پیام خراسان

آخرين مطالب

حمایت از شرکت های دانش بنیان از حرف تا عمل!/ پارک علم و فناوری خراسان جنوبی پاسخگوی وعده‌ها نیست اقتصادي

حمایت از شرکت های دانش بنیان از حرف تا عمل!/ پارک علم و فناوری خراسان جنوبی پاسخگوی وعده‌ها نیست
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - شرکت های دانش بنیان خراسان جنوبی با قدرت اندیشه خود قادر به ابداع و تولید محصولاتی خاص و بدون مشابه خارجی هستند، که در صورت حمایت حرف‌هایی برای گفتن در جهان خواهند داشت، کما اینکه در گذشته و حال چنین بوده است.
  امروزه شرکت‌های دانش بنیان به جهت تولید علم و ثروت نقش ویژه‌ای در توسعه کشورها دارند، از این رو دولتمردان و بخش‌های خصوصی هر منطقه تلاش می‌کنند با جذب حداکثری فناورها و کارآفرینان، حرف اول را در جهان بزنند.
  بدیهی است با فراهمی زیرساخت‌ها، ایده‌های نخبگان وارد عرصه تولید و تجاری‌سازی شده و شکوفایی اقتصادی رقم می‌خورد، همچنان که می‌توان با ارائه راهکارها و اصلاح برخی قوانین، تبدیل ایده به محصول را تسریع بخشید.
فناورها حمایت می‌خواهند و نه وعده، ایران و به تبع خراسان جنوبی سرشار از فناورهایی است که با قدرت اندیشه خود قادر به ابداع و تولید محصولاتی خاص و بدون مشابه خارجی هستند، افراد و شرکت‌هایی که در صورت حمایت حرف‌هایی برای گفتن در جهان خواهند داشت، کمااینکه در گذشته و حال چنین بوده است.
آنچه امروز در این گزارش به آن پرداخته شده، شاید مهمترین مشکل و به قول نخبگان سنگ جلوی پاست و در صورت رفع مانع، شاهد رشد بیش از پیش شرکت‌های دانش بنیان و توسعه تکنولوژی خواهیم شد.
همکاری نکردن بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به فناورها و گاهی دورزدن‌ها و بروکراسی‌هایی که موجب دلسردی نخبگان شده و آن‌ها را از ادامه مسیر باز می‌دارد.
فناورها از دولت و بخش خصوصی حمایت می‌خواهند، حمایتی از جنس فراهم کردن زیرساخت‌ها و نه وعده‌هایی که هر روز ناامیدترشان کند و خزان ایده‌هایشان را موجب شود.
ناشناخته بودن دانش بنیان ها
لطفی مدیر عامل یکی از شرکت دانش بنیان خراسان جنوبی فعال در حوزه آی تی در رابطه با ورودش به این حوزه گفت:از سال 86 تاسیس شدیم و از سال 92 به عنوان شرکت دانش بنیان فعالیت می کنیم.
وی به این نکته اشاره کرد: شرکت های دانش بنیان امسال به خاطر نامگذاری که رهبری داشتند شناخته شدند هر چند هنوز هم افرادی هستند که با آن ها آشنایی ندارند و گرنه این شرکت ها سال هاست که کارشان را انجام می دهند امسال که مدیران برای بازدید و برگزاری جلسه بیشتر از سال های گذشته مراجعه می کنند این اقدامات فقط نمایشی و صرفا جهت گرفتن عکس است و در عمل اقدام خاصی صورت نمی پذیرد که همین تحرکات بیشتر عوامل شرکت های دانش بنیان را اذیت می کند.
او تاکید کرد: سال هاست که کارمان را انجام می دهیم حمایت ها فقط در حد حرف است و هیچ اتفاقی برای شرکت ها رخ نداده است.
بوروکراسی اداری
به گفته این فعال حوزه دانش بنیان‌ یک شرکت زمانی که می خواهد دانش بنیان شود و بخواهد از علم خلق ثروت کند یک روند فرسایشی را باید دنبال کند از داوری ها و بررسی ها گرفته تا بروکرارسی های اداری سخت برای معرفی محصول که همه این ها توان فردی که ایده را ارایه می کند کاهش می دهد مگر این که چه قدر اراده داشته باشد و گرنه در همان مرحله اول بی خیال می شود.
وی تصریح کرد: در مورد قوانینی که برای تامین اجتماعی، امور مالیاتی و کلا قوانینی که وضع شده هزار تا دلیل و علت می آوردند که یک شرکت از آن شرایط دانش بنیان استفاده نکند به قدری روند را روند سختی کردند که در عمل وقتی شرکتی وارد شود و بخواهد کاری را انجام دهد از این که این اقدام را انجام داده پشیمان شود و حمایت ها دستگاه های دولتی از شرکت های دانش بنیان فقط در حد شعار است.
دغدغه ها
این نخبه هم استانب در مورد دغدغه فعالان حوزه آی تی نیز گفت:تمام فعالان حوزه آی تی همه آن چه که به عنوان سرمایه لازم دارند لب تاپی است که در کوله پشتی آن ها قرار دارد وقتی که حمایت انجام نمی شود یک سری ایده ها را برداشت کردند که ایده را در یک استارت آپ ارایه می کنید و بعد این ایده به نتیجه ای می رسد که شرکت بزرگ به عنوان شرکت مادر این ایده را می خرد به عنوان مثال وات ساپ سی دی گنبدی استارت می خورد رشد می کند شبکه اجتماعی قابل قبول است بعد فیس بوک میاد می خرد و گسترش می دهد همین طرز تفکر را مدیران گفتند که یک شرکتی را می آوریم چند سال زیر پرو بالش را می گیریم وقتی آماده شد این را می فرستیم در بازار کار و خودش برای خودش شرکت تشکیل می دهد واقعیت این است که در ایران یک شرکت در مدت 5 سال به رشد نمی رسد.
وی تصریح کرد: با شرکتی که با رانت کار می کند شرکتی که وابسته باشد و از یک جایی حمایت شود و بخشی دولتی باشد به آن ها کاری ندارم در واقع می گویم ایده بسیاری از شرکت ها چون به جایی وابسته نیست و نمی تواند خوب ارایه کند آدم را ندارد که براش این کار را انجام دهد ایده ابتر می ماند چه بسا از بین هم می رود بعدها مشاهده می شود از جایی سر در می آورد که تصورش را نمی کنید.
وی افزود: در استان های کوچکی مثل ما اتفاق خاصی نمی افتد تمام شرکت هایی که به جایی رسیدند خودشان بودند یک پیگیری کردند تلاش کردند پشتوانه مالی خودشان بوده است.
به گفته لطفی در حوزه فناروی روند دریافت تسهیلات هم بسیار سخت است بانک ها یک ضمانت برای برگشت وام می خواهند در اسناد مالی بانک ها باید یک سند ارایه کنید هیچ وقت ایده دانش بنیان یک ایده استارت آپی به عنوان سرمایه آن پروژه از دیدگاه بانک نیست.
وی تاکید کرد:ملاک در حوزه فناوری باید برای تسهیلات و ارزیابی ها متفاوت باشد به خاطر این که ماهیت کاری آن با یک فردی که مجتمع دامپروری دارد متفاوت است آن فرد چند تا گاو و گوسفند خریداری می کند و در مجمتع نگهداری می کند اما زمانی که قرار است پلتفرمی تهیه شود تمام پلتفرم در سر فردی است که دارد طرحی می کند و تمام پلتفرم در درون کامپیوتر فردی است که آن را تهیه می کند ایده باید ارزش گذاری شود اما ملاک ارزش گذاری ایده وجود ندارد به فرض این که کارشناس بگوید بانک این را قبول نمی کند فقط به دنبال ساختمان و ملک است.
وی اظهار کرد: حلقه گمشده خیلی داریم واقعیت ماجرا این است که یک فردی یک چیزی را گفته بعد آمدند ترجمه و برداشت کردند این که سابقه این ایده چی بوده از کجا آمده و آخر می خواهد چه اتفاقی بیفتد را نمی دانند.
به گفته وی دانش بنیان اگر بنیانش دانش است ارزش گذاری آن دانش کجا انجام می شود به فرض این که ارزش گذاشته شود چه کسی این ارزش را قبول دارد.
لابی گری ها
احسان رهنی مدیر یکی دیگر از شرکت های دانش بنیان خراسان جنوبی که در زمینه تولید تجهیزات ترانسفورماتور از قبیل تپ چنجر و …و ماشین سازی صنعتی فعال است نیز گفت: همکاری نکردن شرکت های بزرگ مصرف کننده محصولات تولیدی شرکت و وجود لابی های قوی در امر واردات ، اجازه ورود ندادن به شرکت های نوپا و انحصاری بودن این بازار از مهمترین چالش های پیش روی شرکت های دانش بنیان است.
وی با اشاره به مشکلاتی که برای ضمانت های تسهیلات برای شرکت های دانش بنیان وجود دارد افزود:وجود مکان مناسب جهت فعالیت و گسترش آن از دیگر مشکلات پیش روی فعالان این حوزه است و تسهیلات که از جهت ریالی برای کار صنعتی کم است و اینکه خیلی زود بازده هست.
فروش ، پرداخت تسهیلات و بیمه چالش پیش روی شرکت ها
ایمان رونقی مدیر یکی دیگر از شرکت های دانش بنیان خراسان جنوبی نیز در مورد چالش های پیش روی این شرکت گفت: تسهیلات و باز پرداخت که بعد از فیلترینگی که در فضای مجازی پیش آمد آمادگی برای بازار دیگر نداشتیم به طور کلی فروش متوقف شد و توانایی پرداخت اقساط را از دست دادیم.
به گفته وی هر چند گام هایی برای رفع مشکل برداشته شده اما به طور کامل مرتفع نشده است و تا این لحظه حمایت آن چنانی نشده ایم که بتوانیم در باز پرداخت ها یک مقداری خودمان را جمع و جور کنیم و تا زمانی که فروش نداشته باشیم نه می توانیم حقوق بدهیم نه هم قسط ها را پرداخت کنیم حداقل چند ماه زمان لازم داریم که بتوانم اوضاع را مدیریت کنم .
وی افزود: بخش دوم مشکلات مربوط به بیمه های نیروهای شرکت است افرادی که استخدام می کنیم مبلغ بیمه سنگین است و بیمه هایی که وجود دارد خیلی سنگین است و اجازه نمی دهد نیروی بیشتری را استخدام کنیم و هیچ کمک و حمایتی از سوی نهادی برای رفع این مشکل نمی شود.
این جوان نخبه بیرجندی در مورد حوزه فعالیتش نیز گفت: آن چه که این شرکت دانش بنیان تولید می کند دستگاه گاز دار کردن نوشیدنی در ابعاد خانگی و رستورانی است.
رونقی با اشاره به فعالیت سه ساله اش در این حوزه افزود: در این سطح تنها تولید کننده هستیم یکی از سری اقلام ما نمونه خارجی ندارد و از همه مهم تر این است که دستگاه هر نوشیدنی را می تواند گاز دار کند این باعث شده رغبت به سمت آن بیشتر باشد و هر فردی بتواند خودش نوشیدنی مورد نظرش را گاز دار کند بدون افزودنی و رنگ و هر چیزی و آن مضراتی که برای نوشابه وجود دارد هیچ کدام وجود نخواهد داشت.
در پایان گزارش هم ارتباطی با پارک علم و فناوری خراسان جنوبی برای طرح این مشکلات و راهکارهای آن ها و اقداماتی که برای رفع این مشکلات اندیشیده شده داشتیم که با وجود پیگیری فراوان و ارسال سئوالات اما پاسخی دریافت نشد.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/483001/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«کولبری» نه شغل است و نه شریف/ مردم از ناچاری بار بر دوش می‌گیرند

داورزن خراسان رضوی هزار و 700 نفر شتر دارد

20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی کشف شد

254 معتاد متجاهر در مشهد جمع آوری شدند

خراسان رضوی بیش از 9 هزار زائر حج تمتع آماده اعزام دارد

سه هزار قطعه زمین در بخش احمدآباد مشهد به نهضت ملی مسکن اختصاص یافت

مردم خراسان رضوی سال گذشته 136 میلیون کیلووات برق بیشتری مصرف کردند

بسته‌های ویژه مادران باردار به 825 هزار خانوار خراسان رضوی تعلق می‌گیرد

بازسازی منازل محرومان روستای دولت‌آباد به همت جهادگران قمی

ماجرایی تازه برای خریداران طلا؛ مالیات جدید در راه است؟

مقایسه تعرفه اینترنت ثابت اپراتورها

ویدئوی دیگری از باران‌های رگباری امروز بیرجند

راه‌ها در خراسان جنوبی باز شده، اما همچنان ناایمن هستند

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد از مردم؛ اوضاع خراب است!

فیلم | جاده شهداد - نهبندان مسدود است

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد پس از وقوع سیل؛ اوضاع خراب است!

بیمارستان رضوی مشهد: تکذیب فروش اسناد حاوی اطلاعات بیماران به عنوان کاغذ باطله

اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها ضرورت دارد

(ویدئو) زورخانه پهلوان رستم؛ بنایی کهن در تاریخ شهر مشهد

شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود

حذف تکراری پرسپولیس مقابل گربه سیاه در اراک/ پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

پنجه آلومینیوم بر صورت قرمزها / پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

کشف بیش از 20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرز دوغارون

ضرورت اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 8 اردیبهشت 1403

آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی

علم‌الهدی: می‌خواهید به بهانه پر کردن سبد جمعیت انقلابی، همان کسانی را هم که انقلابی هستند از خود برنجانید؟

67 درصد از زوجین جوان مشهدی باور دارند که همسرشان باید ذهن آن‌ها را بخواند

ین ژاپن باز هم سقوط کرد

هشدار سازمان هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید

نگاه رهبر انقلاب به مسائل حوزه کتاب همه جانبه است

خون شریک 2 + فیلم

واگذاری زمین به 177 خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی

بانک مرکزی: کاهش نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی تداوم دارد

آزمون دوباره از 135 کنکوری جامانده «زیرکوه»!

امدادرسانی ارتش به دانش آموزان کنکوری در سیلاب

دستگیری سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان

دستگیری قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه

این بار کسی جیمی‌جامپ را بغل نکرد | دستگیری جیمی جامپ در بازی پرسپولیس و آلومینیوم اراک

رونمایی از هفت محصول دانش بنیان کشاورزی در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی

فرونشست عمیق زمین در یکی از خیابان‌های مشهد

جشنواره‌ای با عطر و بوی گل محمدی

پیش بینی بارش‌های رگباری در سطح شهرستان بردسکن تا پایان هفته

(ویدئو) ثبت رقص و حرکات پروتئین-لیپید برای اولین بار

استفاده از کولر گازی چه میزان قبض برق را افزایش می‌دهد؟

سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان دستگیر شد

فرونشست عمیق زمین در تقاطع کلاهدوز و قاضی طباطبایی(7 اردیبهشت 1403)

فرونشست عمیق زمین در تقاطع خیابان کلاهدوز و قاضی طباطبایی مشهد

ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان‌غربی برگزار می‌شود

ادامه وزش باد و ریزش باران در خراسان رضوی