پیام خراسان

آخرين مطالب

کسب‌وکار در کتابخانه‌ها! فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان- «کتابخانه عمومی» و «کسب‌وکار کوچک» دو کلیدواژه اساسی همایشی هستند که سال اولش در شیراز برگزار شد و سال دومش در مشهد. دو کلیدواژه‌ای که نشاندنشان در یک جا سخت به‌نظر می‌رسد. معمولا تعریف سنتی از کتابخانه‌ این‌گونه است که محلی است که مخزن کتابی دارد، قرائت‌خانه‌ای که روزهای منتهی به کنکور جای سوزن انداختن ندارد و دیگر ایام خلوت‌خانه‌ای است و شخصی که کتاب‌ یا کتاب‌های موردنظرت را از میان کتاب‌ها پیدا می‌کند و یا راهنمایی می‌کند کتاب را از کدام بخش برداری. یا به عبارت دیگر  محلی آرام و زیان‌ده که آورده مالی ندارد؛ اما این تعاریف دیگر دارد منسوخ می‌شود. از میان صحبت‌ها متوجه می‌شوی می‌خواهند از آن نگاه سنتی به کتابخانه‌ها رها شوند.

علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی می‌گوید: «شاکله کتابخانه‌های عمومی در دنیا و پیرو آن در ایران در حال گذار  از شکل سنتی به نسل جدید است. امروزه کتابخانه‌های عمومی دیگر تبدیل به فرهنگسراهای اجتماعی شده‌اند و پا را فراتر از کارکرد سنتی گذاشته‌اند. نسل جدید کتابخانه‌های عمومی مکان سوم، دانشگاه مردم، مرکز غیررسمی آموزش و مهارت‌افزایی و فرهنگسرای اجتماعی است. باید به این نکته مهم توجه کنیم که یکی از مسائل و چالش‌های مهم کشورهای توسعه‌یافته در دنیای امروز مشکلات اقتصادی و شکل‌گیری کسب‌وکارهای جدید است.»

شناخت خوب کتابخانه از جامعه محلی، ظرفیت‌ها و نیازها، منابع مناسبی که متناسب با نیاز جامعه انتخاب و دسترس‌پذیر می‌کنند، برقراری ارتباط بین جویندگان کار و صاحبان سرمایه و جویای نیروی کار، سازمان‌های حقوقی و حامی، استفاده از فضای در اختیار برای تقویت بازاریابی، عرضه محصولات، اطلاع‌رسانی و ترویج کسب‌وکارها، و فضایی یادگیرنده برای توسعه دانش‌افزایی کسب‌وکار را از ظرفیت‌های کتابخانه‌ها برای تأثیرگذاری در کسب‌وکارها عنوان می‌کنند. 

در حاشیه این همایش نمایشگاهی از کسب‌وکارهای کوچک در کتابخانه مرکزی مشهد راه‌اندازی شده و از استان‌های همدان، خراسان رضوی، مازندران، زنجان، هرمزگان، سمنان، یزد، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و اردبیل نمونه‌هایی از فعالیت‌های کسب‌وکاریشان را از  خیاطی، بافندگی و گلیم‌بافی گرفته تا سوزن‌دوزی، حصیربافی و گاه احیای هنرهای محلی فراموش شده مثل زربافی و چاروق‌سازی به نمایش گذاشته‌اند و کتابدارانی که در این استان‌ها چنین فعالیت‌هایی داشته‌اند به نمایندگی غرفه‌داری می‌کنند تا برای مخاطبان از  فعالیت‌هایشان بگویند. سرشان خلوت است، هرچند می‌گویند بعدازظهرها و ظهرها سرشان شلوغ‌تر است. پای قصه‌شان می‌نشینم. یکی از معرق‌ می‌گوید، دیگری از شغل کتابداری.

 در این زمینه بیشتر بخوانید:

خدمات کتابخانه‌های عمومی باید نیازمحور باشد

از همایش که می‌پرسی تمام‌قد از آن دفاع می‌کنند و تأکید دارند: ما می‌خواهیم از شکل سنتی کتابخانه‌ای خارج شویم و وارد جامعه شویم، کنشگر باشیم و در عزلت و خلوت‌نشینی قرار نگیریم. قدم‌هایی را هم برای کنشگری برداشته‌اند و الان محصولشان را آورده‌اند هرچند با تأکید بر این‌که فعالیت‌ها گسترده‌تر از آن است که در اینجا مشاهده می‌شود. آن‌ها در شهرشان فقط کتابدار نیستند، روان‌شناس و کارآفرین و مشاور اقتصادی هم هستند.

موضوع همایش را دور از سخنرانی‌های رسمی و گاه کسالت‌آور این‌گونه تعریف می‌کنند: «این‌طور نیست که کتابخانه خود بخواهد وارد کار اقتصادی شود یا کلاس‌ آموزشی برگزار کند؛ کتابدار یک مشاور و رابط است. ماهیت کارمان این نیست. گاه پیش می‌آید یک مراجعه‌کننده می‌آید با ما درددل می‌کند. ما  نیز به عنوان یک روان‌شناس به حرف‌هایشان گوش می‌دهیم و در پایان حرف‌هایشان کتابی معرفی می‌کنیم که به کارشان بیاید. گاه در این صحبت‌ها می‌شود مراجعه‌کننده‌ای می‌گوید من نه کاری دارم، نه مهارتی بلدم. اما مراجعه‌کننده دیگری هنر و مهارت دارد اما جایی برای عرضه هنر و مهارتش ندارد. ما که در کتابخانه جایی داریم، به مربی‌ می‌گوییم محلی را در اختیار شما قرار می‌دهیم، هنرآموز هم داریم. مثلا در هفته یکی ‌دو روز به مدت دو ساعت در اختیار شماست. گاه مراجعه‌کننده‌ای مهارت دارد، جایش را هم دارد اما محلی برای عرضه کالای خود ندارد،  باز ما در نقش رابط می‌آییم آن‌ها را راهنمایی می‌کنیم. گاه مهارت دارد، محل تولید و عرضه دارد اما بازاریابی بلد نیست. ما کلاس‌های آموزشی در رابطه با برندینگ و تبلیغات برگزار می‌کنیم و یا کتاب معرفی می‌کنیم.» 

کسب‌وکار در کتابخانه‌ها!

 آن‌ها تأکید دارند فعالیت‌هایشان در این حوزه کتاب و کتابخانه را به حاشیه نمی‌برد و مخاطبانشان نیز از اعضای کتابخانه هستند. حتی گاه به واسطه این فعالیت‌ها افراد دیگری به کتابخانه می‌آیند. آن‌ها می‌خواهند کتابخانه‌شان یک پایگاه اجتماعی باشد.

یک کتابدار می‌گوید: «برخی فکر می‌کنند کار ما خیلی راحت است اما ما باید روان‌شناسی بلد باشیم، روابط عمومی قوی‌ای داشته باشیم، با یک خانه‌دار، مانند خانه‌دار رفتار کنیم، با یک مهندس، مهندس باشیم، با یک نوجوان، نوجوان و با یک کودک مانند یک کودک برخورد کنیم. برای کودکان که سخت‌تر است، در یک دقیقه باید با او دوست شویم، اعتمادش را جلب کنیم و راهنمایی‌اش کنیم. به طور کلی با کسی که از در وارد می‌شود، حرف بزنیم و سریع یک برآیند کلی از شخصیتش داشته باشیم و متناسب با آن راهنمایی کنیم، این می‌شود کتابداری بالینی.

ما نقش یک مرورگر را در کتابخانه ایفا می‌کنیم، باید کتاب‌ها را بشناسیم تا بر اساس علایق مردم یا سبکی که دوست دارند معرفی کنیم. اصلا دوست نداریم مانند یک تحویل‌دار بانک باشیم و می‌خواهیم با مراجعه‌کنندگان تعامل داشته باشیم. نمی‌خواهیم کتابخانه صرفا محلی برای امانت گرفتن کتاب و قرائت‌خانه باشد بلکه می‌خواهیم یک پایگاه و مرجع باشد. می‌خواهیم به مرحله‌ای برسیم که آدم‌ها برحسب نیاز و سوالشان به جای مراجعه به اینترنت، کتابخانه را محلی معتبر و ایمن برای رسیدن به جواب‌هایشان ببینند.»

 کتابدار دیگری هم می‌گوید: «خیلی قبل از این همایش، چنین طرح‌هایی در شهرستان ما راه‌اندازی شده بود؛ طرح‌هایی چون پرورش دام سبک و کاشت گیاه دارویی محلی که مطابق با شرایط منطقه است. طرح‌هایی که دیگر کسب و کار کوچک محسوب نمی‌شوند و سودآوری بسیاری داشته‌اند. کارهای بسیاری انجام می‌شود که شاید برای شما حیرت‌آور باشد. اتفاق‌های خوبی را داریم رقم می‌زنیم.»

البته این نکته را هم یادآور می‌شوند که گاه برای طرح‌هایی که برای کسب‌وکارها دارند کتاب‌ها از چندین هفته قبل رزرو می‌شوند و در این بین کتاب فراموش یا کمرنگ نمی‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/600948/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چالشی به نام بلاتکلیفی جاده سلامت در بجنورد

(تصاویر) فرونشست زمین در مشهد

پلمب سالن زیبایی گران‌فروش در بولوار وکیل‌آباد مشهد

همه ادارات شهرستان دشتی باید کتابخانه داشته باشند

افتتاح طرح‌های حوزه سلامت نقش مهمی در رفع محرومیت‌ها دارد

چند طرح درمانی در خراسان شمالی افتتاح شد

جایابی بیمارستان مادر و کودک خراسان شمالی اشتباه است

120 ورزشکار حرفه‌ای در رشته تیراندازی با کمان خراسان جنوبی فعالیت دارند

بلاتکلیفی 600 متقاضی اهل خوسف برای واگذاری زمین

آمادگی شهرستان‌های بیرجند، درمیان و خوسف برای برگزاری مرحله دوم انتخابات

استخراج سالیانه 30 هزار تن ماده معدنی منیزیت در شهرستان سربیشه

آغاز ضبط مناظره ی نامزدهای راه یافته به دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف

آب گرفتگی معابر شهر بیرجند پس از بارش رگباری باران (فیلم)

اعزام زائران کرمانی به سرزمین وحی پس از 9سال + تصاویر

جذب 5 قاضی و 24 کارمند در دادگستری فلاورجان

مرگ مشکوک قاضی دادگستری در آمل

یک قاضی در شمال غربی پاکستان ربوده شد

افشای راز قتل همسر و فرزند با آتش افروزی

حریق گالن‌های قیر در پشت بام یک ساختمان در حال ساخت

حریق در پشت بام یک منزل مسکونی در مشهد اطفا شد

فیلم| حمایت دانشگاهیان مشهد از آزادی‌خواهان دانشگاه‌های آمریکا

راه‌اندازی دانشگاه آزاد اسلامی در رشتخوار ضروری است

ثبت نام طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین آغاز شد

تقریباً 15 درصد زوجین در بردسکن مشکل ناباروری دارند

رد طرح رایگان شدن اتوبوس‌های شهری مشهد در کمیته انطباق

واکنش تاکسیرانی به فیلم حمل بار عجیب توسط تاکسی

استفاده ازضایعات بخش کشاورزی در کارخانجات تبدیل خوراک دام

لزوم استفاده ازضایعات بخش کشاورزی در کارخانجات تبدیل خوراک دام

دفاع جوان کاشمری از 3 دختر نوجوان در مقابل اراذل‌واوباش

برخورد با مقصران حادثه استخر شهید هاشمی نژاد مشهد

برخورد با یک راننده تاکسی به دلیل حمل عجیب بار + عکس

(ویدئو) واکنش تاکسیرانی به فیلم حمل بار عجیب یک تاکسی

حمایت دانشگاهیان مشهد از خیزش دانشجویان آمریکایی

کشف محموله 247 کیلوگرمی حشیش در مشهد

هدف‌گذاری شورای ششم برای توسعه متوازن شهر مشهد

گرامیداشت یاد و خاطره شهدای روحانی در مدرسه علمیه رضویه قم

احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال

درمان پرولاپس مخاطی رکتوم به روش اندوسکوپیک برای نخستین بار در دنیا

درود بر ایران از قلب غزه

20 دوربین پلاک خوان برای نخستین بار در زابل نصب می‌شود

پیرمرد 85 ساله قربانی سرقت‌های سمی شد

جنایت هولناک در ویلای زیبا!

افزایش 353 درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران / بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می‌دهد؟

مهلت انتخاب رشته دکتری برای بار دوم تمدید شد

واکنش تاکسیرانی به فیلم حمل بار عجیب توسط یک تاکسی: راننده متخلف شناسایی و پروند به هیات انضباطی ارسال شد

310 نفر در حوادث مربوط به موتورسیکلت در شهر مشهد جان باختند

افزایش میزان اهدای خون در خراسان شمالی

افتتاح پروژه‌های بهداشتی و درمانی خراسان شمالی با حضور معاون وزیر بهداشت

برنامه های روز ملی خلیج فارس اعلام شد

رسالت معلمان ارتقای علمی و معنوی دانش آموزان است