پیام خراسان

آخرين مطالب

سياه‌نمايي و نااميد کردن جامعه از دولت آفتي براي کشور است اجتماعي

  بزرگنمايي:

خراسان انلاين- الهام امين‎زاده در يازدهمين همايش سالانه دانشجويان و اساتيد ايراني مقيم خارج از کشور در مشهد، اظهار کرد: در ابتداي فعاليت دولت يازدهم صحبت از حقوق شهروندي و لزوم احترام به آن شد، اما سوال اين بود که وظيفه عمل به حقوق شهروندان مربوط به کدام يک از قواي سه‌گانه است.
وي ادامه داد: در اين راستا قوه مجريه پاسخگويي به مردم را در زمره حقوق شهروندي به شمار آورد و شهروندان کشور را شامل ايرانيان مقيم ايران، ايرانيان مقيم خارج و خارجي‌هاي مقيم ايران دانست که ايرانيان مقيم کشور بيشترين سهم را در اين حقوق دارند.
امين‌زاده با بيان تفاوت حقوق شهروندي و حقوق بشر، تصريح کرد: حقوق بشر حق‌محور و مبتني بر حقيقت است، اما در حقوق شهروندي حق و تکليف به همراه هم و مبتني بر واقعيت است، اين حقوق مبتني بر فرهنگ عمومي جامعه، اخلاق، مسائل و بهداشت عمومي، امنيت و منافع جامعه تعريف مي‌شود که تاکنون عمل به اين حقوق در حد توصيه بوده و اجرا نشده است.
وي با اشاره به اينکه دليل اصلي ورود دولت به بحث حقوق شهروندي ناآگاهي مردم نسبت به قانون اساسي و حقوق خود بود، خاطرنشان کرد: قانون اساسي ما براساس ابتکار شهيد بهشتي تدوين شد که ايران را از مترقي‌ترين قوانين اساسي جهان بهره‌مند ساخت، اما شهروندان با اين قوانين مانوس نيستند تا به موقع از آن استفاده کنند.
 
دستيار ويژه رئيس‌جمهور در امور حقوق شهروندي با اشاره به روند اجرايي منشور حقوق شهروندي، گفت: در 29 آذر 95 منشور حقوق شهروندي ابلاغ و تا 10 اسفند به آن‌ها فرصت داده شد تا گزارش‌هاي مربوط به رعايت حقوق شهروندي يک‌ساله خود را به ما اعلام کنند، همچنين براي هر وزير يک دستيار حقوق شهروندي مشخص شد.
وي عنوان کرد: براي حمايت قانوني از 24 بند سياست‌هاي کلي اقتصاد مقاومتي ابلاغي مقام معظم رهبري با استفاده از 10 هزار قانون کشور الگوي قانوني تهيه کرديم و در حال حاضر در حال بررسي 11 هزار قانون براي حمايت از 22  حقي هستيم که در منشور حقوق شهروندي آمده است زيرا فلسفه حقوق شهروندي اصل 134 قانون اساسي است زيرا رئيس‌جمهوري حق دارد براي اجراي وظيفه‌اش برنامه ارائه کند.
امين‌زاده با اشاره به ديگر پشتوانه‌هاي منشور حقوق شهروندي، گفت: بند 6 فرمان هشت ماده‌اي امام(ره)، بندي از فرمان مقام معظم رهبري که در سال 1381 براي مبازره با فساد اقتصادي ارائه شد، لايحه قوه قضائيه مبتني بر احترام به آزادي‌هاي مشروع و حفظ حقوق شهروندي ابلاغي رئيس قوه قضاييه وقت به مجلس شوراي اسلامي در سال 1383 و ماده 100 برنامه چهارم توسعه از قوانيني هستند که پشتوانه‌هاي منشور حقوق شهروندي هستند.
 
وي ادامه داد: همچنين در سال 1392 در ماده 66 آيين‌دادرسي کيفري جديد، نوآوري ايجاد شد که بر اساس آن سازمان‌هاي مردم نهاد و غيردولتي مي‌توانند در ارتباط با حقوق شهروندي به شرط اينکه اساسنامه آن‌ها در حوزه حقوق اطفال و نوجوانان، زنان، محيط زيست و منابع طبيعي، ميراث فرهنگي، بهداشت و حقوق شهروندي باشد، در دادگاه نسبت به نقض آن‌ها شکايت کنند و اين يکي از مترقي‌ترين قانون‌هاي جهان است که به سازمان‌هاي مردم نهاد فرصت شکايت داده است.
معاون رئيس‌جمهور تصريح کرد: با اين تفاسير منشور حقوق شهروندي با بهره‌گيري از نظرات علما، دانشمندان، اساتيد دانشگاه، وکلا، اقليت‌هاي مذهبي و دانشجويان و همچنين با تطبيق با قوانين و منابع اسلامي بر مبناي تهيه منشوري دانستي، خواستني و گرفتني تکميل و ابلاغ شد.
وي با اشاره به اينکه داخل خودرو حريم خصوصي نيست، اظهار کرد: طبق تبصره ماده 5 قانون امر به معروف و نهي از منکر مکان‌هايي که از خيابان ديده مي‌شود مانند کابين خودرو جزو حريم خصوصي نيست، اما داشبورد و صندوق عقب حريم خصوصي است. علت اين نيز اين است که ما تيصره ماده 5 قانون امربه معروف و نهي از منکر را با ماده 55 قانون دادرسي کيفري اشتباه مي‌گيريم.
امين‌زاده ادامه داد: ماده 55 قانون دادرسي کيفري مي‌گويد اگر جرمي مشهود بود در جايي که دارد ديده مي‌شود ضابط قضايي بدون حکم قضايي مي‌تواند ورود پيدا کند يعني اگر در داخل خودرويي ضرب و جرحي اتفاق مي‌افتد که منجر به عملي خطرناک شود اگر ضابط قضايي باشد، اما حکم قضايي نداشته باشد مي‌تواند به سرعت اقدام کند.
وي تصريح کرد: ماده 55 قانون دادرسي کيفري در کنار ماده 5 قانون امر به معروف و نهي از منکر تذکر زباني و شفاهي در رابطه با جرم مشهودي است که مي‌تواند اتفاق بيافتد، در قانون امر به معروف و نهي از منکر اگر جرم مشهودي ديده شود پليس مي‌تواند ورود پيدا کند، بنابراين به نظر مي‌رسد قانون راهنمايي و رانندگي، قانون امر به معروف و نهي از منکر و قانون آيين دادرسي کيفري همه بايد درکنار هم ديده شود.
دستيار ويژه رئيس جمهور در امور حقوق شهروندي با اشاره به حق نقد، بيان کرد: افترا، توهين، نشر اکاذيب و تشويش اذهان عمومي بر اساس قانون جرم است و انجام اين کارها به اين معنا که نقد از عملکرد يک دستگاه يا فرد مي باشد جايز نيست.
وي با بيان اينکه هر شهروند حق نظارت بر عملکرد دولت و نقد سازنده آن را دارد، تصريح کرد: اما سياه‌نمايي کردن و نااميد ساختن جامعه از دولت يک آفت براي کشور به شمار مي‌رود. نقد سازنده، دلسوزانه و ايجاد گفت‌وگوي منصفانه بين دولت و ملت لازم است و مسئولان نبايد از نقد به رغم اينکه تلخ است ناراحت شوند، اما مردم نيز بايد بدانند مچ‌گيري از دولت به معناي نقد نيست.
امين‌زاده همچنين با اشاره پيگيري وضعيت ايرانيان خارج از کشور، گفت: اين امر وظيفه وزارت امور خارجه است و دستگاه ديپلماسي به محض اطلاع از آن نسبت به رسيدگي به اين موارد اقدام خواهد کرد، اما افراد ايراني مقيم خارج بايد ابتدا از طريق معاونت کنسولي وزارت امور خارجه پيگير موارد حقوقي خود شوند تا به‌موقع پيگيري‌هاي لازم انجام شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/7286/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اختصاص سه هزار میلیارد ریال به طرح‌های مسکن خراسان‌ جنوبی

هشدار نارنجی وزش باد و بارندگی در خراسان جنوبی

تصادف مرگبار تریلر با پراید در جاده نیشابور-فریمان

چهارمین قطار مسافربری قم ـ مشهد راه‌اندازی شد

کودکان پسر 4 برابر بیشتر از دختران به اختلال طیف اتیسم مبتلا می‌شوند

فعالیت مشاوران املاک در مشهد زیر ذره‌بین رفت

بازگشت بهزاد خلج به تلویزیون/ «آقای قاضی؛ شعبه 121» روی آنتن شبکه دو می‌رود

الحاق 34 هکتار به محدوده شهر گرمه در راستای نهضت ملی مسکن

سیگار های قاچاق میلیاردی در بجنورد

کشف 6 هزار عدد قرص از یک تعمیرگاه خودرو در مشهد

تلاش برای بازگرداندن کیف 72 میلیونی پیدا شده از سوی کارگر فرودگاه مشهد

هفته سوم آوریل؛ از درمان وزوز گوش تا قصه آتش و انسان

دستگیری متهم به 200 فقره موبایل قاپی در مشهد

خراسان رضوی میزبان بزرگترین رویداد قرآنی است

احداث مدارس خیر ساز نسبت به مدارس دولتی از سرعت عمل بیشتری برخوردار است

تربیت میلیونی حافظان قرآن کریم باید به یک مطالبه عمومی و گفتمان تبدیل شود

حریق یک منزل مسکونی در بولوار شهیدچراغچی مشهد

غربالگری 3 سرطان شایع طی هفته سلامت در مشهد

25 کیلومتر بزرگراه در مسیر زاهدان - بیرجند در حال ساخت است

«تتلو» در دومین جلسه رسیدگی به اتهاماتش: بابت همه اشتباهاتم عذرخواهی می‌کنم

اتهامات تتلو به صورت رسمی اعلام شد

هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در باره بیماری گیجی گوسفندان

پاکسازی منطقه کوهستانی صبرز تایباد

راه‌اندازی رشته اینترنت اشیاء در قوچان

حمله پهپاد‌ها از لبنان به هدفی نظامی در ساحل اراضی اشغالی برای اولین بار

سرعت ساخت در پروژه‌های خیرساز بیشتر و هزینه‌های آن کمتر است

افتتاح پایگاه آموزش قرآنی مساجد در مسجد صاحب الزمان (ع) مشهد

پاک‌سازی پارک جنگلی و دوشنبه بازار فیض آباد از زباله‌های پلاستیکی

برپایی ایستگاه سلامت در شهرک سلامت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه

پرواز اردبیل به مشهد برقرار شد

تجهیز کریدورهای حمل بار مازندران به سامانه هوشمند توزین

شهرهایی که درختان را اولویت قرار دادند

اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند

کشف 6 هزار عدد قرص غیرمجاز از یک واحد صنفی در مشهد

اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند دیگر چیزی از این رژیم باقی نمی ماند

نقش عجیب جنسیت پزشک بر درمان بیماران/ پزشک زن یا پزشک مرد؟

«قرآن مجید»کتاب خدا مهجور نماند

طرح تحول در انتشارات کانون پرورش فکری کلید خورد

5 اردیبهشت؛ آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید

ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب» فراخوان داد

حرف آخر ، بهترین انتخاب برای موفقیت در کنکور 1403

فراخوان ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب» منتشر شد

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی از فردا

معرفی سرگذشت رباعیات خیام و 4 کتاب دیگر

شکسته شدن رکورد جوجه ریزی سالانه مرغداری‌های شهرستان زاوه

نمایندگان خراسان رضوی دراردوی آماده سازی تیم ملی والیبال ناشنوایان

40 شهرستان استان خراسان رضوی دچار تنش آبی است

خسارت 145 میلیارد تومانی بارندگی به کشاورزی خراسان جنوبی

واریزی‌های مالیاتی به حساب شهرداری‌ها برای عمران شهری هزینه شود

رتبه اول خراسان رضوی در تعداد حافظ و قاری بین‌المللی