پیام خراسان

آخرين مطالب

بخشي‌هاي خراسان نماد خلاقيت معنوي استان هستند فرهنگي

  بزرگنمايي:

خراسان انلاين- افشين تحفه‌گر در مراسم رونمايي از پوستر نخستين همايش بخشي‌هاي خراسان، که در مجتمع فرهنگي امام رضا(ع) برگزار شد، اظهار کرد: اين همايش به معناي گراميداشت خلاقيت و هنر معنوي زنان و مرداني است با صفاي وجود و باطن خود، خود را صرف ضبط و ثبت رويدادهاي فرهنگي کرده‌‌اند که شامل بخش‌ موسيقي ترکمني، دوبيتي‌خواني، آئين‌ها، آوازها و لالايي‌هاي ايراني است که در زمره ميراث فرهنگي قرار گرفته‌اند.
وي ادامه داد: در واقع لازم بوده است براي حفظ جهاني اين همايش تلاش‌هايي بسياري صورتي گيرد و به همين دليل طرح اين همايش با هدف شناخت اجرا، ضبط و ثبت اين موسيقي پيش‌بيني شده است و همچنين هنر بخشي‌هاي شمال خراسان شامل شعر، ادبيات، عرفان، اخلاق موسيقي و کسوت است.
معاون هنري ارشاد خراسان رضوي خاطرنشان کرد: در واقع «بخشي» لقبي است که به برخي از نوازندگان شمال خراسان اختصاص داده شده است که هم آواز خوان، سازنده دو تار و روايت‌گراني هستند که به طور شفاهي سينه به سينه روايت‌ها را منتقل مي‌کنند که شغل اصلي آنها نيز  کشاورزي است.
تحفه‌گر در خصوص بخش‌هايي که در قالب يونسکو قرار مي‌گيرند، عنوان کرد: پيشکسوتان عرصه بخش‌هاي شمال خراسان، حاج حسين يگانه است که از جمله بخشي‌هايي هستند که درگذشته‌اند و همچنين قسمتي از بخشي‌هايي که در اين همايش در خدمت‌شان هستيم افرادي از جمله غلامرضا آلماجفي، محمديگانه، علي يگانه و حاج محمد يوسفي و همچنين استادان برجسته‌ ديگري هستند که با حضور علاقه‌مندان اين عرصه برگزار مي‌شود.
وي با بيان اينکه اين حرکت جاويدان در ششم و هفتم ارديبهشت ماه سال جاري با حضور هنرمندان اين عرصه و نيز با اجراي زنده برگزار خواهد شد، عنوان کرد: همچنين همايش خنيا‌گران جام در تربت‌جام ويژه نکوداشت هنرمندان آن است که اميدواريم در مرداد ماه سال جاري بتوانيم اين همايش را برگزار کنيم و همچنين برگزاري همايش سرو آزاد و نکوداشت استاد پرويز مشکاتيان نيز در دستور کار قرار دارد که اميدواريم تا پايان سال جاري بتوانيم اين اقدام را در نيشابور به سرانجام برسانيم.  
وي در خصوص بخشي‌هاي شمال خراسان، تاکيد کرد: در واقع بخش‌هاي خراسان از اهميت بالايي برخوردار است و اين هنرمندان روايت‌گران فرهنگ موسيقايي با زيرساخت‌ مفاهيم و با مطالب روحاني و عرفاني هستند که تعاريف ويژه‌اي با درد مشترک ميان تمامي انسان‌ها دارند. 
 
معاون هنري ارشاد خراسان رضوي اشاره کرد: در سال 90 يونسکو مکاتبه‌اي را در خصوص بخشي‌ها به ايران ارسال کرد که اين مکاتبه از طريق خانه موسيقي به استان خراسان رضوي ارجاع داده شد و پس از اينکه اطلاعات موسيقي جمع‌آوري شد، مراحل ثبت و موفقيت به انجام رسيد و بعد از آن براي اينکه ثبت بين المللي شود آن را به يونسکو ارسال کردند در نتيجه به ثبت جهاني رسيد.
مرتضي حميدي فرماندار درگز در ادامه اين جلسه اظهار کرد: درگز از قابليت‌هاي و ظرفيت‌هاي بسيار بالايي برخوردار است شايد ديگر شهرستان‌هاي اطراف مشهد اين قابليت را نداشته باشند و به لحاظ فرهنگي، اقليمي، صنايع دستي و ميراث فرهنگي در عرصه موسيقي مقامي نيز سرآمد باشند.
وي گفت: با توجه به فرهنگ ديرين درگز، مردم از ديرباز به موسيقي سنتي و بخشي‌ها علاقه زيادي نشان داده‌اند به دليل اهميت اين موضوع افراد مختلفي در اين عرصه حضور داشته‌اند و در حاشيه اين همايش، نمايشگاه جشنواره صنايع دستي و توليدات لبنيات مردم درگز را برگزار خواهيم کرد. 
فرماندار درگز تصريح کرد: اين همايش از پنجم تا هشتم ارديبهشت ماه سال جاري ادامه دارد که در اين ايام برنامه‌هاي فرهنگي زيادي را تدارک ديده‌ايم، از جمله کشتي چوخه را در روز پنج ارديبهشت ماه سال جاري برگزار مي‌شود و اميدوارم که با اين برنامه‌ها بتوانيم همايش خوبي را برگزار کنيم.  
اين همايش بايد زودتر برگزار مي‌شد
حسين حيدر بيگي رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي درگز در ادامه اين نشست خاطر نشان کرد: همايش بخشي‌ها و توجه به هنرمندان اين عرصه بايد زودتر صورت مي‌گرفت که اميدوارم شروعي باشد تا آنچه که تاکنون از دست داده‌ايم جبران شود، ما اين انتظار را داريم که موسيقي اصيل ايراني و ديگر عوامل فرهنگي به فراموشي سپرده نشود. 
وي گفت: در اين همايش 23 هنرمند بخشي حضور خواهند داشت که در روز چهارشنبه ششم ارديبهشت ماه سال جاري با حضور همه هنرمندان بخشي‌هاي شمال خراسان افتتاح خواهد شد و در روز پنج‌شنبه اختتاميه اين مراسم در ساعت 17 برگزار مي‌شود. 
دبير ستاد برگزاري همايش بخشي‌هاي شمال خراسان اظهار کرد: اين همايش در سالن همايش‌هاي الغدير اداره فرهنگ و ارشاد درگز برگزار خواهد شد و همچنين براي علاقه‌مندان يک روز را براي اجراهاي تک نفره و گروهي اختصاص داده‌ايم که در اين بخش از هنرمنداني مانند حاج محمد يوسفي و برات علي يگانه دعوت به عمل آمده است و همچنين بهروز وجداني به عنوان نماينده ايران در يونسکو که در ثبت بخشي‌ها تلاش زيادي کرده حضور خواهد داشت.
حيدر بيگي با بيان اينکه اين همايش با دو شيوه متفاوت علمي و عملي صورت خواهد گرفت، عنوان کرد: محوريت اين همايش گردهمايي بخشي‌هاي شاخص منطقه شمال خراسان با رويکرد اجرا، ثبت و ضبط موسيقي ترکمني و... است، ما در اين همايش هدفمان اين است که اين آثار را ثبت و ضبط کنيم و به عنوان مجموعه‌اي کامل در اختيار علاقه مندان قرار دهيم.  
وي در خصوص اينکه هر بخشي بايد شرايطي را دارا باشد، افزود: در واقع هر بخشي بايد شرايطي از جمله اينکه بتواند آواز بخواند، موسيقي بنوازد، شعر بسرايد، داستان بگويد و ساز خود را ساخته و کوک کند را داشته باشد.
حيدر بيگي ضرورت اين همايش را اين گونه بيان کرد: حمايت از فرهنگ موسيقي سنتي منطقه، احياي آهنگ‌ها و اصوات موسيقايي عرفاني فراموش شده، گسترش سنت و اصالت هويت مردم از طريق روايت تاريخي موسيقي، فرهنگ سازي و توليد فرهنگ مقاوم در برابر هجوم فرهنگ موسيقايي غرب، اشتغال و کارآفريني از طريق ايجاد فضاي موسيقي فرهنگ از جمله اهداف با اهميت اين همايش هستند.
محمد يگانه نوازند دوتار در ادامه اين جلسه اظهار کرد: متاسفانه امروزه پس از 38 سال به اين موضوع توجه شده است و در اين مدت زمان، بهترين نوازنده‌ها را داشته‌ايم تا بتوانيم با حمايت وزارت ارشاد به مردم خدمت کنيم.
وي با بيان اينکه بخشي تنها روايت‌گر و نوازنده نيست بلکه در گذشته هم دکتر و هم سلماني‌هاي مردم بوده‌اند و براي مردم از ارزش بالايي برخوردار بوده‌اند، گفت: اميدوارم که امروزه جوانان اين فرهنگ ديرينه را فراموش نکنند

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/5440/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایران 74 بار از ما بزرگ‌تر و جمعیتش 9 برابر ما است

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی