چينيها سرانجام به ريل مشهد رسيدند
اقتصادي
بزرگنمايي:
خراسان انلاين- با تلاش هايي که به
منظور نهايي شدن اتصال شبکه ريلي ايران به مناطق مختلف کشور صورت گرفته،
اهداف وزارت راه و شهرسازي به سمت ارتقا کيفيت رفت و آمدها قطارها حرکت
کرده و يکي از اصلي ترين برنامههاي مطرح شده، فعال کردن شيوههاي جديد
ريلي در خطوط پرترافيک کشور است.
در طول سالهاي گذشته سه برنامه
جامع در اين حوزه طراحي شده که البته با توجه به نياز جدي به تامين مالي
کلان در اين محورها، هنوز بسياري از آنها در مرحله مذاکره براي جذب منابع
مالي هستند.
در کنار طرح راه آهن سريع السير تهران – قم – اصفهان و
خط برقي اينچه برون، يکي از اصليترين پروژههايي که در طول سالهاي گذشته
به عنوان يکي از اصليترين اولويتها در دستور کار قرار گرفت است، برقي
سازي خط ريلي تهران – مشهد است.
اين مسير که در طول سالهاي گذشته
به عنوان پرترافيک ترين محور ريلي کشور مطرح بوده، با اجرايي شدن چند طرح
در ظرفيت هاي موجود زمان سيير خود را به حدود 10 کاهش داده است اما با اين
وجود اين نياز وجود دارد که سرعت اتصال اين دو شهر افزايش يابد.
به
دنبال اين اولويت گذاري راه اهن اعلام کرد اين برنامه نياز به تامين بيش از
دو ميليارد يورو منابع مالي دارد و با توجه به شرايط اقتصادي دولت قطعا
بهترين گزينه جذب فاينانس خارجي خواهد بود و از اين رو مذاکراتي با کشورهاي
خارجي به طور خاص چين آغاز شد.
پس از چند ماه مذاکره در اين زمينه
حالا قائم مقام وزير راه و شهرسازي خبر از رسيدن به گامهاي پاياني مذاکرات
براي ورود طرف چيني به اين خط ريلي داده است. فخريه کاشان گفته قرارداد
تامين پروژه برقي سازي پروژه تهران – مشهد با چينيها نهايي شده و در ماه
ژوئن به امضا ميرسد.
با امضاي اين قرارداد چينيها دومين طرح بزرگ
ريلي خود در ايران را پس از خط آهن سريع السير تهران – اصفهان به دست
خواهند آورد و به نظر ميرسد ايران گامهاي مهم خود را براي رسيدن به
استانداردهاي جهاني ريلي را با سرعت بيشتري بر ميدارد، موضوعي که ميتواند
در بلند مدت شبکه ريلي را با مزيت نسبي سرعت، از ديگر رقباي خود پيش
بيندازد.
-
چهارشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۹:۲۴:۲۳ AM
-
۵۸۱ بازديد
-
ايسنا
-
ریل مشهد
لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/5599/