پیام خراسان

آخرين مطالب

روستاي نابينايان؛ راز و رمز ميراث 300 ساله «چهار برج» اجتماعي

  بزرگنمايي:

خراسان انلاين- روستاي چهار برج با داشتن 631 خانوار و دو هزار و چهار نفر جمعيت، بيشترين جمعيت نابينا در خراسان شمالي را به علت يک ژن نهفته به خود اختصاص داده است.

اين ژن نهفته با قدمت 300 ساله به دليل اعتقاد به ازدواج فاميلي بروز کرده است که با تلاش تيم‌هاي پزشکي براي پيشگيري از نابينايي در حال حاضر 31 نفر از اهالي روستاي چهار برج نابينا هستند. تا چند سال گذشته تعداد افراد نابينا بيش از صد نفر بوده است و چنانچه اين بيماري ژنتيکي کنترل نمي‌شد امروز شاهد آمار بالايي از اين بيماري ديرينه مي‌بوديم.

20 سال پيش براي يافتن علت اين بيماري در چهار برج چندين گروه از ژاپن، انگلستان و ايران به فعاليت پرداختند که درنهايت ژن اين بيماري با تلاش دکتر نور محمد قياسوند و همکارانش در سال 87 کشف شد. قياسوند از پزشکان متخصصي بود که چند ماهي از دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي به اين روستا سفر و ضمن تحقيقات پيشنهاد تشکيل يک مرکز تخصصي را براي جلوگيري از افزايش نابينايي‌ ارائه کرد.

 وي که مسئول بخش ژنتيک و عضو هيئت‌علمي دانشگاه شهيد بهشتي و عضو هيئت‌علمي دانشگاه ميشيگان بود در تحقيقات خود دريافت که مشکل کروموزومي در اين منطقه وجود ندارد اما به‌نوعي در منطقه شايع شده بود که به دليل آب و محيط نوزادان نابينا به دنيا مي‌آيند و حتي دام‌ها نيز نابينا هستند.

همين مسئله سبب مهاجرت و معضلات اقتصادي بسياري در منطقه شده بود و محصولات آن منطقه خريداري نمي‌شد و همچنين باعث بيکاري افراد زيادي در اين روستا شده است.

اين پزشک متخصص پس از تحقيقات زياد که با مشکلات بسياري همراه بود، توانست ژن عامل اين بيماري را کشف کند. البته پيش‌ازاين بخشي از يافته‌هاي اين تحقيق در مجلات علمي متعدد به چاپ رسيده و سبب شده بود که دو کشور ژاپن و انگلستان از اين تحقيقات استفاده کنند.

از آن زمان با کمک دکتر قياسوند امکان پيشگيري از اين نابينايي با انجام آزمايش تشخيصي (قبل از ازدواج و قبل از تولد) در دانشگاه شهيد بهشتي تهران فراهم‌شد، با اين امکانات ازدواج‌هاي پرخطر، پيش از انجام عقد شناسايي و افراد از طريق مشاوره ژنتيک اطلاعات لازم را کسب مي‌کنند.

شايعه حيوانات نابينا

 پيش از کشف اين بيماري و پيشگيري آن، برخي از حيوانات در چهار برج نابينا متولد مي‌شدند که برخي از اهالي اين روستا عقيده داشتند آلودگي خاک و آب سبب اين بيماري شده و يا نابينايي اهالي روستا، روي حيوانات نيز تأثير گذاشته است.

اما پس از تحقيقات انجام‌شده مشخص شد نابينايي حيوانات ربطي به انسان ندارد چون نابينايي بيماري مشترک بين انسان و حيوان و قابل‌انتقال نيست، بلکه اين حيوانات همانند ديگر مناطق به علت‌هاي مختلف نابينا به دنيا مي‌آيند و ازنظر پزشکان اين فرضيه کاملاً رد شد.

