پیام خراسان

آخرين مطالب

اتمام حجت برای تأمین نیروی متخصص معدنی اقتصادي

اتمام حجت برای تأمین نیروی متخصص معدنی
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - جلسه بررسی مسائل و مشکلات پیش روی معدن داران نهبندان در حالی پس از گذشت 5 سال با حضور سرپرست فرمانداری نهبندان و یک مهمان استانی برگزار شد که هر یک از مدعوین موضوعات چالش برانگیزی در این جلسه مطرح کرده و خواستار رفع این موارد شدند و این جلسه بیش از 3 ساعت به طول انجامید.
عمده مسائل و مشکلاتی که از سوی معدن داران نهبندانی مطرح شد در زمینه‌های تأمین زیرساخت‌های آب، برق و تلفن، تأمین سوخت مورد نیاز، نبود نیروی متخصص برای اپراتوری دستگاه‌های معدنی و تعمیر ماشین آلات، واردات ماشین آلات معدنی، تسهیلات بانکی و نبود وثیقه، وجود روند اداری در مسیر توسعه معادن، ایجاد منطقه آزاد معدنی در نهبندان، حمل و نقل فرآورده‌های معدنی و اخذ مالیات‌های سنگین بود که برای بسیاری از این مسائل راهکار‌هایی ارائه و مقرر شد در جلسات بعدی پیگیری و مطرح شود.
ایروانی سرپرست فرمانداری نهبندان با تأکید بر این که باید هر چه سریع‌تر نقشه راهبردی برای چشم انداز حوزه معدن تهیه شود گفت: این چشم انداز تعیین خواهد کرد که در حوزه معدن چه ظرفیتی داشته ایم و به چه نقطه‌ای باید برسیم.
او با بیان این که شرکت‌های معدنی باید دفاتر و نمایندگی‌های خود را در شهرستان مستقر کنند، افزود: بسیاری از شرکت‌های معدنی در نهبندان دفتر نداشته و از سوی دیگر باید عواید و درآمد‌های معادن به حساب‌های بانک‌های شهرستان واریز شود و شرکت‌هایی که این اقدام را انجام نمی‌دهند هیچ گونه خدماتی از ادارات نهبندان دریافت نخواهند کرد.
بیشتر بخوانید
تولید بیش از 62 میلیون تُن ماده معدنی در 6 معدن جدید ایروانی همچنین گفت: برای تأمین نیروی متخصص نیاز به کار اساسی داریم و دپارتمان آموزشی معدن و دانشگاه‌هایی که نتوانند نیروی متخصص در این حوزه پرورش دهند از فعالیت آن‌ها نیز جلوگیری و یا در مورد تغییر مدیریت آن‌ها اقدام خواهد شد.
سرپرست فرمانداری نهبندان گفت: این جلسه مصوباتی دارد و به صورت ماهانه در مرکز شهرستان برگزار خواهد شد تا بتوان با بررسی مسائل تا پایان سال مشکلات حوزه معدن را رفع کرد.
او خطاب به مسئولین صمت و شرکت نفت نهبندان گفت: نیاز واقعی هر یک از معادن شهرستان را احصا کرده و به فرمانداری ارائه کنید تا در جلسات استانی مطرح و حل شود.
ایروانی بر ایجاد یک انجمن یا سمن تحت عنوان معدن داران نهبندان برای بررسی و احصای مشکلات حوزه معدنی نهبندان تأکید کرد.
پروین نایب رئیس خانه معدن استان در این جلسه به نمایندگی از سایر معدن داران مسائل پیش رو را مطرح کرد و گفت: هزینه‌های تولید مواد معدنی در نهبندان زیاد است و از سویی بالا بودن قیمت ماشین آلات توان رقابت با تولیدات خارجی را از معدن داران نهبندانی سلب کرده و از سویی بانک‌ها نیز همکاری لازم را ندارند و از معدن داران در قبال پرداخت وام، وثیقه‌های سنگینی را طلب می‌کنند.
او با بیان این که برای برق رسانی به معادن شاهکوه نهبندان اقدامات خوبی در حال انجام است گفت: با این وجود مشکلات زیادی در تأمین برق، آب و حتی سوخت مورد نیاز دستگاه‌های معدنی وجود دارد.
پروین به کمبود ناوگان حمل و نقل برای جا به جایی مواد معدنی اشاره کرد و گفت: بسیاری از معدن داران نهبندانی توان حضور در نمایشگاه‌های بین المللی را ندارند که می‌طلبد در این گونه نمایشگاه‌ها پاویونی اختصاصی برای نهبندان و استان در نظر گرفته شود تا بتوان ظرفیت‌های معدنی استان را در سایر کشور‌ها معرفی کرد.
نایب رئیس خانه معدن استان به موضوع کمبود سوخت و روند مشکل اداری موجود در این مسیر اشاره کرد و گفت: تأمین سوخت برای معادن کاری سخت است و تقریبا همه معادن با این مشکل رو به رو هستند و در برخی موارد به اجبار سوخت مورد نیاز خود را از طریق قاچاقچیان تأمین می‌کنند.
موضوع تأمین سهمیه آرد و نان برای کارگران معدن هم از دیگر درخواست‌های معدن داران بود که از سوی کوهستانی سرپرست و نماینده معدن سنگ آهن پیراکان مطرح و مقرر شد تا مجتمع نان با محوریت معادن و با همکاری معادن نهبندان ایجاد و نان مورد نیاز معدن داران را تأمین کند.
کوهستانی گفت: سهمیه سوخت دولتی که برای این معدن اختصاص یافته 120 هزار لیتر است که این میزان کفاف دستگاه‌ها و ماشین آلات موجود در معدن را نمی‌دهد و می‌طلبد تا مسئولین مربوطه تدبیری برای این موضوع اتخاذ کنند.
تقریبی معاون صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز در این جلسه در مورد پرداخت حقوق دولتی از سوی معدن داران هم گفت: برای اخذ حقوق دولتی از معدن داران نهبندان و استان درخواست دادیم که 40 درصد تخفیف اعمال شود که در دست پیگیری است، اما در برخی موارد تا 50 درصد نیز تخفیف داده شده است.
او در خصوص کمبود ناوگان حمل و نقل معدنی هم گفت: معادن گرانیت نهبندان می‌توانند طی قراردادی متعهد شوند تا بار تولیدی خود را به جای دیگری جز مواردی که در قرارداد تعیین می‌شود نفروشند و ما نیز تمام زیرساخت‌های مورد نیاز حمل و تولید مواد معدنی را تأمین خواهیم کرد.
روشندل رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت نهبندان نیز گفت: در نهبندان 141 واحد معدنی با تنوع 25 نوع ماده معدنی و ذخیره 104 میلیون تُن وجود دارد که از این تعداد 74 معدن فعال بوده و بیش از هزار و 500 نفر به صورت مستقیم در معادن و 600 نفر در صنایع معدنی این شهرستان مشغول به کارند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/468071/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایران 74 بار از ما بزرگ‌تر و جمعیتش 9 برابر ما است

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی