پیام خراسان

آخرين مطالب

«مشکلات اعزام عمره حل می‌شود»، اما چه زمانی؟ فرهنگي

«مشکلات اعزام عمره حل می‌شود»، اما چه زمانی؟
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - روز گذشته خبری از حج و زیارت منتشر شد که به‌صورت غیرمستقیم نشان از لغو سفر عمره داشت اما پس از آن وزیر خارجه عربستان برای حل این مشکل ابراز امیدواری کرد؛ این صحبت‌ها در حالی است که مشتاقان زیارت خانه خدا علاوه بر حدود 8 سال انتظار، حدود 2 ماه بلاتکلیف و سردرگم بودند.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، پس از هشت سال وقفه در اعزام‌های حج عمره، بیست‌ویکم آذر 1402، ضمن اعلام هزینه دقیق سفر عمره مبنی بر 40 تا 44 میلیون تومان گفت: با همکاری نهادهای مختلف مقدمات تشرف زائران به عمره مفرده بعد از 8 سال وقفه بیست‌وهشتم آذر صورت می‌گیرد.
اما بر خلاف این وعده بیست‌وهشتم آذر رسید و خبری از اعزام زائران نشد و دو روز بعد یعنی سی‌ام آذر ماه اعلام شد که اعزام‌ها با 2 هفته تأخیر از سیزدهم دی ماه انجام می‌شود و در این روند بود که با تکمیل نشدن ظرفیت‌ها، به مرور ظرفیت‌های جدیدی اعلام می‌شد و متقاضیان نیز در انتظار رسیدن سیزدهم دی ماه بودند؛ سیزدهم دی ماه در حالی‌که زائران تمام برنامه‌ریزی‌های خود برای پایان ایمن فراق کرده بودند، خبر تعویق پروازها منتشر شد و در این باره اظهار کرد: برای انجام پروازها به سرزمین وحی باید مجوز ورود از سوی سازمان هواپیمایی کشوری عربستان صادر می‌شد که همچنان منتظر دریافت آن هستیم.
با اعلام این خبر، قرار بر این شد که اعزام تمام کاروان‌های عمره تا هفدهم دی لغو شود و پس از این تعویق نیز اداره کل حج و زیارت تهران به کارگزاران زیارتی این استان اطلاع داد به دلیل صادر نشدن مجوز پروازها، اعزام کاروان‌های عمره از استان تهران تا بیست‌وچهارم دی‌ماه عقب افتاده است.
چند روز پس از انعقاد تفاهم‌نامه حج تمتع سال 1403، رئیس سازمان حج و زیارت در گفت‌وگویی با ایرنا گفت: در نشست هفته گذشته با مسئولان حج عربستان، آمادگی خود را برای اعزام زائران اعلام کردیم و تمام برنامه‌ریزی‌های لازم برای استقرار زائران عمره از قبیل اجاره هتل‌ها و استقرار نیروهای ستادی، خریدهای لازم در خصوص خوراک و پذیرایی زائران، دسته بندی گروه‌های اعزامی و خرید ارز هم انجام شده و منتظر پاسخ وزارت امور خارجه یا هواپیمایی کشورمان برای اعزام زائران هستیم.
در این میان نیز علت تأخیر اعزام‌ها را صادر نشدن مجوز نهایی از سوی عربستان دانست و افزود: شرکت هواپیمایی جدول پروازی، نوع و شماره اختصاصی و بین‌المللی هواپیما و ظرفیت آن را ارائه کرده بود که متأسفانه دریافت مجوز نهایی لازم برای ورود هواپیمای جمهوری اسلامی ایران به کشور میزبان با مشکل مواجه شد.

پیام خراسان

نیز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه زمان دقیق اعزام‌ها را اعلام نکرد اما عنوان کرد: بیش از پنج میلیون نفر برای اعزام به حج عمره ثبت نام کرده بودند که باید این مسئله را در نظر داشت؛ اقداماتی را که باید سازمان حج انجام می‌داد اعم از رزرو هتل‌ها و … عملی شده است و به تعویق افتادن پروازها به دلیل اختلاف فنی بود که در راستای حل آن مرتباً با وزیران امور خارجه و راه و شهرسازی در ارتباط هستم.
پس از تمام فراز و نشیب‌ها، چهارشنبه بیست‌وهفتم دی وی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در خصوص برگشت هزینه عمره به افراد متقاضی اظهار کرد: «روز گذشته سازمان حج و زیارت اعلام کرد افرادی که می‌خواهند، می‌توانند هزینه را پس بگیرند و مشکلی در این زمینه نداریم.» و یازدهم بهمن بود که روابط‌عمومی سازمان حج و زیارت اعلام کرده «40 هزار نفر نسبت به تکمیل فرایند ثبت‌نام خود برای اعزام به عمره مفرده اقدام کرده بودند که با توجه به طولانی شدن آغاز اعزام و اعلام این سازمان مبنی بر امکان انصراف، تعدادی از هموطنان نسبت به انصراف اقدام کردند.» و با اعلام این خبر بود که بخشی از متقاضیان از رفتن به این سفر ناامید شدند.
در همان روز یعنی یازدهم بهمن، وزیر کشور دیداری با عبدالله بن سعود العنزی سفیر عربستان در تهران داشت و سفیر عربستان درخصوص اعزام زائران ایرانی به عمره مفرده براساس توافق جدید بین مسؤولان دو کشور اظهار کرد: «تأخیری به خاطر مسائل فنی در اجرای عمره به وجود آمده که انشاالله بزودی حل و انجام خواهد شد.» و حدود 2 هفته بعد یعنی بیست‌وسوم بهمن نیز وزیر فرهنگ مجدداً دیداری با سفیر عربستان سعودی داشت و العنزی در این دیدار تاکید کرد: «این مشکل به مسائل اجرایی و تخصصی در زمینه سفرهای هوایی بازمی‌گردد و مسائل تاکنون در حال حل شدن است.»

پیام خراسان

اما برخلاف این وعده‌ها، روز گذشته بود که سازمان حج و زیارت اعلام کرد: با توجه به طولانی شدن انتظار برای برقراری عمره مراحل واریز وجه متقاضیان عمره تا پایان وقت اداری بیست‌وهشتم بهمن ماه انجام خواهد شد؛ این پول در بانک بوده و سازمان حج در این رابطه امکان پرداخت سود ندارد چرا که دسترسی به آن ندارد. از طرفی بازگشت مبالغ به حساب زائران مطالبه ما بوده تا زوار متضرر نشوند و ساعاتی پس از انتشار این خبر، وزیر خارجه عربستان در گفت‌وگو با وزیر امورخارجه کشورمان تاکید کرد: «در مورد حضور ایرانیان در حج عمره هیچ ملاحظه سیاسی وجود نداشته و رفع مشکل فنی در سازمان هواپیمایی عربستان در گام نهایی قرار دارد.» و برای از سرگیری سفر عمره‌گزاران ایرانی به مکه مکرمه و مدینه منوره ابراز امیدواری کرد. خبر سازمان حج و زیارت در حالی منتشر شد که به‌صورت غیرمستقیم نشان از لغو سفر عمره داشت و این صحبت‌ها در حالی است که مشتاقان زیارت خانه خدا علاوه بر حدود 8 سال انتظار، حدود 2 ماه بلاتکلیف و سردرگم بودندو برای ثبت‌نام نیز هزینه 40 تا 44 میلیون تومانی پرداخت کرده بودند، مبلغی که حدود 2 ماه در اختیار آن‌ها نبود و برخی از افراد نسبت به این موضوع گله‌مند هستند. کد خبر 728701

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/644679/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هشدار زرد هواشناسی برای این استان‌ها طی 2 روز آینده

کلنگ زنی و افتتاح پروژه‌های بهداشتی و درمانی خراسان شمالی با حضور معاون وزیر بهداشت

رشد 16 درصدی اهدای خون در خراسان شمالی

543 میلیارد و 300 میلیون تومان، برآورد اولیه خسارت سیل به بخش کشاورزی خراسان جنوبی

تجمع جامعه دانشگاهی مشهد در محکومیت برخورد با حامیان فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا

افتتاح پروژه‌های حوزه سلامت نقش مهمی در رفع محرومیت‌های خراسان شمالی دارد

هشدار زرد هواشناسی برای بیشتر نقاط کشور

اطلاع نگاشت | شکستِ خفّت‌بار

کشف 4/5 میلیارد ریال مواد غذایی احتکاری در کاشمر

برپایی جشن «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام رضا (ع) مشهد

واکنش تاکسیرانی به فیلم حمل بار عجیب توسط یک تاکسی

ثبت سفارش کتاب درسی چگونه است؟

صدور 2 هشدار جدید هواشناسی + جزئیات

دومین نشست کمیسیون تخصصی طرح و برنامه شاهد برگزار شد

نظریه پزشکی قانونی یکی از ارکان اساسی رأی قاضی است

جنگ علوفه شروع شده است

استقبال گسترده زائران و مجاوران رضوی از جشنواره لاله‌های مشهد

پایداری تولید شرط اولیه امنیت غذایی است

رفع تصرف 5 هزار متر مربع از زمینهای ملی خواف

برآورد سطح زیرکشت برنج با داده‌های فضایی برای نخستین بار

یمن جایگزین مهمان ویژه نمایشگاه کتاب شد

جریان حکمت عراق 2هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی اهدا کرد

کتاب «برای قلب های شکسته» منتشر شد

«حسنا و ملکه‌های رنگی» به کتابفروشی‌ها آمدند

هم‌قسم شدن مدیران مناطق آزاد برای جذب گردشگران غرب آسیا

عکس| اقدام خیرخواهانه کاپیتان پرسپولیس برای کودک خراسانی

دانشگاه فردوسی نخ تسبیح فردوسی دوستان و شاهنامه پژوهان

صدور 2 هشدار جدید هواشناسی  + جزئیات | امروز کدام مناطق بارانی است؟

اجراشدن 65 طرح در محلات هدف بازآفرینی خراسان جنوبی

دستور استاندار خراسان رضوی بر راه اندازی تیمارگاه حیات وحش در استان

بهره برداری از 2105 واحد مسکن مددجویی کمیته امداد خراسان رضوی شد

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی منصوب شد

مرگ مشکوک قاضی ویژه دادگاه زمین خواری در ولنجک

تاریخ ورود سامانه جدید بارشی مشخص شد

خبر مهم درباره اجرای طرح ترافیک جدید

پیام مهم آیت الله مکارم به سردار رادان درباره «طرح نور»

توضیحات وکیل توماج صالحی درباره پرونده اش

برآورد اولیه خسارت سیل به بخش کشاورزی

فیلم | کلنگ بیمارستان مادر و کودک بجنورد بر زمین خورد

تجمع دانشگاهیان تهران، مشهد و اهواز در حمایت از خیزش دانشجویان آمریکاو اروپا

تجمع دانشگاهیان مشهدی در محکومیت جنایات آمریکا

خودنمایی آبشار فصلی در دل طبیعت روستای جنگل علی بهاباد + فیلم

دفاع جوان کاشمری از 3 دختر نوجوان در مقابل اراذل و اوباش

تالیف و تدوین 200 کتاب با موضوع ایثار و شهادت در استان

پیام مقاومت مردم یمن را در نمایشگاه کتاب تهران به دنیا مخابره می‌کنیم

چاپ دوم کتاب «ترجیع‌بند در شعر نو» منتشر شد

«یمن» به جای «هند» مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد

25 هزار نیروی جدید در وزارت بهداشت جذب می‌شوند

شرایط برای عرضه ظرفیت‌های خراسان جنوبی در اکسپو فراهم است

شکست حمله نظامی آمریکا در صحرای طبس تجلی حقانیت جمهوری اسلامی بود