پیام خراسان

آخرين مطالب

کود و سم تقلبی، تهدیدی برای محصولات زراعی و باغی خراسان رضوی مقالات

کود و سم تقلبی، تهدیدی برای محصولات زراعی و باغی خراسان رضوی
  بزرگنمايي:

پیام خراسان- وجود سموم تقلبی، فاسد و بی‌کیفیت و افزایش افسارگسیخته قیمت‌ کود در کنار خشک‌سالی بی‌سابقه، موجب نابودی بخش زیادی از محصولات زراعی و باغی در مناطق جنوبی استان خراسان رضوی، به خصوص شهرستان کاشمر شده است و در شرایطی که مشکلات پرشمار بخش کشاورزی از جمله کم‌آبی، گرما و تغییر اقلیم، تولیدات زراعی و باغی این منطقه را تهدید می کند؛ گاه شاهدیم که کودهای شیمیایی مورد استفاده با کیفیت بسیار پایین و قیمت بالا وارد این شهرستان می شود و از سویی ارائه راهنمایی‌های نادرست کارشناسی در چند و چون استفاده از سموم، به مرگ تدریجی باغ ها و کشتزارها می انجامد.

انتخاب سموم بر اساس تجربه

گیاهان برای رشد و نمو خود نیاز حیاتی به برخی از عناصر دارند. خاک زمین، تمام عناصر را به میزان کافی در دل خود جای نداده است. لذا برای افزایش بازدهی محصولات کشاورزی به برخی کودها و سموم نیاز است که کشاورزان باید با کمک کارشناسان این بخش نسبت به استفاده از آن اقدام کنند و در این میان ارتقای دانش کارشناسان فروش سم و کود و حضور بیشتر متخصصان جهاد کشاورزی در بین کشاورزان و باغداران، به منظور راهنمایی آنها به منظور انتخاب و نحوه استفاده درست، ضروری است.

یکی از کشاورزان منطقه ترشیز در خصوص نحوه انتخاب و استفاده از کود و سم برای باغ خود گفت: بر اساس تجربه‌ای که طی این سال‌ها کسب کرده‌ ام با آزمون‌وخطا از کود و سم استفاده می کنم و البته گاهی هم شده که به دلیل استفاده نادرست از کود و سم، تمامی محصول خود را از دست داده‌ باشم.

حسین نخعی افزود: اغلب فروشگاه‌های عرضه و فروش سموم، در این حوزه کارشناس نیستند و افراد حاضر در این فروشگاه‌ها تجربه و تخصص کافی برای راهنمایی کشاورزان را ندارند.

حسن اسماعیل نژاد، یک کشاورز کاشمری هم با بیان این‌که کارشناسان جهادکشاورزی فقط نوع آفت را به ما گفته ولی نوع سم مورد نیاز برای از بین بردن آن را معرفی نمی‌کنند، گفت: متأسفانه برای از بین بردن آفات از سوی کارشناسان جهاد کشاورزی برنامه مشخصی وجود ندارد تا اگر باغ‌ها گرفتار آفت شد همه باغداران هم‌زمان مجبور به استفاده از سم مشخصی شوند.

وی تصریح کرد: از طرفی قیمت بسیار گران کودها و سموم موجب شده تا کشاورزان نتوانند نیاز باغ خود را تأمین کنند، و این در حالی است که هزینه‌های کارشناسی هم افزایش‌ یافته است.

اسماعیل‌نژاد افزود: پرداخت هزینه کارشناسان بخش خصوصی در توان هر کشاورزی نیست و تنها شمار اندکی از کارشناسانی که سم مورد نیاز باغ را از آنها خریداری می‌کنیم، هزینه کارشناسی را از باغدار و کشاورز دریافت نمی‌کنند.

علی حمیدی، یکی از باغداران منطقه نیز اظهار داشت: برخی از فروشندگان با تغییر متقلبانه بسته‌بندی‌های کود و سم، محصولات خود را با نام دیگر کشورها از جمله کشورهای اروپایی و آمریکایی با قیمت هایی بسیار گزاف می‌فروشند، اما کیفیت برخی نهاده های عرضه شده مزبور حتی از کشورهای آسیایی همجوار نیز کم می آورد.

وی گلایه کرد: کارشناسان جهاد کشاورزی سموم معتبر و تضمین شده ای را برای تولید محصول بهتر به کشاورز معرفی نمی کنند و باید کشاورز خود با آزمون‌وخطا از بین چندین نوع سم داخلی و خارجی، یکی را انتخاب کند.


بی‌اعتمادی کشاورزان به کارشناسان

یک کارشناس کشاورزی و مسوول مرکز فروش سم و کود در کاشمر در این خصوص گفت: به دلیل قیمت بالای نهاده‌ها، شرایط آب‌وهوا و دیگر عوامل، مصرف کود و سم توسط باغداران و کشاورزان این شهرستان نسبت به قبل کمتر شده است.

مهدی عظیمی با بیان اینکه 90 درصد کشاورزی منطقه سنتی است و کشاورزان ترجیح می‌دهند به‌صورت تجربی کار کنند، اظهار کرد: چون برخی افراد فاقد تخصص با راهنمایی‌های غلط‏، زیان‌های بسیاری به کشاورزان وارد آورده اند، اکنون میزان اعتماد کشاورزان به کارشناسان بسیار کم شده است.

وی با بیان اینکه مُنکر عرضه کود و سم تقلبی و تاریخ گذشته در بازار نیست، تصریح کرد: کود و سم تقلبی و تاریخ گذشته در بازار به‌خصوص در فروشگاه‌های غیرمجاز و برخی مناطق روستایی، که نظارت چندانی بر فعالیت آن‌ها وجود ندارد، بسیار زیاد است و این می‌طلبد کشاورزان سموم موردنیاز خود را از فروشگاه‌های معتبر تهیه‌ کرده و به تاریخ تولید و انقضای آن دقت کنند.

این کارشناس، مصرف کود و سم را به‌عنوان یک برنامه غذایی، نیاز باغ و مزرعه دانست و گفت: هرچند میزان و زمان استفاده از کود و سم در تولید محصول بسیار تأثیرگذار است، اما بسیاری از کشاورزان به این امر توجهی ندارند.

عظیمی با بیان اینکه برای تولید یک محصول سالم و باکیفیت، مجموعه‌ای از کودها و سموم مختلف باید استفاده شود؛ عنوان کرد: به دلیل سنتی بودن کشاورزی در منطقه، در استفاده از کود و سم با مشکل مواجهیم، حتی گای برخی باغداران تفاوت سم و کود و محلول‌پاشی و سم‌پاشی را نمی‌دانند.

کود و سم تقلبی، شلیک به گیجگاه کشاورزی

فعالیت 23 فروشگاه مجاز عرضه کود و سم در کاشمر

اقتصاد منطقه کاشمر و مناطق مجاور آن بر پایه کشاورزی استوار است و بدون تردید افزایش قیمت‌ها و از طرفی بی‌کیفیت بودن کود و سم بر تولید و اقتصاد این شهرستان‌ها تأثیرگذار است. گاه عدم کنترل قیمت‌ها و بی‌کیفیتی کود و سم به دلیل وجود بیش از اندازه دلال‌ها در این حوزه دردسرساز می شود و اگر مبدأ ورود سم و کود به منطقه مشخص شده و فروشگاه‌های عرضه این اقلام اجازه نداشته باشند هر محصولی را خریداری کند، اوضاع بهتر می شود.

مسوول حفظ نباتات جهاد کشاورزی کاشمر با بیان اینکه شهرستان کاشمر دارای 23 فروشگاه عرضه سموم دفع آفات نباتی یا داروخانه گیاه‌پزشکی است که از سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی مجوز دریافت کرده‌اند، گفت: هم اینک هیچ فروشگاه غیرمجازی در زمینه عرضه سموم دفع آفات نباتی در کاشمر فعالیت ندارد.

دکتر زهرا حسینی افزود: به‌منظور اعمال نظارت بر تأمین و چگونگی توزیع سموم دفع آفات نباتی، گروه های فنی نظارتی شبکه توزیع سموم کشاورزی تشکیل‌شده است که وضعیت منطقه را کنترل می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه تهیه و توزیع سموم قاچاق و غیرمجاز ممنوع است و در تخلفات کشف‌شده در شهرستان با خاطیان برابر قانون برخورد شده است، تصریح کرد: عمده کودهای موجود در بازار تولید داخل و البته مواردی نیز وارداتی است.

حسینی با تأکید بر اینکه ورود، ساخت، تبدیل، بسته‌بندی، توزیع و صدور کلیه سموم دفع آفات و بیماری‌های نباتی نیاز به اخذ پروانه از طرف سازمان حفظ نباتات دارد، اظهار داشت: کشاورزان باید مراقب عرضه سموم از سوی عرضه‌کنندگان غیرمجاز باشند و سموم موردنیاز خود را از داروخانه‌های گیاه‌پزشکی و فروشگاه مجاز دارای پروانه تهیه کنند تا گرفتار افراد سودجو و فرصت‌طلب نشوند.

