پیام خراسان

آخرين مطالب

عدم حل و فصل پرونده هسته‌ای، مانع ارتقاء سیاست همسایگی است گفتگو

عدم حل و فصل پرونده هسته‌ای، مانع ارتقاء سیاست همسایگی است
  بزرگنمايي:

پیام خراسان- دکتر سید رضا موسوی‌نیا در نشست مجازی «موانع تحقق سیاست همسایگی در دولت سیزدهم»، با بیان اینکه نسبت به سیاست خارجی ایران دو نگاه وجود دارد، اظهار کرد: نگاه اول می‌گوید دولت‌ها اساسا سیاست‌های کلان در جمهوری اسلامی را بازبینی می‌کنند، اما استراتژی‌ها در سیاست خارجی را نمی‌توانند تغییر دهند. نگاه دوم اما این است که دولت‌ها می‌توانند جهت‌گیری‌های جدیدی را مطرح کنند و بر اساس این جهت‌گیری‌ها، طرحی نو و تحولاتی در سیاست خارجی ایران به وجود آورند.

وی با بیان اینکه بر اساس تجربه این 43 سال معتقد هستم که دولت‌ها می‌توانند تغییری در سیاست خارجی کشور ایجاد کنند، ادامه داد: اگر رویکرد دولت‌ها را کنش‌های کارگزاران و  استراژی‌های کلان ساختار در نظر بگیریم، این دو در تعامل با همدیگر هستند و به یکدیگر قوام می‌بخشند. لکن در رابطه با اینکه آیا دولت سیزدهم می‌تواند سیاست همسایگی را محقق کند یا نه، باید توجه داشت که دولت با موانع ساختاری و منطقه‌ای و ملی مواجه است که این موانع ساختاری آزادی عمل دولت را از او می‌گیرد و کنش‌گری‌اش را محدود می‌کند. لذا دولت باید بتواند برای ارتقاء سطح سیاست خارجی و به خصوص سیاست همسایگی، بر این موانع فائق آید.

این استاد دانشگاه در ادامه به موانع پیش پای دولت در مسیر بهبود سیاست همسایگی اشاره کرد و افزود: سیاست همسایگی را بایستی از روابط همسایگی جدا کنیم. یکی از مشکلات دولت سیزدهم این است که دولت روابط همسایگان را معادل سیاست همسایگی می‌داند. همسایگی به معنای  روابط همسایگی نیست و این یکی از مشکلاتی است که در ادبیات دولت سیزدهم دیده می‌شود.

موسوی‌نیا خاطرنشان کرد: کشوری که به دنبال سیاست همسایگی است، باید در میان نخبگان آن یک فهم مشترک از سیاست همسایگی وجود داشته باشد. در حال حاضر این فهم مشترک وجود ندارد. اجماع نخبگان پیرامون منافع ملی یک ضرورت است. ثبات نسبی در منطقه نیز ضرورت دارد و هراندازه در منطقه تعارضات فعال‌تر باشد، تحقق سیاست همسایگی با افت و خیز بیشتری اتفاق می‌افتد.

وی اضافه کرد:اگر ایران می‌خواهد آغازگر سیاست همسایگی باشد، باید از میان کشورهای همسایه یکی را انتخاب و با آن سیاست همسایگی را شروع کند. شاید در میان 15 کشور همسایه عراق و بعد ترکیه بیشترین استعداد را برای این آغاز داشته باشند.

عضو هیات علمی گروه روابط بین‌الملل دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در سیاست همسایگی بازیگران غیر دولتی هستند که نقش اصلی را بازی می‌کنند و دولت‌ها زمینه‌ساز اند. بنابراین در حوزه‌های فرهنگی، علمی، ورزشی و اقتصادی این بازیگران غیر دولتی هستند که ارتباطات وسیعی را با همسایه آغاز می‌کنند.

موسوی‌نیا با بیان اینکه یک راهبرد برای ارتقاء سطح سیاست همسایگی، ادراک‌سازی و اصلاح سو ادراکات نسبت به همسایگان است، عنوان کرد: هم ما نسبت به همسایگان خود چه در سطح نخبگان و چه در سطح جامعه سو ادراک‌هایی داریم و هم همسایگان نسبت به ما. بخشی از این ادراک ناشی از موضوعاتی است که شاید زمانی واقعیت داشته است و در حال حاضر تبدیل به کلیشه شده است. بنابراین هم نگاهی که سیاستمداران و جامعه کشورهای همسایه نسبت به ما دارند و هم نگاهی که ما به همسایگان داریم، نیاز به اصلاح دارد و این یکی از راهبردهاست.

وی ادامه داد: راهبرد بعدی در ارتقاء سیاست همسایگی ظرفیت مادی و هنجاری است. یعنی کشور آغازکننده روابط همسایگی، باید هم اعتماد به نفس و هم ظرفیت‌های مادی لازم را برای ایفای نقش خود داشته باشد.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به کمرنگ بودن تعاملات ایران و آمریکا در 43 سال اخیر، بیان کرد: در حال حاضر این تعامل به شدت فعال است و انرژی را از سیاست خارجه ایران گرفته است. اگر دولتمردان ما تصور می‌کنند که از طریق سیاست همسایگی می‌توانند از تحریم‌های بین‌المللی فرار کنند، اولا باعث می‌شود که همسایگان به ما نگاه متفاوتی داشته باشند و اعتماد بلند مدت ایجاد نخواهد شد. ثانیا اینکه تا زمانی که مسئله هسته‌ای حل و فصل نشود، سیاست همسایگی به تعویق می‌افتد. در سطح بین المللی نیز ایران‌هراسی به عنوان گفتمانی در حال ترویج، یک مانع برای ایجاد سیاست همسایگی است.

موسوی‌نیا در رابطه با موانع ارتقاء سیاست همسایگی در سطح منطقه‌ای گفت: اولین مانع قطبیت منطقه‌ای است که سیاست همسایگی ایران را منفی می‌کند. هرچقدر این دو قطبی افزایش پیدا کند، ارتقاء سطح سیاست همسایگی به تعویق خواهد افتاد و با مانع مواجه خواهد شد. هرچقدر که دو قطبی در سطح بین‌المللی به سود ما است و باید از آن استفاده کنیم، در سطح منطقه‌ای دوقطبی بودن به ضرر ما است.

دانشیار گروه روابط بین‌الملل دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه ظهور تهدیدهای پیرامونی از قبیل داعش و طالبان نیز ارتقاء سطح سیاست همسایگی را به تعویق می‌اندازد، بیان کرد: طالبان هم می‌تواند برهم‌زننده امنیت باشد و هم می‌تواند آن را ایجاد کند. بستگی به این دارد که خود را در کدام دایره تعریف کند. تجربه تاریخی در 50 سال گذشته به ما می‌گوید که حاکمان افغانستان می‌تواند در هر دوسو خود را تعریف کند، بسته به اینکه از کدام سمت منافع بیشتری را به دست آورد.

وی در پایان تاکید کرد: ارتقاء سطح سیاست همسایگی، فرآیندی است که برای تحقق آن، مجموعه‌ای از عوامل در داخل کشور باید دست در دست هم دهند و پس‌اندازی است که در آینده باید برداشتی از آن صورت گیرد. مطالبات انباشته شده مردم از دولت در این خصوص در سال‌های اخیر امکان سرمایه‌گذاری دولت در سیاست همسایگی را کاهش می‌دهد. لذا بحث اعتمادورزی و مشارکت‌طلبی هزینه دارد و این نیز یکی دیگر از موانع موجود است.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/454538/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سفر به خانه خدا بعد از 9 سال | جزئیات عمره 1403

جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید

یوسفی: بار روانی منفی برای الفتی ایجاد نکنیم/ کسب مدال المپیک دور از دسترس نیست

رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی

آیین سنتی پخت شیربرنج در روستای توندر کوهسرخ خراسان رضوی برگزار می‌شود

خراسان رضوی همیشه در آموزش اوتیسم پیشگام بوده است

20 اردیبهشت‌ماه آخرین‌ مهلت تبدیل پروانه کسب فیزیکی به الکترونیکی

افشای راز هوتن شکیبا برای صداسازی بچه؛ روش عجیب ایرج طهماسب در کار (فیلم)

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

خدمت‌رسانی گردان نانوایان خانوک کرمان با همراهی گروه‌های خادم یاران از 8 استان کشور در دهه کرامت

برگزاری جشن بزرگ کارگران در ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد

پرواز مشهد مقدس از فرودگاه اردبیل دایر شد

خودنمایی بخشی از جنگل‌های بلوط زاگرس در روستای مله پنجاب + فیلم

کامیون‌های حامل بار اضافه در مسیر خلخال - پونل توقیف شدند

امضای تفاهم نامه همکاری حوزه هنری و اداره کل تعاون خراسان رضوی

الزامات و برنامه زمانبندی تشکیل مرکز ملی داده‌های زیارت بررسی شد

ماجرای گروگانگیری خونبار!

بیش از 38 کشور هدف بازار صادراتی تولیدات خراسان شمالی هستند

ببینید | راز لبخند سردار حاجی‌زاده در نماز عید فطر

مسعود رجوی با پادرمیانی چه کسی از اعدام فرار کرد؟

افزایش موارد حیوان‌ گزیدگی در تربت حیدریه

اجرای 285 عنوان برنامه در دهه کرامت در استان

پیش بینی بارش‌های سیل آسا در 21 استان/ هشدار زرد صادر شد

شدت بارش‌ها همچنان ادامه دارند

هشدار بارش شدید باران در 21 استان

تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس در بیرجند از سیزدهم اردیبهشت آغاز می‌شود

نخستین رشته تخصصی دندانپزشکی در بیرجند مجوز گرفت

توسعه گردشگری نیازمند توجه به آموزش اصولی است/نبود برنامه ریزی چالش بزرگ گردشگری

فعالیت برخط سامانه اجاره بها در مشهد

حمل ریلی شمش از فولاد پاسارگاد به بلغارستان برای نخستین بار در راه آهن فارس

ساخت و افتتاح 27 مدرسه طی 6 ماه در منطقه تبادکان مشهد

فرهاد قائمیان: رشد کمی و کیفی خاصی را در بخش های مختلف جشنواره امام رضا(ع) شاهدیم/ اعطای جایزه ویژه «غزه» برای نخستین بار

فیلم| تنور رئیس اتحادیه نانوایان مشهد سرد شد!

اکران فیلم سینمایی «مست عشق» در 6 سینمای مشهد از فردا 5 اردیبهشت 1403

چهارمین قطار مسافربری قم به مشهد راه‌اندازی شد

تعزیرات خراسان شمالی به هفت‌هزار و 145 پرونده رسیدگی کرد

رکود ساخت‌و‌ساز در خراسان شمالی

امامزاده‌ای که زیارتش مانند زیارت سیدالشهدا (ع) است

اولویت‌های پیشنهادی مجلس برای شکوفایی اقتصادی کشور منتشر شد

رونمایی از کتاب «به توان هایتک» در دانشگاه فردوسی مشهد

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

هشدار باران شدید در 21 استان کشور

2 هزار و 300 قطعه زمین در خراسان جنوبی آماده واگذاری است

شناسایی و دستگیری سارقان قطعات خودرو در مشهد

2300 قطعه زمین ویژه‌ طرح جوانی جمعیت در بیرجند آماده واگذاری است

هشدار سیل صادر شد ؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت

مجتمع کُک طبس با حداکثر ظرفیت تولید به فعالیت خود ادامه دهد

هشدار سیل صادر شد؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت