پیام خراسان

آخرين مطالب

گردشگري حلال افقي نو فراروي صنعت گردشگري ايران
fiogf49gjkf0d
مقالات

  بزرگنمايي:

خراسان انلاين- سازمان جهاني جهانگردي "گردشگري حلال" را محصول جديدي از صنعت گردشگري مي داند که برنامه هاي تفريحي و گردشگري ويژه اي را براي مسلمانان تدارک مي بيند.

در اين نوع از گردشگري عمل به آداب شرعي از سوي مسلمانان در طول سفر و مشارکت در برنامه هاي تفريحي و استفاده از خدمات حلال از جمله غذاي حلال مورد توجه است.

وجود استخرهاي جداگانه براي زنان و مردان، عدم سرو مشروبات الکي در کنار غذا، پخش اذان و برگزاري نماز جماعت، نمازخانه جداگانه براي زنان و مردان، ذبح حلال دام و شيوه پخت غذا به شيوه حلال، عدم استفاده از مواد غذايي حرام و پذيرايي توام با رعايت مسائل شرعي و موازين اسلامي از جمله شاخصه هاي گردشگري حلال و مورد توجه گردشگران مسلمان و حتي گردشگران غيرمسلمان است.

در حالي اين شاخصها در گردشگري حلال مورد توجه و نياز مسافران قرار گرفته است که در ايران سالهاي سال است همين شاخصه ها بدون صدور گواهينامه اي با عنوان گردشگري حلال به گردشگران داخلي، خارجي مسلمان و غيرمسلمان در کشورمان ارائه مي شود.

در اين ميان رشد تقاضا در عرصه جهاني و استقبال از گردشگري حلال با توجه به ظرفيت موجود در عرصه گردشگري ايران در حقيقت افقي نو و روشن براي رشد و توسعه گردشگري کشورمان به ارمغان مي آورد که لازمه اش معرفي هرچه بيشتر و بهتر آن به جهان است.

مشهد با محوريت گردشگري زيارت سالهاي سال است مورد توجه و استقبال ميليونها زائر و مسافر داخلي و خارجي قرار دارد و همچون آئينه تمام نما و نمادي از اين محصول جديد در عرصه گردشگري مي باشد.

حضور سالانه ميليونها گردشگر خارجي و به خصوص گردشگران مسلماني که با هدف زيارت و سياحت به خطه خراسان سفر مي کنند خود فرصتي براي معرفي هرچه بيشتر و بهتر ظرفيتهاي مشهد و ايران براي گردشگري حلال است.

کارشناسان و صاحبنظران عرصه گردشگري بر اين اعتقادند که هر گردشگر در صورت رضايتمندي از سفرش قابليت تشويق و ترغيب سه نفر گردشگر ديگر را براي تجربه سفر به همان مقصد دارد.

* مشهد نقطه قوت توسعه گردشگري حلال

معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي بر جايگاه مشهد در توسعه گردشگري حلال تاکيد و بيان کرد: اين کلانشهر مذهبي و جذاب براي گردشگران داخلي و خارجي نقطه قوتي به منظور معرفي ايران به عنوان محور گردشگري حلال در جهان است.

مرتضي رحماني موحدگفت: بيشترين ظرفيت توجه و بيشترين شمار گردشگران در حوزه زيارت و حلال کشورمان در مشهد متمرکز است.

وي گردشگري حلال و توسعه آن را از مهمترين رويکردهاي سازمان ميراث فرهنگي ذکر و بيان کرد: در همين راستا امسال سومين جشنواره ملي مشارکت گردشگري با رويکرد گردشگري حلال به مدت سه ماه در سطح ايران ملي برگزار شد.

معاون سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي افزود: مراسم پاياني اين جشنواره ملي به دليل جايگاه و اهميت آن روز 16 شهريور جاري در مشهد برگزار شد.

وي ادامه داد: انتخاب کلانشهر مشهد به عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام در سال2017 ميلادي فرصت و جايگاهي است که بايد از آن به خوبي بهره برداري تا ظرفيتها در آميخته شود که به سمت محوري شدن ايران در توسعه گردشگري حلال پيش برويم.

رحماني گفت: مراسم پاياني اين جشنواره شروع فصلي نو براي مشهد و آمادگي به منظور تبديل شدن به پايتخت فرهنگي جهان اسلام است.

وي افزود: مدعي هستيم بيش از سه دهه است که در ايران ضوابط، معيارها و شاخصهاي حلال براي گردشگران داير بوده است بنابراين بسترهاي توسعه اين ديدگاه در عرصه گردشگري بين المللي براي جمهوري اسلامي ايران به خوبي فراهم است.

معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي ادامه داد: بطور جد لازم است از اين فرصت و ظرفيت در عرصه گردشگري حلال در بستر بازاريابي و تبليغ به عنوان نقش محوري استفاده شود.

وي گفت: بايد با تعيين استانداردها و شاخصهاي لازم براي ايران مرکزيت گردشگري حلال را در سطح منطقه کسب کرد.

رحماني موحد افزود: گردشگري حلال صرفا براي گردشگران مسلمان و کشورهاي اسلامي نيست بلکه سلامت، امنيت غذايي و خدمات در اين نوع خاص از گردشگري جاذبه اي براي همه انسانها و گردشگران خارجي شده است.
وي ادامه داد: با معرفي برند گردشگري حلال در ايران و مشهدالرضا به خوبي مي توان نسبت به جذب گردشگران خارجي بي شمار اقدام کرد و از دستاوردهاي مختلف حضور گردشگران خارجي بهره مند شد.

* گردشگري حلال سياستي نو براي توسعه

مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي نيز گفت: شعار "گردشگري حلال، ظرفيت ايراني" به عنوان يک توان ويژه با هدف توسعه صنعت گردشگري در کشور مورد توجه و برنامه ريزي قرار گرفته است.

حسين زارع صفت افزود: به همين دليل در زمينه هاي مختلف ايده هاي ارائه شده به جشنواره ملي مشارکت در گردشگري در اختيار معاونت گردشگري سازمان ميراث فرهنگي گذاشته و جمع آوري شد تا از ميان مشارکت کنندگان تعدادي ايده هاي برگزيده انتخاب شوند.

وي ادامه داد: گرچه جشنواره در سطح ملي برگزار شد اما به واسطه جايگاه و ظرفيت عظيم بين المللي رويدا مشهد 2017 برگزاري مراسم اختتاميه جشنواره ملي مشارکت گردشگري در مشهد برگزار شد.

مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي گفت: مشهد به عنوان محور گردشگري حلال و گردشگري زيارت ظرفيتهاي فراوان و ناشناخته اي دارد که نيازمند شناسايي و معرفي به جهانيان و علاقه مندان حوزه گردشگري است.

* مشهد ميزبان 50 درصد گردشگران خارجي

وي در ادامه اظهار کرد: مشهد پايگاه اصلي گردشگري حلال در ايران است زيرا حداقل نيمي از گردشگران خارجي ورودي به کشورمان اين شهر را به عنوان مقصد اصلي خود انتخاب مي کنند.

زارع صفت افزود: ماهيت گردشگري در ايران گردشگري حلال است و اغلب استانداردهاي جهاني هم اکنون در کشور ما پياده سازي و اجرا مي شود.

وي ادامه داد: هتل آرمان در مشهد جزو نخستين هتلهاي کشور است که موفق به دريافت گواهينامه گردشگري حلال شده است.

مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي

گفت: روند ارزيابي شاخصها و استانداردهاي گردشگري حلال در ديگر تاسيسات گردشگري اين استان و صدور گواهينامه حلال آغاز شده است.

وي افزود: تاکيد کرد: بايد براي نقش آفريني مشهد در رويداد سال 2017 ميلادي به عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام هر چه زودتر آماده شد و از مهمترين اين آمادگيها صدور گواهينامه گردشگري حلال و معرفي برند حلال در تاسيسات گردشگري مشهد به گردشگران خارجي است.

* گردشگري حلال وجه امتيازي براي ايران

رئيس کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي نيز معتقد است: گردشگري حلال وجه امتيازي براي صنعت گردشگري در ايران است که بايد با معرفي هر چه بيشتر و بهتر اين امتياز به جهانيان نسبت به توسعه صنعت گردشگري اقدام شود.

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر افزود: گردشگري حلال در مشهد نمادي است که حضور سالانه ميليونها گردشگر خارجي گوياي اين حقيقت مي باشد.

وي گردشگري حلال را جاذبه اي براي گردشگران جهان و ايران را مهد گردشگري حلال توصيف و بيان کرد: گردشگري از جمله صنايع مهم در دنياي امروز است که آثار و نتايج متفاوتي براي هر کشور بهره برنده از اين فرصت فراهم مي کند.

نماينده مردم مشهد در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: نتايج مثبت اقتصادي صنعت گردشگري در کشور مقصد بگونه اي است که اين صنعت براي اغلب کشورهاي جهان مهم و مورد توجه بوده و آثار فرهنگي آن نيز از جنبه ها و آثار مهم اين صنعت است.

وي گفت: در صورت مديريت خوب و مطلوب صنعت گردشگري در کشور مقصد گردشگران با فرهنگ، آداب و رسوم و توانمنديهاي آن خطه آشنا مي شوند و به تبع اين آشنايي فرهنگ کشور مقصد توسعه و به کشورهاي مختلف انتقال پيدا مي کند.

حجت الاسلام پژمانفر افزود: همچنين بسياري از مسائل سياسي و بحرانهاي جهاني با حضور گردشگران در کشورها حل و رفع مي شود.

وي به ظرفيتهاي فراوان گردشگري در ايران اشاره و بيان کرد: گرچه در مقطعي اوايل پيروزي انقلاب اسلامي مقداري احتياط در حوزه گردشگري و ورود گردشگران خارجي به داخل کشور اعمال مي شد اما امروزه با توجه به سياستهاي ابلاغي رهبر معظم انقلاب و در شرايطي که دوران تثبيت انقلاب گذشته و ايران به کشوري مقتدر در دفاع از مواضع خود تبديل شده فرصت گردشگري و بهره برداري از آن در کشورمان رو به افزايش است.

رئيس کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: با توجه به شرايط اقتصادي و ضرورت عبور از اقتصاد وابسته به نفت بايد صنعت گردشگري بيش از گذشته در ايران فعال شود.

وي گفت: زمينه حضور گردشگران خارجي در حوزه گردشگري زيارت، گردشگري فرهنگي و گردشگري سلامت در ايران و مشهد به وفور وجود دارد.

پژمانفر به اهميت و جايگاه گردشگري حلال نيز اشاره و بيان کرد: کشورهاي اسلامي خود را مقيد و متعهد به فرهنگ اسلامي مي دانند و به همين دليل گردشگران کشورهاي مسلمان از بسياري از مراکز گردشگري دنيا به دليل مفاسدي که در کنار جاذبه هاي گردشگري وجود دارد محرومند.

وي افزود: بسياري از مردم جهان انگيزه بالايي براي سفر به کشوري مانند ايران دارند زيرا به خوبي مي دانند ضوابط و قواعد حوزه گردشگري سالم و حلال در جنبه ها و بخشهاي مختلف در کشور ما فراهم و عملي است.

رئيس کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: غذا، محيط پاک و اماکني که از سلامت اخلاقي و آرامش لازم برخوردارند از ظرفيتهايي است که بايد بيش از پيش به گردشگران جهان معرفي شود.

وي گفت: بر اين اساس گردشگري حلال در ايران وجه امتياز ما نسبت به کشورهاي ديگر است و نقطه قوتي مي باشد که به خصوص در کلانشهر مشهد بايد بيشتر به آن توجه شود.

* مشهد 2017 آماده درخشش جهاني

معاون گردشگري اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي نيز گفت: کلانشهر مشهد با آغاز روند صدور گواهينامه حلال براي تاسيسات گردشگري و واحدهاي اقامتي، در مراحل نهايي آمادگي به منظور استقبال از رويداد مشهد 2017 در بخش اقامت و خدمات است.

سيد جواد موسوي افزود: مشهد پارسال ميزبان پنج ميليون و 200 هزار گردشگر خارجي بود که بخش قابل توجه آنها را گردشگران مسلمان تشکيل مي دهند.

وي ادامه داد: عراق با يک ميليون و 400 هزار گردشگر رتبه را در ميان گردشگران خارجي مشهد دارد و دومين جايگاه با يک ميليون گردشگر متعلق به جمهوري آذربايجان است.

معاون اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي گفت: سال به سال شاهد افزايش شمار ورود گردشگران خارجي به مشهد هستيم بنابراين بايد ارتقاي کيفي و کمي خدمات بيش از پيش صورت گيرد.

وي افزود: لازم است برند گردشگري حلال هرچه بيشتر و بهتر در سطح ملي و بين المللي معرفي و شناسانده شود تا شاهد سفر شمار بيشتري از گردشگران خارجي به مشهد باشيم.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/4557/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ترافیک سنگین در بزرگراه‌ها و هسته مرکزی شهر مشهد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

معرفی برگزیدگان کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی

برتری خراسان جنوبی در اجرای سامانه‌های نوین آبیاری

کمک هزینه 118 میلیاردی برای بیماران صعب‌العلاج خراسان جنوبی

زائران حج عمره حتما این وسایل را همراهشان ببرند | هزینه خدمات درمانی برای حجاج چقدر است؟

برداشت غیرمجاز سالانه 30 میلیون متر مکعب آب در خراسان‌شمالی

جهش حوزه بهداشت و درمان خراسان شمالی در دولت سیزدهم

تکمیل بیمارستان عطار نیشابور نیازمند 1600 میلیارد ریال اعتبار است

(تصاویر) مسابقات فوتشال در کلات

خدمت حدود 8 هزار جهادگر در ماه رمضان به مردم خراسان رضوی

فوت گردشگر ناپدید شده در جنگل‌های ساری

افت محسوس قیمت سکه امامی؛ عقبگرد دلار به کانال 65 هزار تومانی

بیش از 50 اثر گرافیکی درباره واقعه صحرای طبس تولید شد

هدیه بیش از 15 میلیون متر مکعبی آسمان به کویر

قیمت بلیت اتوبوس از امروز در مشهد تغییر کرد

معرفی برگزیدگان کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری

گلچیینی از صنایع دستی خراسان جنوبی در نمایشگاه‌های کشور چین

میدان ورودی شهر بیرجند از زباله پاکسازی شد

پیش بینی جوی نسبتاً پایدار و آرام در خراسان جنوبی تا فردا

حمایت کمیته‌امداد خراسان‌جنوبی از دو هزار و864 بیمار صعب‌العلاج

رونمایی از آثار گرافیکی در خصوص واقعه صحرای طبس

500 میلیارد تومان تجهیزات پزشکی وارد خراسان شمالی شد

هشدار فوری درباره وقوع شورش سراسری در آمریکا/ اعلام جزئیات جدید از حمله به پایگاه حشدالشعبی/ آزمایش یک «کلاهک فوق‌العاده بزرگ» موشک از سوی کره شمالی/ هشدار دبیرکل سازمان ملل درباره تشدید تنش‌ها در خاورمیانه

تقدیر استاندار خراسان شمالی از عملیات وعده صادق سپاه

آغاز شمارش معکوس اعزام به سرزمین وحی پس از وقفه‌ای 9 ساله

نحوه رفتار یک قاضی با مردی 100 ساله در دادگاه (فیلم)

برخورد دو خودروی ایسوزو و کامیون در جاده بجنورد-آشخانه

امکان افزایش 2 برابری تولید گندم در خوزستان

سوغات مشهد چیست؟

نوسازی و ساخت 4هزار کلاس درس در خراسان رضوی

اهدای عضو به چهار بیمار زندگی دوباره بخشید

اهدای اعضای بانوی بجنوردی به 4 بیمار نیازمند

شیوع 3 بیماری از داخل افغانستان به ایران/ زنگ هشدار در خراسان رضوی به صدا درآمده است

150 هکتار از اراضی کشاورزی «رُخ» تربت‌حیدریه زیر کشت کلزا رفت

300 کیلومتر از راههای تایباد خراسان رضوی خط‌کشی شد

ذخیره‌گاه‌های جنگلی جنوب کرمان به عنوان یک گنجینه باید حفظ شود

هوای ناسالم برای مشهدی‌ها

توقیف تریلی حامل شیشه و هروئین در مرز تایباد

فرمانده کل ارتش سالروز تأسیس سپاه را تبریک گفت

7860 جهادگر به مردم خراسان رضوی خدمت کردند

سامانه پیامکی سلامت برای اولین بار در سیستان و بلوچستان راه‌اندازی شد

یک مهمانپذیر در مشهد دچار آتش‌سوزی شد

حریق در یک مهمانپذیر اطراف حرم رضوی اطفا شد

وضعیت‌جوی خراسان رضوی در هفته پیش‌رو ناپایدار است

جلوگیری از یک فاجعه در جنگل سکوتپه با دستور دادستان مرکز استان

هوای بجنورد برای گروه‌های حساس ناسالم شد

جولان گرانی در کالاهای اساسی؛ حبوبات 30 درصد گران شد

آتش‌سوزی یک مهمانپذیر در اطراف حرم مطهر رضوی

بارش‌های رگباری در راه خراسان رضوی