پیام خراسان

آخرين مطالب

یک جامعه‌شناس مطرح کرد؛

جامعه‌گریزی و فقر عاطفی از آسیب‌های تغییر شکل خانواده‌ اجتماعي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - یک جامعه‌شناس گفت: جامعه‌گریزی و فقرعاطفی از جمله آسیب‌هایی است که نسل جدید از تغییرشکل خانواده‌ می‌بیند.
غلامرضا اطمینان در گفت‌وگو با ایسنا- منطقه خراسان، در خصوص تغییرات مفهوم خانواده اظهار کرد: مفهوم خانواده از بعد جمعیتی از شکل گسترده‌ای که داشته به شکل هسته‌ای تغییر شکل داده است. این موضوع ازاساسی‌ترین تغییرات خانواده است. 
وی ادامه داد: خانواده گسترده خانواده‌ای است که حداقل دو نسل یعنی پدر، پسر و نوه‌ها با یکدیگر زندگی می‌کنند، در یک فضای ارتباطی صمیمی و در یک سفره حضور دارند و دخل و خرج، حوزه کاری و حوزه اقتصادی آنها یکی است. توسعه شهرنشینی، فشار اقتصادی و الگوپذیری از جوامع غربی باعث شدند که حتی شکل زندگی کالبدی ما دچار تغییر شود. به طور مثال در حال حاضز از زندگی آپارتمان نشینی استقبال می‌شود.
این جامعه شناس تصریح کرد: با توجه به نوع سکونت، آمال و... ما امکان استمرارسبک زندگی خانواده گسترده مقدور نیست. در خانواده هسته‌ای هم پدر و مادر و حداکثر فرزندان زندگی می‌کنند. 
اطمینان با اشاره به اینکه «کارکردهای اساسی خانواده دچار تغییر شده است»، گفت: خانواده در گذشته کارکردهایی همچون منزلت اجتماعی، آموزشی، جامعه‌پذیری، عاطفی و... داشته است. این کارکردها به علت توسعه، مدرنیسم، دستکاری شدن خانواده و نفوذ بعضی از حوزه‌های فرهنگی که مربوط به ایران نبوده یا به نوعی چشم و هم چشمی دچار مساله شده اند.
وی افزود: با ورود تکنولوژی جدید و مدرن و عدم آموزش لازم به اعضای خانواده و جامعه موضوعی تحت عنوان تاخر فرهنگی به وجود می‌آید. وسایلی همچون ماشین لباسشویی و...باعث می‌شوند که مادر خانواده وقت اضافی داشته باشند. اگر ما برای این وقت آزاد برنامه نداشته باشیم و آنها خودشان وقتشان را پرکنند طبیعتا پیامدهای منفی هم بدنبال دارد.
این جامعه شناس عنوان کرد: در حال حاضرارتباط اعضای خانواده سطحی شده و الگوهای رفتاری بیشتر تحت تاثیر حوزه اقتصاد قرار گرفته‌اند؛ هم دیدگاه اقتصادی حاکم شده و هم گستره اقتصادی بر آن تاثیر گذاشته است. به طور مثال در بحث ازدواج به جای این که مفاهیم کارکردی و اصالت خانواده مورد توجه قرار بگیرد بیشتربه بده و بستان اقتصادی توجه می‌شود.
اطمینان توضیح داد: کاهش نرخ ازدواج، بروز ازدواج‌هایی مثل ازدواج‌ سفید، آشنایی خیابانی و بحث برجسته شدن مفهوم اقتصاد و درآمد در حوزه خانواده و ازدواج، فقدان مهارت‌های جامعه‌پذیری تحت تاثیر فرآیند تغییر خانواده بوده‌اند. شکل خانواده بر سبک زندگی ما تغییر اساسی گذاشته و باعث شده آنچه مطلوب جامعه و فرهنگ ما است شکل نگیرد.
انتقال فرهنگِ نسل گذشته به نسل بعدی دچار اشکال شده است
وی در خصوص مهمترین آسیب‌های که نسل جدید از تغییر شکل خانواده می‌بیند، خاطر نشان کرد: یکی از مهمترین آسیب‌ها در این زمینه موضوع جامعه‌پذیری یعنی انتقال ارزش‌ها، باورها و فرهنگ به حوزه خانواده و نسل جدید ما است.آنچه که ارزش‌های یک جامعه بوده باید از طریق فضای ملموس و عاطفی به نسل بعدی منتقل شود و در اینجا خانواده نقش اساسی را دارد. متاسفانه این موضوع دچار مساله شده به دلیل اینکه خانواده درگیر مسائل حاشیه‌‌ای خودش شده و کارکرد اصلی خود را نمی‌تواند ایفا کند. بنابراین بحث انتقال فرهنگِ نسل قبلی به نسل بعدی دچار مساله شده و جامعه‌پذیری دچار اشکال شده است.
این جامعه شناس مباحث عاطفی را دومین آسیب دانست و گفت: افرادی که در یک خانواده زندگی می‌کنند از مامن خانواده، نیازهای عاطفی خودشان را که در یک فضای ملموس ، طبیعی و درست است، می‌گیرند. این موضوع این باعث می‌شود افراد، شاداب و زنده باشند و دچار فقرعاطفی نشوند. طبیعا وقتی خانواده نتواند نقش عاطفی خودش را ایفا کند نسل بعدی دچار مشکل فقر عاطفی، سردی و ارتباطات سطحی هستند.ارتباطات سطحی باعث می‌شود افراد تاجر ماب باشند و نوعی دیدگاه بازاری نسبت به مفاهیم خانواده ومفاهیم زندگی اجتماعی خودشان داشته باشند. این موضوع افراد را خیلی سطحی می‌کند. 
اطمینان خاطر نشان کرد: در ادامه این موضوع مسائل دیگری هم اتفاق می‌افتد و ناهنجاری‌های اجتماعی همچون برافروختگی، عدم احساس مسئولیت، عدم احساس تعلق خاطر، عدم همبستگی اجتماعی و در نهایت بحث اقدام به خودکشی و اختلالات روانی که ناشی از یک زندگی اجتماعی خالی از حوزه عاطفی است، رخ می‌دهد.
در گذشته خانواده اساس انتقال آموزش و دانش بود
وی با بیان اینکه «در گذشته نه چندان دور خانواده‌ها اساس انتقال آموزش و دانش بودند»، یادآور شد: افردی که در یک خانواده زندگی می‌کردند حداقل یک الی دو مهارت را از والدین یاد می‌گرفتند وسعی می‌کردند این مهارت‌ها را به جهت توانمندی خود حفظ کنند و ارتقا دهند اما در حال حاضر نسل جدید مهارت‌های والدین خودشان را در حوزه خانه‌داری،ارتباطات اجتماعی و مشاغل یا قبول ندارند و یا قبول دارند اما دسترسی به مهارت‌ها رابه یک شیوه جدید ندارند. این موضوع باعث می شود افراد هرچند دانش لازم را داشته باشند اما توانایی و مهارت لازم را در حوزه ارتباطات و اشتغال خودشان نداشته باشند.این مشکلی است که در حوزه خانواده به آن توجه نشده است.
این جامعه شناس تصریح کرد: خانواده‌ها انتظار دارند که کارکردهای آموزشی، عاظفی و جامعه‌پذیری را سایر نهادهای اجتماعی و ارگان‌ها انجام بدهند. به طور مثال آنها توقع دارند فرزندانشان هنجارهای اجتماعی یا مهارت‌های ارتباطی را در مدارس یاد بگیرند در حالی که بخشی از نهاد آموزش در خانواده است. به طور ملموس، مداوم و طولانی مدت است که افراد از اعضای خانواده چگونگی ارتباط با دیگران را در یک فضای ملموس و عاطفی یاد می‌گیرند. وقتی این اتفاق نیفتد می‌گوییم افراد جامعه‌پذیر نیستند و اجتماعی نشده‌اند وقتی آنها جامعه‌پذیر نباشند این موضوع در رانندگی، روابط با دیگران و... بروز می‌کند. 
اطمینان با اشاره به اینکه « برای مشکلاتی که در حوزه خانواده ایجاد شده است نمی‌توان راهکار قطعی ارائه داد»، عنوان کرد: شاید یکی از راهکار کلی این باشد که خانواده را متوجه وظایف، اصالت و نقش آن کنیم. بشیاری از خانواده ها الان این مساله را یا قبول ندارند یا نمی دانند ویا نمی‌توانند متوجه شوند که نقش اساسی و تعیین کننده در سرنوشت فرزندان خودشان دارند. 
وی در خصوص اینکه چطور می‌توان خانواده را متوجه نقش آن کنیم، گفت: یک بخش این موضوع به حوزه آموزش و پرورش بر می گردد. باید در حوزه خانواده کنابی تدوین شود.شهرداری می‌تواند در فرهنگسراهای در خصوص خانواده و کارکردهای آن مباحثی در حوزه بررسی چالش‌ها، آسیب‌های مناطق و نحوه مواجه با آنها برنامه‌هایی اجرا کند.با توجه به اینکه نوع سکونت ما در آپارتمان‌های محدود و مشکل‌دار بروز و تشدید خشونت را به دنبال دارد، نحوه خیابان کشی، ترافیک، آلودگی صوتی و...در برانگیختگی افراد نقش دارد و این موارد می‌تواند مشکلاتی را در حوزه خانواده ایجاد کند، شهرداری می‌تواند در این راستا اقدامات موثر داشته باشد.
لزوم ایجاد بخش عملی برای دانشجویان در حوزه خانواده
این جامعه شناس ادامه داد: به جای این که دانشجو برود مباحث نظری را طی کند لازم است در بحث خانواده بخش عملی دیده شود، بازدیدهای میدانی گذاشته شود و تحلیل‌های بیشتری در حوزه عملی صورت بگیرد. 
اطمینان با اشاره به نقش بهزیستی اظهار کرد: بهزیستی درگیر مسائلی است که اتفاق افتاده و به اصل پیشگیری نمی‌تواند رسیدگی کند. کارگروه خانواده در استانداری هم باید فعال تر از گذشته اقدامات خود را انجام دهد. 
وی با بیان اینکه « دررابطه با قوانینی که در حوزه خانواده تغییر می‌کنند، معمولا کار پخته‌ای انجام نمی‌شود»، گفت:در برنامه‌های رسانه‌ها به ابعاد گوناگون خانواده توجه نمی‌شود و تنها یک بعد از موضوع دیده می شود.
این جامعه شناس افزود: در مجموع اصلاح کارکرد خانواده مستلزم تغییر نگرش افراد و تغییر برنامه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی جامعه است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/35135/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سارق 200 دستگاه موبایل‌ در مشهد دستگیر شد

حمله نخست‌وزیر استرالیا به ایلان ماسک: او یک «میلیاردر متکبر» است

پذیرایی نجم‌الدین شریعتی از زائران در چایخانه حرم مطهر رضوی

معدوم سازی بیش از یک تن مواد غذایی فاسد در شهرستان فیروزه

یک کشته در برخورد تریلر با پراید در جاده نیشابور -فریمان

متهم به 200 فقره موبایل قاپی در مشهد دستگیر شد

رئیسی اسرائیل را تهدید کرد؛ اگر بار دیگر دست از پا خطا کنید معلوم نیست دیگر چیزی از شما باقی بماند!

رقابت 1618 حافظ خراسانی در آزمون سراسری اعطای مدرک تخصصی

20 هزار حافظ قرآن در خراسان رضوی

پویش مشهد مهربان مشارکتی مردمی برای احیای زندگی آسیب‌دیدگان

راه‌اندازی چهارمین قطار مسافربری قم ـ مشهد

سکه و طلا ارزان‌تر شد

پاکسازی 912 هکتار از اراضی خراسان رضوی با مشارکت مردم

تأسیس شرکت پروژه راهکاری برای تحقق جهش تولید

سند چشم‌انداز بلندمدت در حوزه گردشگری قم طراحی شود

عذرخواهی تتلو در دادگاه/ یک بازیگر زن تحریکم کرد آهنگ درست کنم

دستمزد معلم خصوصی ابتدایی مشهد چقدر است؟

رئیسی: اگر اسرائیل بار دیگر به خاک ایران تعرّض کند، معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند

دستگیری متهمان به سرقت احشام در بردسکن

انتشار تصاویری از سیستم لانچ و پرتاب پهپاد 136 برای اولین بار

راه‌اندازی چهارمین قطار قم_مشهد با تکیه بر توان تولید داخل

کمک یک میلیارد ریالی خیّر سلامت به بیمارستان شهید بهشتی سبزوار

جوکوویچ: امیدوارم یک بار دیگر با نادال بازی کنم

اعضای بیمار مرگ مغزی در مشهد جان 4 را نفر را نجات داد

اینترمیلان برای بیستمین بار قهرمان لیگ ایتالیا شد

کشف 2 کیلوگرم موادمخدر بلعی در ششتمد

آغاز ثبت‌ سفارش کتاب‌های درسی از فردا

کتاب «فقه و حکمرانی قاعده لا ضرر و لاضرار» منتشر شد

2241 دانش آموز قشمی به طرح مسطورا پیوستند

کتاب اولویت های پیشنهادی مجلس دوازدهم منتشر شد

نماینده مجلس: آقای رئیس جمهور، ملاک تورم، جیب مردم است نه آمارسازی‌ها

حمایت 3 هزار میلیارد ریالی صندوق ملی مسکن از طرح‌های زیربنایی مسکن خراسان‌جنوبی

20 هزار حافظ قرآن کریم در سطح استان خراسان رضوی وجود دارد

تولید 17 درصد کلزای خراسان رضوی در مشهد

موانع پیش‌روی صادرات خراسان رضوی باید برطرف شود

افتتاح اولین کتابخانه تخصصی مستقل کودک در خراسان جنوبی

افزایش 49 درصد صادرات تعاونی های خراسان جنوبی

خراسان رضوی 20 هزار حافظ قرآن دارد

1064 شعبه اخذ رای در مشهد و کلات برای دور دوم انتخابات برپا می‌شود

ساماندهی وضعیت خانواده های شهدای اتباع خراسان رضوی

اختصاص سه هزار میلیارد ریال به طرح‌های مسکن خراسان‌ جنوبی

هشدار نارنجی وزش باد و بارندگی در خراسان جنوبی

تصادف مرگبار تریلر با پراید در جاده نیشابور-فریمان

چهارمین قطار مسافربری قم ـ مشهد راه‌اندازی شد

کودکان پسر 4 برابر بیشتر از دختران به اختلال طیف اتیسم مبتلا می‌شوند

فعالیت مشاوران املاک در مشهد زیر ذره‌بین رفت

بازگشت بهزاد خلج به تلویزیون/ «آقای قاضی؛ شعبه 121» روی آنتن شبکه دو می‌رود

الحاق 34 هکتار به محدوده شهر گرمه در راستای نهضت ملی مسکن

سیگار های قاچاق میلیاردی در بجنورد

کشف 6 هزار عدد قرص از یک تعمیرگاه خودرو در مشهد