پیام خراسان

آخرين مطالب

سوء استفاده برخي فروشندگان ازقانون ماليات برارزش افزوده / کلاهي به رنگ قانون اقتصادي

  بزرگنمايي:

خراسان انلاين- با اين که قانون ماليات بر ارزش افزوده مشخص است اما همچنان درباره پرداخت و دريافت آن مشکلاتي وجود دارد، برخي از سر ناآگاهي يا سودجويي برداشت هايي از اين قانون دارند که به ضرر مصرف کننده تمام مي شود. موضوع هايي مانند دريافت ارزش افزوده از کالاهايي که مشمول اين ماليات نمي شود و يا دريافت دوباره ماليات بر ارزش افزوده از کالاها از جمله اين مشکلات است که توسط شهروندان مورد اشاره قرار مي گيرد.
«اکبري» از جمله شهرونداني است که در اين باره گلايه مند است. او با بيان اين که در برخي موارد در هنگام خريد کالايي مجبور مي شويم دو بار ماليات بر ارزش افزوده پرداخت کنيم، مي گويد: به طور معمول براي کالاهايي که مشمول ماليات بر ارزش افزوده مي شود مبلغ ماليات روي کالاها درج شده است يعني قيمت درج شده براي مصرف کننده روي کالا به معناي احتساب اين مبلغ است اين درحالي است که برخي از فروشگاه ها در فاکتور نهايي خود دوباره ماليات بر ارزش افزوده را محاسبه مي کنند.
يکي ديگر از شهروندان با بيان اين که بسياري از شهروندان و فروشندگان از نحوه محاسبه قانون ماليات بر ارزش افزوده مطلع نيستند، مي گويد: محصولات کشاورزي فرآوري نشده، کالاهاي اساسي و خدمات بهداشتي از ماليات معاف هستند و ماليات بر ارزش افزوده از آن ها دريافت نمي شود، اما بسياري از شهروندان از اين موضوع اطلاعي ندارند و اين امر زمينه سودجويي هايي را فراهم کرده است.وي با بيان اين که برخي مشاغل از جمله اغذيه ها و ساندويچي ها هم از اين قانون معاف هستند، اظهارمي دارد: با اين حال برخي از ساندويچي ها مبلغ اضافه اي را با عنوان ماليات از مشتريان خود دريافت مي کنند.
وي با بيان اين که سيستم نرم افزاري برخي از فروشگاه ها هم به گونه اي است که ماليات بر ارزش افزوده را دو بار محاسبه مي کند، عنوان مي کند: نرم افزار اين فروشگاه ها ماليات بر ارزش افزوده کالاهايي را که يک بار ماليات بر ارزش افزوده آن ها محاسبه شده در صورتحساب نهايي دوباره محاسبه مي کند.يکي ديگر از شهروندان هم با انتقاد از دريافت مبالغ اضافي تحت عنوان ماليات بر ارزش افزوده، مي گويد: کالايي را از يک فروشگاه خريداري کردم که مبلغ ماليات بر ارزش افزوده روي آن درج شده بود اما هنگام پرداخت وجه، فروشنده دوباره وجه 9 درصد ماليات را محاسبه و مطالبه کرد.
وي با بيان اين که رسيدگي به اين تخلفات نظارت بيشتر بر بازار را مي طلبد، اظهارمي دارد: با اين که کسبه قديمي بازار با مشتريان منصفانه رفتار مي کنند اما هستند فروشندگاني که براي رسيدن به سود بيشتر هر قانوني را دستاويز هدف شخصي خود قرار مي دهند.
وي ابراز مي دارد: برخي از اصناف، مشمول ماليات بر ارزش افزوده نمي شوند اما هنگام خريد از برخي فروشگاه ها و پس از يک حساب و کتاب ساده متوجه مي شويم که مبلغ ماليات هم محاسبه شده است.
وي با بيان اين که نزديک شدن به روزهاي پاياني سال، احتمال تخلف ها را افزايش داده است، خواستار افزايش نظارت ها در اين بخش شد.
يکي از فروشندگان هم با بيان اين که کالاهاي اساسي معاف از ماليات هستند، مي گويد: با اين حال در برخي از فروشگاه ها از محصولات اساسي مانند شير هم تحت عنوان ماليات بر ارزش افزوده مبالغي دريافت مي شود که اين امر برخلاف قانون نظام صنفي و قانون ماليات بر ارزش افزوده است.
وي با بيان اين که هنوز اين قانون براي برخي روشن و مشخص نيست، ادامه مي دهد: تعداد محصولات و اصناف معاف از ماليات هنوز براي ما مشخص نيست اما تنها فروشگاه هايي مي توانند ماليات بر ارزش افزوده دريافت کنند که مجوزهاي لازم را داشته باشند.از محصولات کشاورزي فرآوري نشده، کالاهاي اساسي و خدمات بهداشتي ماليات بر ارزش افزوده دريافت نمي شود.
در همين ارتباط، مديرکل امور مالياتي خراسان شمالي بيان مي کند: نرخ ماليات بر ارزش افزوده در سال جاري 9درصد است که بخشي از کالا و خدمات را شامل مي شود و برخي را شامل نمي شود و معاف از ماليات هستند.«يعقوب نژاد» با بيان اين که ماليات بر ارزش افزوده در 7 مرحله اجرا شده است و در هر بخش برخي از کالاها و خدمات و بعضي از اصناف در آستانه مشموليت قرار گرفتند، اظهارمي دارد: بخشي از کالاها شامل محصولات و کالاهاي اساسي مانند محصولات کشاورزي، دام و طيور، کود، سم، بذر، نهال، آرد، نان، گوشت، قند، برنج، شکر، حبوبات، سويا، شير، پنير، روغن نباتي و شير خشک مخصوص تغذيه کودکان، معاف از ماليات بر ارزش افزوده هستند.وي ادامه مي دهد: بخش ديگري از کالاها شامل کتاب، مطبوعات، دفتر تحريريه، انواع کاغذ چاپ و بخش ديگري از کالاها و خدمات مشمول اين معافيت هستند و به جز خدمات و کالاهايي که در ليست معافيت قرار دارند تمام محصولات ديگر مشمول ماليات بر ارزش افزوده مي شوند.وي با بيان اين که دريافت دوباره ماليات بر ارزش افزوده تخلف است، ادامه مي دهد: برخي از فروشگاه ها ماليات بر ارزش افزوده مضاعفي دريافت مي‌کردند که ملزم به اصلاح نرم افزار محاسباتي خود شده اند.
وي مي افزايد: در گذشته يک شرکت لبنياتي با وجود معافيت محصولات شير مبلغ ماليات بر ارزش افزوده را اخذ کرده بود. وي با بيان اين که آمار دقيقي از تخلف ها وجود ندارد از پي گيري شکايات مردمي در اين باره خبر مي دهد.
وي با اشاره به بازديد هاي ميداني از بازار در اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده، اظهارمي دارد: کساني که مدرک ماليات بر ارزش افزوده داشته باشند براي آن ها گواهي نامه صادر مي شود و کساني که اين گواهي نامه را دارند مجاز به گرفتن ماليات بر ارزش افزوده هستند. وي اظهارمي دارد: از ابتداي اجراي طرح ماليات بر ارزش افزوده تا اسفند سال جاري حدود 202ميليارد تومان ماليات بر ارزش افزوده به حساب شهرداري و دهياري هاي استان واريز شده است.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/5226/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رتبه سوم خراسان جنوبی در اجرای سامانه‌های نوین آبیاری

رقابت 14 هزار و 900 داوطلب خراسان جنوبی در نوبت اول کنکور

توزیع بیش از 4 میلیون لیتر سوخت در ناوگان حمل‌ونقل زمینی و هوایی خراسان جنوبی

رقابت 14 هزار و 900 داوطلب خراسان جنوبی در نوبت اول کنکور سراسری

بیش از 650 هزار نفر در خراسان شمالی تحت پوشش بیمه سلامت هستند

نمایشگاه اطلاع رسانی هفته سلامت در خراسان‌شمالی افتتاح شد

قم از امروز بارانی می‌شود

آتش سوزی جنگل های سکوتپه ساری خاموش شد

قیمت انواع روغن گیاهی در میادین تره بار

یادواره سردار شهید سیدمحمدحجازی در فریمان

کشف بیش از 5 کیلو گرم تریاک در شهرستان کاشمر

بهترین کود برای افزایش بار خیار

قهرمانی خراسان رضوی در مسابقات کوراش مردان کشور

معرفی نفرات و گروه‌های برتر جشنواره ملی آسمان هشتم در میناب

برگزاری مسابقات فوتشال در بخش هزار مسجد شهر لایین شهرستان کلات نادری

اعزام بیش از 10 هزار زائر خراسانی حج تمتع از فرودگاه مشهد+ جزئیات

اعزام بیش از 10 هزار زائر خراسانی حج تمتع از فرودگاه مشهد

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

دستگاه های صدرنشین و قعر نشین تبدیل مجوزهای کاغذی را بشناسید

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

روند دمای هوا در خراسان جنوبی افزایشی است

1600 کیلومتر از راه‌های خراسان جنوبی لایروبی شد

دسترسی به اینترنت فوق پرسرعت در خراسان رضوی

تاثیر مناظرات صداوسیما در مشارکت مردم در انتخابات

توقیف کامیون حامل 17 هزار لیتر سوخت قاچاق در سرایان

کشف 7 هزار لیتر سوخت قاچاق در بیرجند

ارائه فرصت‌های سرمایه گذاری خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو2024

انهدام باند سارقان در بیرجند

هوا رو به گرمی می‌رود

بازگشایی و لایروبی بیش از 1600 کیلومتر از محور‌های خراسان جنوبی

دستگیری 144 متخلف زیست محیطی در خراسان جنوبی

تجهیز40 هزار هکتار اراضی خراسان جنوبی به سامانه‌ نوین آبیاری

خراسان جنوبی، در جایگاه دوم انتشار اخبار مراکز صدا و سیما

پاکسازی و لایروبی 1600کیلومتر از محورهای خراسان جنوبی

زنگ سلامت در مدارس خراسان شمالی نواخته شد

گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران/ آدم ربا به 10 میلیارد نرسید

هشدار درباره وقوع شورش سراسری در آمریکا در صورت بازداشت ترامپ

فوت گردشگر گم شده در جنگل‌های ساری

مهار آتش سوزی یک مهمانپذیر در مشهد

بهره‌مندی 2 میلیون خانوار خراسان رضوی از اینترنت فوق پرسرعت

نکات مهم در انتخاب و رزرو مسجد در مشهد

توقیف تریلی حامل بیش از 500 کیلوگرم شیشه و هروئین در مرز تایباد

ورود سامانه بارشی به خراسان رضوی/دمای هوا تا اواسط هفته در استان روند افزایشی دارد

اهدای اعضای بانوی بجنوردی به چهار بیمار نیازمند

استاندار خراسان رضوی از دسترسی به اینترنت فوق پرسرعت در این استان خبر داد

پیدا شدن جسد گردشگر گم شده در جنگل‌های ساری

جشنواره ورزش‌های بومی و محلی جام منتطران در مشهد

خط کشی 300 کیلومتر از راههای تایباد

تربت جام و تایباد بیشترین افراد فاقد مدارک هویتی در خراسان رضوی