پیام خراسان

آخرين مطالب

گره گشایی از ترانزیت کالا به آسیای مرکزی اقتصادي

گره گشایی از ترانزیت کالا به آسیای مرکزی
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - با جولان کرونا، مرز‌های سه گانه خراسان رضوی با کشور ترکمنستان در اسفند 1398 یکی پس از دیگری بسته شد و بیش از یک سال طول کشید که با انبوهی از تشریفات و تعارفات دیپلماتیک، مرز ریلی و زمینی سرخس بازگشایی شود، که سپس راه برای بازگشایی دیگر مرز‌های زمینی و ریلی کشورمان در خراسان رضوی و گلستان با ترکمنستان باز شود، البته این بازگشایی با شرایط خاص از جمله بارسپاری (ترانشیپمنت) کالای صادراتی و ترانزیتی از کامیون ایرانی به کامیون ترکمنستانی، فراهم شد.
بر اساس اعلام منابع محلی و راهداری خراسان رضوی، سپردن کالا از یک کامیون به کامیون دیگر در مرز‌های استان، مورد اعتراض رانندگان و شرکت‌های حمل و نقل قرار گرفت به نحوی که بسیاری از رانندگان از آسیب دیدن یدک (گاری) خود در جریان انتقال کالا در ترکمنستان شکایت داشتند و از طرفی وضعیت حقوقی کالا حین جا به جایی در خاک ترکمنستان، برای مالکان کالا و شرکت‌های حمل و نقل نامشخص بود.
رییس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی پیشتر در تشریح چالش‌های تجاری در مرز سرخس گفته بود: اصولا به علت محدودیت‌هایی که ترکمنستان با ادعای مقابله با کرونا ایجاد کرده است، تردد‌های جاده‌ای از این مرز مهم کاهش چشمگیری یافته است و تقریبا می‌توان گفت که اصلا ترددی نداریم که چالشی ایجاد شود.
احمد زمانیان یزدی گفت: همین موضوع و نحوه تردد تجاری از طریق جا به جایی بار موجب سرقت از یدک‌ها و بار ناوگان ایرانی و آسیب به گاری‌ها و خسارت به شرکت‌های حمل و نقل بین المللی کشورمان شده است.
از سرگیری ترانزیت مستقیم کالا با ترکمنستان
سرانجام سفر روسای جمهور دو کشور ایران و ترکمنستان در دولت سیزدهم نتیجه داد و نیمه خردادماه، ترکمنستان با ترانزیت مستقیم کالا تنها از مرز سرخس تا فاریاب ازبکستان موافقت کرد و تقریبا 20 روز پس از آن هم مرزبانی ترکمنستان در منطقه قهقهه (لطف آباد خراسان رضوی) تردد مستقیم ناوگان ترانزیتی غیرترکمنستانی از این مرز را مجاز اعلام کرد و در نهایت موضوع به راهداری ابلاغ و تردد‌ها از این مرز از سرگرفته شد.
رئیس اداره ترانزیت راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: در یک ماه گذشته ترانزیت مستقیم کالا از سرخس به فاریاب و بالعکس به روزانه 15 تردد و در مسیر مرز لطف آباد تا فاریاب نیز روزانه به پنج تردد رسیده است که البته بیشتر تردد‌ها در لطف آباد مربوط به بازگشت ناوگان ترانزیتی به ایران بوده است.
مرتضی مجردی گفت: بیشتر کامیون‌های ترانزیتی در مرز سرخس و لطف آباد، ملیت ترکیه‌ای و بقیه ناوگان نیز ملیت تاجیکی و قرقیزستانی دارند و پس از گذشت یکماه از تداوم تردد، ناوگان ایرانی به تازگی موفق به تردد از این مرز شده اند یعنی به صورت دقیق فقط 2 دستگاه ناوگان با ملیت ایرانی از مرز سرخس عازم ازبکستان شده اند.
اعمال محدودیت برای ناوگان بین المللی ترانزینی در ترکمنستان
سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مطابق هماهنگی صورت گرفته با وزارت امور خارجه شیوه نامه تردد ناوگان ترانزیتی از خاک ترکمنستان را منتشر کرد که بر اساس آنچه راهداری خراسان رضوی می گوید، رانندگان ترانزیت باید گواهینامه رسمی مبنی بر تزربق سه دُز واکسن کرونا ارائه دهند و البته باید 42 روز از آخرین دز واکسن سپری شده باشد.
همچنین داشتن گواهی رسمی آزمایشگاه مبنی بر وجود آنتی بادی در برابر کووید 19 در بدن راننده ترانزیت الزامی است، علاوه بر آن آزمایش رانندگان توسط عوامل مرزی ترکمنستان انجام می‌شود که پاسخ تست باید منفی باشد و مهلت اعتبار آزمایش یاد شده 72 ساعت قبل از ورود به مرز ترکمنستان است.
بر اساس شیونامه مزبور ترانزیت از کشور ترکمنستان بدون تماس با ساکنان بومی و همراه با اسکورت خودرو پلیس راه ترکمنستان از مسیر‌های از پیش تعیین شده انجام می‌شود، این عبور همراه با اسکورت پلیس برای چند دستگاه ناوگان ترانزیتی انجام می‌شود که هزینه اسکورت نیز از راننده دریافت می‌شود. علاوه بر آن تردد ترانزیتی فقط در طی روز و از ساعت 8 صبح به وقت محلی مجاز خواهد بود.
حق عبور تبعیض آمیز، ناوگان ایرانی را زمین‌گیر کرد
مطابق اظهار نظر مسئولان، رانندگان و شرکت‌های حمل ونقل جاده‌ای استان، اخذ حق عبور مهمترین مشکل و چالش برای ناوگان ایرانی است، بر همین اساس رئیس اداره ترانزیت راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: هزینه‌های زیاد حق عبور ترانزیتی کالا یا همان "طی مسیر" از خاک ترکمنستان موجب شده است ناوگان و شرکت‌های حمل و نقل ایرانی انگیزه‌ای برای ترانزیت کالا از مسیر‌های جاده‌ای همسایه شمالی به آسیای مرکزی نداشته باشند.
مرتضی مجردی، پایان 2 سال بارسپاری (ترانشیپمنت) کالا در مرز‌های خراسان رضوی با ترکمنستان را مغتنم خواند و گفت:از آنجا که عوارض عبور 1.5 دلار بر کیلومتر همچنان برای هر دستگاه کامیون ترانزیتی ایرانی پابرجا است، هزینه طی مسیر برای ناوگان ترانزیت کشورمان زیاد است، لذا شرکت‌های حمل و نقل بین المللی ایرانی، به ترانزیت کالا از مسیر ترکمنستان اقبالی ندارند.
رییس اداره ترانزیت راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی ادامه داد: از نیمه خردادماه که تردد ناوگان ترانزیتی دیگر کشور‌ها مانند ازبکستان، تاجیکستان و ترکیه از مسیر ترکمنستان از سرگرفته شده، حتی برخی بار‌های ترانزیتی ایرانی نیز به ناوگان خارجی سپرده شده است.
مجردی گفت: البته ناوگان ترانزیتی سایر ملیت‌ها نیز هزینه طی مسیر را می‌پردازند، اما این هزینه برای ناوگان ایرانی 1.5 دلار در هر کیلومتر و از همه ملیت‌ها بیشتر است، همین مساله جایگاه ایران در مسیر ترانزیتی ترکمنستان را تضعیف کرده است.
افزایش هزینه حمل با ناوگان ایرانی
رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی گفت: تعطیلی مرز ترکمنستان در 2 سال گذشته به دلیل شیوع کرونا، موجب شده تا رانندگان ایرانی اکنون به دنبال دریافت روادید جدید برای عبور از مرز ترکمنستان باشند و بسیاری در حال طی کردن روند اخذ ویزا هستند.
احمد زمانیان یزدی گفت: پس از لغو بارسپاری (ترانشیپمنت) کالا در مرز‌های سرخس و لطف آباد، با وجود تمایل شرکت‌ها و ناوگان ایرانی، هزینه حمل کالا برای ناوگان ایرانی زیاد است چرا که ناوگان ایرانی ملزم به پرداخت 1.5 دلار در هر کیلومتر برای عبور از خاک ترکمنستان است.
او گفت: صاحبان کالا در دیگر کشور‌های آسیای مرکزی مانند قرقیزستان و ازبکستان به دلیل بالا بودن هزینه ترانزیت کالایشان توسط ناوگان ایرانی، تمایل دارند که کالای آن‌ها با ناوگان ترکمنستانی حمل شود.
رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی گفت: حق عبور ترانزیتی برای ناوگان ایرانی از سرخس تا مرز فاریاب ازبکستان حدود هزار و 500 تا هزار و 600 دلار برای هر کامیون عبوری است که واقعا هزینه زیادی برای حمل کالا و صاحبان کالاست.
زمانیان یزدی گفت: موضوع حذف حق عبور 1.5 دلار در کیلومتر موضوع بسیار مهمی است و اکنون با وجود گذشت چهار هفته از آغاز تردد ترانزیتی در مرز سرخس، هنوز ناوگان ایرانی حضور قابل توجهی برای تردد ترانزیتی زمینی نداشته است و باید این مسائل در جریان سفر‌های پیش روی مسوولان بلندپایه دو کشور برطرف شود.
دلایل ترکمنستان
هرچند مسئولان خراسان رضوی بنا به برخی مصالح، سخنی از دلایل و شاید بهانه جویی‌های طرف ترکمنستانی برای وضع تعرفه عبور سنگین بر ناوگان ایرانی به زبان نیاورده اند، اما دست بخش خصوصی، که سرمایه خود را در خطر می‌بیند، در این خصوص بازتر است.
در همین راستا رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی گفت: هم اکنون ایران از ناوگان ترکمنستانی هزینه‌ای بابت "مابه التفاوت سوخت" در مرز‌های ما دریافت می‌کند حال آنکه با توجه به پایین بودن قیمت سوخت در ترکمنستان، موضوع قاچاق سوخت توسط رانندگان ترکمنستانی منتفی است بنابراین اخذ این هزینه اصلا لزومی ندارد.
زمانیان یزدی گفت: ظاهرا علت وضع حق عبور 1.5 دلار بر کیلومتر از سوی ترکمنستان، دریافت و جبران هزینه "مابه التفاوت سوخت" ایران و دیگر کشور‌های منطقه است لذا خواستار رسیدگی مسوولان به این موضوع هستیم.
واقعیت این است که مسئولان نیز در این خصوص دست به کار شده اند، محمد بهشتی منفرد، رئیس دفتر نمایندگی شمال و شرق وزارت امور خارجه در خصوص هزینه تردد ترانزیتی کامیون‌های ایرانی در ترکمنستان گفت: وزارت خارجه در مذاکرات جاری با مقامات ترکمنستانی، موضوع حق عبور ناوگان ایرانی را در دستور کار قرار داده است و امیدواریم به زودی این مسأله برطرف شود.

پیام خراسان

یک کارشناس در حوزه مبادی مرزی در استانداری خراسان رضوی گفت: موضوع حق عبور کامیون‌های ایرانی از ترکمنستان نیازمند تصمیم کشوری است و مطابق پیگیری‌های صورت گرفته وزارت راه و شهرسازی پیگیر برطرف شدن این مسأله است.
هادی حقیقی گفت: حذف و یا کاهش حق عبور ناوگان تجاری به نفع رونق اقتصاد هر دو کشور است و پیگیری‌های کشوری در حال انجام است.
افزایش 30 درصدی تردد‌های تجاری بین خراسان رضوی و ترکمنستان
با وجود همه سختی ها، اما نگاه به وضعیت کلی حمل و نقل و تجارت در منطقه نویدبخش توسعه روابط تجاری است و این روند از چند ماه قبل به این سو خود را نشان داده و آمار و عملکرد تردد‌های مرزی نیز موید این تحولات مثبت است.
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: خوشبختانه مقایسه آمار تردد‌های تجاری بهار امسال از 2 مرز زمینی سرخس و لطف آباد با سه ماهه نخست سال 1400 نشان می‌دهد که عبور کامیون‌ها با بار ترانزیت ورودی و خروجی و صادرات و واردات 30 درصد افزایش یافته است.
رضا صحراگرد گفت: عبور 15 هزار و 405 دستگاه کامیون خروجی از مرز‌های یاد شده برای حمل کالای صادراتی و ترانزیت خروجی رشد 37 درصدی را نشان می‌دهد و ورود 20 هزار و 53 دستگاه کامیون به خراسان رضوی از دو مرز یاد شده برای واردات کالا و ترانزیت ورودی حکایت از رشد 23 درصدی آن دارد.
او گفت: حتی افزایش تردد‌ها در مرزی مانند سرخس به حدود 50 درصد رسیده است که نشان می‌دهد تحولات روی داده طی ماه‌های گذشته در راستای تسهیل تردد‌ها بوده است و می‌توان به رفع موانع صادرات و ترانزیت کالا به آسیای مرکزی امید بیشتری بست.
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: در ادامه گره گشایی‌ها و مشاهده اثرات مثبت این اقدامات، راهداری نیز به دنبال حذف یا دستکم کاهش "حق عبور" 1.5 دلاری تعیین شده به ازای هر کیلومتر تردد ناوگان ترانزیتی است.
صحراگرد گفت: دریافت حق عبور زیاد از ناوگان ایرانی موجب شده هزینه تمام شده برای حمل کالا به کشور‌هایی مانند ازبکستان و تاجیکستان افزایش یافته و موجب ناخرسندی صاحبان کالا در کشور‌های یاد شده شود که آن‌ها نیز خواستار تعدیل این هزینه هستند.
با مشاهده دورنمای مثبت رونق تردد‌های تجاری بین ایران و ترکمنستان در بهار امسال، به نظر می‌رسد در ادامه گره گشایی‌های دولت سیزدهم از روابط دوجانبه با همسایگان، طی هفته‌ها یا شاید ماه آینده شاهد رفع این مشکل در تردد‌های ترانزیتی از ترکمنستان باشیم و ناوگان حمل و نقل ایرانی به جایگاه شایسته سابق خود در انتقال کالا به منطقه آسیای مرکزی دست یابد.
خراسان رضوی از شمال و شمال شرق، مرزی به طول تقریبی 531 کیلومتر با ترکمنستان دارد که این مرز در محدوده شهرستان‌های قوچان، درگز، کلات، سرخس و صالح‌آباد قرار دارد.
ترکمنستان دارای چهار گذرگاه مرزی سرخس، لطف آباد، باجگیران (در خراسان رضوی) و اینچه برون (در گلستان) با ایران است که عمده تردد‌های تجاری ریلی و جاده‌ای به ترتیب از طریق سرخس، اینچه برون و لطف آباد انجام می‌شود.
منبع: ایرنا
باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/463115/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

زیرکوه در محاصره سیلاب

آیت‌الله شیرازی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد

شکسته شدن 2 سد خاکی/ سیلاب در حاجی آباد زیرکوه جاری شد + عکس

آبگیری 30 درصد از تالاب کجی نمکزار نهبندان

88 مدرسه شهرستان بیرجند دو نوبته است/نیاز به 109 کلاس درس

خداوند در حادثه صحرای طبس نصرت خود را آشکار کرد

کشف 50 تن رب غیر مجاز در تربت حیدریه

حضور مرد سرشناس و بانفوذ در پرونده قتل چشم‌آبی‌ها | زوایای جدید از قتل تکان‌دهنده یک مرد در بزرگراه + تصاویر بازسازی صحنه قتل

آغاز به‌کار جشنواره تیتر دانشجویی کشور در مشهد

توانمندسازی مددجویان هدف اصلی کمیته امداد است

400 هزار مترمربع معابر روستاهای خراسان شمالی آسفالت شد

تخلیه برخی از روستاهای شهرستان زیرکوه به علت سیلاب

لزوم بسیج همه دستگاه‌ها و اقشار برای تجلیل و تکریم معلمان

افزایش اعتبار هنرستانهای خراسان شمالی /هنرستان ها باعث رشد اقتصادی منطقه می شود

بیش از سه هزار و 500 دوز واکسن سرخک در خراسان رضوی تزریق شد

ویدیو/ امدادرسانی نیروهای هلال‌احمر خراسان‌ جنوبی به مناطق متأثر ‌از سیل و آب‌گرفتگی

فیلم/ هواشناسی؛ بارندگی در کرمان شدید است؛ مردم خراسان جنوبی منتظر بارش‌های سیل‌آسا باشند

انسداد محورهای مواصلاتی در خراسان جنوبی در اثر سیلاب

ضرورت بسیج همه دستگاه‌ها و اقشار برای تجلیل و تکریم معلمان

آخرین وضعیت سیلاب در زیرکوه خراسان‌جنوبی؛ کنکوری‌ها با کمک ارتش به آزمون رسیدند

(ویدیو) کنایه واعظی به آمار‌های غلط دولت رئیسی؛ مردم بهترین قاضی هستند

لزوم وجود مدیریت واحد مرزی به منظور جلوگیری از توقف زیان‌بار کامیون‌ها

ارتقای روابط تجاری با افتتاح یک مسیر ریلی جدید + فیلم

باران بهاری هوای مشهد را پاک کرد

رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/ «بر فراز کشتزار» در بازار نشر

مسیر طلای جهانی عوض می‌شود؟

انسداد برخی از محور‌های مواصلاتی در خراسان جنوبی

سیلاب بعضی از محور‌های خراسان جنوبی را مسدود کرد

بازارچه‌های مرزی خراسان رضوی اشتغال 700 نفر را فراهم کردند

خراسان رضوی در نصب برق خورشیدی چاه‌‎های کشاورزی پیشگام است

بازگشایی جاده تربت جام -صالح آباد خراسان رضوی

ادامه بارش‌های سیل‌آسا و رگباری در نیمه شرقی خراسان جنوبی

پراید در صدر جدول خودروهای آلاینده مشهد قرار دارد

تکمیل متروی گلبهار به مشهد در اولویت قرار گرفت

تبدیل به ضایعات بیش از 3 هزار کیلوگرم گوشت مرغ در بیرجند

مسدود شدن محورهای منتهی به شهرستان زیرکوه/جاده قاین لغزنده است

ببینید| کنایه واعظی به آمارهای غلط دولت رئیسی /مردم بهترین قاضی هستند

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز 6 اردیبهشت + ساعت اکران «مست عشق» و قیمت بلیت

تجلیل جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از شهید غیرت

حمله افراد نقاب‌پوش به نشست ضدفاشیستی در سوئد

ثبت رکورد 17 میلیون قطعه جوجه ریزی در مازندران برای اولین بار در کشور

برگزاری آیین نخستین سالگرد شهید غیرت، حمیدرضا الداغی در سبزوار

خانه‌های روستایی باید به کارگاه تولیدی تبدیل شود

هوای مشهد در شرایط پاک قرار گرفت

طرح «زنان کارآمد؛ روستای سرآمد» طرحی برای کمک به اقتصاد روستا

دختر شیروانی قهرمان شطرنج‌ لیگ برتر کشور شد

رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر

گوشت آفریقایی و تانزانیایی در راه است

شکسته شدن دو سد خاکی در خراسان جنوبی

زیرکوه در محاصره سیلاب + تصاویر