پیام خراسان

آخرين مطالب

نیازهای استان درسند آمایش آموزش عالی تیتر1 روزنامه خراسان شمالی فرهنگي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - بجنورد- روزنامه خراسان شمالی دوشنبه در شماره 2656 خود در گزارشی با عنوان 'نیازهای استان در سند آمایش آموزش عالی'به بررسی مشکلات در این زمینه پرداخته است.
به گزارش ایرنا در این گزارش می خوانیم:
تدوین و اجرایی شدن سند آمایش آموزش عالی کشور با نظرات موافق و مخالفی همراه بود. یکی از مهمترین موارد مطرح شده در این سند، ماموریت گرا شدن و انجام وظایفی که برای آن ها تعریف شده بود. اگر چه برخی افراد در زمینه آموزش عالی بر این باور بودند که مشکلات متعدد دانشگاه ها و آموزش عالی با اجرایی شدن این سند برطرف خواهد شد و بعد از تصویب این سند، شاید دیگر با رشد بی رویه و افسار گسیخته دانشگاه ها بدون کار کارشناسی شده رو به رو نشویم اما برخی دیگر از نبود ساز و کار تعریف شده و مشخص برای اجرا با توجه به وضعیت مناطق مختلف نگران و خواهان دقت بیشتر در تدوین این سند بودند.
در هر حال به گفته کارشناسان حدود 600 رشته که 10 سال از عمر آن ها گذشته به تدوین و بازنگری نیاز دارد و البته مسئولان وزارتی هم بر این نکته تاکید کرده اند که این رشته ها در حال بازنگری هستند. هم چنین امسال رشته‌هایی که بیش از 5 سال از عمر آن ها گذشته بازبینی می‌شوند.
از سویی وزارت علوم به دنبال ارتقای کیفی دانشگاه ها به ویژه در برنامه ششم توسعه است و به همین منظور اکنون سخن از تعیین تکلیف دانشگاه‌ها از نظر مأموریت در میان است تا در برنامه ششم توسعه سامان دهی شوند و از سوی دیگر وزارت علوم تمام دانشگاه ها را به تهیه برنامه راهبردی و حرکت آن ها طبق برنامه ششم توسعه ملزم کرده است.
این که این موضوع در ارتقای سطح کیفی آموزش عالی به ویژه خراسان شمالی که از ضعف زیرساخت ها رنج می برد چه اندازه موثر است منوط به اجرایی شدن این سند است.
چاره اندیشی
یک استاد دانشگاه در این مورد می گوید: وزارت علوم با ابلاغ ماموریت ها و تدوین برنامه دانشگاه ها به دنبال این است که آموزش عالی فقط دانشجو تربیت نکند بلکه دانشگاه ها طبق ماموریت های شان بتوانند کار آفرینی و مشکلات اشتغال و صنعت را برطرف کنند.
دکتر محسنی ادامه می دهد: دانشگاه ها با توجه به ماموریت های تعریف شده باید در راستای توسعه و رفع نیازهای استان گام بردارند که این اتفاق نیفتاده است. وی با تاکید بر این که رسالت آموزش عالی تنها به آموزش منوط نمی شود، به کاهش جمعیت دانشجویی که گریبان گیر آموزش عالی شده است اشاره و بیان می کند: این موضوع از معضلاتی است که باید برای آن چاره اندیشی کرد و اگر دانشگاه ها بر اساس اسناد راهبردی و سند آمایش آموزش عالی گام بردارند می توان امید داشت که این مشکل حل شود.
وی تاکید می کند: یکی از مشکلات ما این است که بسیاری از دانشگاه ها هنوز در مورد سند آمایش که در دستور کار ستاد راهبردی نقشه علمی کشور قرار گرفته چیزی در دست ندارند و اگر چه از آن خیلی صحبت می شود اما در عمل هنوز کاری انجام نشده است.
وی با بیان این که سندها و ماموریت‌های هر دانشگاه بر اساس اسناد بالا دستی و راهبردی نوشته می شود، می افزاید: در این اسناد باید ماموریت های 5 ساله هر دانشگاه مشخص شود که شامل برنامه ها، اهداف، رشته های تحصیلی و تعداد اعضای هیات علمی و کارکنان است که در خراسان شمالی باید این موارد با توجه به نیاز استان و مطابق با برنامه های منطقه ای باشد.
ضرورت پرهیز از موازی کاری
رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی هم معتقد است: بسیاری از مشکلات آموزش عالی با اجرایی شدن این سند رفع می شود. دکتر صفرزاده می گوید: امروز بر اساس سند آمایش آموزش عالی دانشگاه ها ماموریت گرا و ماموریت محور شده‌اند و می‌توانند با توجه به توانمندی‌های خود در راستای برطرف کردن مشکلات منطقه ای اقدام کنند.
وی می افزاید: طبق سیاست‌های این سند، ظرفیت‌ دانشگاه‌ها شناسایی شده است و می توانند براساس استعداد و ظرفیت خود فعالیت کنند تا دیگر با پدیده دانش آموختگان بیکار مواجه نشویم و بر اساس این سند با توجه به مزیت‌های نسبی هر استان و منطقه ای در آینده امکانات بیشتری به رشته‌ها متناسب با آن منطقه داده خواهد شد.
وی با اشاره به این که دانشگاه فرهنگیان مکلف به تامین نیروی انسانی و تربیت دبیر برای آموزش و پرورش است، تصریح می کند: در این مورد دانشگاه های دیگر نمی توانند اقدام کنند و این به معنای ماموریت گرا شدن است.
وی ادامه می دهد: اجرایی شدن سند آمایش آموزش عالی کمک می کند تا دانش آموخته متخصص وارد بازار کار شود و موازی کاری و هزینه اضافه صرف نشود و در برخی رشته ها انباشت نیرو نداشته باشیم.
وی خاطرنشان می کند: هم اکنون و با توجه به اجرایی شدن این سند، شورای گسترش دانشگاه ها با افزایش رشته های کارشناسی و کارشناسی ارشد در صورتی موافقت می کند که ظرفیت آن رشته ها در استان ها باشد و هر نوع گسترش با توجه به سند خواهد بود.
مأموریت گرا شدن دانشگاه‌ها
رئیس مجمع نمایندگان استان نیز بر توسعه متوازن مؤسسات آموزش عالی در استان تأکید و اظهارمی کند: دانشگاه‌ها باید هدف واحدی را دنبال کنند که با تصویب سند آمایش و مأموریت گرا شدن دانشگاه‌ها، ممکن می شود. دکتر هادی قوامی می افزاید: دانشگاه‌ها در هر یک از شهرستان‌های استان باید بر اساس مزیت‌ها و ظرفیت‌های آن منطقه گسترش یابند و بر این اساس رشته‌های تحصیلی مورد نیاز ایجاد و در آن منطقه متمرکز شوند.
وی خاطرنشان می کند: اساس کار دانشگاه‌های غیرانتفاعی در راستای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی است و اگر از این مزیت استفاده نشود، به جای توسعه، منجر به صرف هزینه‌های اضافه در دانشگاه‌های غیرانتفاعی می‌شود.
رئیس مجتمع فنی و مهندسی اسفراین در مورد سند آمایش آموزش عالی می گوید: ماموریت گرا شدن دانشگاه ها موضوع مورد تاکید در سند آمایش آموزش عالی است و این کار موجب بهتر شدن کیفیت آموزش خواهد شد.
دکتر «حیدری» با بیان این که مجتمع فنی و مهندسی اسفراین از همان ابتدا ماموریت گرا بوده است، ادامه می دهد: با وجود فعالیت دو مجتمع فولاد و لوله گستر که در خاورمیانه تک هستند این مجتمع فنی و مهندسی فقط در رشته هایی دانشجو می پذیرد که در راستای اهداف دانشگاه باشد.
وی خاطرنشان می کند: سند آمایش، دانشگاه ها را مکلف به تهیه سند راهبردی کرده و مجتمع فنی نیز با تهیه سند راهبردی و ارائه آن به دانشگاه معین استان که دانشگاه بجنورد است، این کار را انجام داده است.
رئیس دانشگاه پیام نور خراسان شمالی هم در این مورد می گوید: آمایش دانشگاه های وزارت علوم سندی مفصل و ابعاد گسترده ای دارد و ماموریت گرایی و کیفیت افزایی در آن مورد نظر است.
دکتر «مسعودی فر» می افزاید: با وجود این سند برخی دانشگاه ها دیگر حق پذیرش دانشجو را ندارند.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی 🆔 @IRNABOJNURD پیگیری کنید.
ع/ 6042

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/41061/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بهترین کود برای افزایش بار خیار

قهرمانی خراسان رضوی در مسابقات کوراش مردان کشور

معرفی نفرات و گروه‌های برتر جشنواره ملی آسمان هشتم در میناب

برگزاری مسابقات فوتشال در بخش هزار مسجد شهر لایین شهرستان کلات نادری

اعزام بیش از 10 هزار زائر خراسانی حج تمتع از فرودگاه مشهد+ جزئیات

اعزام بیش از 10 هزار زائر خراسانی حج تمتع از فرودگاه مشهد

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

دستگاه های صدرنشین و قعر نشین تبدیل مجوزهای کاغذی را بشناسید

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

روند دمای هوا در خراسان جنوبی افزایشی است

1600 کیلومتر از راه‌های خراسان جنوبی لایروبی شد

دسترسی به اینترنت فوق پرسرعت در خراسان رضوی

تاثیر مناظرات صداوسیما در مشارکت مردم در انتخابات

توقیف کامیون حامل 17 هزار لیتر سوخت قاچاق در سرایان

کشف 7 هزار لیتر سوخت قاچاق در بیرجند

ارائه فرصت‌های سرمایه گذاری خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو2024

انهدام باند سارقان در بیرجند

هوا رو به گرمی می‌رود

بازگشایی و لایروبی بیش از 1600 کیلومتر از محور‌های خراسان جنوبی

دستگیری 144 متخلف زیست محیطی در خراسان جنوبی

تجهیز40 هزار هکتار اراضی خراسان جنوبی به سامانه‌ نوین آبیاری

خراسان جنوبی، در جایگاه دوم انتشار اخبار مراکز صدا و سیما

پاکسازی و لایروبی 1600کیلومتر از محورهای خراسان جنوبی

زنگ سلامت در مدارس خراسان شمالی نواخته شد

گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران/ آدم ربا به 10 میلیارد نرسید

هشدار درباره وقوع شورش سراسری در آمریکا در صورت بازداشت ترامپ

فوت گردشگر گم شده در جنگل‌های ساری

مهار آتش سوزی یک مهمانپذیر در مشهد

بهره‌مندی 2 میلیون خانوار خراسان رضوی از اینترنت فوق پرسرعت

نکات مهم در انتخاب و رزرو مسجد در مشهد

توقیف تریلی حامل بیش از 500 کیلوگرم شیشه و هروئین در مرز تایباد

ورود سامانه بارشی به خراسان رضوی/دمای هوا تا اواسط هفته در استان روند افزایشی دارد

اهدای اعضای بانوی بجنوردی به چهار بیمار نیازمند

استاندار خراسان رضوی از دسترسی به اینترنت فوق پرسرعت در این استان خبر داد

پیدا شدن جسد گردشگر گم شده در جنگل‌های ساری

جشنواره ورزش‌های بومی و محلی جام منتطران در مشهد

خط کشی 300 کیلومتر از راههای تایباد

تربت جام و تایباد بیشترین افراد فاقد مدارک هویتی در خراسان رضوی

برپایی 2 اردوی جهادی بهداشتی و درمانی در مناطق محروم مشهد

قیمت انواع روغن بکر گیاهی در میادین و بازارهای میوه و تره بار

650 فقره انشعاب غیر مجاز در شهرستان طرقبه - شاندیز قطع شد

سراشیبی طلاق در خراسان شمالی با زبان آمار

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

اسنپ تخفیف ویژه مؤسسات نیکوکاری را تمدید کرد

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

ترافیک سنگین در بزرگراه‌ها و هسته مرکزی شهر مشهد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی