پیام خراسان

آخرين مطالب

جهان اسلام زير سايه فرهنگ رضوي/ قلب کشورهاي اسلامي در مشهد مي تپد فرهنگي

  بزرگنمايي:

خراسان انلاين- پس از مدت ها بحث و گفتگو در نهايت امروز يک رويداد مهم فرهنگي در مشهد آغاز شد که مي تواند گره گشاي بسياري از مشکلات جهان اسلام شود.

با حضور 250 شخصيت فرهنگي و سياسي 51 کشور جهان در جوار حرم مقدس امام رضا(ع) کليد ديدگاهي زده شد که مي تواند تئوري تقريب مذاهب را بيش از گذشته عملي کند و زمينه را براي حل بسياري از مشکلات جهان اسلام هموار سازد و تفرق را به تقريب تبدل کند.

در اين ميان 108 وزير از تانزانيا، افغانستان، پاکستان، اوگاندا، موريتاني، الجزاير و سوريه هم در کنار انديشمندان جهان اسلام حضور دارند.

محوريت شهر مقدس مشهد با توجه به عمق و گستره فرهنگ رضوي مي تواند روشنگر راه مبهم و متلاطم سياسي و فرهنگي پيش روي تصميم گيران کشورهاي اسلامي باشد و خط بطلان بر ديدگاه هاي اسلام هراسي بکشد.

عصري جديد در زمينه تقريب مذاهب رقم خورد

 امروز موقعيت استراتژيک و تاثيرگذار عمق فرهنگي مشهد، برکشورهاي اسلامي انکار ناپذير است و براي نشان دادن ابعاد آن برنامه هاي مختلفي از جمله کتابت قرآن کريم توسط اساتيد برجسته کشور نيز آغاز شد و با اجراي 156 برنامه اصلي و 28 رونمايي طي روزهاي آينده ادامه خواهد يافت.

گفتگوي فرهنگي ايران و جهان عرب در دانشگاه فردوسي، مراسم هاي شبي در محفل قرآن، اختتاميه پنجاه و پنجمين جشنواره منطقه اي فيلم و عکس سينماي جوان و اکران فيلم سينمايي محمد(ص) از جمله برنامه هاي اين همايش است.

مشکلات روز افزون اخلاقي و گسترش نمادهاي غربي در کشورهاي اسلامي و تلاش غرب براي نشان دادن چهره اي خشن و غير عاطفي از اسلام دارويي جز نشان دادن سيره اهل بيت (ع) ندارد

همچنين از قرآن نفيس به خط مرحوم نيريزي، تابلوي معرق ضامن آهوي استاد فرشچيان، تابلوي خوشنويسي شمس الشموس، هفته نگار مشهد 2017، نماهنگ و سرود ويژه پايتخت فرهنگي جهان اسلام، کتاب کشورهاي جهان اسلام و خوشنويسي کتيبه در اين ايام رونمايي مي شود.

به نظر مي رسد هم اکنون عصري جديد در راستاي راهبري جهان اسلام آغاز شده است. مشکلات روز افزون اخلاقي و گسترش نمادهاي غربي در کشورهاي اسلامي و تلاش غرب براي نشان دادن چهره اي خشن و غير عاطفي از اسلام دارويي جز نشان دادن سيره اهل بيت (ع) ندارد، سيره زندگي امام علي بن موسي الرضا (ع) مي تواند در کنار درمان دردهاي کنوني بشريت دنياي اسلام را نيز مصون سازي کند.

سيره زندگي پيامبر اسلام (ص) و فرزندانش کليد واژه اي مشترک بين شيعه و سني است و ائتلاف بين مسلمانان مي تواند در توجه به سيره عملي اين بزرگواران محقق شود و همان طور که در سوره آل عمران اشاره شده، رمز هدايت الهي و زندگي رباني آموزه هاي نبوي است که اين آموزه ها نيز به خوبي در فرهنگ رضوي مجسم شده است.

اين روزها دشمنان و غرب براي چيره شدن بر جهان اسلام تفرقه افکني و دو دستگي بين مسلمانان را با اتکاء به برخي سران فاسد کشورهاي اسلامي و تفکرات انحرافي مدنظر قرار داده اند و مسلمانان بايد با هوشياري و همدلي بر پايه داشته هاي غني فرهنگي بر اين چالش ها غلبه کنند.

اين مشهد است که سرآغاز و کانون اين تفکر نوين ديني در جهان اسلام شده است و يک بار ديگر پس از سال ها از رحلت امام رضا(ع) بار ديگر تفکرات ايشان کشورهاي اسلامي را به يکديگر پيوند داده است

و حالا اين مشهد است که سرآغاز و کانون اين تفکر نوين ديني در جهان اسلام شده است و يک بار ديگر پس از سال ها از رحلت امام رضا(ع) بار ديگر تفکرات ايشان کشورهاي اسلامي را به يکديگر پيوند داده است.

در اين رويداد مهم فرهنگي، در کنار ده ها وزير از کشورهاي مختلف جهان مسئولان آستان قدس رضوي، امامان جمعه و برخي از اعضاي هيئت دولت نيز در مراسم آغاز اين رويداد حضور يافتند.

توليت آستان قدس رضوي، در اين همايش در سخناني فرهنگ غني رضوي را نجات بخش جهان اسلام دانست و با اشاره به اينکه فرهنگ رضوي مي تواند بسياري از مشکلات پيش روي بشريت را بر طرف کند گفت: اين رويداد سرآغازي براي اصلاح زندگي و بنيان نهادن تمدن اسلامي بر اساس ديدگاه هاي رضوي است.

آيت الله سيد ابراهيم رئيسي، مدنيت بشر را مرهون آموزه هاي دين اسلام دانست و افزود: مدنيت و تمدن بشري تنها در پرتوي آموزه‌هاي انبياي الهي و وجود مقدس خاتم انبياء(ص) و اهل بيت عصمت و طهارت(ع) به عنوان مفسران و مبينان حقيقي آيات قرآن شکل مي‌گيرد.

حديث سلسله الذهب مسلمانان را از شر کفر دور مي کند

وي تاکيد کرد که اسلام براي عرصه‌هاي گوناگون اقتصادي، سياسي و فرهنگي الگو و برنامه‌اي تضميني ارائه کرده و در ادامه به حديث سلسله الذهب امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت: اين حديث شريف فرمايشي است که بايد براي رهايي از شر شياطين و قرار گرفتن در «حصن حصين» نسبت به آن التزام فکري، انديشه‌اي، اخلاقي و عملي داشته باشيم. از اين حديث مي‌آموزيم که زندگي توحيدي يک شرط مهم و اساسي دارد و آن ولايت پذيري است.

وي معناي انتخاب مشهد به عنوان پايتخت جهان اسلام را مهم دانست و اين گونه گفت که اين انتخاب به اين معني است که تمام کشورهاي اسلامي بايد از آموزه‌هاي حضرت رضا(ع) به عنوان بزرگ معلم بشريت براي شکل دادن به زندگي انسان معاصر بهره ببرند و گمشده خود را با تاسي بر آموزه‌هاي اين حضرت پيدا کنند.

سخنان توليت آستان قدس رضوي در خصوص محوريت سيره اهل بيت در اتحاد مسلمانان در حالي بيان شد که اگر به سخنراني معاون دبيرکل آيسسکو در نشست امروز نگاهي گذرا داشته باشيم به خوبي تشنگي جهان اسلام به سيره اهل بيت را مي توانيم ببينيم.

امينه الحجري در اين خصوص نکات کليدي را مطرح کرد که مي توان به اين موارد اشاره کرد؛ وي معتقد است که مشهد با داشته هايش کمک قابل توجهي به جامعه بشري کرده است و تاريخ اين شهر توانسته تفکر بشريت را در طول تاريخ تحت تاثير خود قرار دهد.

ايران و کشورهاي مسلمان پيام صلح و دوستي را از مشهد ابلاغ مي کنند

وي سختگيري هاي آيسسکو را براي انتخاب پايتخت جهان اسلام بسيار چشمگير دانست و افزود: با وجود همه اين سختگيري ها اما مشهد نمادي از تمام فاکتورهاي مورد نياز اين انتخاب شده است.

الحجري اين گونه گفت که اصالت فرهنگي در اين شهر مستند و مشهد هميشه دانش محور بوده است، از سوي ديگر وجود نمادهايي مانند بناهاي يادبود تاريخي و تمدني، و نهادهاي فرهنگي و هنري نشان مي دهد اين شهر به عنوان يک قطب فرهنگي زنده و پويا است که البته طي حکومت سلسله هاي مختلف اسلامي اين جايگاه حفظ شده است.

مرقد مطهر امام رضا(ع) اين شهر را به عنوان دومين شهر زائر پذير جهان اسلام تبديل کرده است و اين ظرفيت مي تواند بين مسلمانان تاثيرگذار باشدوي به وجود مرقد مطهر امام رضا(ع) در مشهد اشاره کرد و اين ظرفيت را بسيار قابل توجه دانست و افزود: همين امر مشهد را دومين شهر زائر پذير جهان اسلام کرده است و اين ظرفيت مي تواند بين مسلمانان تاثير گذار باشد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز اين رويداد را فرصتي دانست که در اين مراسم پيام صلح و دوستي ايران را به جهان اسلام بفرستد و بگويد که دولت ايران آماده اقدام موثر در راستاي وحدت بيشتر بين کشورهاي اسلامي است و در اين راستا برنامه ريزي مي کند.

سيد رضا صالحي‌اميري از مسلمانان خواست سيره امام رضا (ع) را مطالعه کنند و گفت: اين سيره و آموزه هايش مي تواند مسلمانان را در جهان عزتمند و مردم ساير  مذاهب را با اسلام واقعي آشنا کند.

وي اعلام کرد که ايران و به همراه ساير کشورهاي اسلامي از مشهد پيام خود را مبني بر وحدت مسلمانان ابلاغ مي کنند و اين پيام در جهان منعکس مي شود و تاثير گذار خواهد بود.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: بر اين باوريم که فرهنگ و سيره رضوي مي تواند يک زندگي عزتمندانه و مسالمت آميز با گفتگوي درون تمدني براي جهان اسلام فراهم آورد.

وي مکارم اخلاقي را مهمترين رسالت همه پيامبران دانست و  ادامه صحبت هايش را با اشاره به احاديث بزرگان اسلام ادامه داد و گفت: مسلمانان ديدگاه هاي مشترک فراوان و محکمي دارند که بايد با هوشياري به آن ها تکيه کنند.

حالا نداي وحدت و يکدلي مسلمانان از مناره هاي بلند حرم رضوي در جهان منعکس مي شود و وحدت و زندگي عزتمندانه و توسعه گفتمان ديني، پيامي است که به گوش تک تک مسلمانان مي رسد.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/5029/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید

یوسفی: بار روانی منفی برای الفتی ایجاد نکنیم/ کسب مدال المپیک دور از دسترس نیست

رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی

آیین سنتی پخت شیربرنج در روستای توندر کوهسرخ خراسان رضوی برگزار می‌شود

خراسان رضوی همیشه در آموزش اوتیسم پیشگام بوده است

20 اردیبهشت‌ماه آخرین‌ مهلت تبدیل پروانه کسب فیزیکی به الکترونیکی

افشای راز هوتن شکیبا برای صداسازی بچه؛ روش عجیب ایرج طهماسب در کار (فیلم)

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

خدمت‌رسانی گردان نانوایان خانوک کرمان با همراهی گروه‌های خادم یاران از 8 استان کشور در دهه کرامت

برگزاری جشن بزرگ کارگران در ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد

پرواز مشهد مقدس از فرودگاه اردبیل دایر شد

خودنمایی بخشی از جنگل‌های بلوط زاگرس در روستای مله پنجاب + فیلم

کامیون‌های حامل بار اضافه در مسیر خلخال - پونل توقیف شدند

امضای تفاهم نامه همکاری حوزه هنری و اداره کل تعاون خراسان رضوی

الزامات و برنامه زمانبندی تشکیل مرکز ملی داده‌های زیارت بررسی شد

ماجرای گروگانگیری خونبار!

بیش از 38 کشور هدف بازار صادراتی تولیدات خراسان شمالی هستند

ببینید | راز لبخند سردار حاجی‌زاده در نماز عید فطر

مسعود رجوی با پادرمیانی چه کسی از اعدام فرار کرد؟

افزایش موارد حیوان‌ گزیدگی در تربت حیدریه

اجرای 285 عنوان برنامه در دهه کرامت در استان

پیش بینی بارش‌های سیل آسا در 21 استان/ هشدار زرد صادر شد

شدت بارش‌ها همچنان ادامه دارند

هشدار بارش شدید باران در 21 استان

تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس در بیرجند از سیزدهم اردیبهشت آغاز می‌شود

نخستین رشته تخصصی دندانپزشکی در بیرجند مجوز گرفت

توسعه گردشگری نیازمند توجه به آموزش اصولی است/نبود برنامه ریزی چالش بزرگ گردشگری

فعالیت برخط سامانه اجاره بها در مشهد

حمل ریلی شمش از فولاد پاسارگاد به بلغارستان برای نخستین بار در راه آهن فارس

ساخت و افتتاح 27 مدرسه طی 6 ماه در منطقه تبادکان مشهد

فرهاد قائمیان: رشد کمی و کیفی خاصی را در بخش های مختلف جشنواره امام رضا(ع) شاهدیم/ اعطای جایزه ویژه «غزه» برای نخستین بار

فیلم| تنور رئیس اتحادیه نانوایان مشهد سرد شد!

اکران فیلم سینمایی «مست عشق» در 6 سینمای مشهد از فردا 5 اردیبهشت 1403

چهارمین قطار مسافربری قم به مشهد راه‌اندازی شد

تعزیرات خراسان شمالی به هفت‌هزار و 145 پرونده رسیدگی کرد

رکود ساخت‌و‌ساز در خراسان شمالی

امامزاده‌ای که زیارتش مانند زیارت سیدالشهدا (ع) است

اولویت‌های پیشنهادی مجلس برای شکوفایی اقتصادی کشور منتشر شد

رونمایی از کتاب «به توان هایتک» در دانشگاه فردوسی مشهد

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

هشدار باران شدید در 21 استان کشور

2 هزار و 300 قطعه زمین در خراسان جنوبی آماده واگذاری است

شناسایی و دستگیری سارقان قطعات خودرو در مشهد

2300 قطعه زمین ویژه‌ طرح جوانی جمعیت در بیرجند آماده واگذاری است

هشدار سیل صادر شد ؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت

مجتمع کُک طبس با حداکثر ظرفیت تولید به فعالیت خود ادامه دهد

هشدار سیل صادر شد؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت

دیدار 64 نفر از کارگران خراسان رضوی با رهبر انقلاب اسلامی

حدود 2 هزار زائر از آذربایجان‌غربی به حج تمتع مشرف می‌شوند