پیام خراسان

آخرين مطالب

وعده سر خرمن براي استمهال وام هاي کشاورزان اجتماعي

  بزرگنمايي:

خراسان انلاين- سه سال است دولت با ابلاغ آيين نامه اجرايي بند(و) تبصره (13) قانون بودجه کشور در پي آن است تا با پرداخت هزينه استمهال وام هاي کشاورزي و دامداري کمي از باري که بر دوش آن ها به دليل قهر طبيعت و ديگر مسائل سنگيني مي کند بکاهد.
اما هرچند دراين سال ها سازمان جهاد کشاورزي و مديريت بحران استان آمار افرادي که وام هاي آن ها سر رسيد شده و به دليل ناتواني مالي نتوانسته اند هزينه استمهال و تسويه حساب آن را بپردازند احصا کرده است.
اما در اين سال ها به سبب بار مالي هنگفت اين وام ها براي دولت و همچنين محدوديت هاي مالي ، دولت نتوانسته منابع آن را تامين کند يعني آيين نامه فقط در حد مصوبه باقي مانده و پا را فراتر از کاغذ نگذاشته است.
محصور شدن اين آيين نامه در پهنه کاغذ طي سال گذشته سبب شد تا کشاورزان و دامداراني که بيشترين خسارت ها را با استمرار خشکسالي ها و ديگر مخاطرات طبيعي متحمل شدند يا بدهکار بانک ها بمانند که روز به روز هم ديون آن ها به بانک ها سنگين تر مي شود يا به قوانين استمهال بانک ها با سود بازپرداخت بيشتر تن دهند.
سنگيني اين بار در کوله کشاورزان و دامداران خراسان جنوبي شايد سنگين تر از ديگر نقاط باشد زيرا حدود دو دهه است که با خشکسالي دست و پنجه نرم مي کنند.
هرچند با بارندگي هاي زمستان سال قبل و روزهاي ابتدايي بهار سال جاري کمي اميد در دل اين قشر که تنها اميدشان به اشک آسمان است زنده شد اما چون باران هاي بهاري چنداني در اين فصل هم نداشتيم دوباره شاهد بازگشت روزهاي خشک و بي آب و ادامه لب خشکي زمين هاي کشاورزي هستيم.
براي اين که کشاورزان و دامداران خراسان جنوبي از آيين نامه ابلاغي بند (و) تبصره 13 بهره مند شوند متوليان امر در اين استان همانند سال هاي قبل اقدام به احصا و جمع آوري بهره برداراني که در سال قبل سررسيد وام هاي آن ها شده بود کرده اند تا شايد در سال جديد فرجي حاصل شود.
اما مثل اين که باز هم وعده ها سرخرمني است و آن طور که گفته مي شود دولت نمي تواند از پس تامين منابع مالي مورد نياز استمهال وام ها برآيد زيرا اين رقم در کشور حدود 5 هزار ميليارد تومان برآورد مي شود که اعتبار مورد نياز آن با بودجه 10 تا 12 استان کشور برابري مي کند.

** سررسيد وام 42 هزار بهره بردار
آن طور که مدير امور سرمايه گذاري سازمان جهاد کشاورزي استان مي گويد: با توجه به اين که 27 مرداد ماه سال قبل معاون اول رئيس جمهورب به وزارت جهادکشاورزي، امور اقتصاد و دارايي و وزارت کشور ،سازمان مديريت و برنامه ريزي کشور و بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران آيين نامه بند (و) تبصره 13 را براي اجرا ابلاغ کرد.
در کارگروه هاي شهرستاني جهاد کشاورزي استان تعداد بهره برداراني که تسهيلات آن ها سر رسيد شد و مشمول استمهال مي شوند احصا و جمع آوري شد.
مهندس«بهداني» مي افزايد:پس از احصا و آماده سازي ،طرح ها به مديريت بحران استانداري خراسان جنوبي ارجاع شد تا پي گير تامين منابع مالي آن از سوي سازمان مديريت بحران کشور شود.
به گفته وي در کارگروه هاي شهرستاني 42 هزار بهره بردار که سررسيد وام هاي آن ها در سال قبل بود شناسايي شدند که حدود 70 ميليارد تومان براي استمهال يک ساله تسهيلات اين بهره برداران نياز است.
وي با بيان اين که تاکنون منابع مالي مورد نياز سررسيد بهره برداران بخش کشاورزي استان تامين نشده است ادامه مي دهد: تعدادي از بهره برداران چون ديدند خبري از منابع مالي دولت نيست از ابتداي سال جاري به سختي هزينه استمهال را تامين کرده و وام ها را تمديد کردند.
برخي از بهره برداران هم با توجه به قوانيني که بانک ها براي تمديد وام ها دارند با کارمزد بالا تسهيلات را تمديد کردند.
مدير امور سرمايه گذاري سازمان جهاد کشاورزي استان مي گويد: هرچند قانون بودجه سال جاري اعلام شده اما هنوز آيين نامه و دستورالعملي براي استمهال وام هاي بهره برداران بخش کشاورزي در سال 96 به اين سازمان ابلاغ نشده است.
به علاوه اگر دستورالعمل و آيين نامه اي هم ابلاغ شود به طور حتم بايد منابع مالي آن تامين شود تا قابليت اجرايي پيدا کند.

** هزينه 5 هزار ميليارد توماني استمهال
مديرکل مديريت بحران استانداري خراسان جنوبي هم مي گويد: سال گذشته همه آمار و اطلاعات مربوط به استمهال وام هاي بهره برداران بخش کشاورزي استان را سازمان جهاد کشاورزي خراسان جنوبي به عنوان دبيرکارگروه تهيه و احصا کرد و اين اطلاعات و آمار هم به سازمان مديريت بحران کشور ارسال شد.
مهندس«ميرجليلي» با بيان اين که هزينه استمهال وام هاي بهره برداران بخش کشاورزي به مدت يک تا سه سال در کشور حدود 4 تا 5 هزار ميليارد تومان برآورد مي شود مي افزايد: اين رقم با بودجه 10 تا 12 استان کشور برابري مي کند به همين دليل دولت به دليل محدوديت هاي مالي که با آن مواجه است نمي تواند هزينه آن را تامين کند.
به گفته وي تا اين لحظه هم هنوز بار مالي مورد نياز آن تامين نشده است تا به خراسان جنوبي نيز اعتباري ابلاغ شود.
روزنامه «خراسان جنوبي» 22 دي ماه سال گذشته هم مطلبي با عنوان«بازپرداخت وام 42 هزار دامدار و کشاورز استان سررسيد شد: استمهال ، روي هوا» منتشر کرد.
مدير امور سرمايه گذاري سازمان جهاد کشاورزي استان در آن تاريخ با بيان اين که با گذشت حدود 5 ماه از ابلاغ اين مصوبه هنوز منابع مالي مورد نياز آن به خراسان جنوبي ابلاغ نشده است گفت: شنيده ها حکايت از اين دارد که در مرکز حدود 30 ميليارد تومان اعتبار براي استمهال وام هاي کشاورزان و دامداران مصوب شده که با توجه به تخصيص درصد کمي از آن به خراسان جنوبي به طور حتم در استان خيلي انتخابي عمل شده است.
به علاوه با توجه به رقم کم اين منابع مالي به طور حتم تعداد کمي مشمول اين مصوبه قرار مي گيرند.
مهندس«بهداني» به برگزاري کارگروه هايي براي احصا و شناسايي کشاورزان و دامداران بدهکار به بانک ها در شهرستان هاي استان دراين مدت اشاره کرد و افزود: براساس اين کارگروه ها مبلغ اصل تسهيلاتي که کشاورزان و دامداران استان به بانک ها بدهکارند حدود 320 ميليارد تومان است که هزينه يک سال استمهال آن حدود 70 ميليارد تومان مي شود. بعلاوه حدود 42 هزار فقره تسهيلات سر رسيد و تا اين مدت در کارگروه هاي شهرستاني شناسايي و احصا شده است.
به گفته وي براي تحقق اين مصوبه وزير جهاد کشاورزي به معاون اول رئيس جمهور نامه اي نوشته و خواستار تامين بار مالي هزينه هاي استمهلال وام هاي کشاورزان و دامداران شده است.
همچنين در استان هم رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان مکاتبات زيادي با مراجع مرتبط انجام داده تا اين مصوبه عملياتي شود اما هنوز راه به جايي نبرده است و کشاورزان و دامداران منتظرند تا دولت بار مالي استمهال تسهيلاتي را که از بانک ها گرفته و توان بازپرداخت آن را به دليل استمرار خشکسالي ها ندارند تامين کند.

** قصه سال هاي قبل
همچنين روزنامه «خراسان جنوبي» با توجه به رسالتي که دارد 6 آبان همان سال هم در همين روزنامه مطلبي با عنوان«استمهال وام هاي کشاورزي؛ وعده هاي بي سر انجام» درج کرد و در آن گزارش به اين موضوع اشاره شد که تنها نقطه اميد کشاورزان و دامداران خسارت ديده از خشکسالي هاي مستمر در خراسان جنوبي آيين نامه اجرايي بند (و) تبصره (13) قانون بودجه کشور از سال 93 تا کنون است.
هرچند که در سال هاي 93 و 94 هم اين آيين نامه ابلاغ شده بود اما چون منابع مالي هنگفتي را مي طلبيد دولت نتوانست آن را به بانک ها بپردازد به همين دليل در دو سال گذشته تصويب شد و ابلاغ اين آيين نامه هيچ فايده اي براي خسارت ديدگان در استان نداشت و تنها کاري که بانک ها انجام دادند تمديد وام هاي سررسيد شده اين قشر که بيشترين خسارت را از خشکسالي ها ديده اند بود.
در سال قبل هم دولت براي اين که باري از دوش کشاورزان و دامداران خسارت ديده از خشکسالي بردارد بحث استمهال وام هاي کشاورزان را به تصويب رساند که از جمله آن مي توان به ابلاغ آيين نامه اجرايي بند (و) تبصره (13) قانون بودجه سال 1395 کل کشور که به تصويب هيئت وزيران رسيده بود اشاره کرد که اين آيين نامه را هم 27 مرداد ماه سال قبل دکتر «اسحاق جهانگيري»، معاون اول رئيس جمهور به وزارت جهادکشاورزي، امور اقتصاد و دارايي و وزارت کشور ،سازمان مديريت و برنامه ريزي کشور و بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران براي اجرا ابلاغ کرد.
اين موضوع هم قابل يادآوري است قبل از اين هم «خراسان جنوبي» گزارش هايي در اين زمينه تهيه کرده بود که براساس آن بدهي 87 هزار کشاورز و دامدار خسارت ديده از خشکسالي ها در سال 93، 3 هزار و 600 ميليارد ريال بود که بايد حدود 100 ميليارد تومان بابت استمهال اين وام ها به بانک مي پرداختند.
چون هزينه استمهال وام هاي سررسيد شده دراين سال تامين نشد دامداران و کشاورزان مجبور به تمديد تسهيلات خود شدند.
مدير امور سرمايه گذاري سازمان جهاد کشاورزي استان هم دوم شهريور ماه سال قبل به «خراسان جنوبي» گفت: آيين نامه اجرايي بند (و) تبصره (13) قانون بودجه سال 95به اين سازمان ابلاغ شده است و در ماده 4 اين آيين نامه گفته شده بانک هاي عامل موظفند پس از تأييد کارگروه مربوط، نسبت به استمهال تسهيلات سررسيد شده سال 94 اقدام کنند.
به گفته مهندس«بهداني» با توجه به ابلاغ اين آيين نامه از مديريت هاي جهاد کشاورزي شهرستان هاي استان خواسته شده تا با برگزاري جلسه هايي تعدادي از بدهکاران به بانک ها معرفي شوند و مبلغ بدهي آن ها به اين سازمان اعلام شود.
او در آن مصاحبه رقمي از ميزان بدهي و مبلغ مورد نياز براي استمهال اعلام نکرد و اين مسئله را هم گفت که همانند سال هاي قبل اجرايي شدن اين بند مشروط به تامين بار اضافي آن از سوي دولت است و اگر اين منابع تامين شود مي‌توان تسهيلات سررسيد شده سال 95 کشاورزان و دامداران استان را استمهال کرد و گرنه باز داستان سال هاي 93 و 94 تکرار خواهد شد.
بنابر اطلاعاتي که او ارائه داد سال 94 تسهيلاتي که دامداران و کشاورزان از بانک ها گرفته بودند حدود 360 ميليارد تومان و هزينه استمهال آن هم حدود 80 ميليارد تومان بود که چون هزينه استمهال تامين نشد بانک ها هم زير بار نرفتند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/5518/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گزارش وزارت بهداشت درباره سرطان‌زایی سیگارهای الکترونیک/ زیر بار صدور مجوز نمی‌رویم

خانه‌ دار کردن مردم به سبک دولت سیزدهم

باورهای ارتباطی غلط تبدیل به پاشنه آشیل زندگی زوج‌ها شده است

رشد 50 درصدی گردشگری در بخش «کَن»

صنعت نشر هند برای تولید کتاب‌های صوتی با هوش مصنوعی آماده می‌شود

جمع آوری 254 معتاد متجاهر در مشهد

شرایط کشاورزان دیم کار مطلوب است

بیداری جهانی زمینه تحول در جبهه مقاومت را رقم خواهد زد

آبگیری 3 میلیون و 950هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس

فیلم/آب گرفتگی معابر شهر بیرجند پس از بارش رگباری باران

تسهیلات بانکی به سمت رونق تولید هدایت شود

بیرجند رکورددار بارش های روز گذشته در استان

مطالبات برجای مانده حوزه شهری حاجی‌آباد نیازمند تدابیر شوراها است

نقش بارز کارگران و کارفرمایان در جهاد اقتصادی

برنامه امسال دولت سیزدهم برای عبور موفق از اوج بار تابستان

نجات گردشگران گم‌شده در جنگل‌های خلیل‌شهر بهشهر

(ویدئو) کاشت نهال به‌جای درختان قطع شده در جنگل‌های هیرکانی

سالن ورزشی استاندارد در شهرستان بجستان نداریم

بهره برداری ازدومین زائرسرای ویژه محرومان کمیته امداد در مشهد

حمایت یک هزار و 127 میلیارد تومانی از سبد امنیت غذایی مردم سیستان و بلوچستان

به ظرفیت‌های خدمات‌رسانی مشهد به صورت ویژه پرداخته شود

جریان گاز در مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی و کرمان پایدار است/ اعزام تیم‌های امداد برای خدمت‌رسانی

جمع آوری254 معتاد متجاهر در مشهد

مسیرهای خراسان جنوبی مسدود نیست

واردات قهوه 75 درصد افزایش یافت

سیل به مزار امامزاده سیدعلی (ع) نهبندان رسید

علما حافظان مرزهای دینی هستند

57 سال؛ میانگین سنی حجاج ایرانی در سال 1403

تامین سوخت کشاورزان جغتای با فناوری نوین

انتقاد تند علم الهدی از تلاش برای بازگرداندن خواننده ها و هنرمندان خارج نشین به ایران /بخاطر جذب حداکثری باید عناصر ناپاک و ضدانقلاب به کشور برگردند؟

کددار شدن درمانگاه تامین اجتماعی بردسکن

عمل جراحی آنوریسم مغزی در نیشابور با موفقیت انجام شد

دستگیری 5 متهم حفاری غیرمجازو کشف 2 دستگاه گنج‌یاب در نیشابور

محمدسیفی بار دیگر طلای ووشو جهان را تصاحب کرد

ایجاد سامانه اعلام بار مجازی راهگشای مشکلات حمل‌ و نقلی مهریز است

داورزن هزار و 700 نفر شتر دارد

بارش شدید باران در بردسکن

8200 خانوار عشایری در استان خراسان رضوی زندگی می‌کنند

پاکسازی محیط زیست توسط کودکان شهر زاوه در هفته زمین پاک + تصاویر

انتقال دانش آموزان مناطق مرزی خراسان جنوبی با خودروهای ارتش به محل آزمون کنکور

بیشترین خسارت سیل به راه‌های مواصلاتی خراسان جنوبی

کشف 20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرز‌های خراسان رضوی

پایان آزمون سراسری با رقابت داوطلبان گروه علوم تجربی

حاجیان ایرانی با میانگین سنی 57 سال عازم حج تمتع می‌شوند

میانگین سنی حجاج عازم حج تمتع 57 سال است

بانک‌ها اعتبارات را به سمت تولید سوق دهند

تامین سوخت مورد نیاز کشاورزان جغتای با استفاده از فناوری نوین

انتقاد امام جمعه باخرز از وضعیت تنها بیمارستان شهرستان

کنکور سراسری 1403 - مشهد

ساخت نمونک خودرو آتش نشانی باتلاش دانش آموزان نیشابور