پیام خراسان

آخرين مطالب

کاهش بستری با جراحی رباتیک علمي

کاهش بستری با جراحی رباتیک
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - نتایج تحقیق جدیدی نشان می‌دهد که جراحی رباتیک در مقایسه با جراحی باز، احتمال بستری مجدد را به نصف (52 درصد) کاهش می‌دهد و کاهش چشمگیر چهار برابری (77 درصد) در شیوع لخته‌های خون (ترومبوز ورید عمقی و آمبولی ریوی)، یکی از دلایل مهم کاهش سلامت و بیماری را نشان می‌دهد.

به نقل از مدیکال نت، زمانی که فعالیت بدنی بیماران که از طریق ردیابی گام‌های روزانه بر روی یک حسگر هوشمند پوشیدنی ارزیابی شد، استقامت و کیفیت زندگی نیز افزایش یافت.
محققان می‌گویند: این یافته‌ها تاکنون قوی‌ترین مدرک را در مورد مزایای بیمار از جراحی به کمک ربات ارائه می‌دهد و اکنون به موسسه ملی تعالی بهداشت و مراقبت انگلستان(NICE) اصرار می‌کنند تا آن را به‌عنوان یک گزینه بالینی در سراسر بریتانیا برای تمام جراحی‌های بزرگ شکم از جمله روده بزرگ، دستگاه گوارش و بیماری‌های زنان در دسترس قرار دهد.
جیمز کاتتو، محقق ارشد، پروفسور جراحی اورولوژی گروه سرطان‌شناسی و متابولیسم دانشگاه شفیلد عنوان کرد: این یک یافته مهم است. با استفاده از این جراحی پیشرفته زمان بستری شدن در بیمارستان کاهش می‌یابد و بهبودی سریع‌تر می‌شود. در نهایت این نوع جراحی مشکل کمبود تخت برای بیماران را کاهش و به بیماران امکان بازگشت سریع‌تر به خانه را می‌دهد. با استفاده از این روش جراحی، شاهد عوارض کمتری و بهبودی سریع‌تر خواهیم بود. این تحقیق همچنین به رویه‌های آینده در مراقبت‌های بهداشتی اشاره می‌کند. به‌ زودی ممکن است بتوانیم کمک به بهبودی سریع پس از ترخیص را نیز در نظر داشته باشیم تا مشکلات در حال توسعه را بیابیم.
پروفسور کاتتو افزود: آزمایش‌های قبلی جراحی رباتیک بر نتایج طولانی‌مدت متمرکز شده‌اند. آنها میزان مشابه درمان سرطان و سطوح مشابهی از بهبودی طولانی‌مدت پس از جراحی را نشان داده‌اند. هیچ‌یک به تفاوت‌ها در روزها و هفته‌های بلافاصله پس از جراحی توجه نکرده‌اند.
محقق مشترک، پروفسور جان کلی، پروفسور اوروانکولوژی در بخش جراحی و علوم مداخله‌ای و جراح مشاور در بیمارستان تراست دانشگاه کالج لندن نیز در این رابطه گفت: باوجود اینکه جراحی به کمک ربات به‌ طور گسترده در دسترس است، هیچ ارزیابی بالینی از مزیت کلی آن برای بهبودی بیماران وجود نداشته است.
وی توضیح داد: در این تحقیق ما می‌خواستیم تعیین کنیم که آیا جراحی به کمک ربات در مقایسه با جراحی باز باعث کاهش زمان سپری شده در بیمارستان، کاهش بستری مجدد و منجر به سطوح بهتر آمادگی جسمانی و کیفیت زندگی می‌شود یا خیر؛ همه این موارد در این تحقیق نشان داده شد.
یافته غیرمنتظره این تحقیق کاهش چشمگیر لخته‌های خون در بیمارانی بود که تحت عمل جراحی رباتیک قرار گرفتند، بود. این نشان دهنده یک جراحی ایمن در بیمارانی است. این جراحی از عوارض بسیار کمتر، تحرک زودهنگام و بازگشت سریع‌تر به زندگی عادی برخوردار است.
برخلاف جراحی باز که در آن جراح به‌ طور مستقیم روی بیمار عمل می‌کند و برش‌های بزرگی در پوست و ماهیچه ایجاد می‌کند، جراحی به کمک ربات به جراحان اجازه می‌دهد تا ابزارهای کم تهاجمی را از راه دور با استفاده از میز فرمان و با کمک نمای سه‌بعدی هدایت کنند. این نوع جراحی در حال حاضر فقط در تعداد کمی از بیمارستان‌های بریتانیا در دسترس است.
جراحی باز همچنان توصیه "استاندارد طلایی" موسسه ملی تعالی بهداشت و مراقبت انگلستان را برای جراحی‌های بسیار پیچیده دارد، اگرچه گروه تحقیقاتی امیدوار است این موضوع تغییر کند.
پروفسور کلی اضافه کرد: با توجه به یافته‌های مثبت، دیدگاه جراحی باز به‌عنوان استاندارد طلایی برای جراحی‌های بزرگ اکنون برای اولین بار به چالش کشیده شده است و امیدواریم که همه بیماران واجد شرایطی که نیاز به اعمال جراحی بزرگ شکم دارند، بتوانند گزینه جراحی رباتیک را انتخاب کنند.
ربکا پورتا، مدیر عامل بنیاد اورولوژی گفت: ماموریت بنیاد اورولوژی ساده است؛ نجات جان افراد و کاهش رنج ناشی از بیماری‌ها و سرطان‌های اورولوژی. ما این کار را از طریق سرمایه‌گذاری در تحقیقات پیشرفته، آموزش پیشرو و حمایت از آموزش متخصصان مراقبت سلامت انجام می‌دهیم تا مطمئن شویم زندگی کمتری نابود خواهد شد. ما مفتخریم که از زمان آغاز به کار خود در 27 سال پیش در مرکز تغییر مرحله درمان و مراقبت از بیماران اورولوژی بوده‌ایم و نتایج این کارآزمایی، درمان و مراقبت بیماران مبتلا به سرطان مثانه را بهبود می‌بخشد.
سرطان مثانه در نتیجه رشد غیرطبیعی بافت که به‌ عنوان تومور شناخته شده، در پوشش مثانه ایجاد می‌شود. در برخی موارد تومور به عضله مثانه گسترش می‌یابد و می‌تواند منجر به سرطان ثانویه در سایر قسمت‌های بدن شود. سالانه حدود 10 هزار نفر در بریتانیا به سرطان مثانه مبتلا می‌شوند و بیش از 3000 مورد برداشتن مثانه و بازسازی آن انجام می‌شود که یکی از گران‌ترین سرطان‌ها از لحاظ درمان است.
یافته‌های کارآزمایی
در 9 بیمارستان بریتانیا 338 بیمار مبتلا به سرطان مثانه غیر متاستاتیک به‌ طور تصادفی به 2 گروه تقسیم شدند؛ 169 بیمار جراحی برداشتن مثانه به کمک ربات با بازسازی درون بدنی(فرایند برداشتن بخشی از شکم برای ساخت مثانه جدید) و 169 بیمار جراحی باز برداشتن مثانه انجام دادند.
نقطه پایانی اولیه کارآزمایی مدت اقامت در بیمارستان پس از جراحی بود. به‌ طور متوسط گروهی که به کمک ربات عمل کردند، هشت روز در بیمارستان ماندند که در مقایسه با 10 روز اقامت برای گروه جراحی باز به معنای 20 درصد کاهش بود. بستری مجدد در بیمارستان طی 90 روز پس از جراحی نیز به میزان قابل توجهی کاهش یافت که 21 درصد برای گروه جراحی با کمک ربات در مقابل 32 درصد برای گروه جراحی باز بود.
20 عوارض ثانویه دیگر در 90 روز، 6 و 12 ماه پس از جراحی مورد ارزیابی قرار گرفت. این موارد شامل شیوع لخته خون، عوارض زخم، کیفیت زندگی، ناتوانی، استقامت، سطح فعالیت، و بقا (ناخوشی) بود. تمام پیامدهای ثانویه با جراحی به کمک ربات بهبود یافتند یا اگر بهبود نیافته بودند، به‌طور تقریبی با جراحی باز برابر بودند.
نتایج این تحقیق و تحقیقات قبلی نشان می‌دهد که هم جراحی با کمک ربات و هم جراحی باز به همان اندازه در عود سرطان و طول بقا موثر هستند.
گام‌های بعدی
گروه تحقیقاتی در حال انجام یک تجزیه و تحلیل اقتصادی سلامت برای تعیین سال زندگی تعدیل شده با کیفیت (QALY) است که تاثیر آن بر کمیت و کیفیت زندگی را شامل می‌شود.
یافته‌های این تحقیق در مجله JAMA منتشر شده است.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/454516/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی

عملیات «وعده صادق» بسیار گسترده و اعجاب انگیز بود

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق اقدامی مشروع، دفاعی و حکیمانه بود

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از عملیات وعده صادق و مردم غزه+ فیلم و عکس

رژیم صهیونیستی پشتوانه تمامی فتنه‌ها است

خروش نمازگزاران خراسان شمالی در حمایت از عملیات وعده صادق