پیام خراسان

آخرين مطالب

استاندار خراسان رضوی:

از رسالت های شورای آموزش‌ و پرورش، ایجاد زمینه مشارکت و تحقق اراده همگانی در این حوزه است سياسي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - با حضور استاندار خراسان رضوی و معاونان وزارت آموزش ‌و پرورش، جلسه مشترک شورای آموزش ‌و پرورش و شورای پشتیبانی نهضت سوادآموزی استان برگزار شد.
با حضور استاندار خراسان رضوی و معاونان وزارت آموزش ‌و پرورش، جلسه مشترک شورای آموزش ‌و پرورش و شورای پشتیبانی نهضت سوادآموزی استان برگزار شد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، علی رضا رشیدیان در این جلسه گفت: ایجاد مسیرهای درستی برای مشارکت همگانی و تحقق ریشه‌کنی بی‌ سوادی و آموزش‌ و پرورش متعالی؛ از رسالت های شورای آموزش‌ و پرورش است .
وی با بیان این که هزینه کرد در آموزش ‌و پرورش دور ریز امکانات و دارایی‌های کشور نیست؛ بلکه سرمایه‌گذاری برای آینده این مرز و بوم است؛ افزود: بر اساس ماده نخست قانون شوراهای آموزش ‌و پرورش باید همگان اعم از مردم بخش‌های دولتی و غیردولتی، خیرین و تشکل‌ها در امر تعلیم و تربیت مشارکت کنند .
استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: بسترسازی برای این مشارکت در چند حوزه از جمله منابع و امکانات، بهره‌گیری فراگیر از همه امکانات و منابع، تأسیس و توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی و پرورشی، تسهیل و ارتقا کیفیت در همه فرآیندهای آن و نظارت مردم در امر تعلیم و تربیت باید محقق شود .
رشیدیان عنوان کرد: بر این مبنا تأکید بر امر اجتماعی شدن موضوع آموزش‌وپرورش است و چون حوزه سلامت و مواد مخدر در حوزه آموزش‌وپرورش این امر ضروری‌تر است .
وی افزود: این مشارکت و اجتماعی شدن در دو قلمرو درون ‌سازمانی که بین معلمان و دانش آموزان و مدیران مدارس و کارشناسان ادارات است و برون‌سازمانی شامل بخش خصوصی، دولتی و اساتید و صاحب‌نظران این حوزه در استان با جدیت پیگیری می‌شود .
استاندار خراسان رضوی با تأکید بر اینکه در بخش دولتی همه دستگاه‌ها موظف‌اند به آموزش‌و پرورش کمک کنند؛ تصریح کرد: امروز در بخش خصوصی هم نزدیک به چهار هزار خیر مدرسه‌ساز در استان وجود دارد که سالانه نزدیک به یک هزار میلیارد ریال به این حوزه در استان کمک می‌کنند .
رشیدیان خاطر نشان کرد: در حوزه مشارکت درونی سازمانی هم طرح آموزش مدام در شورای آموزش ‌و پرورش تصویب ‌شده و در این راستا پارلمان‌های معلمان، دانش‌آموزی، اولیا و مدیران مدارس و نیز پارلمان مجازی در استان شکل‌گرفته است .
وی با تأکید بر اینکه باید از ظرفیت‌های مختلف به‌ویژه این تشکل‌ها برای کمک به امر آموزش ‌و پرورش استفاده کنیم، افزود: درعین‌حال باید برای مسائل مکانی و تجهیز فضاهای آموزش‌وپرورش و همفکری برای اعتلای محتوای آموزش‌وپرورش نیز اقدام کنیم .
استاندار خراسان رضوی یکی از ضرورت‌ها در این زمینه را مشارکت علما و فرهیختگان حوزه‌های مختلف علمی و پرورش در اعتلای محتوای آموزشی و زمینه‌های پرورشی دانست و تأکید کرد: سرمایه‌گذاری در این حوزه از دوران پیش‌دبستانی شروع شود و روش‌ها و شیوه‌های آن تعیین شود و ما هم کمک کنیم.
رشیدیان از دیگر مصوبات شورا را طرح قشربندی معلمان در 18 گروه اعم از هنرمند، مهندس، پزشک، خیر و.. دانست که زمینه‌های مشارکت آنان در عرصه‌های مختلف در قالب این گروه‌بندی دیده‌شده است .
وی گفت: طرح 100 دبیرخانه و 100 مدرسه هم در راستای مشارکت دستگاه‌های دولتی در نظام آموزش‌وپرورش در این شورا مصوب شد که در این راستا با ایجاد دبیرخانه‌های مشترک در دستگاه‌های دولتی و مدارس فعالیت‌های مشترکی در این حوزه برنامه‌ریزی‌شده است .
استاندار خراسان رضوی با اشاره به طرح حامی در حوزه آموزش‌وپرورش گفت: این طرح هم در دو بخش دستگاه‌های مدرسه‌ساز تخصصی یعنی محیط‌ زیست مدرسه زیست‌محیطی بساز و نیز حمایت هر دستگاه در طول سال از یک یا چند مدرسه در دست انجام است .
وی در بخشی از سخنان خود بابیان اینکه قانون شوراها بر تنوع‌ بخشی منابع مالی آموزش ‌و پرورش تأکید دارد، گفت: باید همه از جمله شورای آموزش ‌و پرورش در راستای توسعه کمی و کیفی تعلیم و تربیت که عامل اصلی توسعه جامعه است تلاش کنیم .
رشیدیان با تأکید بر توسعه عدالت اجتماعی برای بهره‌مندی همه فرزندان و کودکان جامعه از نعمت آموزش ‌و پرورش افزود: در این میان، تنوع‌بخشی محتوای آموزشی برای همه دانش آموزان در کنار زمینه‌سازی برای تنوع‌بخشی به منابع مالی آن از ضرورت برای ارتقا در این حوزه است .
استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: در شورای آموزش ‌و پرورش هم این مباحث یعنی مدرسه محوری، عدالت اجتماعی، تنوع‌ بخشی به محیط‌های یادگیری و تنوع‌ بخشی منابع مالی چهار اصل محوری است .
وی در ادامه با اشاره به عملکرد نهضت سوادآموزی در استان و رشد مناسب باسوادی گفت: رشد باسوادی بزرگ‌ترین هدفی است که فرصت دوباره برای آموختن به افرادی که به هر دلیل محروم از تحصیل شده‌اند می‌دهد .
استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: از سال 90 تاکنون در استان 2.8 درصد میانگین نرخ باسوادی رشد یافته است .
رشیدیان با اشاره به این که آمار افراد بی‌سواد شناسایی‌شده در سال 96 نسبت به 95 43 درصد کاهش‌یافته است، گفت: در سال 95 هشت هزار و 42 بی‌سواد در استان شناسایی شد که از این تعداد سه هزار و 586 نفر تحت پوشش سوادآموزی قرار گرفتند اما در سال 96 آمار بی‌سوادان شناسایی‌شده شش هزار و 379 نفر و افراد تحت پوشش سوادآموزی نیز سه هزار و 392 نفر شد .
وی با تأکید بر اینکه نهضت سواد آموزی در راستای تحقق عدالت آموزشی گام برداشته است، افزود: امروز اختلاف درصد باسوادی مردان وزنان از 6.8 درصد به 5.8 درصد کاهش‌یافته و عدالت سواد در شهر و روستا از سال 95 از 12.3 درصد به رقم 10.9 درصد طی سال جاری رسیده است .
استاندار خراسان رضوی با اشاره به راه‌اندازی 74 مرکز یاددهی و یادگیری در روستاهای استان گفت: از این نظر خراسان رضوی جایگاه نخست کشور را دارد .
وی رشد و گسترش حلقه‌های کتاب‌خوانی و افزایش تعداد کتاب‌خوانان را اقدامی ارزشمند خواند و اظهار کرد: امروز 287 حلقه کتاب خوابی با سه هزار و 31 عضو فعال هستند .
معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی نیز از کاهش 1.5 میلیون نفری بی سوادان کشور درسایه همگرایی همه بخش ها وتوجه دولت تدبیر و امید خبر داد .
باقرزاده افزود : با حمایت دولت تدبیر و امید جلسات شورای عالی پشتیبانی نهضت سواد آموزی بعد از هشت سال وقفه دوباره دایر و طی چهار سال گذشته 6 جلسه با 68 مصوبه برگزارشد .
وی عنوان کرد : درسطح استان ها 350 جلسه با 2 هزار و25 مصوبه در کل کشور هم 5 هزار و 300 نشست با 20 هزار تصمیم مکتوب در جریان آموزش و توانمند سازی گرفته شد .
رئیس سازمان نهضت سواد آموزی تصریح کرد : در نتیجه این همگرایی اتفاق خوبی بود که بعد 15 سال سال وقفه در نرخ باسوادی کشور اتفاق افتاد و باسوادی 85 صدم درصد رشد یافت و تعداد بیسوادان کشور 1.5 میلیون نفر کاهش یافت .
وی افزود : در فاصله سال های 86 تا 90 نرخ باسوادی کشور دو دهم درصد رشد یافته بود و 400 هزار نفر به آمار بی سوادان کشور افزوده و در 12 استان استان با افزایش تعداد بیسوادان روبرو بودیم .
معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد : 2.85 درصد تقریبا 14 برابر رشد 5 سال مشابه قبل خود بوده و کاهش 1.5 میلیون نفری رقم قابل توجهی است .
باقرزاده افزود: فقط در فاصله 5 سال یعنی از 91 تا 95 سه برابر دوره 15 ساله میانگکین جهانی رشد داشته ایم که بسیار ارزشمند است.
گفتنی است؛ در این مراسم از تمبر اختصاصی گرامیداشت هفته شورای آموزش‌وپرورش هم رونمایی شد .







لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/35189/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایران 74 بار از ما بزرگ‌تر و جمعیتش 9 برابر ما است

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی