پیام خراسان

آخرين مطالب

خراسان جنوبي علاوه بر ظرفيت هاي فرهنگي و تاريخي مکان مناسبي براي گردشگري طبيعي است اقتصادي

  بزرگنمايي:

خراسان انلاين- با وجود اين استعدادها در خراسان جنوبي اما اين ظرفيت چندان براي گردشگري طبيعي شناخته شده نيست و شايد نبود شناخت مناسب جذابيت هاي منطقه براي گردشگران، اين منطقه طبيعي بکر را از مقوله گردشگري دور نگه داشته است.
در سال هاي متمادي اقدام هاي زيادي براي شناساندن اين استان به عنوان يک منطقه گردشگري طبيعي با حيات وحش غني و پوشش گياهي شاخص، از سوي نهادهاي مختلف انجام شده، اما آنچه نشان مي دهد به طور يقين اين اقدام ها کافي نبوده است.
آنچه مسلم است با ورود گردشگران خواستار طبيعت به خراسان جنوبي، و حضور در اين جاذبه ها، جداي از تبليغ و شناساندن اين استان به عنوان محلي براي طبيعت گردي طبيعي، برکات ديگري را از جمله تقويت وضعيت اقتصادي مردم استان خواهد داشت.
اميدواريم آنچه انجام شده و شايد کافي نبوده با اقدامي دلسوزانه توسط متوليان امر، محقق شود.

** خراسان جنوبي، يکي از قطب هاي تنوع زيستي بياباني کشور است
مديرکل حفاظت محيط زيست خراسان جنوبي گفت: اين استان به دليل اقليم خاصي که دارد يکي از قطب هاي تنوع زيستي بياباني و کويري در کشور محسوب مي شود.
پرويز آرامنش، افزود: اين استان با داشتن افزون 50 گونه پستاندار، 154 پرنده، 62 خزنده و سه 2زيست از غناي زيستي بالايي برخوردار است.
به گفته وي حفاظت از گونه هاي ارزشمند و در معرض تهديدي چون يوزپلنگ آسيايي، پلنگ، آهو، قوچ و ميش، کل و بز، جبير، شاه روباه، گربه شني، گربه پالاس، گربه وحشي، روباه شني و ... از اهداف عمده و اولويت هاي کاري اين اداره کل قرار گرفته است.
وي ادامه داد: هوبره، زاغ بور، فلامينگو، شاهين، بالابان، بحري، عقاب طلايي، عقاب صحرايي، عقاب تالابي، عقاب شاهي، انواع سارگپه، انواع سنقر و گنجشک سانان، از مهمترين پرندگان شاخص، و لاک پشت آسيايي، لاک پشت مهميزدار، آگاماي سروزغي ايراني و انواع مارها از جمله خزندگان مهم استان هستند.
آرامنش اظهار کرد: همه ساله با انتشار ليست حيوانات و گياهان منقرض شده، ما يک گام ديگر به سوي نابودي تنوع زيستي کره زمين نزديک مي شويم بنابراين بايد تلاش خود را بر روي حفظ گونه هايي متمرکز کنيم که امکان حفاظت از آنها وجود داشته باشد.
وي احداث سايت پرورش، تکثير و احياي اين جانوران، حفاظت از زيستگاه هاي حيات وحش با ساخت آبشخور و آب انبار، تامين آب و آب رساني، تعليف حيات وحش به صورت دستي در مناطق تحت حفاظت و برنامه ريزي براي جلوگيري از انقراض گونه هاي جانوري را از مهمترين اقدام هاي اين اداره کل براي حفظ گونه هاي جانوي استان بيان کرد.
آرامنش تصريح کرد: اين اداره کل براي جلوگيري از شکار بي رويه حيات وحش با اعزام ماموران اجرايي به گشت و کنترل مستمر مناطق مي پردازند و با صدور کارت شناسايي هميار محيط زيست امکان همکاري علاقه مندان به مبحث محيط زيست را فراهم مي کند.
به گفته وي علاوه بر جلوگيري از شکار بي رويه، براي آشنايي مردم با مباحث محيط زيست با برگزاري کارگاه آموزشي، توزيع کتاب هاي آموزشي، شرکت در نمايشگاه ها و ديگر فعاليت جهت تنوير افکار عمومي به منظور شناخت و حمايت از گونه هاي جانوري اقدام شده است.

