پیام خراسان

آخرين مطالب

مدداستادان پژوهشکده زعفران دانشگاه تربت حيدريه به مددجويان زعفران خراسان شمالي اقتصادي

  بزرگنمايي:

خراسان انلاين- بيشتر از يک دهه است که کشاورزان شهرستان فاروج با کشت محصول زعفران دست به تغيير الگوي کشت زده اند تا با جايگزيني محصولاتي با نياز آبي کم، با مشکل کم آبي مقابله کنند.
سود مناسب توليد اين محصول با حذف بعد واسطه گري در حوزه فروش گل با توجه به کافي نبودن صنايع تبديلي در شهرستان باعث شده اقشار مختلف به سمت کشت و توليد اين محصول که دستگاه هاي مختلف هم در سال هاي اخير اقدام به پرداخت تسهيلات براي آن کرده اند، بروند، يکي از اين دستگاه ها کميته امداد امام خميني (ره) شهرستان فاروج است که شماري از مددجويان با اين رويکرد ترغيب به کشت اين محصول شده اند، اما اين محصول هم همچون ساير توليدات، نيازمند آموزش اصول صحيح در همه مراحل کاشت و توليد است که اين بعد نبايد از نگاه متوليان مغفول بماند.
يکي از مددجويان کميته امداد شهرستان که متقاضي دريافت تسهيلات کشت اين محصول است گفت: براي رسيدن به توليد مناسب، آموزش شيوه هاي کاشت، داشت و برداشت ضروري است.
احمدي افزود: بعد از تصميم گيري براي کشت اين محصول پيگير دوره هاي آموزشي آن شدم.
وي گفت: خوشبختانه کميته امداد با پيگيري اين حوزه زمينه برگزاري اين دوره ها را فراهم کرد که به نظر مي رسد بايد استمرار داشته باشد.
يکي ديگر از مددجويان متقاضي دريافت تسهيلات نيز گفت: آموزش حلقه مفقوده کشت اين محصول بود و به رغم اينکه، افزون بر يک دهه از آغاز کشت اين محصول مي گذرد کمبود دوره هاي آموزشي احساس مي شود.
محمدي افزود: در سال هاي اخير به اين بعد توجه شده اما ضروري است تخصصي تر شود.
رئيس کميته امداد فاروج: استادان پژوهشکده زعفران دانشگاه تربت حيدريه به کمک مددجويان اين نهاد آمدند
مرتضي صفي پور، رئيس کميته امداد فاروج اظهار داشت: با توجه به اينکه شهرستان فاروج قطب توليد زعفران در خراسان شمالي است در چند سال اخير، تعدادي از مددجويان اين نهاد به سمت توليد اين محصول گرايش يافتند و براي کيفي تر شدن اين روند، کارگاه هاي آموزشي با مشارکت پژوهشکده زعفران دانشگاه تربت حيدريه برگزار شد.
وي با اشاره به اينکه واحد اشتغال اين نهاد با رويکرد اشتغالزايي مددجويان اقدام به ترويج و آموزش کشت زعفران اقدام و تصريح کرد: براي ارتقاي دانش مددجويان و متقاضيان تسهيلات اشتغالزايي در اين کارگاه، مراحل کاشت، داشت و برداشت، مقابله با آفت و استفاده از ريز مغذي هاي مفيد زعفران از سوي دکتر سالاريان ودکتر سيدي از اعضاي هئيت علمي دانشگاه تربت حيدريه تشريح شد.
وي، نحوه فرآوري و بازاريابي زعفران و همچنين کشت گونه هاي گياهان دارويي همزمان با کشت زعفران از ديگر حوزه هاي ارائه شده در اين کارگاه عنوان کرد و گفت: اين دوره براي 62 نفر از مددجويان کميته امداد که عمدتاً ساکن شهر فاروج و روستاهاي سياهدشت، تيتکانلو، رستم آباد بودند که در اين حوزه يا اقدام کرده و يا متقاضي کشت اين محصول بودند، برگزار شد.
صفي پور به تسهيلات پرداخت شده براي اشتغالزايي مددجويان هم اشاره کرد و گفت:217 فقره تسهيلات از تيرماه سال گذشته تا کنون به ارزش 29 ميليارد و 555 ميليون ريال در اين حوزه پرداخت شده است.
وي گفت: از 217 فقره تسهيلات پرداختي تعداد 48 طرح در حوزه کشاورزي، 108طرح در بخش دامپروري، 14 طرح در رديف قاليبافي و صنايع دستي و تعداد 47 طرح خدماتي، حمل و نقل و صنعتي اجرا شده است.
صفي پور، تعداد تسهيلات تلفيقي ( از منابع اعتباري کميته امداد- بانکي) را، 9 فقره عنوان کرد و افزود: اعتبارات تلفيقي در زمينه خريد تراکتور (5 دستگاه تراکتور )، خريد خودرو باري (1 دستگاه)، اجراي دوطرح دامداري (گاوداري) و يک طرح خدماتي هزينه شده است.
رئيس کميته امداد فاروج، يکي از رويکردهاي مهم اين نهاد در حوزه اشتغالزايي را آموزش و ارتقا مهارت هاي مددجويان عنوان کرد وگفت: تعداد نفرات آموزش ديده در دوره هاي مهارت آموزي223 نفر در راستاي تسهيلات اشتغالزايي پرداخت شده بوده که از اين تعداد، (54 نفر در دوره هاي کشاورزي ، 59 نفر در رشته صنايع دستي و110 نفر در زمينه خدمات آموزش ديده اند.
وي با اشاره به برگزاري دوره هاي کارآفريني براي مددجويان ، از آموزش ديدن 47 نفر در اين بخش خبرداد و بيان داشت: اين دوره با همکاري فني و حرفه اي برگزار شد و در زمينه مهارتهاي کسب و کار و ايجاد تفکر کارآفريني آموزشهاي لازم ارائه شد.
وي گفت: 471 نفر هم در دوره هاي توسعه و پايدار سازي (دوره کوتاه مدت) آموزش ديده اند که اين دوره ها در راستاي پايدارسازي طرحهاي اشتغال است واز مجموع اين نفرات، تعداد 74 نفر در دوره هاي کشاورزي ، تعداد 347 نفر در رشته دامپروري و50 نفر در زمينه قاليبافي آموزش ديده اند.
رئيس جهاد کشاورزي شهرستان فاروج گفت:سطح زير کشت اين محصول در سال گذشته در اين شهرستان 980 هکتار بود که امسال به هزار و 600 هکتار افزايش پيدا کرده است.
احمد کنعاني افزود: بيشترين سطح زير کشت اين محصول در خراسان شمالي مربوط به شهرستان فاروج است.
وي عنوان مي کند: توليد گل زعفران سال گذشته به 570 تن پ و همچنين 7000 کيلو توليد سرگل در شهرستان رسيد.
مدير امور باغباني سازمان جهاد کشاورزي خراسان شمالي گفت: امسال سطح زير کشت زعفران در اين استان به مدت مشابه پارسال 952 هکتار افزايش يافته است.
علي اصغر شريکيان سطح زير کشت زعفران اين استان را در سال زراعي 94- 95 ، هزار و 238 هکتار عنوان و اظهار کرد: در سال زراعي 95-96 سطح زير کشت زعفران در اين استان به 2 هزار و 190 هکتار افزايش يافته است
وي با بيان اينکه 780 هکتار از سطح زير کشت زعفران در خراسان شمالي بارده است گفت: با توجه به ظرفيت هاي بالاي اين استان در توليد اين محصول، هم اکنون استان در توليد زعفران رتبه سوم را داراست.
شريکيان با بيان اينکه شهرستان فاروج بيشترين توليد و سطح زير کشت زعفران را در خراسان شمالي دارد، افزود: زعفران محصول کم آب طلب است که اصول فني و علمي در آن بايد به کار گرفته شود و به کشاورزاني که قصد توسعه کشت زعفران را دارند توصيه مي شود با مراجعه به مديريت جهاد کشاورزي در خصوص چگونگي کاشت، داشت و برداشت آن گفت و گو و مشاوره بگيرند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/5726/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آغاز از سرگیری آسفالت محلات بجنورد

گزارش ارزیابی زمین لرزه شهر روداب سبزوار و روستاهای تابعه و شهرستان ششتمد

چگونه سلول های سرطانی را از بین ببریم؟/ ویدئو

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

استخراج 2 امتیازی سپاهان از معدن زغال‌سنگ

31 میلیارد تومان، سهم دانشگاه بزرگمهر از اعتبارات سفر‌های رئیس جمهور به خراسان جنوبی

رقابت 1205 نفر در آزمون استخدامی تامین اجتماعی در خراسان‌شمالی

وزش باد در خراسان رضوی شدت می گیرد

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز جمعه 31 فروردین + جدول فیلم و قیمت بلیت

وقوع زلزله در سبزوار

شناسایی بیش از 200 انشعاب غیر مجاز آب در خواف

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

کاشت درخت در دل بیابان‌های روستای همت آباد توسط همیار طبیعت + فیلم

مصدوم رباط صلیبی تراکتور برگشت (عکس)

اولین گزارش از زلزله بامداد امروز در این شهر

زمین لرزه 4 و دو دهم ریشتری در روداب

اولین گزارش از زلزله بامداد امروز در سبزوار

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

144 متخلف زیست محیطی دستگیر شدند

زلزله 4.2 ریشتری "روداب" سبزوار را لرزاند / دامغان هم لرزید

نا سالم بودن هوای کلانشهر مشهد؛ 31 فروردین

زلزله 4.2 ریشتری «روداب» سبزوار را لرزاند

زلزله 4/2 در «روداب» خراسان رضوی

دو مدال طلای جهانی بر گردن دانشجوی مخترع دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

زلزله 4.2 ریشتری "روداب" سبزوار را لرزاند

کشف فسیل یک مار باستانی در هند که احتمالا بلندتر از یک اتوبوس بوده و یک تن وزن داشته است

دو مدال طلا جهانی، دستاورد دانشجوی مخترع علوم پزشکی بیرجند

وقوع زلزله 4.2 در «روداب» خراسان رضوی

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

رودابِ خراسان رضوی لرزید

رتبه اعتباری اسرائیل بار دیگر کاهش یافت

بازیکنان سپاهان بدون استراحت در باغ فردوس!

کشف محموله 512 کیلویی شیشه در تایباد

تجدید پیمان با آرمان شهدا

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

لغو پرواز مشهد - دبی به‌دلیل عدم پذیرش فرودگاه مقصد

آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است

امیرعبداللهیان: این بار پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود

بیش از 12 میلیون مسافر به خراسان رضوی سفر کردند

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

شهرداری خانلق شیروان قهرمان کشتی باچوخه کشور

راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار می شود

برگزاری همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب»

هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

دختران خراسان شمالی بر بام کوراش کشور ایستادند