پیام خراسان

آخرين مطالب

برخي ازپيمانکاران غيربومي فرصت هاي کاري بومي هاي خراسان شمالي را ربوده اند اقتصادي

  بزرگنمايي:

خراسان انلاين- بيشتر پروژه هاي بزرگ به پيمانکار غير بومي واگذار شده است و بومي ها سهم زيادي در به دست گرفتن کارهاي عمراني ندارند.
به گفته اين پيمانکارن: مسئولان ساير استان ها از پيمانکاران بومي حمايت و در حد امکان از ورود پيمانکارن غيربومي به ميدان اجراي کارها جلوگيري مي کنند اما اين نگاه حمايتي در اين استان وجود ندارد.
يک پيمانکار حوزه ساختمان در اين باره گفت: به همين علت پيمانکاران خراسان شمالي در مناقصه هاي ساير استان ها برنده نمي شوند زيرا مسئولان استان هاي ديگر با استفاده از ظرفيت ها و انعطاف بخشيدن به قوانين تلاش دارند تا کارها توسط بومي ها انجام شود.
وي که خواست نامش در خبر ذکر نشود اظهار کرد: يکي از علت ها که پيمانکاران بومي استان نتوانسته اند کارهاي بزرگ و مهم را در دست بگيرند، نداشتن تجربه و توانايي کافي براي اين پروژه ها است.
وي گفت: داشتن تجربه و توانمندي در حالي مطالبه مي شود که پيمانکاران ما تاکنون فرصت عرض اندام نداشته اند و تاکنون اجراي کار بزرگي را به دست نگرفته اند.
وي افزود: تا وقتي کاري واگذار نشود پيمانکار چگونه مي توان تجربه و توانايي به دست آورد؟
يک پيمانکار در حوزه ساختمان هم گفت: پيمانکاران بومي استان درصورتي که ميدان و مجال براي فعاليت داشته باشند توانمند هستند و توانايي لازم براي اجراي پروژه ها را دارند.
وي هم به شرط ذکر نشدن نام خود در خبر افزود: پروژه هاي خاص به طور مثال ساخت بيمارستان ها اکنون توسط پيمانکاران غيربومي به دست گرفته شده است اما همين پروژه ها اکنون توسط پيمانکاران جزء و کوچک تر که بومي استان هستند اجرا مي شود.
وي اظهار مي دارد: اگر پيمانکاران ما توان ساخت بيمارستان را ندارند چگونه است که اکنون پيمانکار بجنوردي آن را انجام مي دهد؟ اگر پيمانکاران ما توان ندارند چرا اجراي اين پروژه ها در نهايت به پيمانکاران بومي استان واگذار مي شود؟
وي با بيان اينکه تاکنون فرصت و ميدان براي اجراي کارها به پيمانکاران بومي داده نشده است تاکيد مي کند: در اين زمينه نيازمند نگاه حمايتي مسئولان هستيم، نگاهي که در ساير استان ها سبب شده تا پيمانکاران توانمند شوند.
يک پيمانکار ديگرهم گفت: علت اينکه پيمانکاران غيربومي در مناقصه ها برنده مي شود، اين است هميشه پايين ترين قيمت را پيشنهاد مي کنند اما از نظر قانون مناسب ترين قيمت در مناقصه ها الزاما پايين ترين قيمت نيست و انجام پروژه ها با پايين ترين قيمت، به طور يقين به ضرر دستگاه اجرايي و مردم و بهره برداران خواهد بود.
وي تصريح مي کند: جاي تعارف ندارد که پيمانکار به دنبال سود است و هر جا نتواند به سود برسد به اجبار از کيفيت کار مي زند و متاسفانه دستگاه هاي اجرايي به اين امر توجه ندارند و به همين لحاظ برنده مناقصه پيمانکاري است که پايين ترين قيمت را داده است و از اين نمونه ها در استان زياد است.
وي مي گويد: دفتر فني استانداري بايد بر اين موارد نظارت داشته باشد که دستگاه هاي اجرايي چرا و با چه قيمتي حاضر به کاهش هزينه ها مي شوند؟ نبايد به خاطر کاهش هزينه ها کيفيت کارها را زيرسئوال برد و از مصالح غيراستاندارد و نامرغوب استفاده کرد و يا مرتکب ساير تخلف ها شد.

* ماليات بر ارزش افزوده با انتخاب پيمانکار غيربومي از استان خارج مي شود
دبير انجمن پيمانکاران عمراني خراسان شمالي روي ديگري از تبعات واگذاري پروژه ها به پيمانکار غير بومي را نمايان کرده و مي گويد: پيمانکاران غير بومي اصل اعتبار و اعتبارات ماليات بر ارزش افزوده را که ارقام بالايي است از استان خارج مي کنند.
مهدي روحاني اظهار مي دارد: استان نتوانسته است از محل گردش اعتبار پروژه ها بهره مند شود و از آنجايي که محل ثبت شرکت ها خارج استان است، ماليات بر ارزش افزوده نيز از استان خارج مي شود.
وي مي افزايد: اعتباري که از محل 9 درصد ماليات بر ارزش افزوده از استان خارج مي شود اعتبار کمي نيست و مي توان با آن اعتبار بسياري از طرح هاي عمراني مناطق محروم استان را اجرا و گرد و غبار محروميت را پاک کرد.
روحاني اظهار مي دارد: اکنون بسياري از پروژه ها به پيمانکاران غيربومي واگذار مي شود و اين امر نه تنها سبب مي شود تا پيمانکاران فرصت کسب تجربه و مهارت را نداشته باشند بلکه موجب خروج برخي از سرمايه ها از استان مي شود.
دبير انجمن پيمانکاران عمراني خراسان شمالي مي گويد: در سفر رهبر معظم انقلاب اعتبارات فراواني به استان تزريق شد اما استان نتوانست از آن به خوبي استفاده کند و بسياري از پيمانکاران غيربومي وارد کار شدند و به همين لحاظ ارقام زيادي از ماليات بر ارزش افزوده از استان خارج شد.
وي با بيان اينکه با مديريت مي توان بخشي از اين مشکل را حل کرد، افزود: محل مصرف بر ماليات بر ارزش افزوده بايد استان باشد و مي توان پيمانکار غيربومي را مجاب کرد ظرف مدتي پس از برنده شدن، محل ثبت شرکت را به اين استان آورد تا مردم ما از اين اعتبار بهره مند شوند.

*پيمانکاران بومي70درصد طرح هاي عمراني خراسان شمالي را انجام مي دهند

مديرکل دفتر فني استانداري خراسان شمالي با اشاره به اينکه رويکرد استانداري واگذاري طرح هاي عمراني به پيمانکاران بومي است، گفت: به همين منظور 70 درصد اين طرح ها توسط آن ها انجام مي شود.
يزدان عنبري در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار کرد: در اين راستا، امتيازهايي براي بومي ها گذاشته مي شود تا راحت تر در مناقصه ها برنده شوند.
وي با بيان اينکه در سه سال گذشته، پيمانکاران بومي مجال و فرصت بيشتري براي اجراي طرح هاي عمراني در استان داشته اند تصريح کرد: پيمانکاران بومي استان در شريط يکسان و حتي درصورتي که قيمت پيشنهادي ارائه شده تفاوت فاحش و زيادي با ساير قيمت ها نداشته باشد، در اولويت قرار دارند.
مديرکل دفتر فني استانداري خراسان شمالي افزود: اگر تفاوت اين قيمت ها 10 تا 15 درصد بيشتر از پايين ترين قميت پيشنهاد شده در مناقصه ها باشد، پيمانکار بومي برنده محسوب مي شود.
عنبري اظهار داشت: واگذاري طرح هاي عمراني به پيمانکاران و برنده شدن در مناقصه ها فرآيندي دارد که در قانون مشخص است و البته پيمانکاران ما معمولا شرايط لازم به لحاظ توان علمي، فني و مالي براي برنده شدن و اجراي کارهاي بزرگ را ندارند.
وي افزود: به طور مثال شرکت ها براي ساخت بيمارستان ها نياز به گريد "يک" و "دو" دارد که هيچ کدام از شرکت هاي اين استان اين گريد را ندارند.
وي خاطرنشان کرد: بعضا اجراي برخي پروژه هاي کوچک و جزء در طرح ها به پيمانکاران دست دوم واگذار مي شود و به اين لحاظ شرکت هاي ما مي توانند از آن منتفع شوند.

*غيربومي ها ماليات بر ارزش افزوده را خارج مي کنند
مديرکل دفتر فني استانداري خراسان شمالي در ادامه گفت: يکي از تبعات واگذاري طرح ها به پيمانکاران غيربومي، خارج شدن اعتبارات مربوط به ماليات بر ارزش افزوده از استان است.
عنبري خاطرنشان کرد: از آنجايي که محل ثبت شرکت ها خارج استان است، ماليات بر ارزش افزوده نيز از استان خارج و در جاي ديگر هزينه مي شود.
وي در پاسخ به اينکه چه راهکاري براي مجاب کردن هزينه کردن ماليات بر ارزش افزوده در استان وجود دارد گفت: بعضا گفته مي شود شرکت ها بايد محل ثبت را به اين استان تغيير دهند اما اين امر بسيار مشکل ميسر مي شود زيرا شرکت هاي بزرگ و مطرح، معمولا در استان هاي مختلف مشغول به فعاليت هستند و امکان تغيير مکان و محل ثبت شرکت به سادگي ميسر نمي شود.
وي درباره گلايه ها از اينکه برخي مديران غيربومي پيمانکاران غيربومي وارد استان مي کنند نيز اظهار کرد: در صورت محرز شدن اين امر، با دستگاه مربوط برخورد مي شود.

