سناريوهاي پيش روي صادرات استان
اقتصادي
بزرگنمايي:
خراسان انلاين- علي کبير در پنجمين جلسه از کارگروه توسعه صادرات استان خراسان
رضوي در دفتر استاندار با اشاره به تدوين برنامه توسعه صادرات استان اظهار
کرد: در اين برنامه سه سناريو براي توسعه صادرات استان براساس برنامه ششم
ديده شده و برخي الزامات و تکاليف در آن لحاظ شده است. تاکنون سطح تکنولوژي
کالاهاي صادراتي استان مشخص نبود که خوشبختانه در اين برنامه براساس شاخص
هاي موجود اين سطوح به شکلي متناظر با يکديگر مشخص شد.
وي
خاطرنشان کرد: در اين برنامه مقاطع صادراتي استان روشن شده و مسايلي از
قبيل تبيين عملکرد صادرات استان، موانع و ظرفيت هاي صادرات استان، هدف
گذاري ها و الزامات آن مورد توجه قرار گرفته است. ميزان صادرات استان از
سال 85 تا 94 با کاهش 13 درصدي مواجه بوده و از نظر حجم صادرات از گمرکات،
خراسان رضوي جايگاه پنجم کشور را به خود اختصاص داده است.
کبير
ادامه داد: نسبت گمرک به توليد در استان ما در سال 80، 0.64 در سال 90،
0.69 و در سال 92، 0.84 بوده است. در حال حاضر تقريبا ميزان صادرات از
گمرکات ما با توليدات صادراتي در حال برابر شدن است.
دبير
اتاق بازرگاني مشهد تصريح کرد: از سال 91 به بعد رشد صادرات ما کاهش داشته
است؛ در عين حال ميزان ارزش کالاهاي صادراتي استان دو برابر ساير استان ها
بوده است. البته اين نسبت به برخي استان ها مانند کرمان و تهران پايين تر
است. به طور ميانگين ارزش اکثر کالاهاي صادراتي استان زير 3000 دلار است.
کبير
با بيان اينکه سال گذشته 1800 مدل کالا از استان خارج شده است، اضافه کرد:
ماشين آلات و وسايل مکانيکي بالاترين ارزش صادراتي در استان را به خود
اختصاص داده است. براساس ارزيابي هاي اين برنامه 97 درصد صادرات ما به 7
کشور بوده اما در سال 93 استان ما به 42 کشور صادرات داشته است که البته در
سال 94 اين رقم به 39 کشور رسيده است.
وي با
اشاره به مهم ترين موانع صادراتي استان گفت: اين موانع دو قسمت است که يکي
از آن ها عوامل موثر بر افزايش هزينه صادرات بوده و ديگري موانعي است که
منافع حاصل از صادرات را کم مي کند. البته در کنار اين موانع، ظرفيت هايي
هم به عنوان ظرفيت صادراتي در استان وجود دارد.
دبير
اتاق بازرگاني مشهد تاکيد کرد: استراتژي صادرات ما بايد حفظ جايگاه در
برخي کشورها و توسعه بازار صادراتي در برخي کشورهاي ديگر مانند بحرين،
عمان، قطر، روسيه و... است. البته برخي از استان هاي کشور به برخي کشورها
صادرات کالا دارند که متاسفانه استان ما در بازار صادراتي اين کشورها ورود
نکرده است. استراتژي ما در اين زمينه نيز بايد نفوذ به بازار اين کشورها
باشد.
کبير در خصوص سناريوهاي پيشنهادي پيش روي
صادرات استان گفت: يک سناريو اين است که با بررسي روند 10 سال گذشته، در
سال 95 به 5 درصد رشد صادراتي دست يابيم. در برنامه ششم رشد صادرات استان
ما به صورت سالانه 26 درصد تعيين شده است. سناريوي ديگر است که ما براي
توسعه صادرات استان يک برنامه پلکاني داشته باشيم.
وي
ادامه داد: هدف ديگر افزايش سهم کالاهاي هايتک و مديوم هايتک در صادرات
استان است که از يک درصد به سه درصد برسد. با همين دو درصد افزايش، ما از
20 ميليون دلار صادرات امسال به 100 ميليون دلار صادرات در سال 1400 خواهيم
رسيد.
کبير بيان کرد: رسيدن به اين اهداف
نيازمند برخي الزامات بوده که بايد براي دست يابي به آن راهبردها و سياست
هايي را مد نظر داشته باشيم تا در سال 1400 مشخص شود، سهم استان از صادرات
در چه جايگاهي قرار خواهد گرفت. رسيدن به صادرات 3 ميليارد و 365 ميليون
دلاري در سناريوي پلکاني منطقي تر به نظر مي رسد.
-
دوشنبه ۱۳ دي ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۱:۵۵ AM
-
۲۴۸ بازديد
-
ايسنا
-
علی کبیر
لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/4934/