پیام خراسان

آخرين مطالب

دولت سیزدهم و توسعه گازرسانی به مناطق محروم با استفاده از ظرفیتهای استانی اقتصادي

دولت سیزدهم و توسعه گازرسانی به مناطق محروم با استفاده از ظرفیتهای استانی
  بزرگنمايي:

پیام خراسان- مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، هجدهم آذرماه در نشست هم اندیشی مدیران ارشد صنعت نفت با تشریح دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه گاز، از برنامه‌های دولت سیزدهم برای بهبود وضعیت گازی کشور خبر داد و گفت: بهره‌مندی خانوارهای شهری از گاز طبیعی تا پایان امسال به 98.7 درصد می‌رسد که این آمار در بخش روستایی 85.7 درصد خواهد بود.

مجید چگنی افزود: میزان برخوداری خانوارهای شهری تا پایان سال گذشته 98.4 درصد بود که البته این رقم تا پایان سال 1402 به 99 درصد خواهد رسید.

وی با تاکید بر گازرسانی به استان‌های محروم، به عنوان اولویت این شرکت، بیان‌ داشت: این خواست موکد وزیر نفت است، بر همین اساس برای رساندن استان سیستان و بلوچستان به شاخص های کشوری، پنج استان را به عنوان معین، درگیر گازرسانی به این منطقه کرده ایم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اظهار داشت: برای تحقق این امر، استان های خراسان رضوی و جنوبی در شهرستان های جنوبی سیستان و بلوچستان مسوولیت دارند، استان فارس پروژه گازرسانی به شهرستان خاش را بر عهده دارد، مسوولیت گازرسانی به شهرستانهای شرقی آن استان از جمله سراوان بر عهده استان یزد است و استان گیلان کار گازرسانی به منطقه سیستان را به انجام خواهد رساند.

خراسان رضوی، رتبه نخست شبکه گاز کشور

شرکت گاز خراسان رضوی هم اکنون با 34 هزار و 882 کیلومتر شبکه‌گذاری در رتبه نخست و از نظر تعداد مشترک بعد از استان تهران، در جایگاه دوم کشور قرار دارد. از نظر تعداد انشعاب هم بعد از تهران و اصفهان در رتبه سوم ایستاده است.

این شرکت هم اکنون وظیفه تامین گاز طبیعی 2 میلیون و 606 هزار مشترک را بر عهده دارد و پس از استان تهران در رتبه دوم کشور قرار دارد.

2 هزار و 764 روستای خراسان رضوی نیز با جمعیت 524 هزار خانوار، دارای شرایط گازرسانی هستند که از این تعداد تاکنون 2 هزار و 566 روستا با جمعیت 504 هزار و 545 خانوار گازرسانی شده‌اند.

استان خراسان رضوی با توجه به برخورداری 99.9 درصدی خانوارهای شهری و 96.3 درصدی خانوارهای روستایی از خدمات شبکه سراسری گاز، شاخص استان سبز را دریافت کرده و با توجه به ظرفیت‌های خود به عنوان استان معین، در این عرصه نیز پیشرو است.

این استان در قامت استان معین سیستان و بلوچستان، با تکیه بر توان متخصصان بومی، اقدامات ارزنده ای انجام داده و طی سال 1398 تا 1400 گازرسانی به زاهدان و نصب انشعاب گاز در این شهر را به انجام رسانده است.

نصب بیش از 20 هزار انشعاب در سیستان و بلوچستان

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی گفت: این استان به عنوان معین گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان، بیش از 20 هزار انشعاب گاز طبیعی را در شهر زاهدان نصب و اجرا کرده است.

حسن افتخاری ادامه داد: طبق نظر شرکت ملی گاز ایران و با توجه به توانمندی شرکت گاز خراسان رضوی، اجرای بزرگترین پروژه گازرسانی استان، در شهر زاهدان بر عهده این استان گذاشته شده که از اردیبهشت سال 98 عملیات آن آغاز شده است.

