پیام خراسان

آخرين مطالب

تدبير دولت در رفع کمبود نقدينگي بخش توليد خراسان رضوي به ثمر نشست اقتصادي

  بزرگنمايي:

خراسان انلاين- بنگاههاي کوچک و متوسط که اتکا آنها به سرمايه اندک و بهره بردن از فضاي مطلوب بازار بود، در دوران رکود بيش از ساير بخشها متضرر شدند و برخي از آنها که توان رقابت و مقابله کمتري با فشارهاي اقتصادي داشتند به دلايل مختلف تعطيل شدند.
دولت تدبير و اميد براي فعاليت مجدد واحدهاي تعطيل و جلوگيري از تعطيلي بيشتر بنگاههاي اقتصادي، با اجراي طرحي با نام "رونق توليد" 160 هزار ميليارد ريال تسهيلات به واحدهاي توليدي کوچک و متوسط در سطح کشور اختصاص داد.
خراسان رضوي نيز براي بهره مندي از اين تسهيلات نسبت به شناسايي واحدهاي توليدي تعطيل شده، عارضه يابي آنها و بررسي مشکلاتشان در کارگروه ستاد تسهيل و رفع موانع توليد استان اقدام کرد تا رونق دوباره به بخش توليد بازگردد.

* شناسايي 654 واحد توليدي تعطيل
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي در اين مورد گفت: تاکنون تعداد واحدهاي تعطيل شناسايي شده در اين استان 654 مورد است که 260 مورد آنها فاقد پروانه فعاليت بودند لذا از فهرست واحدها حذف شدند.
راضيه عليرضايي افزود: هم اينک در مجموع 394 واحد توليدي تعطيل در خراسان رضوي شناسايي شده اند که معادل هفت درصد از کل واحدهاي توليدي استان هستند.
وي ادامه داد: واحدهاي تعطيل شده شامل واحدهاي شن و ماسه، کوره هاي آجر سنتي و گچ، صنايع ذوب فلزات، صنايع فلزي و ماشين سازي، صنايع لاستيک و پلاستيک، لوازم و تجهيزات خانگي، واحدهاي نساجي و پوشاک است.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي در تشريح دلايل تعطيلي هر گروه از واحدهاي توليدي گفت: دليل تعطيلي واحدهاي مربوط به صنعت ساختمان از جمله واحدهاي شن و ماسه و واحدهاي کوره هاي آجر سنتي و گچ وجود رکود در بازار اين صنعت بود که منجر به تعطيلي آنها شد.
وي افزود: در مورد صنايع ذوب فلزات نيز به دليل نبود کوره هاي القايي و معدن مازوت، توليد در اينگونه واحدها به لحاظ قيمت تمام شده صرفه اقتصادي نداشت و منجر به تعطيلي آنها شد.
عليرضايي ادامه داد: واحدهاي بخش صنايع فلزي و ماشين سازي مانند تراشکاريها به دليل فرسودگي ماشين آلات، فقدان بازسازي و نوسازي و رقابت پذيري تعطيل شدند.
وي گفت: همچنين حذف يارانه مواد اوليه(پتروشيمي) دليل اصلي تعطيلي برخي واحدها در صنايع لاستيک و پلاستيک بود.
او دليل تعطيلي واحدهاي مربوط به توليد لوازم و تجهيزات خانگي به ويژه بخاري گازسوز را نيز تغيير رويکرد مصرف مردم از بخاري به سامانه گرمايشي پکيج ذکر کرد.
وي افزود: واحدهاي نساجي و پوشاک نيز به دليل بالا بودن قيمت تمام شده و واردات بي رويه به تعطيلي کشانده شدند.

* راهکارهاي دولت براي احيا و رونق بخش توليد
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي همچنين گفت: دولت براي احيا و رونق مجدد بخش توليد به ويژه تامين نقدينگي آنها طرحهاي مختلفي را به اجرا درآورد که بخش عمده آن مربوط به پرداخت تسهيلات بود.
وي افزود: پرداخت تسهيلات براي فعاليت مجدد واحدهاي تعطيل و رونق واحدهاي نيمه فعال در استان، در قالب تسهيلات رونق توليد، تسهيلات مستقيم بانکها به واحدهاي توليدي و تسهيلات صيانت از توليد بوده است.
عليرضايي ادامه داد: بخشي از اين کمکها به صورت تسهيلات يوزانس مدتدار براي تامين نقدينگي واحدهاي توليدي بخصوص واحدهاي قطعه سازي استان انجام شد.
وي گفت: پرداخت بخش زيادي از مطالبات واحدهاي توليدي از دولت و شرکتهاي دولتي به خصوص واحدهاي قطعه ساز از خودروسازان، از طريق تسهيلات انجام گرفت.
او افزود: تامين نقدينگي واحدهاي قطعه سازي خراسان رضوي نيز از طريق عقد تفاهم نامه مشترک سه جانبه بين بانک صادرات، ساپکو و قطعه سازان انجام شد.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي گفت: طرح مشکلات واحدهاي توليدي و گروههاي کاري پنجگانه ستاد تسهيل و رفع موانع توليد از جمله مباحث مربوط به تامين اجتماعي، ماليات و امور بانکي و محيط زيست نيز انجام گرفته است.
وي استفاده از ظرفيت بخشنامه بخشودگي جرائم کارفرمايان خوش حساب و بخشودگي بخشي از جرائم تامين اجتماعي واحدهاي مشمول را از ديگر کمکهاي دولت به بخش توليد برشمرد.

* تلاش کارگروه ستاد تسهيل براي رونق توليد در خراسان رضوي
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي همچنين گفت: در راستاي اجراي برنامه هاي ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي و مصوبات کارگروه ستاد تسهيل و رفع موانع توليد در سال جاري دستورالعمل تامين مالي بنگاههاي توليدي کوچک و متوسط و واحدهاي داراي پيشرفت فيزيکي بالاي 60 درصد براي اجرا به استانها ابلاغ شد.
عليرضايي افزود: بر اساس ضوابط مذکور درخواست متقاضيان به خصوص واحدهاي تعطيل و نيمه فعال که با تزريق تسهيلات امکان ادامه فعاليت و افزايش توليد براي آنها فراهم مي گردد، مورد بررسي قرار گرفت.
وي ادامه داد: در 10 ماه گذشته امسال کارگروه ستاد تسهيل و رفع موانع توليد خراسان رضوي 92 جلسه برگزار کرده که در اين جلسات به 504 پرونده رسيدگي و منجر به شکل گيري 607 مصوبه شد. درباره 260 مورد از اين مصوبات اقدام شده، 363 مورد از آنها در دست اقدام است و 47 مورد در نتيجه عدم پيگيري واحد ذينفع به نتيجه نرسيده است.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي گفت: گروههاي کاري اين ستاد نيز شامل "امور ماليات، تامين اجتماعي و گمرک"، "زيربنايي، طرحها و سرمايه گذاري"، "معدن و منابع طبيعي" و "انرژي، محيط زيست و شهرکها" مي شوند.
وي افزود: اين کارگروهها تاکنون 71 جلسه برگزار کرده اند که منجر به رسيدگي به 357 پرونده و شکل گيري 466 مصوبه شده است. از اين مصوبات151 مورد اقدام شده، 268 مورد در دست اقدام است و 47 مورد به دليل عدم پيگيري واحد بي نتيجه مانده است.
او ادامه داد: تعداد کل واحدهاي ثبت نام شده در سامانه بهين ياب استان دو هزار و 690 واحد است که از اين تعداد 983 واحد صنعتي و هزار و 707 واحد کشاورزي مي باشند.
عليرضايي گفت: تعداد کل واحدهاي معرفي شده به بانکها در استان تاکنون هزار و 835 واحد است که از اين تعداد 896 واحد صنعتي و 939 واحد کشاورزي مي باشد.
وي افزود: مبلغ کل تسهيلات پرداخت شده توسط بانکها به ميزان چهار هزار و 360 ميليارد ريال است که از اين ميزان سه هزار و 660 ميليارد ريال در بخش صنعت و 700 ميليارد ريال در بخش کشاورزي پرداخت شده است.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي ادامه داد: 71 مورد از واحدهاي توليدي تعطيل اين استان در سامانه بهين ياب طرح رونق توليد که توسط ستاد تسهيل معرفي شدند، ثبت نام کرده و تاکنون به چهار واحد تسهيلاتي به مبلغ 45 ميليارد ريال پرداخت و براي 157 نفر ايجاد شغل شده است.
وي گفت: 13 فقره از واحدهاي تعطيل در خراسان رضوي پس از طرح مشکل آنها در گروههاي کاري ذيل ستاد تسهيل استان مجددا راه اندازي و منجر به ايجاد اشتغال براي 800 نفر شده است.
پنج هزار و 745 واحد صنعتي با سرمايه گذاري 110 هزار ميليارد ريال و اشتغالزايي مستقيم براي 185هزار نفر در خراسان رضوي فعاليت دارند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/5151/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آتش‌سوزی یک مهمانپذیر در اطراف حرم مطهر رضوی

بارش‌های رگباری در راه خراسان رضوی

تولید بیش از 50 اثر گرافیکی درباره واقعه صحرای طبس

اعزام تیم واکنش سریع شرکت آبفای خراسان جنوبی به سیستان و بلوچستان

کاشت 300 اصله شاه‌توت در مزرعه دانشگاه آزاد فردوس

دشت‌های زیبای کلزا در خراسان شمالی به روایت تصاویر

خودسوزی مقابل دادگاه ترامپ (+ عکس)

توزیع 8 هزار جعبه تخم نوغان بین نوغانداران خراسان شمالی

کشف و ضبط مقادیری گوشت چرخ کرده فاسد از یک اغذیه فروشی در سبزوار

اهدای عضو به 4 بیمار زندگی دوباره بخشید

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

کشت محصولات بهاره در خراسان جنوبی آغاز شد

برگزاری همایش نمایش اسب در طبس

رونمایی از نماد شهدای ورزشکار در خراسان جنوبی

دو خودروی ایسوزو و کامیون در جاده بجنورد به آشخانه برخورد کردند

نمایش «UN12» در مشهد

تکمیل بیمارستان عطار نیشابور نیازمند هزار و 600 میلیارد ریال اعتبار

زمین در حصار زباله های پلاستیکی است/ این یک بار مصرف های آسیب زا

توقیف خودروی حامل ماهی تازه بدون گواهی بهداشتی حمل دامپزشکی در تربت حیدریه

چرا ون‌های وزارت کشور در مشهد هنوز واگذار نشده‌اند؟

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: جهت تحقق شعار سال دولت و مجلس هر 4 ماه یک‌بار گزارش دهند/ وقتی مردم را پای کار آورده‌ایم موفق بوده‌ایم + فیلم

تحقق 100 درصدی تعهد اشتغال خراسان رضوی در سال 1402

قیمت بلیت اتوبوس از امروز در مشهد تغییر یافت

تغییر قیمت بلیت اتوبوس از امروز در مشهد

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

خبری تازه و مهم برای دارندگان دسته چک

واکنش وزارت اقتصاد به شایعه برکناری خاندوزی

مالیات نقل‌ و‌ انتقال برخی خودروها اعلام شد

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 21 فروردین 1403

بلیت هواپیما تا 2 هفته دیگر گران می‌ شود

خبر مهم برای دارندگان سهام عدالت

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 25 فروردین 1403

خبر مهم بانک مرکزی درباره کارت های بانکی

باهنر: نباید به اندازه تورم، حقوق ها را افزایش داد

کرایه تاکسی ها از این تاریخ افزایش خواهد یافت

زمان افزایش 60 درصدی حقوق بازنشستگان

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 26 فروردین 1403

واکنش به صف های طولانی پمپ بنزین در تهران

طرح جدید برای کنترل مشترکان بدمصرف برق

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 27 فروردین 1403

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 28 فروردین 1403

هشدار رئیس سازمان بورس به بانک مرکزی

زمان پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 29 فروردین 1403

تاریخ افزایش کرایه حمل و نقل عمومی اعلام شد

زمان واریز سهمیه جدید بنزین اعلام شد

آخرین وضعیت قیمت گوشت، مرغ، روغن و برنج

کاهش محسوس قیمت انواع سکه و طلا؛ دلار در کانال 66 هزار تومانی قرار گرفت

قیمت پیامک 4 تومان افزایش یافت