پیام خراسان

آخرين مطالب

هرآنچه که باید درباره شهر تاریخی خوسف بدانیم فرهنگي

هرآنچه که باید درباره شهر تاریخی خوسف بدانیم
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - شهرستان خوسف در نزدیکی مرکز خراسان جنوبی دارای جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیاری است که حال که در هفته فرهنگی این شهرستان به سر می‌بریم، پی چه خوب است تجربه سفر به دیار گل‌های نرگس را ازدست ندهیم.
شهرستان خوسف یکی از شهرستان‌های استان خراسان جنوبی است. مرکز این شهرستان شهر خوسف است که در 36 کیلومتری غرب بیرجند مرکز خراسان ‌جنوبی و در حاشیه کویر قرار گرفته است.
شهرستان خوسف با دارا بودن هشتاد و دو اثر ثبتی بیشترین آثار تاریخی ثبت شده را در خراسان‌ جنوبی بعد از بیرجند دارد و دومین شهرستان وسیع خراسان جنوبی است
به گزارش ایسنا، بافت قدیم خوسف با مساحتی در حدود 20 هکتار تعداد زیادی بناهای با ارزش تاریخی و فرهنگی را در خود جای داده است. مساجد، آب انبارها، مدرسه، قلعه، خانه‌های علوی و مالکی، آرامگاه ابن حسام و مزارع گل نرگس با عطر خاص در کشور از جمله جاذبه‌های ارزشمند هستند. 
ابن حسام بر اثر اعتقاد راسخی که به ولایت اهل‌بیت(ع) و دوستی پیامبر(ص) داشته، پیوسته به مدح و منقبت آنان پرداخته و قدرت شاعری خود را در این موارد به طورمطلوب نشان داده است.
ابن حسام در انواع شعرهنرنمائی و طبع آزمائی کرده وی با خلق مضامین وکلمات خوش آهنگ و نشاندن آنها در جای مناسب به توصیف آسمان و صور کواکب و صحنه های طلوع و غروب آفتاب و مناظر طبیعت به وجه اعجاب‌انگیزی پرداخته است.
از جمله آثار وی دیوان ابن حسام خوسفی و خاوران‌نامه است که این دیوان شامل 10844 بیت شعر و درمدح خاندان حضرت محمد (ص) است.ابن حسام خاوران نامه را که به سبک شاهنامه سروده شامل 22500 بیت شعر است که در وصف دلاوریها ی حضرت علی و یاران آن حضرت به رشته نظم درآورده است.
آثار ابن‌حسام خوسفی جزء آثار آیینی و تعلیمی فارسی به حساب می‌آیند و همه آثارش در منقبت، مرثیه و موالید ائمه است.
این مسجد دارای سر در ورودی بلند با تاق جناغی و تزئینات رسمی بندی، صحن، شبستان زمستانی به نام‌های ملاعلی اکبر و حاج عبدالخالق، یک شبستان تابستانی و شبستان‌های مهتابی و خلیلان است. ورودی بنا و شبستان‌های مهتابی و خلیلان در دوره‌های معاصر باسازی شده‌اند. در جریان مرمت شبستان مسجد به بقایا و آثار مربوط به دو دوره مختلف برخورد شد. این بنا مربوط به قرون اولیه اسلامی (قرن 2و3 ﻫ. ق) است.
دکتر غلامحسین شکوهی، پدر علم تعلیم و تربیت ایران و از نظریه‌پردازان طراز اول کشور در این حوزه، زاده خراسان جنوبی و شهرستان خوسف است.
دکتر غلامحسین شکوهی؛ پدر علم تعلیم و تربیت ایران و نخستین وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران، در چهارم تیرماه 1305 در شهر خوسف از توابع استان خراسان جنوبی متولد شد.
وی سال 1311 به مدرسه‌ای در خوسف، محل تولدش رفت. مدرسه‌ای که به نام عارف و شاعر معروف، ابن حسام خوسفی نام گرفته بود. شکوهی در سال 1323 با رتبه ممتاز از دانشسرای بیرجند فارغ التحصیل شد و به روستای خود خوسف بیرجند بازگشت تا آموزش رسمی کودکان هم دیاری خود را آغاز کند.
پس از دو ماه به زاهدان منتقل شد، اما به دلیل بیماری مادر به این شهر نرفت، به روستای گل منتقل شد و پس از چهار ماه دوباره به خوسف بازگشت.
شکوهی در سال‌های 1323 تا 1328 با قانون کفالت مادر از خدمت سربازی معاف شد، اما با فوت ناگهانی مادر در سال 1328 به سربازی اعزام شد و پس از طی دوره دانشکده افسری، بقیه خدمت را با درجه افسری در اصفهان به پایان رساند.
وی پس از سربازی به بیرجند بازگشت و تا سال 1332 در دبیرستان‌های بیرجند به تدریس پرداخت. شکوهی عطش آموختن داشت و این میل به دانش‌اندوزی بود که او را به تهران کشاند تا در رشته ادبیات فارسی دانشسرای عالی تحصیل خود را ادامه دهد.
او در سال 1335 با رتبه اول فارغ التحصیل شد؛ امتیازی که مجوز اعزام او را به سوئیس فراهم کرد. سفری که دستاورد آن نه تنها مدرک دکترا بود، بلکه فرصت درک محضر استادانی چون "پیاژه" و "دوتران" را فراهم کرد. در سال 1340 بود که شکوهی در رشته علوم تربیتی از دانشگاه ژنو فارغ التحصیل شد.
شکوهی در سال 1341 پس از بازگشت از ژنو، در وزارت فرهنگ آن زمان در دفتر مطالعات تربیتی که بعد به اداره کل مطالعات و برنامه‌ها تغییر نام یافت مشغول به کار شد و به تدریج در دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تهران، تربیت معلم ورامین و دانشگاه فردوسی مشهد تدریس در حوزه‌های آموخته‌اش را آغاز کرد.
وی در سال 1345 با عنوان استادیار به دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تهران منتقل شد و در این مکان علاوه بر 27 سال تدریس موفق، به کارهای اجرایی از جمله مدیریت گروه و ریاست دانشکده علوم تربیتی پرداخت.
همچنین شکوهی تاکنون بیش از 60 مقاله علمی در نشریات دانشکده علوم تربیتی فصلنامه‌های تعلیم و تربیت مجله روانشناسی و برخی نشریات تخصصی به چاپ رسانده است.
روستای هدف گردشگری خور در 50 کیلو متری شهرستان خوسف واقع در حاشیه جاده بیرجند – کرمان قرار گرفته است. وجود آثار معماری با ارزشی از جمله بافت تاریخی و منحصر به فرد به همراه قلعه‌ها، برج‌ها، مساجد قدیمی و انواع بادگیرها چشم انداز تاریخی زیبایی به روستا داده است، قرار گرفتن در حاشیه کویر لوت ایران از دیگر مزایای آن است.
تراکم خانه‌ها و کوچه‌های پرپیچ و خم و همچنین بادگیرها از شاخص‌های عمده روستایی خور بوده که جهت مقابله با اوضاع اقلیمی منطقه به وجود آمده‌است، در بافت خور بناهایی همچون قلعه، آب انبار، مسجد، حسینیه، حمام و خانه‌های قدیمی وجود دارد که اکثراً متعلق به دوره صفویه‌ است.
سنگ‌نگاره‌های کال جنگال در خوسف، 5 کیلومتری جنوب شهر واقع شده‌اند و از جاذبه‌های گردشگری استان خراسان جنوبی محسوب می‌شوند. این مجموعه در تاریخ 15 آذر به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
آبگرم لوت خوسف
این آبگرم در فاصله 60 کیلومتری جنوب غربی شهرستان خوسف قرار دارد. دارای تاسیسات آبدرمانی بوده و آب آن در درمان بیماری‌های پوستی و مفصلی مفید و موثر است.
خوشبوی اعجاب انگیز
معروف ترین گل نرگس در ایران، Narcissus tazetta نام دارد که گل‌های نرگس خراسان جنوبی به خصوص در شهرستان خوسف عمدتا از این گونه است. نرگس خراسان جنوبی یکی از 700 گونه بومی کشور بوده که در مناطق دیگر از جمله شیراز، بهبهان و خراسان رضوی نیز به صورت وحشی و خودرو دیده می‌شود.
این گونه از نظر مورفولوژی تفاوت زیادی با سایر گونه‌ها دارد. کهن‌ترین نرگس زارهای استان در شهرستان خوسف در محلی به نام نرگس کوه وجود دارد. عملکرد گل نرگس مردم به طور متوسط در شرایط معمول 60 تا 80 شاخه در متر مربع است.
قلعه رستم خوسف
شهرستان خوسف در مغرب و جنوب غربی شهرستان بیرجند قرار دارد و مشتمل بر دهستان‌های قلعه زری، براکوه، خوسف، جلگه ماژان و شهر خوسف می شود. آبادی های آن عمدتا در دشت و کوهستان قرار دارد. کوه گرنگ در شمال، کوه رچ در جنوب و کوه شاه در جنوب شرقی آن قرار گرفته اند. رود فصلی بیرجند یا شاهرود در این بخش جریان دارد.
این رود در مشرق بیرجند، از کوه های بخش درمیان و کوه بندر سرچمه گرفته، با نام رود بیرجند یا شاهرود از شهر بیرجند می‌گذرد و در بخش خوسف رود خوسف نام می‌گیرد و بالاخره با نام رود شور در مغرب بخش به کویر لوت منتهی می‌شود.
به خاطر وجود این رود در اعصار مختلفی این منطقه دارای ساکنانی دائمی بوده است و امروزه به عنوان یکی از ناحیه‌های تاریخی ایران شناخته می‌شود.
این قلعه در شهرستان خوسف و روستای گنج قرار دارد که دارای تاریخی است که به دوران سلطنت ساسانیان در ایران بر می گردد و در دوره ای از طول عمر خود به عنوان یکی از قلاع اسماعیلیان قهستان مورد استفاده بوده است.
مزار شاه سلیمان علی شهرستان خوسف
یکی از امامزادگان شهرستان خوسف مزار "شاه سلیمان علی" است که در طول سال همیشه شاهد حضور خیل زیادی از علاقه‌مندان و دوستداران اهل بیت بوده است.
آستانه مبارکه "شاه سلیمان علی(ع)" در جنوب غربی شهرستان بیرجند در بخش خوسف دهستان ماژان در طول 59 درجه و 5 دقیقه و عرض 32 درجه و 27 دقیقه با ارتفاع 1700 متر از سطح دریا واقع شده است.
راه ارتباطی آن از طریق جاده آسفالت خوسف –دولت‌آبادگیو و جاده خاکی تا محل زیارتگاه است که به طول 120 کیلومتر است.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/607678/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خراسان رضوی 20 هزار بازمانده از تحصیل دارد

محکومیت یک عضو شورای شهر مشهد ابلاغ شد

رونق رشته مینی‌گلف در خراسان جنوبی

110 فرصت اقتصادی استان به 2 زبان زنده دنیا ترجمه شد

آیا شورای شهر بیرجند با احداث برج‌های ارتش موافقت می‌کند؟

تیم ملی فوتسال ایران برای سیزدهمین بار قهرمان آسیا شد

کتاب «نقش ما» وارد بازار نشر شد

بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود

بررسی آثار کلر ژوبرت نویسنده و تصویرگر مسلمان شده فرانسوی

رئیس اتاق مشترک ایران و هند: با این وضعیت نمی‌توانیم شعار امسال را محقق کنیم

چگونه استقامت عضلانی را افزایش دهیم؟

راهنمای کامل برای حجم گرفتن عضلات پا: تمرینات، تغذیه و راهکارهای موثر

تمرینات کاتابولیک و آنابولیک: راهکارهای موثر برای افزایش عضلات و کاهش وزن

سارم در بدنسازی: معجزه یا فاجعه؟

همه چیز درباره حجم کثیف: مزایا، معایب و جایگزین های آن

سوپرست‌های چالش‌برانگیز سرشانه: راهی برای عضله‌سازی انفجاری

لانژ هالتر: کلید عضله سازی و چربی سوزی در پایین تنه

رموز و اسرار سلسله شانگ

پایتخت های باشکوه هخامنشیان : سفری به دوران امپراتوری هخامنشیان

نگاهی عمیق به ایران میانه‌: از تحولات اجتماعی تا رونق فرهنگی

نفرین شاه باستانی ایران: افسانه پیروزی بر صخره‌های سرپل‌ذهاب

عجایب هفتگانهٔ جمشید: رازهایی از دنیای باستانی ایران

فلسفه چینی: سفری به ژرفای اندیشه شرقی

رازهای نهفته در دل عصر آهن

راز قتل دختربچه 11 ساله اصفهانی فاش شد

تمهیدات ویژه برای استفاده از پنل‌های خورشیدی در خلیل آباد

رخ نمایی مرال قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار

السنوار شطرنج باز قهاری است/ هر بار ما را غافلگیر می‌کند

حزب الله برای نخستین بار از موشک‌های «الماس» استفاده کرد+ فیلم

ثبت تصویر گوزن قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار + فیلم

کودکان با شعر زندگی موفق‌تری خواهند داشت

دستگیری سارقان سابقه‌دار در اسفراین

فیلم و عکس | تلألو اردوی جهادی در روستای «زاری» اسفراین

تلألو اردوی جهادی در روستای «زاری» اسفراین + فیلم و عکس

جزییات و شیوه قتل بازپرس ویژه و قاضی سابق در آمل

هشدار دادستان بجنورد در خصوص تکمیل پل ورودی کنارگذر شمالی

فیلم| تجمع دانشگاهیان بجنورد در حمایت از دانشجویان آزادی‌خواه آمریکا

نگاهی به تمام جنجال‌های کریمی قدوسی | گاف تاریخی نماینده مشهد چه بود؟

قیمت انواع سبزیجات برگی و غیربرگی در میادین میوه و تره‌بار

قیمت انواع میوه در میادین و بازارهای میوه و تره بار اعلام شد

مزیت خرید کتاب الکترونیک چیست؟

راهنمای خرید کتاب 504 + معرفی و دانلود 504

پیکر مطهر پدر شهیدان بابایی ملکشاه در بابل تشییع شد

کشف و توقیف 25هزار لیتر سوخت قاچاق در خراسان جنوبی

ایجاد بخش مدیریت بحران در دستگاه‌های اجرایی ضروری است

وضعیت طرح نهضت ملی مسکن در خراسان‌رضوی مطلوب است

درمان «ارس» تنها پلنگ باغ وحش شهرستان مشهد پیگیری می‌شود

کیش با کسب بالاترین امتیاز در4 شاخصه سرمایه گذاری، صادرات، بهبود فضای کسب و کار و ارزش تولیدات برتر شد

«مگره و مردان محترم» در کتابفروشی‌ها دیده شدند

نخستین مسابقه «روایت‌نویسی نمایشگاه کتاب» برگزار می‌شود