** کمبود شديد منابع آبي و غذايي حيات وحش
آرامنش با اشاره به خشکسالي هاي 18 ساله اخير در خراسان جنوبي، يادآور شد: متاسفانه کمبود شديد منابع آبي و غذايي در مناطق تحت مديريت اين اداره کل باعث شده علاوه بر اصلاح منابع آبي موجود، در تعدادي از مناطق تحت مديريت آبرساني با تانکر نيز انجام شود.
وي ادامه داد: در همين ارتباط برنامه توزيع علوفه و دان به همراه مکمل هاي غذايي براي کمک به گونه هاي جانوري در مناطق تحت مديريت با اعتبار موجود در حال انجام است که اميدواريم با پيگيري هاي به عمل آمده اعتبار مورد نياز براي حفاظت از حيات وحش اين منطقه به سقف مورد نظر برسد.
وي با اشاره به اينکه دوستداران محيط زيست هم در اين زمينه اقدام هاي شايسته اي انجام داده اند: افزود: در حال حاضر در اين ارتباط از وقف و نذر مردم هم استفاده شده که مرمت آبشخور، چاه و چشمه با کمک دوستداران طبيعت و کنارگذاشتن سلاح توسط شکارچي در طبس و نذر «دان و علوفه» براي حيات وحش، از مهمترين اين اقدام ها بوده است.

** خراسان جنوبي از گونه هاي گياهي شاخص برخوردار است
مديرکل حفاظت محيط زيست خراسان جنوبي، با بيان اينکه اين استان از گونه هاي گياهي شاخص نيز برخوردار است، افزود: برخي از اين گونه هاي گياهي فقط در اين منطقه مي رويند و در ديگر مناطق کشور رشد نمي کنند.
به گفته وي از گونه هاي گياهي شاخص استان مي توان به درختچه هاي بادامشک و بنه، تاغ، قيچ، شقايق، پنج انگشت، درمنه، قيچ، پده، آويشن، بادرنجبويه، بابونه، کلپوره، زيره سياه، آنغوزه، نسترن وحشي، ارمک، اسپند، گز، کما، زول، کلاه ميرحسن، پرند، خارشتر، نخود وحشي، گون،گل ماهور،گل ميمون، زنبق، سالويا، نام برد.
وي يال اسبي، پوا، چوبک، خارگوني، کاهوي وحشي، چرخه، کنگر، شکر تيغال، گل گندم، تلخه، زيره سبز، مستار، کلپوره، گل زوفا، کاکوتي، بومادران، لاله قرمز ،آنغوزه، پرند، انجيرکوهي، گون، بيد، کلاه ميرحسن، افدرا، کاسني، اسکنبيل، زرشک وحشي، آنغوزه، خارشتر، افدرا، قيچ، آتريپلکس، قليا و ني، چرخه، و ... را از ديگر گونه هاي شاخص گياهي منطقه عنوان کرد.
آرامنش وجود چنين جاذبه هاي شاخص در خراسان جنوبي را امتيازي ويژه در جذب گردشگر دانست و از همه گردشگران طبيعي و علاقه مندان به طبيعت دعوت به بازديد از تنوع زيستي اين استان کرد.
وي در ادامه همکاري ويژه با اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و انعقاد تفاهم نامه هاي مربوط و مشخص کردن زون گردشگري و انجام طرح هاي مديريت جامع و تفصيلي، را از مهمترين اقدام هاي اداره کل حفاظت محيط زيست خراسان جنوبي، براي ارتقا قابليت هاي گردشگري طبيعي ذکر کرد.
مديرکل حفاظت محيط زيست خراسان جنوبي در ادامه گفت: اميدواريم با تدابير انديشيده شده گامي بزرگ در خصوص گردشگر و گردشگري بتوانيم برداريم.
خراسان جنوبي داراي چهار منطقه حفاظت شده درميان و سربيشه، شاسکوه، مظفري و آرک و گرنگ و سه پناهگاه حيات وحش رباط شور، کجي نمکزار نهبندان و ناي بندان طبس و چهار منطقه شکارممنوع مرزي زيرکوه، درميان، سربيشه و نهبندان و ده منطقه شکارممنوع درح، باقران، آرک و گرنگ، جيک و زيدر، آهنگران، لشگرگاه، دشت اسفدن، کمرسرخ، عشق آباد و علي آباد است.
مساحت مناطق تحت مديريت اداره کل حفاظت محيط زيست خراسان جنوبي 2 ميليون و 317هزار و 548 هکتار است که گونه هاي مختلف و متنوع جانوري در اين گستره از استان زيست مي کنند.
خراسان جنوبي با 151هزار کيلومتر مربع مساحت سومين استان پهناور و دومين استان بياباني کشور است.
از حدود 2هزار و 200اثر شناسايي شده تاريخي، فرهنگي، معنوي و چشم اندازهاي طبيعي استان تاکنون 800اثر براي حفاظت در فهرست ميراث فرهنگي کشور ثبت شده است.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/5161/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رتبه سوم خراسان جنوبی در اجرای سامانه‌های نوین آبیاری

رقابت 14 هزار و 900 داوطلب خراسان جنوبی در نوبت اول کنکور

توزیع بیش از 4 میلیون لیتر سوخت در ناوگان حمل‌ونقل زمینی و هوایی خراسان جنوبی

رقابت 14 هزار و 900 داوطلب خراسان جنوبی در نوبت اول کنکور سراسری

بیش از 650 هزار نفر در خراسان شمالی تحت پوشش بیمه سلامت هستند

نمایشگاه اطلاع رسانی هفته سلامت در خراسان‌شمالی افتتاح شد

قم از امروز بارانی می‌شود

آتش سوزی جنگل های سکوتپه ساری خاموش شد

قیمت انواع روغن گیاهی در میادین تره بار

یادواره سردار شهید سیدمحمدحجازی در فریمان

کشف بیش از 5 کیلو گرم تریاک در شهرستان کاشمر

بهترین کود برای افزایش بار خیار

قهرمانی خراسان رضوی در مسابقات کوراش مردان کشور

معرفی نفرات و گروه‌های برتر جشنواره ملی آسمان هشتم در میناب

برگزاری مسابقات فوتشال در بخش هزار مسجد شهر لایین شهرستان کلات نادری

اعزام بیش از 10 هزار زائر خراسانی حج تمتع از فرودگاه مشهد+ جزئیات

اعزام بیش از 10 هزار زائر خراسانی حج تمتع از فرودگاه مشهد

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

دستگاه های صدرنشین و قعر نشین تبدیل مجوزهای کاغذی را بشناسید

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

روند دمای هوا در خراسان جنوبی افزایشی است

1600 کیلومتر از راه‌های خراسان جنوبی لایروبی شد

دسترسی به اینترنت فوق پرسرعت در خراسان رضوی

تاثیر مناظرات صداوسیما در مشارکت مردم در انتخابات

توقیف کامیون حامل 17 هزار لیتر سوخت قاچاق در سرایان

کشف 7 هزار لیتر سوخت قاچاق در بیرجند

ارائه فرصت‌های سرمایه گذاری خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو2024

انهدام باند سارقان در بیرجند

هوا رو به گرمی می‌رود

بازگشایی و لایروبی بیش از 1600 کیلومتر از محور‌های خراسان جنوبی

دستگیری 144 متخلف زیست محیطی در خراسان جنوبی

تجهیز40 هزار هکتار اراضی خراسان جنوبی به سامانه‌ نوین آبیاری

خراسان جنوبی، در جایگاه دوم انتشار اخبار مراکز صدا و سیما

پاکسازی و لایروبی 1600کیلومتر از محورهای خراسان جنوبی

زنگ سلامت در مدارس خراسان شمالی نواخته شد

گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران/ آدم ربا به 10 میلیارد نرسید

هشدار درباره وقوع شورش سراسری در آمریکا در صورت بازداشت ترامپ

فوت گردشگر گم شده در جنگل‌های ساری

مهار آتش سوزی یک مهمانپذیر در مشهد

بهره‌مندی 2 میلیون خانوار خراسان رضوی از اینترنت فوق پرسرعت

نکات مهم در انتخاب و رزرو مسجد در مشهد

توقیف تریلی حامل بیش از 500 کیلوگرم شیشه و هروئین در مرز تایباد

ورود سامانه بارشی به خراسان رضوی/دمای هوا تا اواسط هفته در استان روند افزایشی دارد

اهدای اعضای بانوی بجنوردی به چهار بیمار نیازمند

استاندار خراسان رضوی از دسترسی به اینترنت فوق پرسرعت در این استان خبر داد

پیدا شدن جسد گردشگر گم شده در جنگل‌های ساری

جشنواره ورزش‌های بومی و محلی جام منتطران در مشهد

خط کشی 300 کیلومتر از راههای تایباد

تربت جام و تایباد بیشترین افراد فاقد مدارک هویتی در خراسان رضوی