پیام خراسان

آخرين مطالب

آلودگي فرهنگي و مذهبي؛ برچسبي ناعادلانه بر پيکر صنعت گردشگري مشهد فرهنگي

  بزرگنمايي:

خراسان انلاين- حضور گردشگران فرصتي براي ترويج و تعميق فرهنگ و هويت در مقاصد گردشگري محسوب مي شود که در کنار اين مزايا، هم اکنون جنبه هاي مهم و موثر توسعه اين صنعت از جمله افزايش درآمدهاي اقتصادي، اشتغال زايي، رشد بخش خصوصي و توسعه ساختار زيربنايي در دنيا به شدت مورد توجه برنامه ريزان قرار دارد.
مردم به دلايل و انگيزه هاي مختلف به گردش و مسافرت مي روند که در اين ميان انگيزه هاي مذهبي يکي از قديمي ترين و پر رونق ترين گردشها در سراسر جهان است که قدمتي به ديرينگي فرهنگ ديني دارد.
در اين ميان تنوع در عرصه گردشگري به دليل تنوع در سلايق و علايق گردشگران در طول زمان پديدار شده که گردشگري سياحت و تفريح، سلامت، طبيعت گردي، آموزشي، هنري، فرهنگي، دريايي، تجاري، روستايي ، ورزشي، ماجراجويانه، مجازي و بياباني از انواع مهم و مورد توجه گردشگري در دنيا هستند.
البته پيگيري و بهره توامان گردشگران از چند گونه از انواع گردشگري و استفاده از جاذبه هاي آن در يک مقصد از جمله نکاتي است که موجب شده کشورها در راستاي ايجاد فرصت ها و بسترهاي متعدد در انواع مختلف گردشگري بکوشند.
صاحبنظران و جامعه شناسان بر اين اعتقادند ايجاد تنوع جمعيتي، اختلاط فرهنگي و حضور مسافران و گردشگران به لحاظ طبيعي و از منظر جامعه شناسي خود آسيب ها، مشکلات و مسائلي را براي مقصد به همراه مي آورد اما با مديريت و برنامه ريزي صحيح و البته توسعه آموزشها مي توان تا حد فراواني از اين پيامدهاي منفي جلوگيري کرد.
در اين ميان کلانشهر مشهد و خطه خراسان رضوي به لحاظ وجود بارگاه ملکوتي امام رضا(ع) از ديرباز و شايد قرنها مقصد منتخب گردشگران بوده است که البته گردشگران مذهبي و زائران در اين حضور نقش و جايگاه پررنگ تري را داشته اند.
حضور گردشگران در گذر زمان با توجه به وجود آثار تاريخي، هويتي و فرهنگي و البته شناخت گردشگران از جاذبه هاي طبيعي و تفريحي خطه خراسان به مرور زمان حضور آنان را در کنار زائران پررنگ تر کرد و حتي موجب بهره بردن زائران از ساير ظرفيت ها و جاذبه هاي گردشگري در کنار گردشگري زيارت شد.
اگرچه وجود برخي ديدگاه هاي ناعادلانه در خصوص گردشگران ورودي به مشهد، آلودگي فرهنگي و مذهبي در اين کلانشهر را ناشي از صنعت گردشگري مي داند اما فعالان عرصه گردشگري و مجريان اين عرصه با چنين نظري موافق نيستند و صريحا خط بطلان بر آن مي کشند.

**گردشگران رونق مشهد و معرف ايران در جهان
رئيس اتحاديه هتلداران خراسان رضوي در اين زمينه گفت: اساسا حضور گردشگران با هدف بهره گرفتن، آشنايي و استفاده از فرهنگ مقصد و ميزبان و ديدن آثار و جاذبه هاي طبيعي، تاريخي و تمدني انجام مي شود.
محمد قانعي افزود: اين بدان معناست که ميزبان بيش از مهمان، امکان و قابليت تاثيرگذاري بر طرف را دارد تا اينکه بخواهد از وي تاثير بپذيرد.
وي با رد اين موضوع که گردشگران و مسافران عاملان و مسببان بسياري از مشکلات فرهنگي و غيره در مشهد هستند، اظهار کرد: حضور گردشگران و مسافران موجب ارتقاي سطح فرهنگ و حتي تلاش مردم بومي براي ميزباني هر چه بهتر و بيشتر از مسافران مي شود.
وي تاکيد کرد: در دنياي کنوني حضور گردشگران داخلي و خارجي جزو نقاط مثبت و ملاک هاي مهم براي مقصد و ميزبان محسوب مي شود.
قانعي اظهار کرد: درست است که حضور مسافران و گردشگران براي مجرمان و متخلفان طمع برانگيز است و موجب افزايش حضور آنان در اوج زمان سفرها به مشهد مي شود اما اين مساله را نبايد به حساب گردشگران گذاشت.
وي بيان کرد: آلودگي فرهنگي و مذهبي به دليل ورود گردشگران، ديدگاه بسيار نادرستي است زيرا رشد اقتصادي و پيشرفت در کنار وجود و معرفي هويت و فرهنگي غني مي تواند از نکات مثبت و قابل توجه صنعت گردشگري باشد.
وي اظهار کرد: کارشناسان و متخصصان عرصه گردشگري بر اين اعتقادند که هر گردشگر مي تواند در بازگشت به موطن خود حداقل سه نفر را براي سفر به مقصدي که تجربه کرده، تشويق و ترغيب سازد و به 10 نفر نيز اطلاعات و آگاهي از فرهنگ و جاذبه هاي مقصد سفرش را ارائه دهد.
اين فعال عرصه گردشگري افزود: اين امر نشان مي دهد گردشگران با هر هدف از سفر به مقصدي مي توانند چه مزايا و آثار مثبت و منحصر به فردي را براي کشور و مقصد ميزبان داشته باشند.

