پیام خراسان

آخرين مطالب

ترسیم آینده آموزش عالی در استان عنوان گزارش امروز روزنامه خراسان شمالی فرهنگي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - بجنورد- روزنامه خراسان شمالی دوشنبه در شماره2645 خود در گزارشی با عنوان 'ترسیم آینده آموزش عالی در استان' به بررسی وضعیت توسعه دانشگاه ها پرداخته کرده است.
به گزارش ایرنا در این گزارش می خوانیم:
تخصص، افزایش علم و در کنار آن فرهنگ به معنای آموزش عالی است معنایی که هر فردی هنگام شنیدن نام دانشجو و دانشگاه به یاد آن می افتد.
البته اگر نگاهی گذرا به تاریخ آموزش عالی داشته باشیم در می یابیم که تغییرات و گسترش آموزش عالی در 3 دهه اخیر قابل توجه است و از نظر کمی شاهد رشد مناسبی در آموزش عالی بوده‌ایم اگر چه از نظر کیفی متناسب با کمیت رشد نکرده‌ایم. در این میان، آموزش عالی در خراسان شمالی هم توسعه یافته اما این موضوع را که تا چه اندازه توانسته است به اهداف خود دست یابد و چه مسیری را باید طی کند بررسی کرده ایم.
یک استاد دانشگاه می گوید: آمارها نشان می دهد تعداد دانشجویان نسبت به سال های قبل از انقلاب اسلامی، بیش از 50 برابر افزایش یافته به طوری که امروز چیزی حدود 5 میلیون دانشجو داریم که در مقایسه با کشورهای در حال توسعه و در مقایسه با وضعیت خودمان در 30 سال گذشته خوب است.
طاهری می افزاید: اکنون این سوال مطرح است که متناسب با رشد کمی چقدر توانسته ایم از این ظرفیت‌ها بهره‌مند شویم و در راستای توسعه و توانمندی کشور گام برداریم.
این پژوهشگر مسائل اجتماعی تصریح می کند: این در حالی است که باید متناسب با افزایش تعداد دانشجویان امکانات آموزشی نیز افزایش می یافت اما این اتفاق نیفتاد و برای همین انگیزه و بستر لازم برای رشد کیفی دانشجویان در علوم مختلف از میان رفت.
وی خاطرنشان می کند: رشد کمی این نگاه را در جامعه به وجود آورد که هر کس می خواهد از قافله عقب نماند باید حتما وارد دانشگاه شود به همین دلیل تب مدرک گرایی بین دانشجویان شایع شد که عامل مهم کاهش کیفیت در آموزش عالی بود.
وی ادامه می دهد: در هر حال افزایش نیافتن امکانات و سرشکن شدن آن ها در بین دانشجویان و مسابقه مدرک گرایی در علوم انسانی سبب شده شاهد افت کیفیت تحصیل در مقطع آموزش عالی کشور باشیم.
طاهری ادامه می دهد: وقتی در دانشگاه ها تعداد دانشجویان را در یک کلاس از 10 به 40 نفر می رسانیم طبیعی است که از نظر علمی افت کیفیت را شاهد هستیم زیرا با این تعداد دانشجو چطور استاد می‌تواند پاسخگوی نیازهای آموزشی آن‌ها باشد؟
وی با تاکید بر این که آموزش‌ها کاربردی نیست، می گوید: زمانی نه چندان دور سقف پذیرش پایان نامه های یک استاد 3 مورد بود اما اکنون در دانشگاه ها استاد راهنما همزمان 10 پایان نامه را بر عهده می گیرد و باز هم برخی دانشجویان مجبورند خارج از دانشگاه استاد راهنما برای خود انتخاب کنند یا ظرفیت بالای پذیرش دانشجو در کلاس های ارشد که باید بین 8 تا 14 نفر باشد در برخی رشته ها چیزی بین 60 تا 80 نفر است و در شهرستان ها تا 100 دانشجو هم می گیرند و حاصلش این است که استاد نمی تواند نظارت درستی روی دروس تدریسی و پایان نامه ها داشته باشد زیرا تعداد دانشجویان بیش از حد نیاز است و باید کاهش یابد.
نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی در مورد توسعه آموزش عالی در استان می گوید: قبل از تاسیس استان، آموزش عالی در شهرهای ما محدود به آموزشکده کشاورزی بود که آن هم به دانشگاه فردوسی وابسته بود و دانشگاه های آزاد و پیام نور هم فقط در بجنورد تاسیس شده بود.
دکتر هادی قوامی تصریح می کند: پس از تاسیس استان و با گذشت 13 سال اکنون استان دارای مجتمع آموزش عالی، دانشگاه های دولتی و غیرانتفاعی است و 2 دانشگاه علوم پزشکی در استان داریم و هر یک از دانشگاه های ما ردیف بودجه هم دارند.
وی می افزاید: اگر چه تعداد دانشجویان ما نسبت به سایر استان ها کم است و در برخی شاخص ها هم رشد مناسبی نداریم اما یکی از عوامل کاهش جمعیت دانشجو در استان به هرم سنی کشور باز می گردد.
در عین حال، وی خاطرنشان می کند: اکنون در استان رشته های کارشناسی ارشد و دکترا داریم و 2 دانشگاه غیرانتفاعی حکیمان و اشراق هم دانشجو می گیرند که رشد خوبی است.
وی تصریح می کند: این مشکل در کشور وجود دارد که متناسب با نیازهای دانشگاهیان بازار کار گسترش پیدا نکرده است اما در مجتمع فنی و مهندسی اسفراین هم اکنون حدود 300 دانشجو در شرکت های صنعتی و صنایع اسفراین مشغول به کارند و در ارتباط با صنعت هستند.
رئیس کمیسیون آموزش مرکز مطالعات پژوهش های بنیادی انقلاب در این مورد نظر دیگری دارد و می گوید:رشد ناموزون دانشگاه های مختلف در کشور و استان آموزش عالی را از هدف خود دور کرده است.
دکتر قاسم جعفری ادامه می دهد: نحوه توسعه آموزش عالی به علت فراهم نبودن سازوکار مناسب مانند کادر خوب و مجرب، هیات علمی درست و حسابی و بستر های مناسب خوب نبود و در ادامه کار با توجه به اهتمام دولت رفته رفته بهتر شد و اگر در سال های گذشته براساس برنامه ها رشد می یافت باید هم اکنون رقم دانشجویان ما به جای کاهش افزایش پیدا می کرد.
وی خاطرنشان می کند: به عنوان مثال بر اساس برنامه توسعه آموزش عالی باید دانشگاه بجنورد هم اکنون به جای 3 تا 4 هزار دانشجو 8 تا 10 هزار دانشجو می داشت اما این اتفاق نیفتاده است و رنج رشد منطقی نیست.
وی ادامه می دهد: دانشگاه علوم پزشکی هم همین طور است و رشته هایی داریم که اشباع شده اند و اگر چه در این بخش پیشرفت کرده ایم اما باید دانشجویان این دانشگاه هم 5 هزار نفر می شدند که محقق نشد.
وی بیان می کند: برای این که در مسیر توسعه قرار بگیریم و به آن چه هدف گذاری شده است برسیم باید رشته های کارشناسی ارشد و دکترای خود را افزایش دهیم زیرا با کاهش دانشجویان کارشناسی مواجه ایم و البته روسای دانشگاه ها هم باید ابهت علمی داشته باشند تا بتوانند کارهای دانشگاه را بدون وابستگی به استانداری و سایر نهادهای تصمیم گیرنده پیش ببرند.
نماینده سابق 5 شهرستان استان در مجلس شورای اسلامی هم در این مورد می گوید: رشد دانشگاه های ما در قبل و بعد از انقلاب قابل مقایسه نیست و در قبل از انقلاب فقط یک انیستیتو داشتیم که دانش آموختگان آن مدرک کاردانی می گرفتند و تا هنگام تاسیس استان هم دانشگاه های ما هنوز رشد کمی نداشتند.
موسی الرضا ثروتی اضافه می کند: در دوره ای که فرماندار بودم پیگیر راه اندازی دانشگاه دولتی شدم تا این که در سال 78 آموزشکده ای با 3 رشته در بجنورد ایجاد و سپس در سال 86 دانشگاه بجنورد در زمینی به مساحت 170 هکتار راه اندازی شد که اکنون حدود 4 هزار دانشجو دارد.
وی ادامه می دهد: دانشگاه های آزاد و پیام نور ما دارای 7 هزار دانشجو هستند و دانشگاه علوم پزشکی ما 4هزار دانشجو دارد که همه این ها پس از تاسیس استان اتفاق افتاد و چشم انداز خوبی را در آموزش عالی به ما نوید می دهد.
وی می گوید: البته ضعف هایی هم وجود دارد مانند پایین بودن شاخص هیات علمی و تعداد دانشجویان نسبت به میانگین کشوری اما باید به یاد داشته باشیم که در هنگامی که همه استان ها صاحب دانشگاه بودند ما دانشگاه نداشتیم و استانی تازه تاسیس هستیم.
وی می گوید: هفته قبل مجوز جذب 200 عضو هیات علمی را برای دانشگاه های استان دریافت کردیم تا کیفیت آموزش نیز ارتقا پیدا کند.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی 🆔 @IRNABOJNURD پیگیری کنید.
ع/ 6042 انتشار: سیدحسین قدسی

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/38337/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادامه خیزش دانشجویان آمریکایی؛ این بار در تگزاس

دشت ارغوان طرقبه مشهد در یک روز بارانی + فیلم

عدم ایمنی و بهداشت کارگران برای کارفرما بار حقوقی دارد

بارش باران بهاری در گناباد

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

جاده تربت جام- صالح آباد به علت وقوع سیلاب مسدود شد

سیلاب جاده تربت جام - صالح آباد در خراسان رضوی را مسدود کرد

شهردار مشهد: سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

نهاد‌های اقتصادی نباید سرمایه گذار را دغدغه‌مند کنند

بازیگری پوتین، 2 عمارت و مسافران تایلند

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بازسازی صحنه جنایت در شب نشینی مستانه!

بیش از 10 برنامه فرهنگی ورزشی در خلیل آباد اجرا می‌شود

رشته مهندسی اینترنت اشیا در دانشگاه آزاد قوچان راه اندازی شد

یک کلوپ بازی‌های تصویری به علت تخلف در مشهد پلمب شد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه

تقویت خطوط اتوبوس عبوری از محل‌های برگزاری آزمون سراسری در مشهد

«قیمت دلار» برای اولین بار به 44 هزار تومان رسید!

بزرگداشت روشنفکری که متفاوت بود

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

اتخاذ تمهیدات امنیتی و انتظامی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران

رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت

وقوع بارش‌های سیل‌آسا در بسیاری از نقاط کشور/ بارش‌ها در تهران تشدید می‌شود

کشف جسد مردی در بیرجند

بارش باران در خراسان جنوبی سیلاب به راه انداخت + فیلم

عملیات وعده صادق تکرار ناکامی استکبار در صحرای طبس بود

مدد الهی نظامیان متجاوز آمریکا را در طبس زمین‌گیر کرد

یک کشته و شش مجروح در جاده آغمزار به راز

لزوم تکمیل دیوار ساحلی منطقه جوادیه بجنورد تا پائیز+فیلم

استطاعت ٩٨ درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد

مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)

پایان کار متهم به کلاهبرداری در بردسکن

تکمیل راه آهن خواف هرات

2 مصدوم در تصادف جاده خاکی انابد بردسکن به روستای حسین آباد

سانحه رانندگی با یک کشته در محور بجستان - بردسکن

خسارت میلیاردی آتش در مغازه لوازم‌خانگی

اصلاح 13 کیلومتر از خط انتقال آب شهرستان گناباد

پرورش شتر؛ ظرفیت مغفول مانده در داورزن است

1500 هکتار کشتزارِ داورزن زیر کشت محصولات جالیزی رفت

دستگیری سارقان وسایل منزل در نیشابور

خلیل آباد کمترین واحد صنفی بدون پروانه را دارد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه/آتش سوزی موجب مسدود شدن جاده شد

سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

استفاده از گونه‌های گیاهی خشک منظر در فضای سبز مشهد

مصرف فست فود در دوران نوجوانی حافظه را برای همیشه مختل می‌کند!

شهرداری تهران به دنبال ارائه کیفی خدمات در نمایشگاه کتاب است

8 اردیبهشت، آخرین مهلت ثبت‌نام حضور در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران

متهم شدن 7 تبعه خارجی در آلمان به ارتباط با داعش خراسان