پیام خراسان

آخرين مطالب

اعتیاد دانش آموزی؛ سایه‌ای شوم بر دوران نوجوانی فرهنگي

اعتیاد دانش آموزی؛ سایه‌ای شوم بر دوران نوجوانی
  بزرگنمايي:

پیام خراسان- دوره نوجوانی با تغییراتی همراه است و بیشتر افرادی که درگیر اعتیاد هستند، از دوران نوجوانی مصرف مواد را آغاز کرده‌اند. دانش‌آموزان در معرض خطرات زیادی هستند که سلامت جسمی و روانی آنان را تهدید می‌کند. یکی از عوامل خطرساز که از رشد و بالندگی دانش‌آموزان جلوگیری می‌کند، رشد مصرف مواد مخدر سنتی و صنعتی در بین نوجوانان و جوانان است.

در حقیقت پایین آمدن سن وقوع جرم در کشور نیازمند توجه ویژه به قشر نوجوان جامعه است و آموزش نوجوانان در پیشگیری و مبارزه با اعتیاد، باید از موضوعات مهم مدارس باشد، یک آموزش استاندارد و هدفمند در زمینه پیشگیری از اعتیاد باید از مقاطع قبل از متوسطه آغاز شود به گونه‌ای که مربیان مربوطه بحث پیشگیری از اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر را به دانش آموزان آموزش بدهند و آنها را با خطرات احتمالی که در کمین آنهاست آشنا کنند.

علاوه بر این آموزش مهارت‌های زندگی که مهمترین آن "مهارت نه گفتن است" باید مورد توجه مربیان آموزشی و معلم ها قرار گیرد. در واقع می‌توان گفت اگر این آموزش‌ها همزمان با هم صورت بگیرد، می‌توان به میزان قابل توجهی دانش‌آموزان را در برابر اعتیاد واکسینه کرد.

تاثیرپذیری از گروه همسالان مهمترین عامل اعتیاد دانش آموزی

محمد ایزانلو کارشناس فرهنگی و پیشگیری شورای مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی اظهار کرد: یکی از مهمترین دغدغه های ما در این استان کاهش سن اعتیاد است که متاسفانه با افزایش مصرف مخدر در میان نوجوانان که دانش آموزان هستند در کشور و در این استان با آن مواجه هستیم.

وی گفت: بیشترین نگرانی که در حوزه اعتیاد دانش آموزی وجود دارد، اعتیاد در میان دانش آموزان دختر است چراکه علاوه بر اعتیاد ممکن است این دانش آموزان گریبانگیر آسیب های اجتماعی دیگر نیز شوند.

ایزانلو تاکید کرد: علت اصلی گرایش دانش آموزان به مواد مخدر در میان دانش آموزان این استان، تاثیرپذیری از گروه همسالان است، بنابراین مهمترین نکته ای که باید به آن توجه شود این است که مهارت نه گفتن در میان دانش آموزان تقویت شود تا آن ها بتوانند هنگام فشار گروه همسالان موفق خارج شوند.

پرورش، موضوع مورد مطالبه والدین نیست

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در مدارس بیشتر به مسئله آموزش توجه می شود تا موضوع پرورش و از سوی دیگر مطالبه اصلی خانواده ها از مدارس نیز فقط آموزش است و در واقع مسئله پرورش که مهمترین راهکار برای واکسینه شدن دانش آموزان در برابر آسیب های اجتماعی که پرورش است، مغفول باقی مانده است.

برخی از دانش آموزان نه گفتن را یاد ندارند

ت

این مقام مسئول ادامه داد: برخی از دانش آموزان مهارت نه گفتن را یاد ندارند و تحت تاثیر گروه همسالان و فشارهای آن ها قرار می گیرند که نتیجه آن اعتیاد در سن نوجوانی است.

وی با اشاره به اجرای طرح یاری گران زندگی در مدارس خراسان شمالی افزود: در این استان بیش از دو هزار مدرسه وجود دارد که هم اکنون این طرح در فضای مجازی و حقیقیِ یک هزار و 92 مدرسه در حال انجام است.

کارشناس فرهنگی و پیشگیری شورای مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی ادامه داد: برای اجرای این طرح از ظرفیت خود دانش آموزان استفاده می شود به عنوان مثال مشاور یار مدارس دانش آموزان هستند که به آن ها آموزش های لازم داده شده تا به هنگام مشاهده دانش آموز در معرض آسیب اجتماعی آن را راهنمایی و هدایت کند و در صورت نیاز به مشاور مدرسه ارجاع داده می شود.

وی تاکید کرد: نه گفتن یکی از مهمترین مهارت هایی است که در راستای اجرای این طرح به دانش آموز آموزش داده می شود و در کنار آن سایر مهارت های زندگی نیز نیز یاد داده خواهد شد.

نه گفتن کلیدی ترین مهارت برای مقابله با آسیب های اجتماعی

ا

عبدالحسن نجفی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی نیز اظهار کرد: نه گفتن یکی از مهمترین مهارت هایی است که دانش آموزان باید آن را داشته باشند چراکه در غیر این صورت ممکن است تحت تاثیر آسیب های اجتماعی مختلف قرار گیرند.

وی تاکید کرد: نه گفتن کلیدی ترین مهارت برای مقابله با آسیب اجتماعی مواد مخدر در میان دانش آموزان است و باید معلم ها و والدین به این نکته مهم توجه جدی داشته باشند.

نجفی با اشاره به اجرای طرح یاری گران زندگی در مدارس استان تصریح کرد: این طرح به منظور آشنایی دانش آموزان با معضل مواد مخدر و اعتیاد و همچنین آگاه سازی والدین و حساس سازی آن ها نسبت به این موضوع مهم است.

وی گفت: متاسفانه تنوع مواد مخدر آنقدر زیاد شده که با بسیاری از این مواد ناآشنا هستیم و با اجرای این طرح والدین و دانش آموزان با این مواد و اثرات خانمان سوز آن ها آشنا می شوند.

این مقام مسئول افزود: شیوع مواد مخدر صنعتی در میان جوانان و نوجوان یکی دیگر از دغدغه های مهم ما است که باید در مورد عوارض آن آگاهی های لازم را داد.

عدم آشنایی خانواده و معلم ها با برخی از مواد مخدر

طلعت علی نژاد رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی در ادامه در گفت و گو با ایسنا، از تهدید بروز آسیب‌های اجتماعی در دانش آموزان این استان در پی پرسه زنی آنها در فضای مجازی خبر داد.

وی اظهار کرد: به طور کلی برخی از آسیب های اجتماعی بعد از شیوع ویروس کرونا در میان دانش آموزان به علت دسترسی بیشتر آنها به تلفن همراه و فضای مجازی بیشتر شده است.

وی تاکید کرد: در حقیقت مدرسه آسیب اجتماعی را تولید نمی کند، بلکه آسیب های اجتماعی موجود در جامعه، در مدرسه و در میان دانش آموزان ظهور پیدا می‌کند و باید یک سری از رفتارهای خود مراقبتی میان دانش آموزان آموزش داده شود.

علی نژاد با اشاره به اینکه برخی از آسیب های اجتماعی در میان دانش آموزان دختر و پسر متفاوت و برخی نیز مشترک هستند، گفت: به عنوان مثال ارتباط برخی از دانش‌آموزان دختر با جنس مخالف یکی از آسیب های اجتماعی است که در دختران دیده می شود و باید در این زمینه آگاهی های لازم به این دانش آموزان داده شود تا مشکلی برای آن ها به وجود نیاید.

وی افزود: هر چقدر آموزش های خود مراقبتی به دانش آموزان داده شود، کم است، بنابراین باید خانواده ها نیز در کنار مدرسه به کمک معلم ها بیایند و فرزندان خود را مورد حمایت قرار دهند تا تحت تاثیر آسیب های اجتماعی قرار نگیرند.

این مقام مسئول اعتیاد را یکی دیگر از آسیب های اجتماعی مهم بیان کرد و ادامه داد: متاسفانه سن سوء مصرف مخدر کاهش یافته و این امر یکی از دغدغه های ما در میان دانش آموزان است.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر اینکه سن سوء مصرف مواد مخدر کاهش یافته، متاسفانه تنوع مواد مخدر صنعتی نیز خیلی زیاد شده بطوریکه خانواده ها و معلم ها با بسیاری از این مواد آگاهی ندارند که این امر موجب شد تا معاونت اجتماعی نیروی انتظامی کلاس های آموزشی در ارتباط با شناخت مواد مخدر، آسیب های آن و پیشگیری برای دانش آموزان دختر و پسر برگزار می کند.

رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی با تاکید بر اینکه دانش آموزان دختر در برابر آسیب های اجتماعی آسیب پذیرتر هستند، گفت: باید مهارت "نه" گفتن در میان همه دانش آموزان تقویت شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/606536/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دانشگاه جای رفتارهای وحشیانه با دانشجویان و اعضای هیات علمی نیست

کاشت 52 هزار نهال در بخش کدکن

انتصاب رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی

توسعه صنعت نوغانداری، نیازمند تغییر الگوی مصرف

پراید چپ کرد (+ عکس)

دانشجویان مشهدی در حمایت از خیزش دانشجویان آمریکایی تجمع کردند

حمل بار عجیب توسط یک تاکسی/ معرفی تاکسیران به هیات انضباطی

انتقاد آیت‌الله علم‌الهدی از وضعیت حمل‌ونقل هوایی و ریلی

(ویدئو) غذا خوردن یک شوکا در دل جنگل‌های هیرکانی

طرح سوال از شهردار در دستور کار جلسه علنی روز دوشنبه شورا قرار دارد

چرا ‌حساب‌های شهرداری مشهد بسته شد؟

مسابقات ملی «سدید»‌ بستری برای رشد و تقویت مهارت‌های ارتباطی در دانشجویان است

گوشت دوباره گران می‌‌شود؟

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس: سرکار گذاشتن مردم با خودروهای برقی کار درستی نیست

قطع درختان و تخریب طبیعت در الیمالات دغدغه مازندرانی‌ها شد + فیلم

2 هزار و 800 مددجوی سیستان‌وبلوچستان به اردو‌های زیارتی مشهد مقدس اعزام شدند

افزایش 353 درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | 95 درصد حریق ها عامل انسانی دارد

هشدار زرد هواشناسی برای این استان‌ها طی 2 روز آینده

کلنگ زنی و افتتاح پروژه‌های بهداشتی و درمانی خراسان شمالی با حضور معاون وزیر بهداشت

رشد 16 درصدی اهدای خون در خراسان شمالی

543 میلیارد و 300 میلیون تومان، برآورد اولیه خسارت سیل به بخش کشاورزی خراسان جنوبی

تجمع جامعه دانشگاهی مشهد در محکومیت برخورد با حامیان فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا

افتتاح پروژه‌های حوزه سلامت نقش مهمی در رفع محرومیت‌های خراسان شمالی دارد

هشدار زرد هواشناسی برای بیشتر نقاط کشور

اطلاع نگاشت | شکستِ خفّت‌بار

کشف 4/5 میلیارد ریال مواد غذایی احتکاری در کاشمر

برپایی جشن «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام رضا (ع) مشهد

واکنش تاکسیرانی به فیلم حمل بار عجیب توسط یک تاکسی

ثبت سفارش کتاب درسی چگونه است؟

صدور 2 هشدار جدید هواشناسی + جزئیات

دومین نشست کمیسیون تخصصی طرح و برنامه شاهد برگزار شد

نظریه پزشکی قانونی یکی از ارکان اساسی رأی قاضی است

جنگ علوفه شروع شده است

استقبال گسترده زائران و مجاوران رضوی از جشنواره لاله‌های مشهد

پایداری تولید شرط اولیه امنیت غذایی است

رفع تصرف 5 هزار متر مربع از زمینهای ملی خواف

برآورد سطح زیرکشت برنج با داده‌های فضایی برای نخستین بار

یمن جایگزین مهمان ویژه نمایشگاه کتاب شد

جریان حکمت عراق 2هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی اهدا کرد

کتاب «برای قلب های شکسته» منتشر شد

«حسنا و ملکه‌های رنگی» به کتابفروشی‌ها آمدند

هم‌قسم شدن مدیران مناطق آزاد برای جذب گردشگران غرب آسیا

عکس| اقدام خیرخواهانه کاپیتان پرسپولیس برای کودک خراسانی

دانشگاه فردوسی نخ تسبیح فردوسی دوستان و شاهنامه پژوهان

صدور 2 هشدار جدید هواشناسی  + جزئیات | امروز کدام مناطق بارانی است؟

اجراشدن 65 طرح در محلات هدف بازآفرینی خراسان جنوبی

دستور استاندار خراسان رضوی بر راه اندازی تیمارگاه حیات وحش در استان

بهره برداری از 2105 واحد مسکن مددجویی کمیته امداد خراسان رضوی شد

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی منصوب شد

مرگ مشکوک قاضی ویژه دادگاه زمین خواری در ولنجک