پیام خراسان

آخرين مطالب

شترمرغ داري پر سود؛ اما مغفول
fiogf49gjkf0d
اقتصادي

  بزرگنمايي:

خراسان انلاين- ادامه مطلب به اين شرح است: گرچه «پرورش شترمرغ»، از سودآورترين صنعت هاي استان است مانند خيلي از صنايع اقتصادي استان با نبود امکانات و زير ساخت هاي مناسب مواجه است.
شترمرغ از معدود پرنده هايي است که علاوه بر گوشت مي توان از پوست، روغن، پر، قرنيه چشم، ناخن، پوسته تخم مرغ و در يک کلام از تمام اجزاي بدنش استفاده کرد و از طرفي با توجه به علوفه خوار بودن اين پرنده با تغذيه مناسب سريع وزن مي گيرد و سود زيادي را نصيب پرورش دهندگان مي کند.
نبود کشتارگاه وابسته، مراکز فرآوري، بسته بندي و صادرات، ناآگاهي و نبود فرهنگ سازي در زمينه مصرف گوشت و خواص درماني و مصارف غذايي شتر مرغ مشکلاتي را براي پرورش دهندگان اين صنعت در خراسان جنوبي رقم زده است.
** نبود کشتارگاه وابسته
يک پرورش دهنده شترمرغ در بيرجند در گفتگو با آوا ، با توجه به اينکه کشتارگاه مناسبي براي ذبح شترمرغ در استان نيست افزود: اگر کشتارگاهي باشد و به صورت صنعتي بسته بندي گوشت انجام شود توليد و فروش هم بهتر مي شود اما اکنون مجبور هستيم کشتار شترمرغ را به دست دلالان خارج از استان بدهيم.
وي با اشاره به نبود حمايت در پرداخت تسهيلات به پرورش دهندگان به اين نکته اشاره دارد که پس از دريافت مجوز و افتتاح واحد ، پرورش دهندگان به حال خود رها مي شوند و به آن ها توجهي نمي شود و تنها حمايت از اين صنعت در قالب پرداخت تسهيلات است که کارمزد بالايي دارد و براي توليد توجيه پذير نيست.
به گفته وي، پرورش هر قطعه شتر مرغ حدود 700 هزار تومان هزينه داردکه از اين ميزان 400 هزار تومان براي خوراک و نگهداري و 250 تا 300 هزار تومان براي خريد جوجه لازم است و در مدت 9 ماه پرورش در صورتي که شتر مرغ وزن ايده آل گرفته باشد تا يک ميليون تومان خريد و فروش مي شود.
يکي ديگر از پرورش دهندگان نيز با بيان اينکه سال 89 پروانه پرورش شتر مرغ را دريافت کرد افزود: اما دريافت تسهيلات و راه اندازي واحد حدود 4 سال طول کشيد و در سال 93 واحد با ظرفيت 25 مولد و 500 پرواري راه اندازي شد.
وي، از مشکلات پيش رو براي دريافت تسهيلات به وثيقه هاي سنگين اشاره و اضافه مي کند: براي دريافت تسهيلات 350 ميليون توماني بايد 7 ضامن کارمند و سند ملک به ارزش 1.5 برابر ميزان وام داشته باشيم که مشکلات زيادي ايجاد مي کند.
او هم از نبود کشتارگاه وابسته و صنايع تبديلي گلايه دارد و از ديگر مشکلات به حمايت کم بيمه اشاره مي کند و اين که سال گذشته طوفان و باد خسارت 30 ميليون توماني به واحد پرورش شترمرغ او وارد کرد اما با وجود پيگيري هاي فراوان کمکي توسط ستاد بحران و جهاد کشاورزي نشد.
رستمي ديگر پرورش دهنده شترمرغ نيز با بيان اين که تمام اقدامات و هزينه ها را پرورش دهندگان متقبل مي شوند اما سود اين صنعت به جيب دلالان مي رود، خاطر نشان مي کند : با وجود هزينه کرد فراوان به علت نبود کشتارگاه، و فرآوري دلالان با قيمت پايين شتر مرغ را تهيه و به استان هاي ديگر براي کشتار و... مي برند که اين اقدام در عمل سودي براي بهره بردار ندارد.
** صنايع تبديلي راهکاري براي رونق شترمرغ داري در استان
کياني رئيس هيئت مديره شرکت تعاوني شترمرغ داران استان نيز در گفتگويي با آوا با اشاره به آموزش هاي ويژه شترمرغ داران معتقد است مشکل اين صنعت کشتارگاه نيست بلکه مشکل عمده بحث فرآوري آن از جمله چرم شترمرغ است که علي رغم قيمت بالا و ارزش افزوده زياد اما در استان با قيمت بسيار پايين فروخته مي شود.
کياني افزود: هر تخته چرم شترمرغ را 6 تا 7 ميليون تومان قيمت دارد و از روغن اين پرنده نيز در امور دارويي و آرايشي استفاده مي شود.
وي تاسيس کارخانه و صنايع تبديلي که بتواند چرم را به کالاي لوکس تبديل کند راهکاري براي رونق اين صنعت در استان دانست.
کياني با بيان اينکه هم اکنوع عمده توليد اين صنعت به بازارهاي تهران، مشهد و اصفهان مي رود ، افزود: عمده توليد شترمرغ در استان به صورت زنده و بدون ارزش افزوده به استان ها ديگر مي رود در صورتي که حتي پر هاي اين حيوان نيز در کارهاي تزئيني مورد استفاده واقع مي شود.
وي به مزيت هاي پرورش شتر مرغ نسبت به مرغ گوشتي اشاره کرد و افزود: شرايط اقليمي استان ما براي پرورش شترمرغ بسيار مناسبتر از پرورش مرغ است.
** مزيت هاي گوشت شترمرغ بايد براي مردم اطلاع رساني شود
رئيس هيئت مديره شرکت تعاوني شترمرغ داران استان با اشاره به اقدامات انجام گرفته توسط بخش خصوصي براي اخد مجوز کارخانه خوراک دام و فرآوري چرم اظهار کرد: قول هاي مساعدي داده شده و اميد است با تسهيلاتي که اعطا مي شود و بازاريابي که براي چرم شترمرغ انجام گرفته آينده اين صنعت در استان روشن باشد.
کياني با تاکيد بر اينکه راه اندازي صنايع تبديلي از خام فروشي در صنعت شترمرغ جلوگيري مي شود افزود: اين امر 10 برابر ارزش افزوده خواهد داشت.
وي ادامه داد: مزيت هاي گوشت شترمرغ نيز بايد براي مردم استان از طريق رسانه ها اطلاع رساني شده تا بتوانند در سبد غذايي خود از اين گوشت پرخاصيت استفاده کنند.
وي در ادامه به آموزش پرورش دهندگان تاکيد کرد و گفت: آموزش ها قبل از ورود به اين صنعت مي تواند از بسياري ضررهاي جبران ناپذير جلوگيري کند.
وي از تعامل اتحاديه شترمرغ داران با آموزشگاه هاي کشاورزي در زمينه آموزش سخن گفت و افزود: حداقل سرمايه براي راه اندازي واحد پرورش شترمرغ 20 ميليون تومان است که با 5 ميليون تومان نيز مي توان جوجه ريزي کرد.
** انجام آزمايشات تخصصي شترمرغ در استان
دادي مديرعامل شرکت تعاوني شترمرغ داران استان نيز با بيان اينکه اين اتحاديه اقدامات موثري براي تامين خوراک با کيفيت انجام داده گفت: 100 تن خوراک به اعضا فروخته شده است.
وي تعامل با داورخانه ها در تامين مکمل ها را از ديگر کمک هاي اتحاديه شترمرغ داران به اعضا دانست و افزود: تفاهم نامه اي با تنها آزمايشگاه تمام وقت دامپزشکي براي انجام آزمايشگاه هاي تخصصي شترمرغ به عنوان يک نياز اصلي صنعت انجام گرفته است.
وي ارايه مشاوره رايگان، آموزش هاي مداوم، بازاريابي در ساير کشورها و تعامل با تاجران چرم را از ديگر اقدامات انجام گرفته توسط تعاوني برشمرد. وي از راه اندازي بيمه صنعت شترمرغ در استان خبر داد و گفت: بيمه مسئوليت، حوادث، جوجه ودستگاه از جمله مزاياي اين بيمه است.
** بهترين چرم از پوست شتر مرغ تهيه مي شود
معاون بهبود توليدات دامي سازمان جهاد کشاورزي خراسان جنوبي هم نبود کشتارگاه را از مهمترين مشکلات اين بخش عنوان و در عين حال به اين نکته اشاره مي کند که اين مشکل مختص خراسان جنوبي نيست.
دکتر«مدرسي» در ادامه از نبود کارگاه هاي فرآوري پوست، چرم و... در اين صنعت نام برد و افزود: نه تنها در استان بلکه در کشور صنعت فرآوري بسيار ابتدايي است و فقط مراحل اوليه در برخي استان ها آن هم با امکانات ابتدايي انجام مي شود.
وي با بيان اين که بيشتر قسمت هاي بدن شتر مرغ قابل استفاده است تصريح کرد: به علت نبود زير ساخت هاي فرآوري پوست شتر مرغ دور ريخته مي شود در حالي که پس از فرآوري مي توان بهترين چرم را از پوست شتر مرغ تهيه کرد.
معاون بهبود توليدات دامي سازمان جهاد کشاورزي خراسان جنوبي حضور و جذب سرمايه گذاران را بهترين راهکار براي توسعه اين صنعت عنوان کرد و افزود: اقدامات اوليه براي راه اندازي اولين مرکز فرآوري پوست در کشور انجام گرفته و از يک سال گذشته نيز جلسات متعددي برگزار نموده ايم که نتايج خوبي داشته است.
به گفته دکتر مدرسي، دولت نمي تواند براي سرمايه گذاري ورود پيدا کرده و فقط مي تواند براي از بين بردن موانع توليد و تسهيل در آن اقدام کند.
وي ادامه داد: با پيگيري هاي انجام شده براي پرداخت تسهيلات با کارمزد 10 درصد توسط صندوق توسعه ملي قول مساعد داده شد و اميد است با اجرايي شدن آن شاهد رونق بيشتر اين صنعت باشيم.
به گفته وي، در استان 12445 قطعه شترمرغ گوشتي و 469 قطعه شتر مرغ مولد وجود دارد.
مدرسي با اشاره به افزايش ظرفيت پرورش شترمرغ در استان گفت: پيش بيني مي شود و با حمايت ها و بازاريابي هاي انجام گرفته رتبه 17 استان در کشور به رتبه دهم ارتقا پيدا کند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/4573/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی

عملیات «وعده صادق» بسیار گسترده و اعجاب انگیز بود

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق اقدامی مشروع، دفاعی و حکیمانه بود

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از عملیات وعده صادق و مردم غزه+ فیلم و عکس

رژیم صهیونیستی پشتوانه تمامی فتنه‌ها است

خروش نمازگزاران خراسان شمالی در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی با شکوه مردم مشهد در حمایت از مردم غزه

با دستور سرلشکر سلامی یگان‌های امدادی سپاه تا پایان عملیات خدمت رسانی به مردم سیل زده در منطقه حضور خواهند داشت

علم‌الهدی: ذلیل شدن استکبار در عملیات وعده صادق

اجتماع مردم قوچان در حمایت از عملیات «وعده صادق»

آیا انتخاب غذا ژنتیکی است؟

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»/ اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

برگزاری راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

احیای 6 واحد تولیدی راکد شیروان