنوان می کند که درفاز اول 25 میلیارد و 500 میلیون تومان آن توزیع می شود.
وی اقدامات مدیریتی را باز هم مهم می داند و یادآور می شود بیشتر باغ هایی که متاثر از سرمازدگی بوده است به صورت تک در محدوده ای به دور از باغ های دیگر بوده است.
وی عنوان کرد: علاوه بر این باید در نظر داشت نباید هیچ گاه منتظر باشیم که خسارتی برایمان به وجود بیاید بعد به فکر جبران باشیم .
وی از کشاورزان می خواهد به سمت تغییر الگوی کشت حرکت کنند و همیشه از آخرین خبرهای مربوط به کشاورزی های نوین و راه های مقابله مطلع شوند تا در بحث های کاهش مشکلات ناشی از سرمازدگی و خشکسالی قرار بگیرند.
سرمازدگی در 80 درصد باغ ها
مدیر جهاد کشاورزی فردوس در گفتگو با مهر درباره میزان خسارتی که به باغ های این شهرستان به وجود آمده است می گوید: 80 درصد درختان ما بر اثر سرمای آذر ماه سال گذشته خسارت دیده اند. اما باید اعلام کنم پاییز امسال هم پاییز خوبی برای کشاورزان نبود.
علیرضا مهمیز می افزاید: با اینکه انار تا منفی درجه12 را تحمل می کند اما سرمایی در حد منفی 9 درجه چون در زمان نامناسب و به صورت ناگهانی اتفاق افتاد باعث شد تعداد زیادی از باغ ها تحت تاثیر قرار بگیرند.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون تسهیلات در حال پرداخت است می گوید: از مهر ماه در حال توزیع هستیم، اما با توجه به اینکه هنوز برخی از کشاورزان ثبت نام نکرده بودند بخشی از اعتبار جهت تکمیل لیست توزیع نمی شود تا همه بتوانند از این امکان بهره مند شوند.
مهمیز می افزاید: روند توزیع اعتبارات با توجه به میزان خسارت و انتظار کشاورزان منطقه کند است.
وی می گوید: از مهر ماه امسال تاکنون 40 درصد تسهیلات توزیع شده است با این وجود انتظار داریم روند توزیع تسریع یابد تا برنامه ها ما نیز برای تغییرات الگوی کشت و . . . به خوبی در زمان معین برای کشاورزان خسارت دیده اجرایی شود.
13 میلیارد تومان خسارت سرما
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز درباره خسارت سرمازدگی به استان به مهر می گوید : تغییر ناگهانی دما در این استان تاکنون 13 میلیارد و 600 میلیون تومان خسارت به محصولات کشاورزی وارد کرده است که 10 میلیارد و 600 میلیون تومان آن متعلق به پاییز امسال بوده است.
هاشم ولی پور مطلق می افزاید: سرمازدگی یک هزار و 400 هکتار از زمین های باغی استان را تحت تاثیر قرار داده است که این محصولات شامل گردو، انجیر، زعفران و محصولات گلخانه ای بوده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی همچنین به خسارت سرما به 800 هکتار از زمین های زراعی استان اشاره کرده و میگوید: این خسارت ها بیشتر در محصولاتی از جمله گندم، جو و کلزا بوده است.

خسارت 20 میلیاردی در شهرستان سربیشه
ولی پور مطلق، بیشترین حجم خسارات امسال را مربوط به شهرستان سربیشه می داند که بر اساس آن تاکنون بیش از 20 میلیارد ریالی برآورد شده است.
وی ادامه درباره میزان خسارت ها در دیگر شهرستان ها عنوان می کند: حجم این خسارت در شهرستان طبس 14 میلیارد و 199 میلیون ریال، قاین 9 میلیارد و 60 میلیون ریال، درمیان سه میلیارد و 407 میلیون ریال و بشرویه دو میلیارد و 433 میلیون ریال بوده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان داشت: بیشترین میزان حجم سرمازدگی در روزهای 13 و 14 آذرماه ماه جاری گزارش شده است.
وجود آب و هوای سخت، مردمان سخت‌کوش این منطقه را قانع و ساده زیست ساخته که دست‌های پدرانه مسئولان می‌تواند قوت قلبی شود و آنها را از آسیب‌های یخبندان حفظ و امیدی شود برای کاشت دوباره چرا که اگر به همین منوال بگذرد نمی‌توان در پس نگاه‌های خسته‌شان تصویر خوشایندی دید.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/34807/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دو مدال طلا جهانی، دستاورد دانشجوی مخترع علوم پزشکی بیرجند

وقوع زلزله 4.2 در «روداب» خراسان رضوی

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

رودابِ خراسان رضوی لرزید

رتبه اعتباری اسرائیل بار دیگر کاهش یافت

بازیکنان سپاهان بدون استراحت در باغ فردوس!

کشف محموله 512 کیلویی شیشه در تایباد

تجدید پیمان با آرمان شهدا

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

لغو پرواز مشهد - دبی به‌دلیل عدم پذیرش فرودگاه مقصد

آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است

امیرعبداللهیان: این بار پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود

بیش از 12 میلیون مسافر به خراسان رضوی سفر کردند

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

شهرداری خانلق شیروان قهرمان کشتی باچوخه کشور

راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار می شود

برگزاری همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب»

هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

دختران خراسان شمالی بر بام کوراش کشور ایستادند

کشف محموله 566 کیلوگرمی مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون

رئیسی : اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

خدمات رسانی قرارگاه خدمات به زائر در حوزه‌های اقامت و مباحث رفاهی

بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١5٠٠ واحدی میدان شهدا تا پایان بهار 1403

کشف محموله سنگین شیشه از یک دستگاه تریلی توسط مرزبانان هنگ تایباد

اگر دشمن بار دیگر خطا کند، پاسخی پشیمان کننده خواهد دید

ناجی‌ گل‌گهر این‌بار به داد استقلال رسید!

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ (فیلم)

رئیسی در اجتماع مردم شاهرود: اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی منصوب شد

کشف محموله سنگین مواد مخدر در هنگ مرزی تایباد

رتبه چهارم خراسان جنوبی در اجرای طرح مسطورا

اتمام 53 پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی

برگزاری مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد

پیکان سبزوار برابر پرواز هوانیروز اصفهان پیروز شد

ارائه آموزش‌های مهارتی به بیش از 3 هزار نفر از آسیب دیدگان اجتماعی

برگزاری راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

غرق شدن پسر هفت ساله در روستای ازمیغان طبس

کشف پراید سرقتی کمتر از 2 ساعت در طبس

پرواز بالگرد اورژانس نیشابور برای نجات بیمار سکته مغزی

تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است

دبیر کل سازمان ملل: تنها یک خطای محاسباتی در خاورمیانه، برای جهان فاجعه بار خواهد بود

کشف محموله سنگین شیشه و هروئین از یکدستگاه تریلی در هنگ تایباد

درخشش استقلالی سابق این بار در دربی کوچک

پسربچه 7ساله در آب‌های سطحی روستای ازمیغان طبس غرق شد

تصادف مرگبار 2 سواری با تریلر در جاده مشهد - تربت حیدریه

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

پیروزی پیکان سبزوار مقابل هوانیروز اصفهان

کشف بیش از 2 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون تایباد

ویسی: دو بار فولاد بیمار را به من دادند