**پر رنگي مبادلات فرهنگي در شيوه هاي نوين ارتباط
مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي نيز در اين زمينه اظهار کرد: صنعت گردشگري بسته به محيط و مقصد گردشگري مخاطبان مختلفي دارد و قاعدتا محيط هاي فرهنگي و مناطقي که زمينه و بسترهاي فرهنگي دارند بيشترين مخاطبانشان گردشگران فرهنگي هستند.
حسين زارع صفت بيان کرد: به طور معمول گردشگران بسته به امکانات و شرايط مقصد مسير گردشگري را انتخاب مي کنند و بنابراين مشهد با توجه به اينکه يک شهر زيارتي و فرهنگي محسوب مي شود و طبق بررسي ها، "زيارت"؛ يکي از انگيزه ها و بيشترين دليل سفر بيش از 98 درصد گردشگران به اين شهر است.
وي تصريح کرد: البته در تبادلات جمعيتي و رفت و آمدهاي جمعيتي، بده و بستانها و نيز مبادلات فرهنگي رخ مي دهد اما مجموعه اي قوي تر است که فرهنگ و تاثيرگذاري قوي تر داشته باشد که معمولا در صنعت گردشگري پذيرش فرهنگ ميزبان توسط مهمان بيشتر است تا ميزبان از مهمان.
وي با اشاره به اينکه ماهيت گردشگري مشهد، مذهبي و فرهنگي است، افزود: تقويت مباني فرهنگي جامعه از مسائلي است که حتي در صورت عدم حضور پررنگ افراد غيربومي نيز بايد مورد توجه برنامه ريزان قرار گيرد.
وي تاکيد کرد: بايد به اين نکته توجه کرد که در دنياي امروز تبادلات فرهنگي در مبادلات فضاي مجازي، رسانه هاي ديداري و شنيداري و شبکه هاي مجازي در حال رخ دادن است و به نظر مي رسد در اين زمينه تقابل و رفتار سلبي پاسخگو نيست بلکه مهندسي اين شرايط و تقويت مباني فرهنگي و ارائه محصولات فرهنگي متناسب با مخاطبان مي تواند مفيد واقع شود.

**نسبت دادن آلودگي فرهنگي به گردشگران کم لطفي است
اين مسئول در ادامه با اشاره به اينکه مشهد قرنهاست که ميزبان جهانگردان و گردشگران است، اظهار کرد: بررسي عادلانه و دقيق آلودگي فرهنگي در اين کلانشهر که مورد نگراني برخي قرار دارد، نشان مي دهد که بخش قابل توجهي از آن از سوي گردشگران رخ نمي دهد بلکه مهاجران و حضور گروه هاي جمعيتي مختلف براي سکونت هستند که سهم عمده اي در ظهور و بروز اين وضعيت دارند.
زارع صفت بيان کرد: حضور مهاجران، جويندگان کار، مهاجران غيرمجاز همه و همه از عاملان تاثيرگذار در پديده آلودگي فرهنگي هستند و بي توجهي به اين مساله ظلم در حق امام رضا(ع) و زائران آن بزرگوار است.
وي بيان کرد: البته همه شهرهاي زيارتي و مسافرپذير مشکلاتي دارند اما مراقبت و کنترل و البته برخورد به موقع با متخلفان مي تواند در کاهش و کنترل اين مشکلات تاثير بسزايي داشته باشد.
مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي اظهار کرد: کلانشهر مشهد سالانه ميزبان 25 ميليون گردشگر داخلي و بيش از 2 ميليون گردشگر خارجي است که مي توان از اين فرصت بخوبي براي معرفي فرهنگ، تاريخ، تمدن و هنر اين خطه به ساير نقاط کشور و جهان بهره برد.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/5612/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کشف اموال مسروقه میلیاردی در شیروان

فصل طغیان آفات در کشاورزی خراسان‌شمالی

روزی برای سعدی‌پژوهان در نگین فیروزه‌ای شیراز

کیفیت هوای مشهد ناسالم است

خراسان رضوی در پایش‌های زیست محیطی کشور دوم شد

کشف تعداد زیادی از اموال مسروقه در شیروان

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

راز مدیران پتروشیمی بندر امام فاش شد

راز مدیران پتروشیمی بندر امام فاش شد / منابع آگاه از ریخت و پاش‌های زیاد خبر می‌دهند

علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان مشخص شد

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

صفحه نخست روزنامه‌های خراسان جنوبی - شنبه 1 اردیبهشت

واگذاری 37 هزار و 528 مورد انشعاب برق در خراسان رضوی

درخشش فارغ التحصیل رشته مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد

موافقت با حضور یک هسته فناور جدید در مرکز رشد دانشگاه حکیم سبزواری شهرستان سبزوار

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اکران مردمی فیلم آپاراتچی در مشهد

برگزاری چهارمین جشنواره ریواس و سبزی‌های بومی در کوهسرخ

کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

لزوم اخذ مجوز ماده ٢٣ برای بیمارستان ٣٢٠ تختخوابی شهید کلاهدوز قوچان

کشف سوخت قاچاق در فریمان

برگزاری پویش وعده صادق با نام اسراییل پر در بخش رضویه شهرستان مشهد

ایران 74 بار از ما بزرگ‌تر و جمعیتش 9 برابر ما است

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد