پیام خراسان

آخرين مطالب

دبير کميسيون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان خبر داد؛

افزايش 6 درصدي کشف کالاي قاچاق در استان در سه ماهه ابتدايي امسال اقتصادي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاين - دبير کميسيون برنامه، هماهنگي و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوي گفت: در سه ماهه ابتدايي امسال نيز نسبت به مدت مشابه سال قبل بيش از 6 درصد ميزان کشفيات ما افزايش داشته است. دبير کميسيون برنامه، هماهنگي و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوي گفت: در سه ماهه ابتدايي امسال نيز نسبت به مدت مشابه سال قبل بيش از 6 درصد ميزان کشفيات ما افزايش داشته است.
به گزارش اداره کل روابط عمومي استانداري خراسان رضوي، محمدابراهيم افشاري در نشستي خبري اظهار کرد: سال 95 سال اقدام و عمل بود و در بحث اقدام وعمل در حوزه مبارزه با قاچاق کالا، ستاد ما سعي کرده به اين شعار عمل کند. اين اقدامات و فعاليت هايي که در حوزه پيشگيري از قاچاق در دولت يازدهم صورت گرفته کاملا نشان دهنده نتيجه بخشي از اين رويکرد بوده است.
وي ادامه داد: در سه ماهه ابتدايي امسال نيز نسبت به مدت مشابه سال قبل بيش از 6 درصد ميزان کشفيات ما افزايش داشته است. از ابتداي تشکيل ستاد تا سال 92 متاسفانه حجم قاچاق رو به افزايش بود و رقم اعلامي حدود 25 ميليارد دلار بوده است که اين رقم شامل 17 ميليارد و 200 ميليون دلار واردات قاچاق و 7 ميليارد و 800 ميليون دلار مربوط به خارج شدن کالاهاي يارانه اي بود. طي اين سه سال براساس تکليف قانون بايد سالانه اين ميزان کاهش پيدا مي کرد.
افشاري بيان کرد: اين رقم در سال 93 به 19 ميليارد و 800 ميليون و در سال 94 به 15 ميليارد و 800 ميليون دلار رسيد و در سال 95 به 12 ميليارد 500 ميليون دلار رسيد. در سال 92 بيشتر قاچاق صادراتي قاچاق سوخت بوده است. در آن زمان حتي قاچاقچيان کيلومترها لوله کشيده بودند و در اسکله ها سوخت قاچاق مي کردند. در اين راستا اقدامات خوبي مانند ايجاد 30 سامانه، ايجاد زيرساخت ها و... انجام شد و مديريت حمل و نقل کالا در کشور به خوبي صورت گرفت.
دبير کميسيون برنامه، هماهنگي و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوي گفت: ما در سال 95 بيش از 7 ميليارد دلار قاچاق سوخت به 500 ميليون دلار رسيده است. در استان نيز ميزان اشتغال افزايش داشته که اين امر نتيجه فعاليت ها در مبارزه با قاچاق بوده است.
وي اضافه کرد: طبق برنامه توسعه ششم بايد سالانه تا 10 درصد از ميزان قاچاق کاهش يابد. در حال حاضر اين رقم 12 ميليارد و 600 ميليون دلار بوده است. در استان در اين جهت هماهنگي بسيار خوبي بين دستگاه ها شکل گرفته است. 24 دستگاه در اين حوزه مسئوليت دارند و بايد با قاچاق برخورد کنند. نقش کميسيون نيز هماهنگي و برنامه ريزي است. ما برنامه سال 96 را به همه دستگاه ها ابلاغ کرده ايم که 4 راهبرد و 6 هدف راهبردي دارد و 14 برنامه کلان را شامل مي شود. در اين بين بيش از 100 برنامه عملياتي نيز وجود دارد که به دستگاه هاي عضو اين مساله ابلاغ شده است.
افشاري با بيان اينکه بايد فضا براي قاچاقچيان نامن شود، تصريح کرد: در اين ميان مهم ترين وظيفه ما اصلاح موانع قانوني صادرات و واردات است. سال 92 ما 67 ميليارد دلار واردات کالا داشتيم ولي درآمد گمرک 8000 ميليارد تومان بوده است. در سال 95 کاهش داشته ايم ولي درآمد گمرک به 17 هزار ميليارد تومان رسيده است.
دبير کميسيون برنامه، هماهنگي و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوي اضافه کرد: هنوز يکي از موانع ما ماليات بر ارزش افزوده است و نتوانسته ايم در بسياري از کالاها اين اقناع را به وجود آوريم که اين ماليات حذف شود. به عنوان نمونه در سنگ هاي قيمتي اين مساله باعث توسعه قاچاق مي شود. بنابراين بايد اين قوانين اصلاح شود.
وي با اشاره به مشکلات کوله بري و قاچاق کالا توسط اين افراد گفت: برآورد ستاد اين است که اين افراد بيش از 3 ميليارد تومان قاچاق کالا دارند. البته يکي از اقدامات ستاد ساماندهي اين امر است.