*تاکيد بر کيفيت کارها
عنبري هچنين در پاسخ به اين ادعا که قيمت پايين سبب برنده شدن در مناقصه ها است گفت: تاکيد ما رعايت موارد و ضوابط براي تضمين کيفيت کارها است و دستگاه هاي اجرايي نيز نبايد تنها به خاطر کاهش هزينه ها، پروژه ها را به پيمانکاري که قيمت پايين پيشنهاد داده واگذار کنند.
وي با تاکيد بر اينکه نبايد پروژه ها و طرح ها به صرف قيمت پايين تر به پيمانکار واگذار شود تصريح کرد: البته نظارت بر قيمت هاي پيشنهادي مورد نظارت و بررسي قرار مي گيرد و در قانون نيز واگذاري پروژه ها به قميت هاي پايين تر از عرف ممنوع است.
وي با اذعان به اينکه پيمانکار در اجراي کار دنبال سود است گفت: اجراي کارها با قيمت پايين تر از عرف، پيمانکار را وادار مي کند تا با استفاده از مصالح غيراستاندارد و يا ساير تخلف ها از کيفيت کارها بکاهد که اين غيرقانوني است.
مديرکل دفتر فني استانداري خراسان شمالي تاکيد کرد: تاکنون موردي از اينکه پيمانکاري به خاطر پيشنهاد قيمت پايين تر از عرف در مناقصه برنده شده باشد مشاهده نشده است اما در صورت دريافت گزارش هايي در اين زمينه، با دستگاه مربوط برخورد مي شود.
انجمن پيمانکاران خراسان شمالي 700 نفر عضو دارد و حدود يکهزار و 500 پروژه عمراني در خراسان شمالي در حال اجرا است.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/5222/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«کولبری» نه شغل است و نه شریف/ مردم از ناچاری بار بر دوش می‌گیرند

داورزن خراسان رضوی هزار و 700 نفر شتر دارد

20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی کشف شد

254 معتاد متجاهر در مشهد جمع آوری شدند

خراسان رضوی بیش از 9 هزار زائر حج تمتع آماده اعزام دارد

سه هزار قطعه زمین در بخش احمدآباد مشهد به نهضت ملی مسکن اختصاص یافت

مردم خراسان رضوی سال گذشته 136 میلیون کیلووات برق بیشتری مصرف کردند

بسته‌های ویژه مادران باردار به 825 هزار خانوار خراسان رضوی تعلق می‌گیرد

بازسازی منازل محرومان روستای دولت‌آباد به همت جهادگران قمی

ماجرایی تازه برای خریداران طلا؛ مالیات جدید در راه است؟

مقایسه تعرفه اینترنت ثابت اپراتورها

ویدئوی دیگری از باران‌های رگباری امروز بیرجند

راه‌ها در خراسان جنوبی باز شده، اما همچنان ناایمن هستند

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد از مردم؛ اوضاع خراب است!

فیلم | جاده شهداد - نهبندان مسدود است

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد پس از وقوع سیل؛ اوضاع خراب است!

بیمارستان رضوی مشهد: تکذیب فروش اسناد حاوی اطلاعات بیماران به عنوان کاغذ باطله

اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها ضرورت دارد

(ویدئو) زورخانه پهلوان رستم؛ بنایی کهن در تاریخ شهر مشهد

شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود

حذف تکراری پرسپولیس مقابل گربه سیاه در اراک/ پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

پنجه آلومینیوم بر صورت قرمزها / پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

کشف بیش از 20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرز دوغارون

ضرورت اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 8 اردیبهشت 1403

آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی

علم‌الهدی: می‌خواهید به بهانه پر کردن سبد جمعیت انقلابی، همان کسانی را هم که انقلابی هستند از خود برنجانید؟

67 درصد از زوجین جوان مشهدی باور دارند که همسرشان باید ذهن آن‌ها را بخواند

ین ژاپن باز هم سقوط کرد

هشدار سازمان هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید

نگاه رهبر انقلاب به مسائل حوزه کتاب همه جانبه است

خون شریک 2 + فیلم

واگذاری زمین به 177 خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی

بانک مرکزی: کاهش نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی تداوم دارد

آزمون دوباره از 135 کنکوری جامانده «زیرکوه»!

امدادرسانی ارتش به دانش آموزان کنکوری در سیلاب

دستگیری سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان

دستگیری قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه

این بار کسی جیمی‌جامپ را بغل نکرد | دستگیری جیمی جامپ در بازی پرسپولیس و آلومینیوم اراک

رونمایی از هفت محصول دانش بنیان کشاورزی در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی

فرونشست عمیق زمین در یکی از خیابان‌های مشهد

جشنواره‌ای با عطر و بوی گل محمدی

پیش بینی بارش‌های رگباری در سطح شهرستان بردسکن تا پایان هفته

(ویدئو) ثبت رقص و حرکات پروتئین-لیپید برای اولین بار

استفاده از کولر گازی چه میزان قبض برق را افزایش می‌دهد؟

سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان دستگیر شد

فرونشست عمیق زمین در تقاطع کلاهدوز و قاضی طباطبایی(7 اردیبهشت 1403)

فرونشست عمیق زمین در تقاطع خیابان کلاهدوز و قاضی طباطبایی مشهد

ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان‌غربی برگزار می‌شود

ادامه وزش باد و ریزش باران در خراسان رضوی