پیام خراسان

آخرين مطالب

قرص های انرژی زا همنشین شب های امتحان فرهنگي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - بجنورد- روزنامه خراسان شمالی روز یکشنبه در شماره 2627 خود در گزارشی با عنوان 'قرص های انرژی زا همنشین شب های امتحان' به بررسی علت گرایش استفاده دانشجویان از این قرص ها در شب های امتحان پرداخته است.
به گزارش ایرنا در این گزارش می خوانیم:
دست به دست در بین دانشجویان می چرخد و انرژی زا لقب گرفته است. شب های امتحان است و بازار قهوه و قرص های انرژی زا داغ است اما بیشتر از همه ریتالین دست به دست می چرخد، اگر چه می گویند بدون نسخه پزشک فروخته نمی شود اما جای تعجب دارد که چرا به راحتی مصرف می شود.
دارویی که به قول بعضی از دانشجویان ویژه شب های امتحان است، شب های بی‌خوابی و نگرانی از این که چگونه می شود کتاب ها و جزوه هایی را که روی هم تلنبار شده و در طول ترم حتی یک بار خوانده نشده است، به دست گرفت و خواند.
شیما دانشجوی ترم 6 حسابداری است. هنگامی که از او می پرسم شب امتحان چند ساعت درس می خوانی؟ می گوید: تا صبح بیدارم و ممکن است اصلاً نخوابم. متعجب می شوم که چطور می تواند نخوابد اما او ادامه می دهد: رشته حسابداری سخت است و به تمرکز احتیاج دارم و این سختی هنگامی بیشتر می شود که در دروس تخصصی یک جلسه غیبت کنم یا درس هایم را برای شب امتحان بگذارم.
او اظهارمی کند: توسط یکی از دوستانم با ریتالین آشنا شدم و شب های امتحان از این دارو استفاده می کنم تا هم خوابم نبرد و هم تمرکزم افزایش پیدا کند.
او در مورد تهیه این دارو هم می گوید: آشنا که داشته باشی یا اصرار کنی حتما دارو را می توانی بگیری و من و دوستانم از این طریق آن را تهیه کرده ایم.
وقتی از او در مورد عوارض دارو می پرسم، می گوید: روی من که تأثیر منفی نگذاشته است و همیشه شب های امتحان از آن استفاده کرده ام اما برخی دوستانم در مورد عوارضی مانند وابستگی به آن صحبت کرده اند.
وابستگی های دیگر
دانشجوی ترم 6 است. سابقه مصرف ریتالین در او به زمان دانش آموزی و پیش دانشگاهی‌اش برمی گردد و در آن زمان مصرف خود را آغاز کرده است.
او بیان می کند: در ابتدا تمرکز انسان افزایش پیدا می کند، استرسش کم می شود و حس خوبی به او دست می دهد اما به تدریج و با ایجاد وابستگی به این دارو استرس، تپش قلب، زردی چهره و عصبانیت و پرخاشگری جایگزین می شود و چون ریتالین دیگر جوابگو نیست برخی دانشجویان به سمت مصرف مواد مخدر می روند.
او از مصرف ریتالین توسط بعضی از دانش آموزان و دانشجویان خبر می دهد و می گوید: متاسفانه خانواده ها در این مورد اطلاع لازم را ندارند و همین موضوع موجب شده است روز به روز مصرف ریتالین افزایش پیدا کند.
در یکی از داروخانه های بجنورد متوجه یک متن تعجب آور می شوم که پشت شیشه پذیرش نسخه چسبانده شده است. در این متن نوشته شده است:«کپسول انرژی زا برای شب های امتحان» جالب است که گویا طرفدار هم دارد و این کپسول گویا کپسولی جدا از ریتالین است. در مورد این کپسول فقط نوشته شده است عوارض ندارد و کارشناس فنی این داروخانه هم توضیح بیشتری در مورد آن نمی دهد.
یک کارشناس ارشد مشاوره در این باره می گوید:هنگامی که مصرف اولیه ریتالین آغاز می شود، تمرکز و شب بیداری و قدرت حافظه بیشتر می شود اما با گذشت زمان، بسیار اعتیاد آور است و عوارض زیادی هم دارد و متاسفانه تعداد زیادی از دانشجویان دارای این مشکل به این مرکز مراجعه می کنند.
شیخی می افزاید: در دبیرستان ها و پیش دانشگاهی ها هم مصرف ریتالین دیده می شود فارغ از این که مصرف این دارو تا چه اندازه خطرناک است.
وی علت اصلی آغاز مصرف ریتالین را ناآگاهی از عوارض آن می داند و می گوید: شاید 90 درصد مردم از مضرات آن ناآگاهند و اگر فرهنگ سازی شود دانشجویان و مصرف کننده ها شاید آن را مصرف نکنند.
وی تصریح می کند: تعداد مراجعه کنندگان به مراکز مشاوره که مشکل مصرف ریتالین دارند زیاد است. در مراحل اولیه که با بیشتر آن ها صحبت می کنم از مضرات مصرف آن که می گویم باور نمی کنند اما با دقت بیشتری به حالات خود در می یابند که این عوارض چقدر شدید است و همه این عوارض را دارند.
وی با بیان این که خستگی های مفرط، تپش قلب، زردی پوست و عصبانیت، کم شدن آستانه تحمل و افزایش تکانه های عصبی از مضرات اعتیاد به ریتالین است ادامه می دهد: افرادی هستند که از روی نا آگاهی ریتالین استفاده می کنند و به جرئت می توانم بگویم که در این مورد فرهنگ سازی نشده است.
وی می گوید: دانشجویان ما با مجوز پزشک ریتالین نمی گیرند و تجویز آن را از دوستان و گروه های هم سال خود می گیرند. متاسفانه داروخانه ها دارو را می دهند و نیازی به نسخه نیست و وضعیت اقتصادی به شکلی شده که سوء استفاده دارویی هم بالا رفته است و مانند استامینوفن در برخی داروخانه ها خرید و فروش می شود.
وی بیان می کند: باید داروخانه ها را مجاب کرد که این دارو را بدون نسخه ندهند و از سویی باید اطلاع رسانی شود. می توان گفت 99 درصد مصرف کنندگان آن را بی خطر می دانند و از عوارض آن اطلاع ندارند.
زمینه سازی برای اعتیاد
وی خاطرنشان می کند: استفاده محدود و کنترل شده ریتالین باعث عادت کردن بدن مصرف کننده به دوزهای پایین و در نتیجه ایجاد علاقه فرد به استفاده از دوزهای بالاتر و حتی مصرف داروهای سنگین تر و خطرناک تر می شود.
وی عمده ترین دلیل گرایش به سمت استفاده از این قرص ها را الگو برداری از گروه دوستان بیان می کند.
اعتیاد به ریتالین
یک داروساز در این مورد می گوید: ریتالین یکی از آمفتامین هاست که برای درمان اختلال بیش فعالی و نقص توجه به کار می رود. طیبی می افزاید:چند سالی است میان دانشجویان مد شده که برای بیدار ماندن در شب امتحان از قرص ریتالین استفاده کنند که اگر چه باعث تمرکز در شب امتحان می‌شود ولی مضراتش بیشتر از فوایدش است.
وی خاطرنشان می کند: ریتالین، بیشتر توسط دانشجویان مورد سوء مصرف قرار می گیرد تا گروه های دیگر جامعه و از آن جایی که این قرص برای درمان کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی به کار برده می شود، عده ای این ماده را به غلط ماده بی ضرر و بی خطری تصور می کنند که اشتباه بزرگی است.
مدیر گروه روان شناسی دانشگاه پیام نور هم در مورد مصرف ریتالین هشدار می دهد و می گوید: سوء مصرف این قرص مضراتی شدیدتر از مواد مخدر سنتی دارد. دکتر جهانگیری می افزاید: شیوع این قرص بین دانشجویان زیاد و بین دانشجویان پزشکی بیشتر است.
وی تصریح می کند: گاهی دانشجویانی به من مراجعه می کنند که مصرف روزانه آن ها 30 عدد قرص است و صددرصد به آن وابستگی دارند.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی 🆔 @IRNABOJNURD پیگیری کنید.
ع/ 6042 انتشار: سیدحسین قدسی

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/35147/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

علی. چ در مشهد دستگیر شد/ پاتوق شیما راز تبهکاری هایشان را لو داد

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

آبگیری 3 میلیون 950هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس

بازگشایی مسیر روستای خدا آفرید_ بشرویه

نخستین کاروان حج عمره استان سمنان اعزام شد

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

حریق منزل مسکونی در شهرک شهید رجایی مشهد

حمایت ویژه مدیریت شهری از تشکل‌های مردم‌نهاد

برپایی 1064 شعبه اخذ رای در مشهد و کلات برای دور دوم انتخابات

ارتش یمن بار دیگر «ایلات» را هدف گرفت

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

خبرهایی از حج، نمایشگاه کتاب و اختلاف‌ مجریان تلویزیون

دور دوم انتخابات مجلس در هشت حوزه انتخابیه کشور تمام الکترونیک خواهد بود

آمادگی شمشیربازان خراسانی برای حضور در لیگ برتر

آزادی 6 مرزبان بازداشت شده در جنوب شرق کشور

سیلی که آرزوهای دانش آموزان را با خود برد

کشف 72 هزار نخ سیگار قاچاق توسط مرزبانان هنگ مرزی تایباد

اعتبار 6 همتی برای توسعه زیرساخت‌های ورزش خراسان رضوی با تحقق مولدسازی

هشدار نارنجی؛ رگبار شدید باران از فردا شروع می شود

علت انتقال 6 نیروی مرزبانی به خاک افغانستان چه بود؟

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان

رگبار شدید باران از فردا شروع می شود

اطلاعیه مرزبانی درباره مشکل پیش آمده برای 6 مرزبان در مرز افغانستان

بازگشت 6 مرزبان خراسان جنوبی به کشور

سیلاب ورودی شهر صفائیه رفسنجان مهار شد

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

شهرداری کلنگ به دست؛ این بار نوبت یکی از قدیمی‌ترین بناهای هنری تهران است

تغییر مسیر پرواز تهران-زاهدان-مشهد

تغییر مسیر پرواز مسیر تهران زاهدان مشهد بعلت شرایط نامساعد جوی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

پرداخت تسهیلات به 534 طرح تولید و کارآفرینی خراسان جنوبی

آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود

ضبط مناظرات دو نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس در مشهد

جذب نزدیک به 40 قاضی برای تقویت کادر قضایی آذربایجان غربی

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

افتتاح دوره های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد

کشف بیش از 8 کیلوگرم تریاک در خلیل آباد

زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد افتتاح شد

راه‌اندازی 4 نیروگاه خورشیدی در سال جدید

بهره برداری از زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

سیلاب وارد بخش سنگان شهرستان خواف شد

42 مدرسه در شهرستان گناباد بازسازی شد

بدل‌اندازی 2 مرد به طلافروشان شهر شیروان

نشستی دربارۀ ابن‌سینا و مکتب فلسفی اصفهان

­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

محکومیت دبستان غیرانتفاعی دخترانه به علت گران فروشی خدمات آموزشی