پیام خراسان

آخرين مطالب

معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استانداري خراسان رضوي:

اشعار مرحوم استاد سبزواري شناسنامه منظوم انقلاب اسلامي است فرهنگي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاين - معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استانداري خراسان رضوي، دوشنبه شب به نيابت از استاندار در مراسم نخستين سالگرد درگذشت مرحوم استاد حميد سبزواري شاعر انقلاب، در اين شهرستان حضور يافت. معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استانداري خراسان رضوي، دوشنبه شب به نيابت از استاندار در مراسم نخستين سالگرد درگذشت مرحوم استاد حميد سبزواري شاعر انقلاب، در اين شهرستان حضور يافت.
به گزارش اداره کل روابط عمومي استانداري خراسان رضوي، سيد جواد حسيني در اين مراسم گفت: اشعار و سروده هاي مرحوم استاد سبزواري شناسنامه منظوم انقلاب اسلامي است و در برگيرنده تمام حوادث اين دوران است.
وي افزود: استاد سبزواري را بايد پدر تاريخ منظوم انقلاب اسلامي دانست زيرا وي تمام سرمايه خود را در راه تاريخ انقلاب اسلامي هزينه کرد.
معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استانداري خراسان رضوي اظهار داشت: مرحوم سبزواري انقلاب، تفکرات امام راحل و مسير حرکت انقلاب اسلامي را در زبان شعر بيان کرد و تمام هنر خود را به کار گرفت تا شور و شعور را در انقلاب را در کنار يکديگر قرار دهد.
حسيني ادامه داد: سبزواري انقلاب اسلامي ايران را با دل و جان درک کرد و به همين دليل از همان نخستين روزهاي آغاز نهضت امام خميني(ره) وارد ميدان مبارزه با رژيم پهلوي شد.
وي با بيان اينکه شعر مرحوم سبزواري از مهمترين سرمايه هاي اجتماعي و فرهنگي انقلاب اسلامي محسوب مي شود، گفت: استاد سبزواري شعر خود را بر اساس راه انقلاب، تفکر انقلابي، مردم و اعتقادات ديني که به آن ها مقيد بود بنيانگذاري کرد.
معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استانداري خراسان رضوي با اشاره به اينکه استاد سبزواري از شاعراني است که تمام قدرت شعري خود را براي تحقق مدينه فاضله به کار گرفت، افزود: استاد سبزواري براي توصيف اين جامعه انساني و ارزشمند حيات انسان، حلقه آفرينش و عرفان را به کار گرفت تا بتواند اين مدينه فاضله را به مردم معرفي کند.
حسيني عنوان کرد: استاد سبزواري انگيزه مردم براي تحقق انقلاب اسلامي را در ترانه هاي خود سرود تا پيوندي ميان شور و شعور مسير حرکت انقلاب اسلامي ايجاد کند.
وي ادامه داد: افکار شهيد مطهري در تحقق مسير حرکت انقلاب اسلامي، تلاش هاي امام راحل و بزرگان انقلاب در شعر استاد سبزواري جاري و تجلي يافته است.
معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استانداري خراسان رضوي با تاکيد بر نقش و جايگاه استاد سبزواري و تاکيد بر پاسداشت ياد بزرگان سبزوار عنوان کرد: از مسئولان شهرستان انتظار مي رود فضايي را براي ايجاد بنياد بين المللي استاد سبزواري اختصاص دهند تا اين محل تبديل به مکاني براي ترويج ادبيات انقلاب اسلامي شود.
حسيني اظهار کرد: مسئولان تلاش کنند تا يادماني در شان استاد سبزواري در محل آرامگاه ايشان ساخته شود به گونه اي که اين المان جلوه گر ادبيات انقلاب اسلامي باشد.
وي عنوان کرد: همچنين از مديرکل آموزش و پرورش استان خراسان رضوي انتظار مي رود تا مدرسه اي را به نام استاد در شهرستان ايجاد کنند.
معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استانداري خراسان رضوي افزود: دانشگاه حکيم سبزواري نيز موظف است تا پژوهشگاهي در دانشکده ادبيات اين دانشگاه به نام استاد سبزواري ايجاد کند.
حسيني گفت: يکي از مهمترين مصوبات شوراي فرهنگ و عمومي استان نامگذاري روز درگذشت استاد سبزواري به نام روز ملي ادبيات انقلاب اسلامي است که اين موضوع بايد از طريق شوراي عالي انقلاب فرهنگي پيگيري شود.
وي افزود: نامگذاري اين روز ظرفيتي مهم براي استان خراسان رضوي محسوب در عرصه فرهنگ و هنر محسوب مي شود که مسئولان فرهنگي بايد در اين زمينه تلاش هاي لازم را انجام دهند.
مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي نيز در اين مراسم گفت: زير ساخت هاي لازم براي ايجاد بنياد بين المللي استاد حميد سبزواري در محل زادگاه ايشان سبزوار فراهم شده است.
سيد سعيد سرابي افزود: البته استقرار اين بنياد بين المللي و موزه استاد سبزواري نيازمند به همکاري شهرداري سبزوار براي واگذاري ساختمان هنري "خانه آبشار" به اداره ميراث فرهنگي است.
وي با بيان اينکه تاکنون شهرداري سبزواري اقدامي در زمينه واگذاري اين محل به اداره کل ارشاد خراسان نکرده است، گفت: البته شهرداري قول هايي در اين زمينه به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي داد که اميد است اين وعده ها به زودي محقق شود.
سرابي افزود: خانواده مرحوم سبزواري گله هايي در زمينه تحقق وعده هاي مسئولان اين شهرستان در زمينه ايجاد موزه، خانه فرهنگ و بنيادي به نام ايشان دارند که اميد است با همراهي مسئولان اين گله به هرچه زودتر رفع شود.
وي با اشاره به نامگذاري روز ملي شعر و ادبيات انقلاب اسلامي در روز درگذشت استاد سبزواري افزود: طرح نامگذاري اين روز به شوراي عالي انقلاب فرهنگي ارائه شده است که در انتظار اعلام نظر اين شورا است.
فرماندار سبزوار نيز در اين مراسم گفت: مشکلي در زمينه واگذاري خانه هنر آبشار براي ايجاد موزه و بنياد بين المللي استاد سبزواري وجود ندارد.
احمد برادران عنوان کرد: بر اساس مصوبه ستاد گراميداشت نخستين سالگرد درگذشت استاد سبزواري شهرداري موظف است تا اقدامات لازم براي احداث يادمان در محل آرامگاه، اختصاص ساختمان براي ايجاد بنياد و موزه استاد سبزواري اختصاص دهد.
وي با بيان اينکه استاد سبزواري نقش مهمي در ادبيات انقلاب اسلامي دارد، افزود: حفظ ياد اين استاد فرهيخته يک وظيفه و تکليف براي مسئولان و مردم سبزوار است.
در اين مراسم از "نشان ملي حميد"، "پوستر جشنواره ملي حميد سبزواري" و "نرم افزار حميد سبزواري" رونمايي شد.
حسين آقا ممتحني" معروف به حميد سبزواري شاعر معاصر که پدر شعر انقلاب لقب گرفته سحرگاه شنبه 22 خرداد 1395 در 91 سالگي در بيمارستاني در تهران چشم از جهان فروبست و در زادگاهش سبزوار به خاک سپرده شد.
از آثار حميد سبزواري مي توان به ديوان اشعار، کاروان سپيده، ياد ياران، سرود درد، گزيده ادبيات معاصر و سرود سپيده اشاره کرد.










لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/5807/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی

عملیات «وعده صادق» بسیار گسترده و اعجاب انگیز بود

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق اقدامی مشروع، دفاعی و حکیمانه بود

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از عملیات وعده صادق و مردم غزه+ فیلم و عکس

رژیم صهیونیستی پشتوانه تمامی فتنه‌ها است