پیام خراسان

آخرين مطالب

معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی:

عرفان، پادزهر افراط و تمامیت‌خواهی است فرهنگي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: امروزه پادزهر این افراط و تمامیت خواهی که به عبور از مرز انسانیت و بروز رفتارهای ددمنشانه منجر شده، عرفان و معنویت مبتنی بر‌آموزه‌های وحیانی است.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، عباس خامه‌یار امروز در نشست گفت‌و‌گوی فرهنگی ایران و شبه قاره هند که در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی برگزار شد، اظهار کرد: به جد، براین باوریم که برای عبور از افراط، خشونت، تعصب و برادرکشی ناگزیر به بازگشت به اندیشه‌های عرفانی ناب برگرفته از ادیان الهی هستیم.
وی ادامه داد: امروزه پادزهر این افراط و تمامیت خواهی که به عبور از مرز انسانیت و بروز رفتارهای ددمنشانه منجر شده است، عرفان ومعنویت مبتنی بر‌آموزه‌های وحیانی است که می‌تواند نه تنها شیوه‌ والگوی مناسبی در تعاملات و ارتباطات بین اقوام و ملتها در منطقه باشد، بلکه می‌تواند پیامی آشکار و الگویی پایدار برای سایر مناطق و ملل در تعاملات بین فرهنگی باشد.
معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خاطر نشان کرد: بنابراین ترویج نگاه معنوی و عرفانی، باز تعریف انسان در جهان هستی، تاکید بر مشترکات میان ادیان، فرهنگ‌ها، ملت‌ها و سنت‌ها و ایجاد بستری برای گفت و شنود و تقویت این مشترکات از جمله ابزارهای و راهکارهایی است که می‌توانیم برای تجربه مراتبی از صلح و آرامش از آنها استفاده کنیم.
خامه‌یار عنوان کرد: به اشتراک گذاشتن تفکرات معنوی و عرفانی که در فرهنگ، تاریخ، سنت، ادبیات، هنر، موسیقی، فیلم و نمادهایی از این دست متجلی شده و گفتگو در مورد آنها صلح و آرامش را به ارمغان خواهد داشت. به همان اندازه که در ترویج عرفان و معنویت بکوشیم می‌توانیم از نتایج مثبت آن بهره‌ برداری کنیم. 
معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: همانگونه که می‌دانید در دهه‌های اخیر، اصطلاح رایج در میان نویسندگان وسخنوران عرصه اندیشه، اصطلاح معنویت است و برخی بر این باورند که عصر حاضر را عصر گرایش به معنویت بنامند.
وی ادامه داد: منظور این صاحب‌نظران این است که بشر امروز، با ابزارهای کشتار جمعی‌ای که به دست خود ساخته است و نیز با توجه به مدرنیته، پست مدرن و اقتضائات زندگی صنعتی، اگر به دامن معنویت نگراید به نابودی کشیده می‌شود اما اینکه مراد از این معنویت چیست و چه معنی و مفهومی در نظر است و یا حدود و ثغور آن کجاست. نامشخص است اما آنچه می توان گفت این است که غربیان با تکیه بر مبانی سکولاریستی و اومانیستی که دارند، استنباطشان از این معنویت، یک نوع معنویت سکولار و متناسب با جهان‌بینی لیبرالیستی است.
معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: متاسفانه بسیاری از نویسندگان و گویندگان، این گونه برداشت از معنویت را با عرفان اسلامی و معنویت مبتنی بر ادیان الهی و آسمانی مترادف می‌دانند حال آنکه این دو برداشت در پایه و اساس از هم جدا هستند.
خامه‌یار افزود: عرفان و معنویت مبتنی بر سکولاریسم و اومانیسم با عرفان مبتنی بر الهیات، هم در منشا و هم در هدف و غایت از هم جدا هستند چرا که منشا اضطراب و نابسامانی بشر امروز دور افتادن از عرفان و معنویت مبتنی بر الهیات آسمانی و آموزه‌های و حیانی است.
وی عنوان کرد: همه می‌دانیم که اشتراکات فراوان فرهنگی و تمدنی بین ایران و شبه قاره، ملت‌های این دو سرزمین را به یکدیگر نزدیک ساخته و موجب پیوند، همبستگی‌های فرهنگی، عاطفی و دوستی یکدیگر شده است. اگرچه این ارتباط در طول تاریخ با فراز و فرودهای متعدد مواجه شده اما این ملت‌ها همواره دارای ارتباط موثر، به ویژه روابط فرهنگی گسترده بوده‌اند.
معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خاطر نشان کرد: زبان فارسی برای قرن‌ها، زبان رسمی و دیوانی منطقه شبه قاره بود تا اینکه انگلستان پس از تسلط بر این منطقه، سیاست زدودن فرهنگ اصیل ایرانی و زبان غنی و پرمحتوای فارسی را در پیش گرفت و زبان انگلیسی را ترویج و گسترش داد. اما ریشه‌های عمیق این درخت تناور در وجود فرهیختگان حفظ شد و شاخه‌های پربار آن همچنان بر سر مردمان این سامان سایه افکنده است.
خامه‌یار ادامه داد: بیش از چهل درصد واژه‌های زبان اردو یا فارسی هستند و یا ریشه فارسی دارد به گونه‌ای که بسیاری از زبان شناسان، زبان اردو را دختر زیبای فارسی می‌نامند
وی اظهار کرد: اگر به دوران‌های پیشین باز گردیم، بررسی‌های دیرینه‌‌شناسی نشان می‌دهد که پیوستگی‌های فرهنگی شبه قاره و ایران، از دوران باستان وجود داشته و بعدها پس از ورود اسلام به منطقه شبه قاره، عارفان و عالمان ایرانی از طریق زبان غنی فارسی در ترویج و گسترش آن تلاش نمودند. چنان که نزدیک به هشت قرن زبان فارسی زبان رایج و دیوانی شبه قاره بود و اکنون نیز افزون بر کسانی که علاقه‌مند به فراگیری زبان فارسی هستند، در دانشکده‌ها و دانشگاه‌های مختلف هند، پاکستان و بنگلادش این زبان، تدریس می‌شود و نشریاتی درباره تاریخ و ادبیات فارسی از سوی دولت و بخش خصوصی چاپ و منتشر می‌گردد.
معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: وجود کتابخانه‌های خطی و چاپ سنگی از میراث کهن مشترک به زبان فارسی در هند، پاکستان و بنگلادش، گواه روشن دیگری بر ژرفای روابط فرهنگی و معنوی و علمی و ادبی دو سرزمین دوست و برادر است.
وی یادآور شد: هجرت میر سیدعلی همدانی به شبه قاره، به همراه گروهی از هنرمندان، صاحبان حرف و صنعتکاران، نماد ارزشمندی برای انتقال فرهنگ، هنر و عرفان اسلامی ایرانی و تعامل پویا با مردمان آن سامان بود که چشم اندازی درخشان و امید بخش برای عرفان مثبت در قلمرو آبادانی وسعادت دین و دنیا برای دوستداران عرفان حقیقی و سیر و سلوک واقعی در برابر دیدگانشان گشود. علامه اقبال نیز که نیمی از افکار و اندیشه‌های خویش را در قالب شعر، به زبان فارسی بیان کرد، در احیا و گسترش این زبان در منطقه و دوستی ملت‌ها تاثیر به سزایی نهاد.
معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به اینکه «در جای جای شبه قاره می‌توان سبک و تاثیر هنری ایرانی را مشاهده کرد.»، افزود: برای نمونه آثار ارزشمندو باشکوهی مانند تاج محل، مسجد مروارید، مسجد وزیر خان و مسجد جامع لاهور و همچنین قلعه پادشاهی، با تاثیرپذیری از هنر و سبک معماری ایرانی خلق شده‌اند.
خامه‌یار عنوان کرد: اما با گذشت زمان متاسفانه با فاصله گرفتن نسل‌ها از این میراث کهن مشترک، اندیشه عرفانی و معنویت گرای نوع دوستی، کم‌رنگ شد و نحله‌ها و گروه‌های افراطی و خشونت‌طلب رو به رشد نهادند تا جایی که امروز شاهد رفتارهای افراط گرایی و تکفیری در این منطقه هستیم. 
وی اظهار کرد: امروزه با وجود همه پیشرفت‌ و توسعه بشر در زمینه‌های علمی و اقتصادی برای دستیابی به صلح و همزیستی مسالمت آمیز، نیاز به گفت‌وگو و بهره‌گیری از فرهنگ غنی و متعالی الهی است که فرهنگ مدارا و عرفان اصیل، بخش بزرگی از این پیشینه را در بر می‌گیرد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/35004/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

میزان آراء کاندیداهای پیروز انتخابات دور دوم تبریز، بیرجند و خدابنده، شبستر و میانه /میرتاج الدینی و فرهنگی قعرنشین شدند

سید حسن هاشمی منتخب مردم بیرجند، درمیان و خوسف شد

نتایج دور دوم انتخابات در تبریز، بیرجند و خدابنده اعلام شد

گلزن بی‌رحم سپاهان این‌بار علیه تیم محرم

عکس‌| روز خاص عادل فردوسی‌پور کنار طرفدارانش

محسن هاشمی : محدودیت های دولت برای انتشار کتاب خاطرات هاشمی رفسنجانی

مجتمع گاز پارس جنوبی بزرگ‌ترین قرارداد ساخت بار اول را امضا کرد

مهمترین چالش‌های نشر کودک و نوجوان/جریان نقد ادبی کتاب‌های کودک محدود است!

علامه جعفری 70 سال از اندیشمندان جهان جلوتر بود

براساس نتایج غیررسمی؛ «هاشمی» در بیرجند پیشتاز است

سید حسن هاشمی در بیرجند پیشتاز است

سید حسن هاشمی در بیرجند پیش تاز است

بر اساس نتایج غیررسمی؛ کاظم معتمدی‌فر از مشهد و کلات به مجلس راه یافت

کاظم معتمدی فر از مشهد و کلات به مجلس راه یافت

تنور نمایشگاه کتاب داغ شد؛ از حضور فردوسی‌پور تا جشن روز دختر، انتخابات و...

(تصاویر) جشن امضای کتاب «پایاب شکیبایی» با حضور محمدجواد ظریف

ببینید | تعجب مردم از تصاویر زنان در یک غرفه نمایشگاه کتاب

(ویدئو) شعرخوانی زیبای یک دختر برای دکتر ظریف در نمایشگاه کتاب

تصادف منجر به آتش وانت‌پیکان در خراسان‌ رضوی 3 کشته برجا گذاشت

خانمی که گره‌های بزرگ دنیا به دستش باز می‌شود

فاطمه معصومه(س)؛ خانمی که گره‌های بزرگ دنیا به دستش باز می‌شود

کشف سیگار قاچاق توسط مرزبانان هنگ مرزی درگز

انتخابات در حوزه انتخابیه مشهد و کلات پایان یافت

تنها مکتبی که برای زنان فضیلت و منزلتی حقیقی قرار داده اسلام است

مرحوم مصباح قشر فرهیخته را رصد می‌کرد و متناسب با نیازهای آنها پاسخ‌ ارائه می‌داد

رهبر معظم انقلاب به نیچروان بارزانی: «جامعه کُردی» جزو ما هستند

مردم تا پایان روز دوم‌ نمایشگاه چقدر کتاب خریدند؟

شیخ کلینی ؛ مروج مذهب حق و نشر معارف و فضایل اهل‌بیت‌(ع‌)

حضور 2700 ناشر در فضای 150 هزار متر مربعی نمایشگاه کتاب

چگونه از بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران خرید کنیم؟

بلاتکلیفی کوروش بزرگ در کتاب‌های درسی/ محتوا تابع گرایش دولت

سنگ‌اندازی‌ها در مسیر انتشار کتاب خاطرات هاشمی

قیمت روز تخم‌مرغ

پایان فرآیند دومین مرحله انتخابات مجلس شورای اسلامی در مشهد و آغاز شمارش آرا

تمدید زمان برگزاری انتخابات به‌دلیل حضور گسترده مردم در شعب اخد رای

حضور نمایندگان نامزدها در اتاق وضعیت و شعبات اخذ رای

گله گراز در منطقه حفاظت‌شده جنگل ابر شاهرود (فیلم)

27 هزار نفر در کلات واجد شرایط رأی‌ دادن بودند

سکانسی از نون خ که خارجی‌ها میلیون‌ها بار دیدند (فیلم)

پایان انتخابات در مشهد/ مدارس تعطیل نیست

رهبر انقلاب به نیچروان بارزانی: «جامعه کُردی» جزو ما هستند

چند ثانیه با کتاب | نشر سوره

ببینید | حضور پرتعداد مردم برای دریافت کتاب با امضای محمدجواد ظریف

فیلم/ جشن دخترماه به یاد دختر کاپشن صورتی در نمایشگاه کتاب تهران

آیت‌الله مصباح ناظر به مسائل و نیازهای روز بود

جانبازان سرمایه‌های ارزشمند نظام اسلامی و دانش آموختگان مکتب دفاع مقدس هستند

لیمو شیرین ایران وارد چین شد

انتخابات باز هم تمدید شد

دوران نظارت‌های سنتی بر تاسیسات گردشگری گذشته است

هوای مشهد گرم می‌شود