پیام خراسان

آخرين مطالب

حیات دوباره تئاتر خراسان‌شمالی با برگزاری هجدهمین جشنواره استانی فرهنگي

حیات دوباره تئاتر خراسان‌شمالی با برگزاری هجدهمین جشنواره استانی
  بزرگنمايي:

پیام خراسان- تئاتر خراسان شمالی بنا بر اعتقاد کارشناسان و هنرمندان این عرصه مشکلات و چالش های زیادی دارد که با آن دست و پنجه نرم می کند اما با این وجود، هنرمندان با عشق و علاقه این هنر نمایشی را زنده نگاه داشته اند.

اما هجدهمین جشنواره تئاتر خراسان شمالی توانسته است روحی دوباره به جان هنر این خطه بدمد و این رویداد که از نهم تا یازدهم ماه جاری در 2 بخش صحنه ای و خیابانی و با حضور 15 گروه نمایشی استان در تماشاخانه شمس و تالار گلشن بجنورد در حال برگزاری است فرصتی را فراهم کرده تا هنرمندان شورآفرینی کنند و فضایی شاد را خلق کنند.

به بهانه هجدهمین جشنواره تئاتر استان با شماری از هنرمندان در حوزه تئاتر در خصوص مشکلات و نقطه نظرات آنان برای ارتقای این هنر نمایشی به گفت و گو پرداختیم و این هنرمندان معتقدند که این رویداد فرصتی برای شکوفایی استعدادهای جوان در کنار تبادل تجربه میان گروه ها است و اجرای خیابانی رونق خاصی به جشنواره بخشیده که از سوی شهروندان با استقبال بی نظیری مواجه است.

نگاه ویژه به تئاتر شهرستان ها

کارگردان راه یافته به جشنواره تئاتر خراسان شمالی این رویداد را فرصتی برای شکوفایی استعدادهای جوان در کنار تبادل تجربه میان گروه ها عنوان کرد و خواستار نگاه ویژه متولیان و مسئولان انجمن نمایش به تئاتر شهرستان ها شد.

مصطفی شکاریان کارگردان اثر نمایشی «راه پیموده نشده» با بیان این که برگزاری جشنواره فرصتی ارزشمند است تا هنرمندان تئاتر خود را محک زده و با یکدیگر تبادل تجربه کنند، می افزاید: برگزاری این رویداد سبب می شود تا استعدادها فرصتی برای عرضه و شکوفایی پیدا کنند.

وی که بیش از یک دهه است در عرصه تئاتر فعالیت دارد، بر این باور است، این اتفاق به تنهایی اثرگذار نیست و باید در دل این رویداد جلسات نقد و بررسی در کنار سلسله کارگاه های آموزشی برگزار شود تا هنرمند به نقاط ضعف و قوت خود پی ببرد و پله ای شود برای رشد و ترقی هنرمند.

شکاریان، هر چند جشنواره تئاتر استان را دورخیزی برای حضور موفق در جشنواره تئاتر فجر می داند، اما از ضرورت توجه متولیان امر به ویژه مسئولان انجمن به مقوله آموزش سخن گفت و می افزاید: نگاه ویژه به شهرستان ها و بهره گیری از اساتید با تجربه در شاخه های مختلف نویسندگی، بازیگری، کارگردانی کمک شایانی به رشد و تعالی نمایش استان خواهد کرد.

این کارگردان تصریح می کند: تولید آثار نمایشی در دل کارگاه های مختلف و رصد آثار تولید شده و هنرمندان استان را یک گام رو به جلو حرکت می دهد تا رفته رفته شاهد حضوری موفق در جشنواره تئاتر فجر باشیم.

وی می گوید: متاسفانه انگیزه ای برای فعالیت وجود ندارد و اگر جشنواره ها در شهرستان ها برگزار شود شاهد تکاپوی مردم و هنرمندان خواهیم بود و این اتفاق سبب می شود تا دیدگاه مردم نسبت به تئاتر تغییر کند و مسئولان نیز برای تجهیز فضاهای موجود گام بردارند.

 


جشنواره آغازی برای اتفاق‌های تئاتری

کارگردان راه یافته به جشنواره تئاتر خراسان شمالی خواستار پرداختن به امر آموزش در عرصه تئاتر استان شد تا رفته رفته شاهد تحول در عرصه نمایش استان و حضور پررنگ و قوی در جشنواره تئاتر فجر باشیم.

احسان یحیی آبادی کارگردان اثر نمایشی «قرار» در بخش خیابانی برگزاری جشنواره تئاتر را آغازی برای اتفاق های تئاتری عنوان کرد و با اشاره به این که این رویداد می تواند علاقه مندان و فعالان را به فعالیت در این عرصه دلگرم کند تا دست به تولید آثار بزنند، باعث روشن شدن چراغ تئاتر نیز می شود.

وی با بیان این که تئاتر خراسان شمالی به لحاظ تئوری و آکادمیک ضعیف است و فاصله زیاد ما با مرکز و فراهم نبودن امکان تماشای آثار خوب و ایده های جدید سبب می شود تا کیفیت کارها آن گونه که باید نباشد و از ضرورت پرداختن به امر آموزش برای اهالی تئاتر استان سخن گفت و خواستار سیاست گذاری و برنامه ریزی در امر آموزش شد.

این کارگردان تئاتر با اشاره به این که چند سال گذشته شاهد برگزاری دوره های آموزشی بودیم که بی تاثیر نبود و جریان تئاتر را رونق بخشید، می افزاید: باید انجمن نمایش استان برنامه ریزی داشته باشد و بستر را برای تولید و اجرای کار فراهم کند تا تحولی را در عرصه نمایش استان شاهد باشیم.

وی می گوید: برای پر رنگ و پررونق شدن جشنواره و برای رسیدن به دستاورد برای اهالی تئاتر نیاز است تا شاهد اجراها در شهرهای مختلف باشیم و این فرصت در اختیار علاقه مندان شهرهای مختلف قرار گیرد تا به تماشای تئاتر بنشیند.

 



تکاپوی تئاتری‌ها در جشنواره

کارگردان راه یافته به بخش خیابانی جشنواره تئاتر خراسان شمالی از ضرورت برگزاری این رویداد در رونق جریان تئاتر استان سخن گفت و با مهم خواندن این رویداد برای خراسان شمالی می گوید: خوشبختانه تکاپو و فعالیت تئاتری به واسطه برگزاری جشنواره در میان اهالی تئاتر شکل می گیرد و گروه ها گرد هم می آیند و دست به تولید می زنند.

محمود آزاد هر چند این اتفاق را صرف رونق تئاتر خوشایند نمی داند و معتقد است که باید تئاتر در طول سال و برای مخاطب اصلی جریان داشته باشد، نه صرف جشنواره، اما باز هم جای بسی خرسندی است، زیرا این رویداد باعث می شود تا تئاتر در خراسان شمالی تولید شود و جریان پیدا کند.

وی گنجانده شدن بخش خیابانی در جشنواره تئاتر استان ها را اقدامی اثر بخش در جریان تئاترکشور دانست و می افزاید: در دوره های گذشته شاهد حضور مکرر هنرمندانی در بخش خیابانی تئاتر فجر بودیم، اما این اتفاق زمینه را برای دیده شدن هنرمندان شهرستانی فراهم انگیزه فعالان این بخش را برای فعالیت دوچندان می کند.

این کارگردان می گوید: به نظر می رسد مسئولان استانی باید فضا را برای تولید آثار فراهم کنند و با توجه به حضور پررنگ هنرمندان شهرستانی در جشنواره امسال، به نظر می رسد باید زیرساخت ها برای تولید یک اثر خوب فراهم باشد تا هنرمند بتواند با قوت، قدرت و انگیزه بیشتری برای رسیدن به تئاتر منطقه ای و فجر تلاش کند.

وی همچنین از ضعف آموزش در استان به عنوان یک عامل مهم و اساسی در عدم حضور پررنگ و قوی هنرمندان در جشنواره تئاتر فجر سخن گفت و می افزاید: این در حالی است که در دیگر استان ها علاوه بر فراهم بودن فرصت های آموزش از سوی اداره کل و انجمن هنرهای نمایشی، موسسات هنری نیز با بهره گیری از استادان به روز، به امر آموزش می پردازند و هنرمندان با جریان روز تئاتر همسو می کنند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/604696/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دانشگاه جای رفتارهای وحشیانه با دانشجویان و اعضای هیات علمی نیست

کاشت 52 هزار نهال در بخش کدکن

انتصاب رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی

توسعه صنعت نوغانداری، نیازمند تغییر الگوی مصرف

پراید چپ کرد (+ عکس)

دانشجویان مشهدی در حمایت از خیزش دانشجویان آمریکایی تجمع کردند

حمل بار عجیب توسط یک تاکسی/ معرفی تاکسیران به هیات انضباطی

انتقاد آیت‌الله علم‌الهدی از وضعیت حمل‌ونقل هوایی و ریلی

(ویدئو) غذا خوردن یک شوکا در دل جنگل‌های هیرکانی

طرح سوال از شهردار در دستور کار جلسه علنی روز دوشنبه شورا قرار دارد

چرا ‌حساب‌های شهرداری مشهد بسته شد؟

مسابقات ملی «سدید»‌ بستری برای رشد و تقویت مهارت‌های ارتباطی در دانشجویان است

گوشت دوباره گران می‌‌شود؟

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس: سرکار گذاشتن مردم با خودروهای برقی کار درستی نیست

قطع درختان و تخریب طبیعت در الیمالات دغدغه مازندرانی‌ها شد + فیلم

2 هزار و 800 مددجوی سیستان‌وبلوچستان به اردو‌های زیارتی مشهد مقدس اعزام شدند

افزایش 353 درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | 95 درصد حریق ها عامل انسانی دارد

هشدار زرد هواشناسی برای این استان‌ها طی 2 روز آینده

کلنگ زنی و افتتاح پروژه‌های بهداشتی و درمانی خراسان شمالی با حضور معاون وزیر بهداشت

رشد 16 درصدی اهدای خون در خراسان شمالی

543 میلیارد و 300 میلیون تومان، برآورد اولیه خسارت سیل به بخش کشاورزی خراسان جنوبی

تجمع جامعه دانشگاهی مشهد در محکومیت برخورد با حامیان فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا

افتتاح پروژه‌های حوزه سلامت نقش مهمی در رفع محرومیت‌های خراسان شمالی دارد

هشدار زرد هواشناسی برای بیشتر نقاط کشور

اطلاع نگاشت | شکستِ خفّت‌بار

کشف 4/5 میلیارد ریال مواد غذایی احتکاری در کاشمر

برپایی جشن «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام رضا (ع) مشهد

واکنش تاکسیرانی به فیلم حمل بار عجیب توسط یک تاکسی

ثبت سفارش کتاب درسی چگونه است؟

صدور 2 هشدار جدید هواشناسی + جزئیات

دومین نشست کمیسیون تخصصی طرح و برنامه شاهد برگزار شد

نظریه پزشکی قانونی یکی از ارکان اساسی رأی قاضی است

جنگ علوفه شروع شده است

استقبال گسترده زائران و مجاوران رضوی از جشنواره لاله‌های مشهد

پایداری تولید شرط اولیه امنیت غذایی است

رفع تصرف 5 هزار متر مربع از زمینهای ملی خواف

برآورد سطح زیرکشت برنج با داده‌های فضایی برای نخستین بار

یمن جایگزین مهمان ویژه نمایشگاه کتاب شد

جریان حکمت عراق 2هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی اهدا کرد

کتاب «برای قلب های شکسته» منتشر شد

«حسنا و ملکه‌های رنگی» به کتابفروشی‌ها آمدند

هم‌قسم شدن مدیران مناطق آزاد برای جذب گردشگران غرب آسیا

عکس| اقدام خیرخواهانه کاپیتان پرسپولیس برای کودک خراسانی

دانشگاه فردوسی نخ تسبیح فردوسی دوستان و شاهنامه پژوهان

صدور 2 هشدار جدید هواشناسی  + جزئیات | امروز کدام مناطق بارانی است؟

اجراشدن 65 طرح در محلات هدف بازآفرینی خراسان جنوبی

دستور استاندار خراسان رضوی بر راه اندازی تیمارگاه حیات وحش در استان

بهره برداری از 2105 واحد مسکن مددجویی کمیته امداد خراسان رضوی شد

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی منصوب شد

مرگ مشکوک قاضی ویژه دادگاه زمین خواری در ولنجک