سرپرست دانشگاه فرهنگیان کشور:
گورستان پژوهش در کشور فراوان است
علمي
بزرگنمايي:
خراسان آنلاین - سرپرست دانشگاه فرهنگیان کشور گفت:ما گورستان تحقیق در کشور زیاد داریم.
دکتر حسین خنیفر امروز در اختتامیه همایش تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه فرهنگیان کشور در مشهد، با اشاره به اینکه درد ملی ما تحقق پژوهشهایمان پس از تحقیقات است، اظهار کرد: عمده پژوهشهای ما گالری شده و در گورها خاک میخورند لذا امیدواریم روزی برسد که تحقق بعد از تحقیقات را در نظام آموزشی کشور شاهد باشیم.
وی با بیان اینکه عرصه و رزمگاه پژوهشهای اصیل و بنیادین، گستره بکر نظام آموزشی است، ادامه داد: در دوره ادیان، قرآن و احادیث اهل بیت تاکیدات بسیاری بر پژوهش و پژوهشگری شده است. ملتهایی که پشت میراث خود پناه میگیرند، رشد پیدا نمیکنند، مهم داشتههای فعلی کشورهاست نه گذشته آنها.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان کشور، تربیت را مقدم بر آموزش دانست و تصریح کرد: لازمهی فراگیری دانش، ادب است؛ تا تربیت نکنیم، نمیتوانیم آموزش دهیم.
خنیفر تاکید کرد: تنها دانشگاهی که دانشجویان میتوانند متناسب با تخصصی که آموزش میببیند، پس از فارغ التحصیلی به جامعه هدف خود برسند، دانشگاه فرهنگیان است. مشخص است که خمیر مایه معلمی، در خدمت جامعه است، از اینجهت تاکید میشود که باید معلمان باید پژوهنده باشند.
وی افزود: چهار ونیم میلیون دانشجو در کشور وجود دارد که نیم میلیون نفر از انان را دانشجویان تحصیلات تکمیلی تشکیل میدهند. در حالیکه ما میتوانیم شرایطی را فراهم آوریم که صدهزار نفر از این دانشجویان بتوانند صدهزار مسئله جامعه را بررسی کنند.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان کشور با تاکید براینکه مشکل ما این است که در تحقیقات و پژوهشهای خود انحراف داریم، گفت:در دانشگاه آزاد اسلامی، نود درصد پایاننامهها تکراری و کپی است که این مورد در سایر دانشگاهها نیز دیده میشود و اینها انحراف در پژوهش است.
وی اضافه کرد: ایران تا سال 1380 ما یک و نیم ده هزارم در دنیا تولید علم داشته است اما اکنون یک درصد تولید علم جهان را دارد. 30 درصد تولید علمی جهان توسط آمریکا تولید میشود، در واقع هنر اصلی آمریکا این است که تمام نخبگان دنیا را جذب خود میکند و به نوعی نظیر گذشته که برده داری سیاه پوستان را میکرد، امروز بردهداری علمی میکند.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان کشور با اعلام اینکه بالغ بر 18هزار نفر خروجی نخبه از کشور داریم که این رقم فاجعه است، بیان کرد: ما باید بیشتر به نخبگان علمی کشورمان بیاندیشیم؛ اکنون 3 درصد نخبه در کشور وجود دارند و باید این افراد با چنگ و دندون نگه داریم.
خنیفر افزود: کشور چین با وجود اینهمه جمعیت، توانست با حفظ نخبگان خود و مهندسی معکوس به ظرفیتی برسد که امروز به آمریکا وام میدهد ، لذا در می یابیم اگر ما نیز بخواهیم، میتوانیم.
وی با بیان اینکه مهارتی بودن در پژوهش موجب میشود شکارکننده موضوعات خوب باشیم، خاطرنشان کرد: موضوعات بسیار زیادی داخل آموزش و پرورش برای پژوهش وجود دارد لذا پژوهشگران باید موضوعات خود را این از نظام انتخاب کنند.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان کشور یادآورشد: مطالعات تطبیقی و بین المللی در پژوهش بسیار حایز اهمیت است، اما متاسفانه جستجوی تجارب کشورهای دیگر در میان پژوهشگران ما بسیار کم است.
خنیفر عنوان کرد: مدارس باید کاخ آموزشی باشند، اما متاسفانه تمام مدارس کشور ما بی روح و مشابه یکدیگر هستند، درحالیکه دانش آموز روح جامعه است و ما باید توجه زیادی به معماری و ساختار مدارس داشته باشیم.
وی اظهار کرد: متاسفانه معلمین ما عادت به نوشتن تجارب خود ندارند، در حالیکه بسیاری از این تجارب را می توان به مقاله تبدیل کرد.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان کشور تصریح کرد: مهارتی کردن آموزش، آموزش نرم افزار و اقتصاد آموزش و پرورش و ... از مواردی است که فرهنگیان باید در پژوهش های خود به آنتوجه کنند.
لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/34946/