افشاري با بيان اينکه رقم قاچاق پوشاک در کشور بالاست، عنوان کرد: طبق اعلام ستاد ما بيش از 2.5 ميليارد دلار قاچاق مربوط به به پوشاک بوده و در استان ما نيز بالاترين رقم قاچاق کالا مساله پوشاک و منسوجات بوده است. متاسفانه در برخورد با اين امر محدوديت هايي وجود دارد چون بخشي از اين کالاها همراه مسافر است. حدود يک ميليارد دلار در سال پوشاک در سال همراه مسافر وارد کشور مي شود که بايد اين مساله محدود شود.
دبير کميسيون برنامه، هماهنگي و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوي اضافه کرد: برآورد ما اين است که تنها 20 درصد سوغات زائر قاچاق است و ساير آن در بازار بوده و رسمي است. در همين راستا با سازمان ميراث فرهنگي نيز هماهنگي هايي صورت گرفته است تا بتوان اين امر را ساماندهي کرد.
افشاري با اشاره به اينکه خراسان رضوي استان مقصد قاچاق است، بيان کرد: مرزهاي ما کنترل شده است و حجم قاچاق اين مرزها بيشتر کالاي همراه مسافر است. برآورد ما اين است که 2 تا 3 درصد از قاچاق استان از مرزها صورت مي گيرد. با اين حال استان ما جذابيت دارد. برخوردهاي ما جدي بوده و در حال حاضر حمل کالا خرد شده است. يعني کالاها به صورت جاسازي شده وارد مي شود و مانند گذشته نيست.
وي ادامه داد: بايد براي کاهش اين مساله راهي جز ناامن کردن سطح عرضه نداريم. اين گشت هاي مشترک نيز در اين مزينه تاثيرگذار است. بايد اين گشت ها در حوزه کالاهايي که مزيت توليد آن در استان وجود دارد، تقويت شود.
دبير کميسيون برنامه، هماهنگي و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوي در خصوص سامانه جامع انبارها عنوان کرد: اگر اقدامات اين مساله به خوبي صورت گيرد، شايد حمل کالاي قاچاق به خوبي صورت نخواهد گرفت. در حال حاضر 10 هزار انبار در استان در سامانه ثبت شده و 12 هزار مورد ديگر نيز در نوبت ثبت است. بعد از اجراي اين طرح بارنامه حمل کالا توسط هيچ شرکت حمل و نقلي براي هيچ انباري که ثبت نشده باشد صادر نمي شود و با هر کالاي بدون بارنامه برخورد مي شود.
محمدي، عضو کميسيون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوي، در خصوص قاچاق سنگ هاي قيمتي و فلزات گرانبها بيان کرد: بيش از 2 سال است که در حوزه قاچاق فلزات گرانبها اقدامات مطالعاتي صوتر گرفته و پيشنهاداتي در اين خصوص نيز داشته ايم که در شوراي پول و اعتبار قوانين ورود و صدور اين کالا بهبود يافت. با اين اقدام صادات فلزات گرانبها در سال 94، 12.5 ميليون دلار و در سال 95 به 40 ميليون دلار در استان رسيد که بيش از 80 درصد صادرات فلزات گرانبها در کشور را شامل مي شود.
وي ادامه داد: در سال 96 با توجه به برنامه هاي ابلاغي بايد در خصوص مبارزه با قاچاق اين کالاها پيوست هاي فرهنگي را تهيه کنيم و از طريق اتحاديه ها آن را پيگيري کنيم. مبارزه با قاچاق نقره نيز در دستور کار استان قرار گرفته است.





لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/6990/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

باغ مشهد میزبان 270 هزار بوته گل فصلی و پیازی

دیدار نماینده ولی‌فقیه در خراسان جنوبی با دادستان کل کشور

انقلاب اسلامی احیاگر حقوق زن/ فعالیت هزار و 200 قاضی زن در ایران

باغ مشهد میزبان270 هزار بوته گل فصلی و پیازی

ثبت‌نام 33هزار نفر در سامانه دوچرخه‌های اشتراکی در مشهد

فاز یک و دو تصفیه خانه پرکندآباد در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد

سارق دریچه‌های فاضلاب در معابر مشهد دستگیر شد

استاندار خراسان جنوبی:شهرداران برای خلق منابع جدید تلاش‌کنند

کرامت مردم هنگام مراجعه به دستگاه‌ها باید حفظ شود

فاز چهارم انتقال آب به خراسان جنوبی مهرماه آغاز می‌شود

همدلی مثال زدنی بین دولت و مجموعه قضایی در خراسان جنوبی

سنجش مهارت بیش از 30 هزار نفر در استان خراسان شمالی انجام شد

امسال 100 هزار مترمربع پروژه بهداشتی و درمانی در خراسان شمالی افتتاح می‌شود

انقلاب اسلامی احیاگر حقوق زن/ فعالیت 1200 قاضی زن در ایران

افتتاح نخستین سایت پرنده‌شناسی در مشهد

دستورالعمل جدید بانک مرکزی برای تسهیل دریافت وام ازدواج و فرزندآوری

بهره برداری فاز یک و دو تصفیه خانه پرکندآباد در آینده نزدیک

ملاک اولویت‌بندی پروژه‌های شهری آسایش و رفاه روزانه مردم باشد/ ضرورت مرمت و بهسازی مناطق قدیمی مشهد

صعود آسان بهمن و آتین و حذف گروه مالی فیروزه و همراه اول؛ مرحله یک چهارم نهایی برندکاپ

ژاوی: رئال مادرید دو بار بهترین تیم دنیا را حذف کرده و این شانسی نیست

اجرای طرح غربالگری بیماری‌های قلبی نوزادان در بیمارستان شهیدان مبینی سبزوار

کلانشهر مشهد؛ الگوی نوآوری در مدیریت شهری

پیگیری ویژه حمله مسلحانه به منازل جنگل‌بانان در مجلس

اولویت‌ پروژه‌های شهری، آسایش و رفاه روزانه مردم باشد

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

تهران صاحب آرامستان جدید در این دو منطقه می شود

طرح تامین مالی ⁧تولید⁩ و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

مهار 7.5 میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی

تشکیل کانون وکلا در خراسان جنوبی

«محمد جعفر عبدالهی» رییس کل دادگستری خراسان جنوبی شد

دومین مرکز انتقال خون بجنورد افتتاح می‌شود

برپایی نمایشگاه اطلاع رسانی هفته سلامت در خراسان‌شمالی

بررسی 1800 پرونده در آزمایشگاه پزشکی قانونی خراسان شمالی

مزارع کلزا در خراسان شمالی

مازندرانی ها 16 هزار بار به اورژانس مزاحمی زنگ زدند

ملاک اولویت‌بندی پروژه‌های شهری آسایش و رفاه روزانه مردم باشد

اختراع جدید دانشمندان؛ ماده عجیبی که با دریافت ضربه، سخت‌تر می‌شود

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

رتبه سوم خراسان جنوبی در اجرای سامانه‌های نوین آبیاری

رقابت 14 هزار و 900 داوطلب خراسان جنوبی در نوبت اول کنکور

توزیع بیش از 4 میلیون لیتر سوخت در ناوگان حمل‌ونقل زمینی و هوایی خراسان جنوبی

رقابت 14 هزار و 900 داوطلب خراسان جنوبی در نوبت اول کنکور سراسری

بیش از 650 هزار نفر در خراسان شمالی تحت پوشش بیمه سلامت هستند

نمایشگاه اطلاع رسانی هفته سلامت در خراسان‌شمالی افتتاح شد

قم از امروز بارانی می‌شود

آتش سوزی جنگل های سکوتپه ساری خاموش شد