يکي از اهالي روستاي چهار برج مي‌گويد: پيش از انجام تحقيقات توسط تيم پزشکي اين بيماري براي برخي از جوانان روستا دغدغه شده بود به‌طوري‌که از ازدواج خودداري مي‌کردند.

مجتبي محمدي مي‌افزايد: جواناني که در اين روستا تصميم به ازدواج مي‌گرفتند با مشاوره‌هايي که انجام مي‌شد، آزمايش تشخيص قبل از تولد را انجام مي‌دادند.

پايان چشم‌انتظاري براي تولد نوزاد نابينا

وي مي‌گويد: از 10 سال گذشته تا به امروز ديگر شاهد تولد نوزاد نابينا در اين روستا نبوده‌ايم و درواقع چشم‌انتظاري براي تولد نوزاد سالم به پايان رسيده اما همچنان اهالي روستا اين دغدغه رادارند تا شايد فرزندي نابينا متولد شود.

چشم‌انتظاري براي تولد نوزاد سالم به پايان رسيده اما همچنان اهالي روستا اين دغدغه رادارند تا شايد فرزندي نابينا متولد شود.اين فرد چهار برجي بيان مي‌کند: به گفته پزشکان اين ژن هنوز به‌طور کامل از بين نرفته است چون در بدن مردم روستاي چهار برج وجود دارد فقط مي‌توان کنترل کرد تا شاهد نوزاد نابينا نباشيم.

يکي ديگر از اهالي روستاي چهار برج اظهار مي‌کند: پس از کشف علت اين بيماري براي پيشگيري از نابينايي آزمايش به‌طور رايگان براي تمام افراد انجام مي‌شود اما برخي به دليل عدم اطلاع‌رساني گسترده، بعد مسافت و هزينه مسافرت به تهران از انجام به‌موقع آزمايش صرف‌نظر مي‌کردند.

صادقي مي‌گويد: تا 10 سال گذشته در بعضي مواقع بعد از انجام آزمايش قبل از تولد و مشخص شدن نابينايي جنين و اراده زوجين براي سقط‌جنين مبتلابه علت مشکلات خاصي زوجين موفق به سقط‌جنين نمي‌شدند و درنتيجه علي‌رغم اين پيشرفت علمي بازهم شاهد تولد نوزادان نابينا در روستاي چهار برج بوديم.

يکي ديگر از اهالي روستاي چهار برج مي‌گويد: چند سالي از شايعه‌ها و حرف‌وحديث‌هايي که درباره روستاي چهار برج مي‌گفتند راحت شده‌ايم و رفت‌وآمدها به روستا و حتي ازدواج‌ها راحت انجام مي‌شود.

جهاني اظهار مي‌کند: پيش‌ازاين هيچ‌کسي حاضر نبود با دختر و پسري از روستاي چهار برج وصلت کند اما الآن با روستاهاي هم‌جوار رفت و آمد داشته و شاهد ازدواج‌هاي زيادي هستيم.

وي مي‌افزايد: تفکر اينکه چهار برج روستايي با آب‌وهواي آلوده است کاملاً برطرف شده، اگر تيم پزشکي به اين روستا سفر نمي‌کرد علاوه بر اينکه آمار نابينايي بالا مي‌رفت به لحاظ اقتصادي تمام مردم اين روستا به فلاکت مي‌افتادند چون هيچ‌کسي حاضر به خريد از محصولات ما نبود حتي آب چهار برج را استفاده نمي‌کردند.

نابينايي در «چهار برج» ژنتيکي است

رئيس دانشگاه علوم پزشکي اسفراين اظهار مي‌کند: نابينايي در روستاي چهار برج ژنتيکي است و با توصيه‌هايي که براي انتخاب همسر و به خصوص در بين فاميل انجام مي‌شود طي چند سال گذشته آمار تولد نوزادان نابينا کم شده است.

 در حال حاضر مسن‌ترين فرد نابينا در چهار برج 56 ساله که داراي دو فرزند سالم و کم سن ترين 10 ساله است.عباس نيک‌روش مي‌گويد: خوشبختانه با مشاوره‌ها و آزمايش ژنتيکي که انجام مي‌شود آخرين نوزاد نابينايي که اهل چهار برج بود در سال 86 در تهران متولد شد. پدر و مادر اين کودک از اهالي روستاي برج هستند.

نيک‌روش مي‌افزايد: در حال حاضر مسن‌ترين فرد نابينا در چهار برج 56 ساله، داراي دو فرزند سالم و کم سن ترين 10 ساله است.

وي تصريح مي‌کند: بر اساس تحقيقات، روستاي چهار برج تنها منطقه‌اي در ايران است که اهالي آن داراي چنين بيماري بودند و نمونه آن در جاي ديگري مشاهده نشده و همين امر سبب معروفيت اين روستا در کشور شده است.

رئيس دانشگاه علوم پزشکي اسفراين بيان مي‌کند: اهالي روستاي چهار برج از نژاد کرمانج هايي هستند که مهاجرت کرده‌اند. براي بررسي علت اين بيماري و يا اينکه اهالي ديگري در خارج از ايران دچار چنين بيماري هستند بايد بررسي دقيق‌تر در زادگاه اوليه آنان صورت گيرد.

نيک‌روش مي‌گويد: بر اساس گفته‌ها، زادگاه اوليه کرمانج در غرب کشور، آذربايجان غربي يا ترکيه بوده که براي علت اين بيماري بايد در آن منطقه‌ها جست‌وجو کرد.

وي عنوان مي‌کند: پس از مشاوره ژنتيک و ازدواج چنانچه با آزمايش مشخص شود فردي داراي جنين نابينا است قبل از چهارماهگي مجوز سقط داده مي‌شود.

اين مسئول درباره شايعه حيوانات نابينا در چهار برج مي‌گويد: فرم نابينايي در حيوانات با انسان کاملاً متفاوت است، موضوع نابينايي حيوانات در روستاي چهار برج در سال 70 مطرح بود که پس‌ازآن ارتباط آن با انسان رد شد.

تأسيس دانشکده علوم پزشکي اسفراين

رئيس دانشگاه علوم پزشکي اسفراين بابيان اينکه دانشکده علوم پزشکي اسفراين به‌زودي افتتاح مي‌شود، مي‌گويد: با تأسيس اين دانشکده و تجهيز آزمايشگاه ژنتيک، خدماتي همچون مشاوره ژنتيک و شناسايي ناقلان به ساکنان روستاي چهار برج داده مي‌شود.

نيک‌روش اظهار مي‌کند: با تأسيس اين دانشکده مي‌توان خدمات ژنتيک را دقيق‌تر ارائه بدهيم به‌طوري‌که با مشاوره، جوانان روستاي چهار برج بتوانند ازدواج خويشاوندي داشته باشند.

وي مي‌افزايد: پس از تأسيس دانشکده علوم پزشکي اسفراين به‌تدريج علاوه بر اهالي چهار برج به تمام افراد روستاهاي مجاور آن نيز آزمايش و مشاوره ارائه خواهد شد.

ارائه خدمات خاص به نابينايان

معاون توان‌بخشي بهزيستي خراسان شمالي هم درباره خدماتي که به نابينايان روستاي چهار برج و تمام نابينايان استان ارائه مي‌شود، مي‌گويد: نابيناها همانند تمام مددجويان بهزيستي پس از تشکيل کميسيون پزشکي نسبت به نوع نابينايي که ضعيف و يا شديد باشد از خدمات خاص بهره‌مند مي‌شوند.

سارا براتي مي‌گويد: بهزيستي به نابينايان براي هزينه درمان، مناسب‌سازي منزل، مناسب‌سازي محل کار، معرفي به بيمارستان، هزينه مدرسه و دانشگاه خدمات ارائه مي‌دهد.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/5689/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایران 74 بار از ما بزرگ‌تر و جمعیتش 9 برابر ما است

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی