پیام خراسان

آخرين مطالب

رئیس دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد:

نقش کلیدی نظام‌های آموزشی در حل ابر بحران‌های زیست‌محیطی کشور علمي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - رئیس دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد گفت: امروز مشکلات ‌زیست محیطی در کشور تبدیل به ابرچالش‌ها و ابر بحران شده‌اندکه حال و آینده کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد و این مساله اصلاح نخواهد شد مگر آن که در گذر نسل‌ها تغییر صورت پذیرد و نظام‌های آموزشی در این زمینه نقش کلیدی را ایفا می‌کنند.
دکتر کمال‌الدین ناصری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان در حاشیه نشست خبری اولین همایش بین‌المللی دانشگاه سبز در دانشگاه فردوسی مشهد، اظهار کرد: در حال حاضر فرایندی آغاز شده که هدف آن این است که به شکل ساختاری دانشگاه‌ها را به سمت دانشگاه‌های حافظ محیط‌زیست و دوستدار طبیعت سوق دهد تا در آن مصرف انرژی کاهش و بازدهی تولید به ازای مصرف انرژی افزایش یابد. فرایندها از خطی به چرخه‌ای تغییر کنند و ساختارها به سمت صرفه‌جویی بیشتر پیش برود. 
وی ادامه داد: دانشگاه‌ها به عنوان یک نهاد گسترده در سراسر کشور حضور دارند و از سوی دیگر محصول اصلی دانشگاه‌ها انسان‌های متخصصی هستند که تمام آنان در آینده به مدیران و کارشناسان کشور تبدیل خواهند شد لذا ضروی بوده که دانشگاه توجه به مدیریت و تفکر سبز را درون خود جدی بگیرند.
دبیر اجرایی اولین همایش بین‌المللی دانشگاه سبز، بیان کرد: عمده جوامع امروزی، دانش محور هستند و دیگر مدیر، کارشناس و سیاست گذاری را نمی‌توان در آن ها یافت که از دانشگاه گذر نکرده باشند. در واقع دانشگاه می‌تواند اطلاعاتی را به دانش‌آموختگان خود اضافه کند که در حفظ محیط‌زیست در جامعه بسیار موثر است.
ناصری تاکید کرد: مدیریت سبز در دانشگاه‌ها به نوعی می تواند هم به لحاظ ساختاری دانشگاه را اصلاح کند و هم محصولات آن یعنی دانش آموختگان را به بینش و تفکر حفظ محیط‌زیست مجهز کند
وی با اشاره به اولین همایش بین‌المللی دانشگاه سبز افزود: محتوای این همایش باید از حالت نمادین به نهادین تبدیل شود تا کارکرد درونی خود را داشته باشد در غیر اینصورت مانند بسیاری از برنامه‌های دیگر تبدیل به شیوه‌نامه و آئین‌نامه شده و وارد روند اداری می‌شود و تاثیر خود را از دست می دهند. لذا دانشگاه ها باید مقوله مدیریت سبز را به شکل نمادین و اساسی و فرهنگی در جامعه گسترش دهند.
تربیت نسل سبزاندیش و اشاعه فرهنگ زیست محیطی وظیفه دانشگاه‌ سبز است
دکتر فاطمه طباطبایی یزدی، مدیر راهبردی دانشگاه سبز دانشگاه فردوسی مشهد نیز در ادامه با اشاره به برگزاری اولین همایش بین‌المللی دانشگاه سبز در 17 و 18 بهمن ماه جاری در دانشگاه فردوسی مشهد، اظهار کرد: بیش از 400 میهمان از 120 دانشگاه و ‌مراکز آموزش عالی کشور و همچنین از 8 کشور آمریکا، انگلیس، ژاپن، اندولزی، مالزی و پاکستان نیز میهمانانی به عنوان سخنران کلیدی در حوزه مدیریت سبز دانشگاه‌ها در این همایش حضور خواهند داشت. 
وی ادامه داد: 7 پنل تخصصی با موضوعات انرژی، فناوری اطلاعات سبز، طراحی پایدار، حمل و نقل، پسماند، آب و پساب، فضای سبز توسط سخنران کلیدی از داخل و خارج کشور در اولین همایش بین‌المللی دانشگاه سبز ارائه خواهد شد.
دبیر علمی اولین همایش بین‌المللی دانشگاه سبز از انعقاد تفاهم‌نامه مشترک با بنیاد جهانی اکو در اولین همایش بین‌المللی دانشگاه سبز خبر داد و بیان کرد: در این همایش علاوه بر میهمانان خارجی از 8 کشور دنیا، رئیس بنیاد جهانی اکو نیز حضور خواهد یافت. 
طباطبایی ادامه داد: ما در دانشگاه فردوسی به این نتیجه رسیدیم که همایش دانشگاه سبز می‌تواند در سطح بین المللی برگزار شود لذا از بنیاد جهانی اکو خواستار شدیم که از آن حمایت کند و تفاهم نامه‌ای میان کشورهایی که عضو این بنیاد هستند و در زمینه مدیریت سبز با مشکل روبه‌رو هستند، منعقد گردد. 
وی با اعلام اینکه انعقاد تفاهم‌نامه‌ با بنیاد جهانی اکو با هدف برگزاری همایش‌های بین المللی دو سالانه دانشگاه سبز در کشورهای منطقه و اشاعه مدیریت سبز در دانشگاه‌ها و جوامع توسعه یافته و درحال توسعه است، گفت: همایش بین المللی دانشگاه سبز از این پس با همکاری بنیاد جهانی اکو به صورت دوره‌ای میان کشورهای منطقه برگزار خواهد شد.
مدیر راهبردی دانشگاه سبز دانشگاه فردوسی مشهد تاکید کرد: در این همایش قرار شده که کشورهای منطقه که با چالش‌های اقتصادی و زیست محیطی مشابه‌ای مواجه هستند، با یکدیگر تعامل داشته باشند و دانشگاه‌های آن‌ها به صورت پیشرو در زمینه مدیریت سبز گام بردارند.
طباطبایی افزود: از آنجا که دانشگاه ها پیشرو و الگو در جامعه هستند، تردیدی نیست که با هدف گذاری و شروع آموزش وبرنامه ریزی از جامعه فرهیخته دانشگاهی می توان راه های دستیابی به توسعه پایدار را هموار نمود. دانشگاه های سبز علاوه بر وظایف آموزشی و پژوهشی وظیفه تربیت نسل سبز اندیش با اخلاق زیست محیطی را بر عهده دارد.
وی اضافه کرد: همچنین در این همایش کنسرسیوم دانشگاه‌های سبز که درحال شکل‌گیری است و دانشگاه‌های فردوسی مشهد، تهران، صنعتی شریف، شیراز عضو آن هستند، با دانشگاه‌های ژاپن توسعه خواهد یافت. 
مدیر راهبردی دانشگاه سبز دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: همایش بین‌المللی دانشگاه سبز مقاله محور نبوده بلکه تمامی سخنرانان از میان اساتید برجسته کشور انتخاب شده‌اند که در هفت پنل به صورت تخصصی ارائه خواهند شد. همچنین در حاشیه این همایش نشست معاونان اداری و مالی دانشگاه‌های کشور نیز برگزار خواهد شد.
طباطبایی گفت: وزارت علوم از شهریور ماه سال 95 به تمامی دانشگاه‌های کشور ابلاغ کرده که باید بر مبنای مدیریت سبز اداره شوند و در این زمینه مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت؛ دانشگاه فردوسی مشهد پیش از ابلاغ این دستورالعمل فعالیت‌های خود را در زمینه تحقق دانشگاه سبز آغاز کرده بود اما طی چهار سال گذشته رویکرد مدیریت سبز در این دانشگاه جان تازه‌ای به خود گرفت.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/37497/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادامه بارش‌های سیل‌آسا و رگباری در نیمه شرقی خراسان جنوبی

پراید در صدر جدول خودروهای آلاینده مشهد قرار دارد

تکمیل متروی گلبهار به مشهد در اولویت قرار گرفت

تبدیل به ضایعات بیش از 3 هزار کیلوگرم گوشت مرغ در بیرجند

مسدود شدن محورهای منتهی به شهرستان زیرکوه/جاده قاین لغزنده است

ببینید| کنایه واعظی به آمارهای غلط دولت رئیسی /مردم بهترین قاضی هستند

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز 6 اردیبهشت + ساعت اکران «مست عشق» و قیمت بلیت

تجلیل جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از شهید غیرت

حمله افراد نقاب‌پوش به نشست ضدفاشیستی در سوئد

ثبت رکورد 17 میلیون قطعه جوجه ریزی در مازندران برای اولین بار در کشور

برگزاری آیین نخستین سالگرد شهید غیرت، حمیدرضا الداغی در سبزوار

خانه‌های روستایی باید به کارگاه تولیدی تبدیل شود

هوای مشهد در شرایط پاک قرار گرفت

طرح «زنان کارآمد؛ روستای سرآمد» طرحی برای کمک به اقتصاد روستا

دختر شیروانی قهرمان شطرنج‌ لیگ برتر کشور شد

رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر

گوشت آفریقایی و تانزانیایی در راه است

شکسته شدن دو سد خاکی در خراسان جنوبی

زیرکوه در محاصره سیلاب + تصاویر

انسداد جاده تربت جام- صالح آباد بر اثر وقوع سیل

‌مسیرهای خراسان جنوبی لغزنده است

بیش از 10 هزارمددجوی خراسان شمالی از خدمات مشاوره رایگان بهره‌مند شدند

رقابت بیش از 91 هزار داوطلب در نوبت نخست کنکور خراسان رضوی

تلاطم رودخانه علی سالار در بشرویه + فیلم

جاده‌های خراسان رضوی بارانی است

محور‌های شهرستان زیرکوه مسدود شد

چرایی برابری فضیلت زیارت عبدالعظیم(ع) و امام حسین(ع)

بیش از 2 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در گرمه انجام شده است

حمله افراد نقاب‌پوش به یک نشست سیاسی در سوئد

چشم نوازی گل‌های رنگارنگ در باغ گل‌های مشهد + تصاویر

امداد رسانی هلال احمر به سیل زدگان در خراسان جنوبی

8 درصد شرکت‌کنندگان کنکور از خراسان رضوی هستند

تخلیه روستای سیل‌زده نوده زیرکوه/56 خانوار اسکان داده شدند

خودرو جایزه کم مصرفان برق/ توافق نفتی آمریکا و چین

آخرین خبرها از سیلاب زیرکوه/کنکوری ها با کمک ارتش به آزمون رسیدند

20 کیلوگرم تریاک در عملیات مشترک پلیسی در خراسان شمالی کشف شد

نمایندگان خراسان شمالی در اردوی استعدادیابی بسکتبال حضور دارند

قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز 6 اردیبهشت 1403+ جدول

مواد قندی عامل ابتلا به زوال عقل است؟

اتخاذ تدابیر امنیتی و انتظامی جهت برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

سکانس‌هایی از فیلم ماه در جنگل

توسعه مزارع تولید چوب در کرمانشاه

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

صفحه نخست روزنامه خراسان جنوبی - پنجشنبه 6 اردیبهشت

یک کشته و 6 مصدوم در تصادف تنگه راز

بند خاکی روستای سالک‌آباد هم شکسته شد/امدادرسانی 16 تیم سیلاب هلال‌احمر خراسان‌جنوبی در سیل زیرکوه

گشایش نمایشگاه هفته مشاغل در بجنورد

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

امدادرسانی 16 تیم سیلاب هلال‌احمر خراسان‌جنوبی در سیل زیرکوه

تمام نیروها در حال خدمت‌رسانی هستند