پیام خراسان

آخرين مطالب

رشد 105 درصدی سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی با حمایت دولت اقتصادي

رشد 105 درصدی سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی با حمایت دولت
  بزرگنمايي:

پیام خراسان- خراسان جنوبی استانی کویری اما با ظرفیت‌های بالا در حوزه‌های مختلف است و دولت سیزدهم با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی استان طرح و برنامه‌هایی را برای رشد اقتصادی دنبال می‌کند.

از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون در استان خراسان جنوبی سرمایه‌گذاری خارجی23 درصد، سرمایه‌گذاری در بخش صنعت و معدن 144 درصد، بخش کشاورزی 245 درصد و در بخش گردشگری 10 درصد رشد داشته که به‌طور میانگین می‌توان گفت مجموع سرمایه‌گذاری در این پیشران‌های اقتصادی 105 درصد افزایش یافته است.

20 شهرک و ناحیه صنعتی آماده واگذاری به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است که پایین‌ترین قیمت نسبت به سایر نقاط کشور دارد و معافیت مالیاتی 13 ساله دیگر مشوق سرمایه‌گذاری بوده که دولت زمینه آن را در شهرک‌های صنعتی استان فراهم کرده است.

همچنین معادن غنی با ساختار زمین‌شناسی کم‌نظیر دارای ذخایر قطعی از دیگر ظرفیت سرمایه‌گذاری در استان خراسان جنوبی است.

بخش کشاورزی نیز با تولیدات منحصر به‌فرد همچون زرشک، زعفران، گیاهان دارویی، پسته، پنبه، انار و گل نرگس ظرفیتی ارزشمند برای سرمایه‌گذاری در این حوزه به‌ویژه صنایع فرآوری است از طرفی مزیت‌ها و ذخایر غنی ژنتیکی دامی در زمینه پرورش شتر، بز کرکی، مرغ بومی، گوسفند بلوچی و شترمرغ و شتر برای سرمایه‌گذاری وجود دارد.

ظرفیت‌های تاریخی، مذهبی، فرهنگی و طبیعی نظیر ثبت بیش از هزار اثر تاریخی در فهرست آثار ملی و پنج اثر جهانی فرصت سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری را فراهم کرده است.

بر همین اساس رییس جمهور در سومین سفر استانی دولت سیزدهم که شهریور سال گذشته به خراسان جنوبی انجام شد با تاکید بر اینکه جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به این استان از جمله کارهایی است که باید در عمل دنبال شود گفت: این به عنوان برنامه کفایت نمی‌کند و باید دنبال کرد که کارآفرینان و سرمایه‌گذاران به استان جذب شوند و این استان سرمایه‌گذاران خوبی می‌تواند داشته باشد و باید حمایت شوند تا سرمایه‌گذاری کنند.

استاندار خراسان جنوبی هم چندی پیش در جمع مدیران اقتصادی استان به نقش تعیین‌کننده سرمایه‌گذاری در رشد اقتصادی اشاره کرد و خواستار به‌کارگیری همه قوای اقتصادی استان برای این موضوع شد.

جواد قناعت روز گذشته در نشست شورای اداری استان هم جذب سرمایه‌گذاری را از محورهای دور دوم سفر رئیس جمهور به این استان برشمرد و گفت: در این خصوص با مساعدت نهاد ریاست جمهوری، سرمایه‌گذاران خوشنام و توانمند در سطوح ملی و نهادهای عمومی غیردولتی به سمت سرمایه‌گذاری در استان‌های محروم از جمله خراسان جنوبی هدایت می‌شوند.

وی با اشاره به جلسه تخصصی رئیس جمهور با سرمایه‌گذاران داخلی، ملی و نهادهای مختلف در سفر پایان هفته جاری به خراسان جنوبی بیان کرد: طرح‌ها و برنامه‌ها در این زمینه آماده شده و در این جلسه تخصصی ارائه خواهد شد تا سرمایه‌گذاران متناسب با توانمندی‌های خود در استان سرمایه‌گذاری کنند.

آن طور که کارشناسان اقتصادی می‌گویند، خراسان جنوبی بنا به شرایط خاص طبیعی، اقلیمی و جغرافیایی در بسیاری از حوزه‌ها از جمله کشاورزی، معدن و انرژی‌های تجدیدپذیر، ظرفیت بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری دارد و براساس آخرین ارزیابی صورت گرفته، از نظر شاخص استانی امنیت سرمایه‌گذاری رتبه نخست را در کشور دارد.

به گفته معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی 11 کاربرگ پیشنهاد اصلاح قوانین و مقررات مخل کسب و کار به دستگاه‌های ذیربط هیات مقررات‌زدایی ارسال شده که دستاورد آن بهبود فضای کسب و کار نسبت به گذشته بوده است اگرچه هنوز قوانین دست و پا گیری وجود دارد.

کمبود منابع آبی یکی دیگر از مشکلات استان در حوزه زیرساختی سرمایه‌گذاری است اما دولت براساس سند آمایش تلاش دارد که از استقرار واحدهای آب‌بر جلوگیری کرده و صنایع منطق با اقلیم منطقه را توسعه دهد البته تامین منابع مالی از جمله تسهیلات تبصره 18 و ایجاد زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری در بخش گاز و برق رشد خوبی در استان داشته که از حمایت‌های دولت و وزارتخانه‌های مربوطه نشات می‌گیرد.

آنچه در این گزارش به آن می‌پردازیم میزان رشد سرمایه‌گذاری در یک سال گذشته بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم است.

برآیند ارایه عملکرد مدیران استانی در بخش‌های مختلف نشان می‌دهد که جذب سرمایه‌گذاری در استان خراسان جنوبی روند رو به رشد داشته است.

رتبه نخست خراسان جنوبی در حمایت از سرمایه‌گذاری

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی با اشاره به اقدامات انجام شده در این زمینه گفت: پرداخت تسهیلات مهمترین حمایت بوده که از این لحاظ خراسان جنوبی سال گذشته رتبه نخست کشور را در حمایت از 302 طرح سرمایه‌گذاری داشته است.

مجتبی شریعتی‌فر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نیمه نخست امسال 54 واحد تولیدی با سرمایه‌گذاری هزار و 239 میلیارد تومان در استان به بهره‌برداری رسید که این واحدها در حوزه خدمات، معدن، صنعت و کشاورزی احداث شده و با بهره‌برداری از آنها برای هزار و 45 نفر اشتغال جدید ایجاد شده است.

وی گفت: در مصوبات سفر اول رئیس جمهور به خراسان جنوبی 2 مصوبه در حوزه اقتصادی داشتیم که براساس یکی از آنها هزار و 976 میلیارد تومان برای احیای واحدهای نیمه‌تمام اختصاص یافته و در مجموع سه هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای 683 واحد تولیدی در نظر گرفته شده است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی افزود: با این تسهیلات برای پنج هزار و 400 نفر تثبیت اشتغال و برای هزار و 500 نفر اشتغال جدید ایجاد خواهد شد، سال گذشته هم حدود 380 میلیارد تومان در این زمینه پرداختی داشتیم.

وی تصریح کرد: بخش عمده این تسهیلات سال 1401 در چند طرح بزرگ توسعه کویر تایر، پنج طرح فرآوری معدنی و طرح‌های صنایع تبدیلی کشاورزی همچنین در زمینه اجرای طرح‌های تکمیلی سه مجتمع گردشگری سرمایه‌گذاری می‌شود.

شریعتی‌فر گفت: در شاخص ایجاد فرصت‌های شغلی از طریق تکمیل طرح‌های سرمایه‌گذاری با عملکرد هشت هزار و 371 فرصت شغلی نیز خراسان جنوبی سال گذشته رتبه نخست کشوری را داشته است.

رشد 23 درصدی سرمایه گذاری خارجی در خراسان جنوبی

بر همین اساس مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی گفت: از شهریور سال گذشته تا پایان شهریور امسال یک میلیارد و 224 میلیون دلار حجم سرمایه‌گذاری خارجی مصوب در این استان بوده که 23 درصد رشد داشته است.

مرتضی ذاکریان افزود: در یک سال فعالیت دولت سیزدهم بیش از 4.2 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی به‌صورت نقدی و غیرنقدی در استان جذب شده است.

وی گفت: در این مدت تعداد طرح‌های سرمایه‌گذاری خارجی استان خراسان جنوبی از 16 به 23 طرح رسیده که 40 درصد افزایش یافته است و سرمایه‌گذاران خارجی دارای مجوز سرمایه‌گذاری فعال در این استان اتباع کشورهای چین، آفریقای جنوبی، آلمان، افغانستان، ترکیه و پاکستان هستند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی با اشاره به پرداخت تسهیلات بند "الف" تبصره 18 قانون بودجه در راستای رونق تولید ‌و ایجاد اشتغال افزود: تاکنون 2 هزار و 885 طرح با اعتبار 2 هزار و 200 میلیارد تومان در کارگروه مربوطه بررسی شده است.

وی بیان کرد: در مجموع 774 میلیارد تومان تسهیلات بند "الف" تبصره 18 به خراسان جنوبی اختصاص یافته که از این مبلغ تاکنون 714 میلیارد تومان به هزار و 218 طرح در راستای ایجاد و تثبیت بیش از 9 هزار شغل پرداخت شده است.

ذاکریان گفت: از محل تسهیلات شناور بند "الف" تبصره 18 نیز 99 میلیارد تومان به تسهیلات استان اضافه شد که تاکنون از این محل 57 میلیارد و 400 میلیون تومان پرداخت تسهیلات داشته‌ایم.

رشد 144 درصدی سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت و معدن

عملکرد دولت در حوزه صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی نیز به گونه‌ای بوده که منجر به رشد 144 درصدی سرمایه‌گذاری و افزایش 7.5 درصدی اشتغال شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به مقایسه وضعیت این بخش در ابتدای استقرار دولت سیزدهم به خبرنگار ایرنا گفت: سرمایه‌گذاری ایجاد شده در حوزه صنعت، معدن و تجارت استان در ابتدای استقرار دولت سیزدهم 50 هزار و 700 میلیارد ریال بود که اکنون به 123 هزار و 860 میلیارد ریال رسیده و 144 درصد رشد را نشان می‌دهد.

عباس جرجانی افزود: اشتغال ایجاد شده در بخش صنعت، معدن و تجارت استان در یک سال گذشته هفت و نیم درصد افزایش یافته به طوری که در ابتدای استقرار دولت سیزدهم 109 هزار و 470 نفر در این بخش اشتغال داشتند و اکنون این رقم به 117 هزار و 700 نفر رسیده است.

وی به افزایش 77 درصدی ذخایر کشف شده در استان طی یک سال اخیر اشاره کرد و گفت: ابتدای تشکیل دولت سیزدهم سه میلیارد و 900 میلیون تن ذخیره معدنی داشتیم ولی اکنون این رقم به 6 میلیارد و 900 میلیون تن رسیده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به اینکه 727 معدن تاکنون در این استان به بهره‌برداری رسیده است ادامه داد: این رقم در ابتدای دولت سیزدهم 670 معدن بوده و با هشت و نیم درصد افزایش به وضع موجود رسیده است.

وی یادآور شد: بهره‌برداری از واحدهای صنفی نیز 8.8 درصد در یک سال اخیر رشد داشته به طوری که از 34 هزار واحد در سال گذشته اکنون به 37 هزار واحد رسیده است.

جرجانی به رشد 15 درصدی بهره برداری از صنایع هم اشاره کرد و گفت: این رقم در شهریور سال گذشته 460 واحد صنعتی بود و اکنون به 530 واحد رسیده است.

وی با بیان اینکه در یک سال گذشته 25 واحد صنعتی و 30 واحد معدنی راکد فعال شده است گفت: میانگین رشد این حوزه نیز 12 درصد نسبت به مدت مشابه قبل است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی عنوان کرد: اشتغال محقق شده بخش صنعت در یک سال گذشته هزار و 771 نفر، سرمایه‌گذاری محقق شده این بخش نیز 68 هزار و 493 میلیارد ریال است.

وی گفت: همچنین با بهره‌برداری 11 طرح کوچک، بزرگ و متوسط در دست اجرا و سرمایه‌گذاری بیش از 15 هزار میلیارد تومان زمینه اشتغال 2 هزار نفر در استان فراهم می‌شود.

رشد 245 درصدی سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی

اما در حوزه کشاورزی نیز اگرچه یکی از هدف‌گذاری‌های اصلی دولت احیای واحدهای راکد و ایجاد صنایع تبدیلی به خصوص برای محصولات راهبردی استان است اما رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از رشد 245 درصدی سرمایه‌گذاری جدید در این بخش خبر داد و گفت: سال گذشته تسهیلات بخش کشاورزی 2 هزار و 714 طرح با مبلغ 219 میلیارد و 600 میلیون تومان بوده است.

مهدی جعفری با بیان اینکه بیشترین حجم سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع تبدیلی، دام، طیور، گیاهان دارویی، سرمایه‌ای آب و کشاورزی، و گلخانه‌ها بوده است افزود: طرح‌های سرمایه‌گذاری بیشتر ایجادی و سرمایه در گردش بوده که منجر به ایجاد و تثبیت اشتغال در این بخش شده است.

وی گفت امسال چهار هزار و 307 طرح با مبلغ 760 میلیارد تومان پرداخت تسهیلات داشتیم که نشان از رشد 245 درصد رشد سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تاکید کرد: حداقل 20 درصد این حجم از تسهیلات پرداختی به هر طرح آورده شخص سرمایه‌گذار است.

وی درخصوص حمایت‌هایی دولت برای فعال شدن واحدهای راکد بخش کشاورزی گفت: یک واحد سردخانه، فرآوری زرشک، بسته بندی خشکبار و واحد پرورش بلدرچین از جمله این واحدهایی است که با مجموع 11.5 میلیارد تومان تسهیلات احیا شده است.

جعفری با اشاره به اشتغال دوباره 34 نفر با احیای این واحدها ادامه داد: از محل تبصره 18 نیز 275 میلیارد تومان اعتبار مصوب داشتیم اما بیش از 350 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

وی با اشاره به حمایت‌های دولت از محل تسهیلات دامدار کارت در سال گذشته گفت: از این محل سال گذشته 295 میلیارد تومان سرمایه در گردش به واحدهای تولیدی دام و طیور پرداخت شد که در پیشگیری از تعطیل شدن این واحدها نقش بسزایی داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه سه هزار و 227 واحد تولیدی از این محل تسهیلات دریافت کرده‌اند گفت: با حمایت‌های دولت سیزدهم در اعطای تسهیلات، حدود پنج هزار تثبیت شغل در بخش کشاورزی داشته‌ایم.

وی تصریح کرد: امسال هم ایجاد هزار و 320 شغل تکلیف سازمان جهاد کشاورزی بوده که تاکنون 70 درصد آن رقم خورده است و حدود 250 نفر بیشتر از سال گذشته شغل ایجاد کرده‌ایم.

تسهیلات تبصره 18 حامی سرمایه‌گذاران گردشگری

همچنین در حوزه گردشگری ظرفیت‌های زیادی برای توسعه اقتصادی وجود دارد اما مهمترین کار توجه به زیرساخت‌های ماندگاری گردشگر در استان است از همین رو تاسیسات گردشگری از طریق حمایت دولت توسط بخش خصوصی روند رو به رشدی دارد و به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی اکنون 80 اقامتگاه بومگردی در استان فعال است و تا پایان سال این رقم به 90 واحد می‌رسد.

هادی شاهوردی با اشاره به اینکه حدود 40 مورد تاسیسات گردشگری در دست احداث است افزود: این سرمایه‌گذاری‌ها برای ساخت اقامتگاه بوم‌گردی، مجتمع گردشگری، مراکز رفاهی و تفریحی، مجتمع‌های بین راهی و سفره‌خانه‌ها انجام می‌شود.

وی با اشاره به رشد 10 درصدی سرمایه گذاری در حوزه گردشگری از ابتدای دولت سیزدهم گفت: حجم سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده برای این پروژه‌ها حدود 513 میلیارد تومان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی یادآور شد: با بهره‌برداری این تاسیسات گردشگری 500 اتاق اقامتی به مجموعه گردشگری استان اضافه می‌شود.

وی عنوان کرد: دولت سیزدهم تسهیلات تبصره 18 را برای تمامی فعالیت‌های اقتصادی اختصاص داده که از سال گذشته 60 طرح با رقم 100 میلیارد تومان معرفی و نزدیک 15 میلیارد تومان نیز تاکنون پرداخت شده است.

شاهوردی با بیان اینکه در یک سال اخیر پنج اقامتگاه بوم‌گردی در استان به بهره‌برداری رسیده است گفت: 2 مجموعه اقامتی و گردشگری در ازمیغان طبس و چهارده بیرجند با حجم حدود 45 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری هم اکنون آماده افتتاح و بهره برداری است که از مهمترین پروژه‌های حوزه گردشگری محسوب می‌شود.

وی گفت: در یک سال اخیر و شروع به کار دولت سیزدهم نیز حدود 50 مجوز سرمایه‌گذاری بخش گردشگری در استان خراسان جنوبی صادر شده است.

رئیس جمهور نوزدهم شهریور سال گذشته در سومین سفر استانی دولت سیزدهم به خراسان جنوبی سفر کرد و در شهرستان‌های طبس و بیرجند حضور یافت.

براساس آخرین اعلام مسوولان استان، رهاورد سفر اول رئیس جمهور به خراسان جنوبی 106 مصوبه است که اغلب آنها در زمینه عمرانی و زیرساختی بوده و در مجموع 11 هزار و 725 میلیارد تومان اعتبار در قالب مصوبات سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی برای سه سال (1400 تا 1402) اختصاص یافته است.

رئیس جمهور در آغاز دور دوم سفرهای استانی به همراه شماری از اعضای هیات دولت روز پنجشنبه هفته جاری (24 آذر ماه) به استان خراسان جنوبی سفر می‌کند و این سفر 2 روزه است که تا پایان روز جمعه 25 آذر ماه ادامه خواهد داشت.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/481967/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رتبه اعتباری اسرائیل بار دیگر کاهش یافت

بازیکنان سپاهان بدون استراحت در باغ فردوس!

کشف محموله 512 کیلویی شیشه در تایباد

تجدید پیمان با آرمان شهدا

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

لغو پرواز مشهد - دبی به‌دلیل عدم پذیرش فرودگاه مقصد

آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است

امیرعبداللهیان: این بار پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود

بیش از 12 میلیون مسافر به خراسان رضوی سفر کردند

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

شهرداری خانلق شیروان قهرمان کشتی باچوخه کشور

راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار می شود

برگزاری همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب»

هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

دختران خراسان شمالی بر بام کوراش کشور ایستادند

کشف محموله 566 کیلوگرمی مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون

رئیسی : اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

خدمات رسانی قرارگاه خدمات به زائر در حوزه‌های اقامت و مباحث رفاهی

بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١5٠٠ واحدی میدان شهدا تا پایان بهار 1403

کشف محموله سنگین شیشه از یک دستگاه تریلی توسط مرزبانان هنگ تایباد

اگر دشمن بار دیگر خطا کند، پاسخی پشیمان کننده خواهد دید

ناجی‌ گل‌گهر این‌بار به داد استقلال رسید!

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ (فیلم)

رئیسی در اجتماع مردم شاهرود: اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی منصوب شد

کشف محموله سنگین مواد مخدر در هنگ مرزی تایباد

رتبه چهارم خراسان جنوبی در اجرای طرح مسطورا

اتمام 53 پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی

برگزاری مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد

پیکان سبزوار برابر پرواز هوانیروز اصفهان پیروز شد

ارائه آموزش‌های مهارتی به بیش از 3 هزار نفر از آسیب دیدگان اجتماعی

برگزاری راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

غرق شدن پسر هفت ساله در روستای ازمیغان طبس

کشف پراید سرقتی کمتر از 2 ساعت در طبس

پرواز بالگرد اورژانس نیشابور برای نجات بیمار سکته مغزی

تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است

دبیر کل سازمان ملل: تنها یک خطای محاسباتی در خاورمیانه، برای جهان فاجعه بار خواهد بود

کشف محموله سنگین شیشه و هروئین از یکدستگاه تریلی در هنگ تایباد

درخشش استقلالی سابق این بار در دربی کوچک

پسربچه 7ساله در آب‌های سطحی روستای ازمیغان طبس غرق شد

تصادف مرگبار 2 سواری با تریلر در جاده مشهد - تربت حیدریه

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

پیروزی پیکان سبزوار مقابل هوانیروز اصفهان

کشف بیش از 2 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون تایباد

ویسی: دو بار فولاد بیمار را به من دادند

یک کشته و 4 مصدوم در تصادف دو دستگاه خودروسواری در جاده مشهد به تربت حیدریه

عفو و بخشودگی 3 محکوم تعزیراتی خراسان جنوبی از سوی رهبر انقلاب

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

علم الهدی : اینکه سن ازدواج بالا رفته، ریشه آن فرهنگی است