شهرستان کاشمر با 20 هزار خانوار بهره‌بردار بخش کشاورزی، دارای 12 هزار و 700 هکتار کشتزار و 32 هزار و 400 هکتار باغ است.

مرکز این شهرستان 138 هزار نفری در 228 کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع است.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/460602/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرونشست عمیق زمین در یکی از خیابان‌های مشهد

جشنواره‌ای با عطر و بوی گل محمدی

پیش بینی بارش‌های رگباری در سطح شهرستان بردسکن تا پایان هفته

(ویدئو) ثبت رقص و حرکات پروتئین-لیپید برای اولین بار

استفاده از کولر گازی چه میزان قبض برق را افزایش می‌دهد؟

سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان دستگیر شد

فرونشست عمیق زمین در تقاطع کلاهدوز و قاضی طباطبایی(7 اردیبهشت 1403)

فرونشست عمیق زمین در تقاطع خیابان کلاهدوز و قاضی طباطبایی مشهد

ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان‌غربی برگزار می‌شود

ادامه وزش باد و ریزش باران در خراسان رضوی

بیشترین خسارت سیل بهاری به راه‌ها | جزئیات خسارت از زبان سخنگوی مدیریت بحران

جاده را آب برد، دانش آموزان به جلسه کنکور نرسیدند/ ویدئو

وضعیت بحرانی و سیل‌زده حاجی‌آباد از زبان شهردار این شهر

فرونشست زمین و ایجاد گودال ٢ متری خیابان کلاهدوز مشهد

سیل امروز 20 دقیقه محور بردسکن به طبس را مسدود کرد!

کتابخانه‌های سیار نیاز کتابخوانی عشایر را برطرف می‌کند

پیاده‌روی بزرگ خانوادگی در بجنورد به مقصد «بش‌قارداش» برگزار شد

رهاسازی 7 هزار قطعه ماهی گرمابی در مزارع شیروان

صادرات 500 میلیون دلار اقلام نساجی در سال گذشته

قیمت گوشت مرغ 239 هزار تومان شد!

کتاب کامبوزیا خط مقاومت در ایران را نشان می‌دهد

مشارکت مردمی در بهزیستی خراسان جنوبی 116 درصد افزایش یافت

شوراهای اسلامی بدون حب و بغض‌های سیاسی در راستای حل مشکلات مردم گام بردارند

قیمت رانا به کانال 600 میلیونی بازگشت

یک فوتی و یک مصدوم در پی آتش سوزی و انفجار گاز نیشابور

بهره برداری ساختمان شرکت فولاد در سایت سنگان + عکس

رایان گیگز در 50 سالگی برای سومین‌بار پدر می‌شود

محصولات مرتعی نیشابور، سرمایه‌ای رو به نابودی

جاری شدن سیل در بعضی از مناطق بردسکن

آمادگی هند برای تولید کتاب‌های صوتی با هوش مصنوعی

از هر هزار تولد، یک تا سه نوزاد با آسیب شنوایی متولد می شود/شناسایی163 نوزاد ناشنوا در خراسان شمالی

خراسان رضوی دومین استان دارای خدمات روانشناسی

امدادرسانی هلال احمر بیرجند به 16 نفر متاثر از سیلاب

قیمت عجیب حواله‌های خودرو؛ 12 میلیارد تومان ناقابل!

باران های رگباری بیرجند

مستند «آقای خاص» کشتی برای اولین بار از تلویزیون

برخورد قاطع با کم فروشی نانوایان در مشهد

وزش باد و ریزش باران در خراسان رضوی ادامه دارد

آلزایمر ارزی دولتمردان

باران‌های رگباری در بیرجند

تولید 2 هزار و 600 متر مربع فرش درخراسان‌شمالی

آتش سوزی و انفجار گاز در نیشابور یک فوتی و یک مصدوم بر جای گذاشت

دستاورد گواهی 30 درصدی چه بود؟/ تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها

جنگل فندقلو میزبان گردشگران و اردوهای دانش آموزی

تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها

بی‌توجهی راننده پژو در محور فرعی صفی‌آباد حادثه آفرید

کتاب شام برفی به چاپ نهم رسید

روستای مهموئی سرآمد کشور در کمک به اعتاب مقدسه

رقابت 15هزار داوطلب کنکور سراسری در خراسان جنوبی

برگزاری همایش پیاده‌روی خانوادگی در شهر خروشهرستان نیشابور