وی اظهار داشت: مراحل اجرای 436 هزار کیلومتر شبکه گازرسانی شهری شامل 403 هزار شبکه توزیع پلی اتیلن، 32 هزار و 258 شبکه تغذیه فولادی و 666 شبکه توزیع فولادی، یک ایستگاه سی‌جی‌اس دروازه ورودی شهر با ظرفیت 100 هزار مترمکعب در ساعت، ساخت 11 ایستگاه تقلیل فشار درون‌شهری در مجموع به ظرفیت 115 هزار مترمکعب در ساعت و 2 ایستگاه حفاظت کاتدیک به صورت 100 درصد اجرا و به پایان رسید و تحویل شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان شد.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی با بیان اینکه این شرکت پس از زاهدان، مرحله نخست اجرای شبکه گازرسانی شهر چابهار را نیز طراحی کرده است، افزود: بدین ترتیب 260 کیلومتر شبکه توزیع و تغذیه گاز این شهرستان در مدت زمان 2 سال اجرا خواهد شد.

افتخاری افزود: خراسان رضوی به عنوان معین گازرسانی استان سیستان و بلوچستان پس از اتمام موفق طرح گازرسانی شهر زاهدان، مسوولیت طراحی و اجرای طرح گازرسانی به شهرهای چابهار، کنارک، صنایع و بخشی از روستاهای این منطقه را در سه مرحله اجرا خواهد کرد.

وی ادامه داد: در مرحله نخست این طرح، عملیات طراحی ایستگاه ها و شبکه شهر چابهار با تلاش کارکنان خدمات فنی و مهندسی شرکت گاز خراسان رضوی انجام و در حال حاضر پیمان سپاری طرح نیز انجام شده است.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی به موقعیت جغرافیایی و اقلیمی منطقه چابهار از نظر همجواری با دریای عمان و شرایط خاص اقتصادی آن اشاره کرد و گفت: در این طرح، مطالعات خاک شناسی و رعایت استانداردها و الزامات فنی لحاظ شده است.

افتخاری افزود: با تکیه بر دانش و تخصص کارکنان واحد خدمات فنی و مهندسی شرکت گاز خراسان رضوی، برای نخستین بار در سطح کشور هیترهای گاز ایستگاه های CGS در این طرح حذف شده و سیستم گرمکن ورتکس تیوب به جای هیترهای گازی مورد استفاده قرار گرفته است که این اقدام علاوه بر صرفه جویی اقتصادی و کاهش قابل توجه مصرف انرژی، موجب بهره برداری و نگهداشت بهتر تاسیسات خواهد شد.

افزایش گازرسانی به واحدهای صنعتی

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی بیان کرد: با توجه به فرمایش رهبر معظم انقلاب و نامگذاری امسال به "تولید، دانش بنیان، اشتغال‌آفرین"، این شرکت، گازرسانی به واحدهای تولیدی و صنعتی را نیز مورد توجه جدی قرار داده است.

افتخاری ادامه داد: هم اینک 16 هزار و 336 واحد تولیدی و صنعتی کوچک و بزرگ از نعمت گاز بهره مند هستند. در هفته دولت امسال نیز 220 طرح افتتاح و عملیات اجرایی گازرسانی به 580 واحد تولیدی صنعتی استان با مجموع اعتبار 403 میلیارد تومان آغاز شد.

اجرای خط تقویتی پارچین _ سنگ بست

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی آغاز عملیات اجرایی خطوط انتقال و تغذیه تقویتی گاز 48 اینچی پارچین - سنگ بست به مشهد را از دیگر طرح های بزرگ برشمرد که در سطح ملی توسط این شرکت در حال اجرا است. این طرح شامل خطوط انتقال و تغذیه تقویتی گاز به طول 85 کیلومتر با 598 میلیارد تومان اعتبار اجرا می شود.

افتخاری ادامه داد: با بهره برداری از این طرح 30 درصد به گاز ورودی شهر مشهد افزوده خواهد شد. گاز ورودی مشهد هم اینک در هر ساعت یک میلیون و 260 هزار متر مکعب است که این طرح 500 هزار متر مکعب به این مقدار خواهد افزود.

وی ادامه داد: گاز مشهد هم اینک از خط انتقال سرخس – نکا تامین می‌شود و با بهره برداری از خط پارچین - سنگ بست، شهر مشهد از منابع گازی جنوب هم بهره مند خواهد شد و این شهر منبع خط انتقال دوم هم خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی اظهار داشت: پروژه های خطوط انتقال گاز استان 2 بخش را شامل می شود. بخش اول پروژه خط انتقال سی اینچ دیزباد به تربت حیدریه که در افزایش پایداری گاز شهرستان های تربت حیدریه، کاشمر، بردسکن، خلیل آباد و کوهسرخ تاثیر بسزایی دارد و علاوه بر آن تامین گاز نیروگاه راشد تربت حیدریه را ممکن می سازد. این طرح که از مصوبات سفر رییس جمهوری به استان خراسان رضوی است در آبان ماه مورد بهره برداری عملیاتی قرار گرفت.

وی افزود: دیگر خط انتقال گاز، خط 36 اینچ مُلک آباد به مشهد است که با هدف افزایش پایداری تامین گاز مشهد تعریف شده و در ادامه خط پارچین – سنگ بست است. تاکنون مسیرسازی و بخش عمده جوشکاری آن اجرا شده و در سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

تزریق گاز طبیعی به نیروگاه برق تربت حیدریه

نیروگاه سیکل ترکیبی راشد، هفتمین نیروگاه تولید برق استان خراسان رضوی است که به شبکه سراسری گاز متصل شده است. اواخر شهریور امسال گاز طبیعی به شبکه نیروگاه تولید برق راشد در شهرستان تربت حیدریه با موفقیت تزریق شد.

عملیات اجرایی نیروگاه سیکل ترکیبی 546 مگاواتی راشد تربت‌حیدریه در سال 1397 با هدف تامین برق مطمئن و پایدار و ایجاد زمینه صدور برق به کشورهای همسایه آغاز شد که در صورت عدم نیاز داخلی، با نظارت وزارت نیرو امکان صدور برق آن به کشورهای همسایه وجود دارد.

مدیر مهندسی و اجرای طرحهای شرکت گاز خراسان رضوی در این خصوص گفت: برای گازرسانی به این طرح سه هزار و 500 متر خط انتقال 16 اینچ به همراه یک ایستگاه تقلیل فشار، یک ایستگاه میترینگ و یک قطعه شیر گاز با نظارت فنی شرکت گاز استان نصب و اجرایی شد.

سیدمصطفی حیدری با بیان اینکه عملیات تزریق گاز پروژه گازرسانی به این نیروگاه با هدف تولید برق طی مدتی کمتر از 2 ماه انجام شد، افزود: در این طرح شرکت گاز خراسان رضوی 85 هزار مترمکعب بر ساعت، گاز را به نیروگاه راشد اختصاص خواهد داد.

وی گفت: پروژه ملی گازرسانی به نیروگاه راشد تربت حیدریه با همکاری منطقه چهار عملیات انتقال گاز و واحدهای گازرسانی به طرح جنوب، اندازه گیری و توزیع گاز، گازرسانی به صنایع و هماهنگی فروش شرکت گاز استان در کوتاه ترین زمان ممکن انجام شد.

بدون شک یکی از مشکلات مناطق کم برخوردار و یا واحدهای تولیدی و صنعتی، عدم دسترسی به شبکه گازرسانی است که زمستانهای سرد و سختی را برای مردم و هزینه های فراوانی را بر واحدهای تولیدی تحمیل می کند که همت دولت در برافروختن مشعل گاز در مناطق محروم و رساندن گاز به واحدهای صنعتی، نویدبخش تولید ارزانتر برای واحدهای صنعتی و گذراندن زمستان‌ها، بدون دغدغه سرما برای شهروندان خواهد بود.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/482179/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان دستگیر شد

فرونشست عمیق زمین در تقاطع کلاهدوز و قاضی طباطبایی(7 اردیبهشت 1403)

فرونشست عمیق زمین در تقاطع خیابان کلاهدوز و قاضی طباطبایی مشهد

ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان‌غربی برگزار می‌شود

ادامه وزش باد و ریزش باران در خراسان رضوی

بیشترین خسارت سیل بهاری به راه‌ها | جزئیات خسارت از زبان سخنگوی مدیریت بحران

جاده را آب برد، دانش آموزان به جلسه کنکور نرسیدند/ ویدئو

وضعیت بحرانی و سیل‌زده حاجی‌آباد از زبان شهردار این شهر

فرونشست زمین و ایجاد گودال ٢ متری خیابان کلاهدوز مشهد

سیل امروز 20 دقیقه محور بردسکن به طبس را مسدود کرد!

کتابخانه‌های سیار نیاز کتابخوانی عشایر را برطرف می‌کند

پیاده‌روی بزرگ خانوادگی در بجنورد به مقصد «بش‌قارداش» برگزار شد

رهاسازی 7 هزار قطعه ماهی گرمابی در مزارع شیروان

صادرات 500 میلیون دلار اقلام نساجی در سال گذشته

قیمت گوشت مرغ 239 هزار تومان شد!

کتاب کامبوزیا خط مقاومت در ایران را نشان می‌دهد

مشارکت مردمی در بهزیستی خراسان جنوبی 116 درصد افزایش یافت

شوراهای اسلامی بدون حب و بغض‌های سیاسی در راستای حل مشکلات مردم گام بردارند

قیمت رانا به کانال 600 میلیونی بازگشت

یک فوتی و یک مصدوم در پی آتش سوزی و انفجار گاز نیشابور

بهره برداری ساختمان شرکت فولاد در سایت سنگان + عکس

رایان گیگز در 50 سالگی برای سومین‌بار پدر می‌شود

محصولات مرتعی نیشابور، سرمایه‌ای رو به نابودی

جاری شدن سیل در بعضی از مناطق بردسکن

آمادگی هند برای تولید کتاب‌های صوتی با هوش مصنوعی

از هر هزار تولد، یک تا سه نوزاد با آسیب شنوایی متولد می شود/شناسایی163 نوزاد ناشنوا در خراسان شمالی

خراسان رضوی دومین استان دارای خدمات روانشناسی

امدادرسانی هلال احمر بیرجند به 16 نفر متاثر از سیلاب

قیمت عجیب حواله‌های خودرو؛ 12 میلیارد تومان ناقابل!

باران های رگباری بیرجند

مستند «آقای خاص» کشتی برای اولین بار از تلویزیون

برخورد قاطع با کم فروشی نانوایان در مشهد

وزش باد و ریزش باران در خراسان رضوی ادامه دارد

آلزایمر ارزی دولتمردان

باران‌های رگباری در بیرجند

تولید 2 هزار و 600 متر مربع فرش درخراسان‌شمالی

آتش سوزی و انفجار گاز در نیشابور یک فوتی و یک مصدوم بر جای گذاشت

دستاورد گواهی 30 درصدی چه بود؟/ تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها

جنگل فندقلو میزبان گردشگران و اردوهای دانش آموزی

تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها

بی‌توجهی راننده پژو در محور فرعی صفی‌آباد حادثه آفرید

کتاب شام برفی به چاپ نهم رسید

روستای مهموئی سرآمد کشور در کمک به اعتاب مقدسه

رقابت 15هزار داوطلب کنکور سراسری در خراسان جنوبی

برگزاری همایش پیاده‌روی خانوادگی در شهر خروشهرستان نیشابور

علت عدم ساخت بیمارستان در سلطان آباد شهرستان خوشاب

گزارش وزارت بهداشت درباره سرطان‌زایی سیگارهای الکترونیک/ زیر بار صدور مجوز نمی‌رویم

خانه‌ دار کردن مردم به سبک دولت سیزدهم

باورهای ارتباطی غلط تبدیل به پاشنه آشیل زندگی زوج‌ها شده است

رشد 50 درصدی گردشگری در بخش «کَن»