پیام خراسان

آخرين مطالب

برآورد وجود 130 هزار معتاد در خراسان رضوی اجتماعي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - مشهد- دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی گفت: آمار معتادان این استان بر اساس نرم کشوری ابتلای 2.5 درصد از جمعیت 15 تا 74 سال، حدود 130 هزار نفر برآورد می شود.
به گزارش ایرنا سرهنگ ابراهیم قربان زاده روز دوشنبه در همایش بررسی آسیب های اعتیاد و راه کارهای مداخلات روان شناختی در محیط های نظامی و انتظامی افزود: مواد مخدر و روانگردان مصرفی در کشور و استان به ترتیب فراوانی تریاک، حشیش، گراس و گل، هرویین، کریستال و شیشه است.
وی اظهار کرد: در سالهای 90 تا 94، به دلیل افزایش چشمگیر برنامه های آموزش عمومی و پیشگیری از اعتیاد و ساماندهی بخش اعظمی از معتادان ماده 16، روند اعتیاد در این استان ثابت مانده و حتی اندکی نیز کاهش یافته است.
وی گفت: برگزاری 3800 کارگاه و دوره آموزشی تخصصی و 120 همایش و سمینار آموزشی پیشگیری از اعتیاد از جمله فعالیت های این شورا از ابتدای امسال تا پایان آذرماه بوده است.
وی ادامه داد: برپایی 110 نمایشگاه سیار، دوره های آموزشی پیشگیری از اعتیاد برای هزار و 420 مبلغ مذهبی و فعالیت های پیشگیری از اعتیاد در 712 مسجد استان توسط روحانیان مستقر و مبلغان مذهبی و همچنین برگزاری بیش از 600 برنامه ورزشی در قالب های مختلف از دیگر اقدامات این شورا در 9 ماهه امسال بوده است.
وی گفت: 275 سازمان مردم نهاد در حوزه های پیشگیری، درمان و صیانت اجتماعی در خراسان رضوی فعالیت می کنند و از ابتدای امسال برای سه هزار و 209 نفر از ترک کنندگان اعتیاد در زمینه های مختلف مانند خیاطی، کفاشی، منبت کاری، قالیبافی، فیروزه تراشی، پرورش شتر مرغ فرصت اشتغال ایجاد شده است.
وی اظهار کرد: براساس اسناد قانونی بالادستی همچون سیاست‌های کلی مبارزه با مواد مخدر، سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، نقشه راه مبارزه همه جانبه با موادمخدر، روانگردان‌ها و پیش‌سازها و مبتنی بر "رویکردی اجتماعی" تهیه و تدوین و در استان توسط کمیته های تخصصی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شامل مقابله با عرضه، فرهنگ پیشگیری، توسعه مشارکتهای مردمی و سازمان های مردم نهاد، درمان و حمایت های اجتماعی، حقوقی و قضایی اجرا شده است.
*کنترل درونی مهمترین عامل پیشگیری
مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی هم در این همایش گفت: کنترلهای درونی مهمترین عامل پیشگیری از آسیب های اجتماعی است و باید به سمت افزایش توانمندسازی خودکنترلی افراد حرکت کنیم.
حمیدرضا پوریوسف افزود: آموزش سربازان و جوانان خوب است اما نباید فقط به صورت تئوری باشد بلکه باید مبنی بر توانمندسازی و مهارت افزایی انجام شود.
وی با بیان اینکه مهارت آموزی از جنس سبک زندگی بهتر است، افزود: تعدیل شرایط محیط زندگی، ایجاد روابط بهتر و تغییر نگرش از اموری است که در پیشگیری از اعتیاد نقش دارد.
*بهتر شدن شرایط یگانهای آموزشی
فرمانده نیروی زمینی ارتش در منطقه شمال شرق هم در این همایش گفت: شرایط یگانهای آموزشی در بخش های مختلف، نسبت به گذشته بسیار بهتر شده است.
امیرسرتیپ دوم ستاد رضا آذریان افزود: همه فرماندهان یگانهای آموزشی نسبت به سربازان و کارکنان خود مسئولیت شرعی، اخلاقی و عرفی دارند تا محیط پادگان و مراکز نظامی و انتظامی را به گونه ای درآورند که سرباز علاوه بر یادگیری اصول و فنون نظامی، نسبت به خطرات و آسیب های اجتماعی هم آگاه شود.
وی ادامه داد: مراکز مشاوره خوب و فعال و همچنین توجه به ورزش سربازان و کارکنان نظامی باید مورد توجه فرماندهان قرار گیرد و پیشگیری از آسیب های احتمالی را مقدم بر درمان بدانند.
*آسیب بنیانی موثر در آسیب بحرانی
مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی هم با اشاره به تقسیم بندی آسیبها به 2 نوع بنیانی و بحرانی، افزود: دروغ، عدم وفای به عهد از جمله آسیب های بنیانی و طلاق و اعتیاد در زمره آسیب های بحرانی به شمار می روند.
سیدکمال حسینی ادامه داد: آسیب های بنیانی اثر بسیاری بر آسیب های بحرانی دارند چنانکه یکی از عوامل طلاق دروغ هایی است که طرفین به یکدیگر می گویند و باعث سلب اعتماد و ایجاد شک و گمان نسبت به رفتار هم و در نهایت جدایی می شود.
وی اظهار کرد: در نخستین قدم بررسی آسیب های اجتماعی باید با خود صادق باشیم و نسبت به آماری که در واقعیت جامعه وجود دارد دقت کنیم تا بتوانیم با روبه رو شدن با واقعیت ها، نسبت به رفع مشکلات برنامه ریزی کنیم.
*تقویت اجتماعی شدن موثر بر پیشگیری از اعتیاد
مسئول اجرایی این همایش به خبرنگار ایرنا گفت: تقویت اجتماعی شدن امر پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر در راستای اولویت های ستاد مبارزه با مواد مخدر، تقویت حساسیت فرماندهان و مدیران نسبت به گسترش اعتیاد و مواد مخدر در محیط های نظامی و انتظامی، ایجاد جو اعتماد در بین کارکنان دارای اختلال سوء مصرف مواد به منظور مراجعه برای ترک اعتیاد از اهداف این همایش است.
اعظم نیکخواه افزود: اطلاع رسانی و اطمینان بخشی برای شرکت در جلسات گروه درمانی و کلاسهای آموزش پیشگیری از اعتیاد، تشریح مشکلات روحی و روانی ناشی از اعتیاد بر خانواده ها و ارتقای سطح دانش مشاوران مراکز نظامی و انتظامی در نحوه برخورد با کارکنان دارای مشکل سوء مصرف مواد از دیگر اهدافی است که در این همایش دنبال می شود.
وی گفت: در برپایی این همایش قرارگاه عملیاتی شمالشرق ارتش، فرمانده آماد و پشتیبانی نزاجا و موسسه لبخند زندگی و با حضور نیروهای نظامی و انتظامی استان از سپاه، مرزبانی، نیروی انتظامی، پدافند هوایی، هوانیروز و یگانهای مختلف ارتش همکاری کردند.
همایش بررسی آسیب های اعتیاد و راه کارهای مداخلات روان شناختی در محیط های نظامی و انتظامی در سالن همایش فجر انقلاب نیروی زمینی ارتش در منطقه شمال شرق برگزار شد.
کانال تلگرام ایرنا خراسان رضوی به نشانی telegram.me/irnamashhad برای دسترسی و دریافت سریع اخبار منتخب در همه حوزه های خبری و تصویری فعال است.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/35197/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایران 74 بار از ما بزرگ‌تر و جمعیتش 9 برابر ما است

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی