پیام خراسان

آخرين مطالب

پيازهاي دپو شده کشاورزان خراسان شمالي و فرصت طلبي دلالان اقتصادي

  بزرگنمايي:

خراسان انلاين- افزايش بي رويه هزينه هاي توليد، سم و کود و کارگر و ساير نهاده هاي توليد از يک سو و سر رسيد اقساط وام هاي کشاورزان از سوي ديگر کشاورزي را با مشکلات بيشتري مواجه کرده اين درحالي است که پايه اقتصاد در اين استان کشاورزي محسوب مي شود و با توجه به اينکه بهترين محصولات کشاورزي در اين استان توليد مي شود اما پس از سال ها هنوز مشکلات متعدد کشاورزان در پس بي برنامه گي ها پا برجا مانده است.
کشاورزان خراسان شمالي هر سال حدود 2 ميليون و 500 هزار تن انواع محصول را توليد مي کنند اما همين که زمان برداشت محصول مي رسد سر و کله دلالان که اکثرا غيربومي هم هستند پيدا مي شود و بر محصولات کشاورزان چوب حراج مي زنند و هم اکنون به گونه اي شاهد دپو شدن محصول پياز کشاورزان اين استان در بسياري از انبارها هستيم که اين خود موجب دغدغه و نگراني بيشتر کشاورزان شده است.
يکي از کشاورزان اين استان مي گويد: هم اکنون قيمت تضميني که دولت براي هر کيلوگرم پياز در مزارع مصوب کرده 2 هزار و 640 ريال است در حاليکه همين محصول که از کيفيت بسيار بالاتري نيز برخوردار است در بازار مصرف با قيمتي15 تا 20 هزار ريال به خريداران عرضه مي شود.
فرامرز علي مرادي اظهار کرد: کشاورز همين که محصول خود را از زمين برداشت مي کند با کمبود شديد کاميون براي حمل و نقل محصول مواجه مي شود يا اينکه نرخ حمل و نقل به يکباره افزايش مي يابد و عملا دسترنج کشاورزان به باد مي رود.
وي گفت: اين مشکل مربوط به امسال نيست سال هاست کشاورزان اين استان براي محصولات خود با مسائلي همچون خشکسالي، سرمازدگي، قيمت خريد پايين و ...دست و پنجه نرم مي کنند و مسئولان هم هر بار با تشکيل کارگروه هاي گوناگون در نهايت کار به جايي نمي برند و جيب هاي خالي کشاورزان مانده و جيب هاي پر از پول عده اي دلال که نبض قيمت بازار را در دست دارند.
يکي ديگر از کشاورزان با ابراز گلايه از قيمت خريد پايين پياز، هزينه هاي سرسام آور کشاورزي، برداشت و دپوي اين محصول در انبارها مي گويد: مسئولان نرخ قيمت محصول را ناشي از قانون عرضه و تقاضا مي دانند و کسي پاسخ نمي دهد که اختلاف قيمت محصول در مزرعه و فروشگاه هاي ميوه و تره بار به جيب چه افرادي مي رود.
رجبعلي اعتمادي فر اظهار کرد: افت شديد قيمت محصولات کشاورزي تنها مختص پياز در سال جاري نيست بلکه در سال هاي گذشته همين موضوع براي سيب زميني پيش آمد و هر ساله فصل برداشت کشاورزان نگران تکرار افت قيمت محصول هستند.
وي با بيان اينکه نياز است قبل از اينکه بخش کشاورزي دچار بحران و افت قيمت محصولات شود اين مسائل حل و فصل شود گفت: اين تدبير بايد زودتر صورت مي گرفت تا شاهد بروز مشکلات متعدد براي کشاورزان و محصولات دپوي شده آنان نباشيم.
اعتمادي فر افزود: تشکيل کارگروهي از دستگاه هاي مرتبط با محصولات کشاورزي مي تواند مشکلات را رفع کند، هماهنگي بين بخش حمل و نقل، نظارت برعملکرد بازار و جلوگيري از دلالي، قيمت سوخت و بازاريابي که همه ساله قبل از برداشت محصول تشکيل و تصميماتش عملياتي شود تنها راه حل جلوگيري از مشکلات موجود است.
وي گفت: تصميمات مقطعي و با زمان بندي کوتاه مدت هيچ گاه نمي تواند موجب رونق و توسعه کشاورزي در دراز مدت شود.
يکي ديگر از کشاورزان با انتقاد از کاهش شديد قيمت محصول پياز گفت: اکثر مردم اين استان کشاورز هستند که حمايت از آنها در راستاي توسعه اشتغال در استان ضروري است.
محمود صفدري با تاکيد بر لزوم ايجاد توازن بين عرضه و تقاضا افزود: بايد در راستاي حمل محصولات به بازراهاي مصرف با جديت همکاري شود و مسئولان براي حل اين مشکل پا به پاي کشاورزان باشند و از توليد و کشاورزي حمايت کنند.
براساس برخي آمارها، امسال 121 هزار تن پياز از حدود سه هزار هکتار برداشت شده است در حالي که سهميه براي کشت اين محصول يک هزار و 200 هکتار در نظر گرفته شده بود.
رييس سازمان جهاد کشاورزي خراسان شمالي در خصوص گلايه کشاورزان اين استان در زمينه قيمت پايين محصول پياز گفت: قيمت تضميني پياز اعلام و اطلاع رساني شد ولي کشاورزان با قيمت اعلام شده راضي نشدند که محصول پياز خود را بفروشند.
عبدالله يوسفي در خصوص اقدامات پي گيري شده اظهار کرد: براي حل مشکل کشاورزان از تجار داخلي و خارجي که امکان صادرات براي آنان بود دعوت به عمل آمد و مذاکراتي در اين خصوص صورت گرفت که قيمت در کشورو منطقه پايين بود و توليد هم بالا است.
وي با بيان اينکه کشاورزان با قيمت تضميني هم قانع نشدند گفت: قيمت تضميني دليلي ندارد که مردم حتما محصول خود را بدهند و اگر توجيهي براشون نداشته باشد محصول خود را نمي دهند.
يوسفي قيمت تضميني براي هر کيلو پياز را 2 هزار و 640 ريال عنوان کرد و افزود: امسال در اين استان 132 هزار تن پياز توليد شد که هم اکنون 32 هزار تن از اين محصول در انبارهاي کشاورزان موجود است.
رييس سازمان جهاد کشاورزي خراسان شمالي در پاسخ به اينکه آيا پياز هاي دپو شده در انبارها قابليت استفاده را دارد يا نه؟ گفت: کشاورزان محصول خود را خرد خرد به فروشنده هاي خارج از استان مي دهند ولي چون رو به پايان سال است و هوا به تدريج گرم مي شود بايد انبارهاي خود را زودتر تخليه کنند.
يوسفي افزود: پياز يک محصول فساد پذيري است که با گرم شدن هوا ممکن است جوانه بزند و کيفيت آن افت کند بنابراين کشاورزان بايد نسبت به تخليه انبارهاي خود از اين محصول بايد زودتر اقدام کنند تا متضرر نشوند و در صورت وجود مشتري محصول خود را توافقي به فروش برسانند.
وي گفت: هفته اخير دو گروه از تجار عراقي در اين استان حضور يافتند که تجار داخلي از انبارها بازديد کردند و بررسي و مذاکراتي صورت گرفت که ما معرفي کرديم و توافقات با خود طرفين است.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/5070/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

(تصاویر) احیای سنت گلاب گیری حرم رضوی در باغ دولت‌آباد یزد

چرا شعر نوجوان مورد توجه نیست؟

«کولبری» نه شغل است و نه شریف/ مردم از ناچاری بار بر دوش می‌گیرند

داورزن خراسان رضوی هزار و 700 نفر شتر دارد

20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی کشف شد

254 معتاد متجاهر در مشهد جمع آوری شدند

خراسان رضوی بیش از 9 هزار زائر حج تمتع آماده اعزام دارد

سه هزار قطعه زمین در بخش احمدآباد مشهد به نهضت ملی مسکن اختصاص یافت

مردم خراسان رضوی سال گذشته 136 میلیون کیلووات برق بیشتری مصرف کردند

بسته‌های ویژه مادران باردار به 825 هزار خانوار خراسان رضوی تعلق می‌گیرد

بازسازی منازل محرومان روستای دولت‌آباد به همت جهادگران قمی

ماجرایی تازه برای خریداران طلا؛ مالیات جدید در راه است؟

مقایسه تعرفه اینترنت ثابت اپراتورها

ویدئوی دیگری از باران‌های رگباری امروز بیرجند

راه‌ها در خراسان جنوبی باز شده، اما همچنان ناایمن هستند

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد از مردم؛ اوضاع خراب است!

فیلم | جاده شهداد - نهبندان مسدود است

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد پس از وقوع سیل؛ اوضاع خراب است!

بیمارستان رضوی مشهد: تکذیب فروش اسناد حاوی اطلاعات بیماران به عنوان کاغذ باطله

اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها ضرورت دارد

(ویدئو) زورخانه پهلوان رستم؛ بنایی کهن در تاریخ شهر مشهد

شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود

حذف تکراری پرسپولیس مقابل گربه سیاه در اراک/ پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

پنجه آلومینیوم بر صورت قرمزها / پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

کشف بیش از 20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرز دوغارون

ضرورت اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 8 اردیبهشت 1403

آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی

علم‌الهدی: می‌خواهید به بهانه پر کردن سبد جمعیت انقلابی، همان کسانی را هم که انقلابی هستند از خود برنجانید؟

67 درصد از زوجین جوان مشهدی باور دارند که همسرشان باید ذهن آن‌ها را بخواند

ین ژاپن باز هم سقوط کرد

هشدار سازمان هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید

نگاه رهبر انقلاب به مسائل حوزه کتاب همه جانبه است

خون شریک 2 + فیلم

واگذاری زمین به 177 خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی

بانک مرکزی: کاهش نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی تداوم دارد

آزمون دوباره از 135 کنکوری جامانده «زیرکوه»!

امدادرسانی ارتش به دانش آموزان کنکوری در سیلاب

دستگیری سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان

دستگیری قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه

این بار کسی جیمی‌جامپ را بغل نکرد | دستگیری جیمی جامپ در بازی پرسپولیس و آلومینیوم اراک

رونمایی از هفت محصول دانش بنیان کشاورزی در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی

فرونشست عمیق زمین در یکی از خیابان‌های مشهد

جشنواره‌ای با عطر و بوی گل محمدی

پیش بینی بارش‌های رگباری در سطح شهرستان بردسکن تا پایان هفته

(ویدئو) ثبت رقص و حرکات پروتئین-لیپید برای اولین بار

استفاده از کولر گازی چه میزان قبض برق را افزایش می‌دهد؟

سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان دستگیر شد

فرونشست عمیق زمین در تقاطع کلاهدوز و قاضی طباطبایی(7 اردیبهشت 1403)

فرونشست عمیق زمین در تقاطع خیابان کلاهدوز و قاضی طباطبایی مشهد