پیام خراسان

آخرين مطالب

ورزش شهروندي کم تحرک است ورزشي

  بزرگنمايي:

خراسان انلاين- بر همه اقشار جامعه تأکيد دارد، از هر جنس و سن و طبقه‌اي اما آن طور که بايد به جايگاه واقعي خود نرسيده، صحبت از ورزش شهروندي است، ورزشي که در بيرجند کارنامه قابل قبولي ندارد.
به گزارش «خراسان جنوبي» هر چند امکانات و زيرساخت هايي نظير ايستگاه‌هاي نرمش و تندرستي در بوستان ها ، ايستگاه‌هاي مخصوص پياده روي و دوچرخه سواري در محلات بيرجند توسط شهرداري ايجاد و آغازي شده براي فعاليت بدني عده اي زن و مرد، پير و جوان و بزرگ و کوچک اما هنوز با بايدها فاصله زياد بوده و اگر قرار است اتفاقي در جامعه‌اي بيفتد بايد با تدوين برنامه اي اصولي براي فراگير شدن اين ورزش گام برداشت که لازمه آن هم فرهنگ سازي و سوق دادن مردم به ورزش است.
بر اين اساس انتظار مي رود متوليان و دست اندرکاران به منظور حمايت از ورزش هاي همگاني به شکل ويژه اي ورود کنند تا تمام افراد را به ورزش سوق و به شهروندان نشاط و انگيزه بدهند.

** ورزش رايگان
يک شهروند بيرجندي از تامين امکانات و تجهيزات براي توسعه ورزش ابراز خرسندي مي کند و مي گويد: ايستگاه هاي دوچرخه سواري، پارک بانوان، جاده سلامت ، ست هاي تندرستي و زمين هاي روباز از امکاناتي است که شهروندان بدون پرداخت هزينه مي توانند از آن استفاده کنند.
به گفته «محمدي» در شرايط فعلي که استفاده از باشگاه ها هزينه بر است بهترين راه براي ورزش استفاده از امکانات ورزشي تعبيه شده در پارک ها و محلات است.راهکار اين شهروند براي فراگير شدن ورزش شهروندي فرهنگ‌سازي از طريق مدرسه‌ها، دانشگاه‌ها و رسانه ها است.

** کاستي ها
يکي ديگر از شهروندان با بيان اين که گام هاي اوليه براي توسعه ورزش شهروندي توسط شهرداري بيرجند برداشته شده است بر اين نکته تاکيد دارد که زيرساخت ها هنوز تکميل نشده و نواقصي وجود دارد که بايد برطرف شود.
«سعيدي» در تکميل گفته هايش مثال مي زند: شهرداري زمين باز در پارک يا جاده سلامت را احداث کرده اما ديگر ساختارهاي مورد نياز نظير نورپردازي اين زمين ها را تامين نکرده و در تاريکي شب نمي توان از اين فضا و تجهيزات آن استفاده کرد.
به گفته يکي ديگر از شهروندان جاده سلامت ايجاد شده اما هيچ امکانات رفاهي در کنار اين جاده تعبيه نشده که شهروندان را ترغيب به استفاده از آن بکند.
«مالکي» ادامه مي دهد : علاوه بر اين جاده بعد از ساخت به حال خود رها شده طوري که بعضي از وسايل تندرستي مستهلک شده است.

** پروسه زمان بر
«سبزه کار» يکي ديگر از شهروندان با اشاره به اين که فرهنگ سازي در زمينه ورزش شهروندي زمان بر است مي گويد: علاوه بر نواقص اشاره شده که قابل حل است فرهنگ سازي ورزش شهروندي و ضروريات آن بايد مورد توجه قرار گيرد.
به گفته وي بايد مرحله به مرحله در اين مسير قدم برداشت، چون فرهنگ براي دروني‌شدن نياز به زمان بسيار دارد و براي مسائل فرهنگي نمي‌توان زمان تعيين کرد و بحث فرهنگ تا اندازه‌اي نشأت‌گرفته از مسائلي همچون مسائل بومي – محلي، اعتقادي، جغرافيايي و ...است.

** ضعف اطلاع رساني
يکي ديگر از شهروندان با بيان اين که شهرداري امکانات را ايجاد اما هنوز اطلاع رساني دقيقي براي نحوه استفاده مردم از اين تجهيزات ارايه نکرده است مي گويد : بايد سطح آگاهي مردم در زمينه ورزش و به خصوص ورزش شهروندي ارتقا يابد.
به گفته «رحيمي» بايد با آموزش مربيان ورزش همگاني ، اطلاع رساني مسابقات شهروندي و شناسايي استعدادها به بالا بردن سطح آگاهي شهروندان کمک کرد.
وي مي افزايد: علاوه بر اين بيشتر مردم از نحوه استفاده از وسايل تندرستي در پارک ها اطلاع ندارند که بايد با نصب تابلويي در کنار اين وسايل نحوه استفاده درست به آن ها آموزش داده شود.
وي بر اين نکته تاکيد مي کند که بايد با فرهنگ سازي در اين زمينه به سمت توسعه ورزش شهروندي گام برداشت

** توسعه يکپارچه امکانات
يکي ديگر از شهروندان توسعه امکانات ورزشي در شهر را راهي براي توسعه ورزش شهروندي برمي شمرد و مي گويد: توزيع عادلانه امکانات و افزايش آن در تمام نقاط شهر مي تواند کمک موثري در اين مسير باشد.
به گفته احمدي در حال حاضر بيشتر امکانات ورزش شهروندي در جنوب شهر توزيع شده و شمال شهر از آن بهره کمتري دارد که بايد مورد توجه قرار گيرد.
وي تاکيد مي کند: توجه مسئولان به بحث ورزش جامعه اهميت فراواني دارد و کمک شاياني به سلامت و داشتن يک جامعه پويا و با نشاط مي کند.

** تعامل سازمان ها
مسئول تربيت بدني شهرداري بيرجند هم با تاکيد بر اين که با وجود مشکلات مالي موجود ورزش اولويت اصلي سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري است مي گويد: اقدامات خوبي در زمينه توسعه ورزش شهروندي در بيرجند صورت پذيرفته اما کاستي هايي وجود دارد که براي رفع اين نقص ها همکاري و تعامل سازمان هاي ديگر و تامين بودجه هاي ورزش شهروندي ضروري است.
«کاظمي» در اين زمينه مثالي مطرح مي کند: براي تامين روشنايي جاده سلامت و پارک ها مذاکرات زيادي با اداره برق شهرستان انجام شده و بايد آنها در اين زمينه اقدام کنند و هم چنين براي نصب آبسرد کن در جاده سلامت با وجود خريداري آن نياز به مجوز از شرکت آب و فاضلاب شهري است.
به گفته وي در راستاي افزايش همکاري سازمان ها هم تصميم گرفته شده هفته آينده جلسه اي با حضور سازمان هاي مرتبط برگزار و در اين زمينه برنامه ريزي شود.

** جاده سلامت شمال شهر
وي با اشاره به اين که توسعه امکانات ورزش شهروندي در برنامه شهرداري است به اين نکته تاکيد دارد که براي اين که شمال شهر هم از امکانات ورزش شهروندي بيشتر بهره ببرد ايستگاه جاده سلامت اين منطقه کليد خورده و امتداد خيابان شعبانيه تسطيح شده و به محض تامين بودجه به طور حتم آسفالت خواهد شد.
وي در زمينه تعويض يا تعمير وسايل تندرستي در بوستان ها و جاده سلامت نيز مي گويد: با پيمانکار در اين زمينه قرارداد منعقد و مقرر شده بر اساس برنامه تمام وسايل شهر مورد بررسي قرار گيرد و در صورت نياز تعمير و تعويض شود.
او مي افزايد: با توجه به وسعت خدمات به عنوان مثال جاده سلامت که 8 کيلومتر است رسيدگي به همه فضاها نياز به زمان بيشتري خواهد داشت بنابراين شهروندان در صورت مشاهده هر گونه نقص در امکانات و تجهيزات موارد را به شهرداري اطلاع دهند.

** استقبال رو به رشد
به گفته وي در سال هاي گذشته گرايش به سمت ورزش هاي همگاني درحال افزايش بوده که نقش ايستگاه هاي تندرستي در اين ميان بسيار ارزنده است و بوستان ها از پتانسيل بالايي در فراهم کردن زيرساخت‌هاي لازم براي گسترش ورزش شهروندي برخوردارند.
وي تاکيد مي کند: حضور گسترده مردم در برنامه هاي ورزشي مويد اين است که بايد زمينه ترويج و توسعه هر چه بيشتر ورزش فراهم شود.
به گفته وي ايستگاه هاي تندرستي سبب شده حتي زمينه ورزش خانوادگي در پارک ها بيش از پيش فراهم و با نصب و راه‌اندازي دستگاه هاي ورزش همگاني ازجمله فوتبال دستي،ست هاي تندرستي،ميزهاي شطرنج،تنيس روي ميز،سبد بسکتبال و...در پارک ها اقبال مردم به ويژه بانوان بيشتر شود. وي با اشاره به تجهيز بيشتر بوستان هاي شهر به امکانات و تجهيزات ابراز اميدواري مي کند: با تامين بودجه اين اقدام در تمام بوستان ها انجام و با آموزش مربيان مجرب ورزش همگاني توسعه هر چه بيشتر ورزش در ميان شهروندان و گروه هاي سني محقق شود.

** پيگيري براي توسعه
رئيس هيئت همگاني بيرجند هم با اشاره به نقش هيئت در توسعه ورزش شهروندي و همگاني در بين اقشار مختلف مي گويد: اين وظايف مهم حجم کاري بالايي براي اين هيئت ايجاد کرده و ايجاد بسترهاي مناسب براي تحرک و پويايي شهروندان با توجه به ماشيني شدن زندگي مردم بسيار مورد اهميت است.
به گفته «عرفي» به مرور زمان شاهد استقبال بيشتر شهروندان از ايستگاه هاي تندرستي حتي در فصل هاي سرد سال هستيم که ما هم سعي کرده ايم با ايجاد برنامه ها و مسابقات متنوع شهروندان را با ورزش و تندرستي عجين کنيم.
وي تاکيد مي کند: اين هيئت در نظر دارد با برنامه ريزي هاي آتي به خصوص در حوزه هاي ورزش کارکنان، آموزش هاي تخصصي و برگزاري برنامه هاي شهروندي در حوزه همگاني توسعه اين ورزش در آينده را در شهرستان با همت بيشتري پيگيري کند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/5458/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صفحه نخست روزنامه خراسان جنوبی - شنبه 8 اردیبهشت

امداد رسانی به افراد گرفتار در سیلاب مناطق عشایری سرایان

9 مصدوم درپی تصادف 2 پراید در جاده کلات مشهد

خسارت بارش تگرگ به 2 روستای ششتمد خراسان رضوی

نصب 20 دوربین پلاک‌خوان برای اولین‌بار در شهرستان زابل

لزوم افزایش فرهنگ‌سازی جهت تفکیک زباله از مبدا

شگفتی‌آفرینی ژاپن در ماه: ماه‌نشین «اسلیم» برای سومین بار از سرمای مرگبار ماه جان به در برد

بلینکن بار دیگر به سرزمین‌های اشغالی سفر می‌کند

نمایشگاه کتاب و آثار خط و نقاشی در هرات

امداد رسانی به افراد گرفتار در سیلاب سرایان

آنتونی بلینکن بار دیگر به تل‌آویو سفر می‌کند

سرکشی سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران ایلام از جانبازان سرافراز

(تصاویر) احیای سنت گلاب گیری حرم رضوی در باغ دولت‌آباد یزد

چرا شعر نوجوان مورد توجه نیست؟

«کولبری» نه شغل است و نه شریف/ مردم از ناچاری بار بر دوش می‌گیرند

داورزن خراسان رضوی هزار و 700 نفر شتر دارد

20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی کشف شد

254 معتاد متجاهر در مشهد جمع آوری شدند

خراسان رضوی بیش از 9 هزار زائر حج تمتع آماده اعزام دارد

سه هزار قطعه زمین در بخش احمدآباد مشهد به نهضت ملی مسکن اختصاص یافت

مردم خراسان رضوی سال گذشته 136 میلیون کیلووات برق بیشتری مصرف کردند

بسته‌های ویژه مادران باردار به 825 هزار خانوار خراسان رضوی تعلق می‌گیرد

بازسازی منازل محرومان روستای دولت‌آباد به همت جهادگران قمی

ماجرایی تازه برای خریداران طلا؛ مالیات جدید در راه است؟

مقایسه تعرفه اینترنت ثابت اپراتورها

ویدئوی دیگری از باران‌های رگباری امروز بیرجند

راه‌ها در خراسان جنوبی باز شده، اما همچنان ناایمن هستند

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد از مردم؛ اوضاع خراب است!

فیلم | جاده شهداد - نهبندان مسدود است

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد پس از وقوع سیل؛ اوضاع خراب است!

بیمارستان رضوی مشهد: تکذیب فروش اسناد حاوی اطلاعات بیماران به عنوان کاغذ باطله

اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها ضرورت دارد

(ویدئو) زورخانه پهلوان رستم؛ بنایی کهن در تاریخ شهر مشهد

شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود

حذف تکراری پرسپولیس مقابل گربه سیاه در اراک/ پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

پنجه آلومینیوم بر صورت قرمزها / پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

کشف بیش از 20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرز دوغارون

ضرورت اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 8 اردیبهشت 1403

آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی

علم‌الهدی: می‌خواهید به بهانه پر کردن سبد جمعیت انقلابی، همان کسانی را هم که انقلابی هستند از خود برنجانید؟

67 درصد از زوجین جوان مشهدی باور دارند که همسرشان باید ذهن آن‌ها را بخواند

ین ژاپن باز هم سقوط کرد

هشدار سازمان هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید

نگاه رهبر انقلاب به مسائل حوزه کتاب همه جانبه است

خون شریک 2 + فیلم

واگذاری زمین به 177 خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی

بانک مرکزی: کاهش نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی تداوم دارد

آزمون دوباره از 135 کنکوری جامانده «زیرکوه»!

امدادرسانی ارتش به دانش آموزان کنکوری در سیلاب