پیام خراسان

آخرين مطالب

جستجو برای پیدا کردن یک شربت آنتی‌بیوتیک اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - به گزارش قدس خراسان، زنی میانسال وارد داروخانه شد و نسخه‌ای کاغذی را نشان دکتر داروخانه داد، دکتر هم گفت شربت اول کوآموکسی کلاو 623 را نداریم. شاید داروخانه‌های دولتی مثل هلال‌احمر داشته باشند. زن با ناامیدی گفت این چهارمین داروخانه است که از صبح سر زده‌ام. یک داروی آنتی‌بیوتیک مگر چیست که هیچ جا پیدا نمی‌شود؟
داروخانه بعدی مربوط به دارالشفاء امام است.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
داروخانه‌ای بزرگ و شلوغ که به خاطر مجاورت نزدیک به حرم مطهر رضوی قائدتا بیشتر مورد توجه مسئولان برای تأمین دارو است، چند دقیقه‌ای بین بیماران ایستادم تا ببینم وضعیت داروها در این داروخانه چگونه است، یکی از مراجعه‌کنندگان مرد جوانی است که در نسخه‌اش وارفارین تجویز شده است اما موجود نیست. چند دقیقه بعد زن میانسالی انسولین قلمی نوومیکس می‌خواست آن هم موجود نیست.
زنی حدوداً 70 ساله از راه رسید و مستقیم به یکی از باجه‌های تحویل دارو رفت و درباره قرص متی مازل پرسید، مسئول باجه گفت اگر نسخه داشته باشی به تعداد محدود می‌توانیم بدهیم.
مسئول یکی دیگر از باجه‌های این داروخانه گفت: برخی داروهای کمیاب قبل از عید، الان در اختیار داروخانه‌ها قرار گرفته است اما با نسخه و به تعداد کم می‌توانیم تحویل دهیم البته همچنان نسخه‌هایی در طول روز می‌رسد که یک یا دو قلمش داروهای کمیاب است و بیمار دست خالی بیرون می‌رود.
خیابان طبرسی از قدیم به خاطر وجود مسافرخانه‌ها و خانه مسافرهای ارزان قیمت نسبت به دیگر خیابان‌های منتهی به حرم مطهر رضوی شلوغ‌تر است و زائران زیادی را میزبانی می‌کند. از حرم مطهر رضوی که خارج شدم در پیاده‌رو پر از زائر این خیابان قدیمی و نوستالژیک مشهد دنبال داروخانه بعدی گشتم، بالاخره بعد از طی مسافتی به اولین داروخانه رسیدم که به گفته کاسب‌های محلی جزو داروخانه‌های دولتی شبانه روزی است. در صحبت با مسئول فنی داروخانه متوجه شدم اگر نسخه داشته باشم می‌توانم سه عدد نوومیکس تهیه کنم. وارفارین هم به تعداد خیلی محدود با نسخه تحویل می‌شود اما سولفاسالازین ناموجود است.
مسئول فنی بیان کرد: داروهای کمیاب تعدادشان زیاد است باید منتظر شویم تا 14 فروردین ببینیم شرکت‌های پخش دارو چه اقلامی را می‌توانند تأمین کنند.
داروخانه بعدی در فاصله کمی از این داروخانه در آن سوی خیابان قرار دارد، مسئول داروخانه گفت: نوومیکس در حد یک یا دو قلم با نسخه تحویل می‌دهیم وارفارین و سولفالازین را هم مثل برخی دیگر از داروها نداریم.
بدحسابی دولت با داروخانه‌ها، دودی که در چشم مردم می‌رود
زنی با کودکی در بغل وارد شد و درخواست یک برند خاص از شیرخشک را داشت، داروخانه‌دار گفت نداریم، پرسیدم یعنی توزیع نمی‌شود؟ پاسخ داد توزیع می‌شود و اوضاع موجودی شیرخشک نسبت به چند ماه قبل بهتر شده است اما به خاطر تأخیرهای سه ماهه بیمه سلامت نمی‌توانیم شیرخشک را به صورت نقد یا نهایتاً 20 روزه از شرکت‌های پخش تهیه کنیم. نقدینگی ما به علت بد حسابی‌های صورت گرفته در طرح دارویار و شیرخشک کم شده است و گاهی با وجود اینکه شیرخشک یا اقلام دیگر دارویی موجود است نمی‌توانیم خرید کنیم یا به میزان خیلی محدود خریداری می‌کنیم.
سهمیه اضافی در نوروز برای دو دارو کمیاب
افزایش سهمیه دارویی مشهد برای نوروز ادعای سازمان غذا و دارو و دانشگاه علوم پزشکی است اما وضعیت موجود در داروخانه‌ها این موضوع را صددرصد تأیید نمی‌کند.
موضوع را از مدیر امور دارو و مواد تحت کنترل معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد پیگیری کردیم.
علی اصغر اسماعیل‌زاده در این خصوص توضیح داد: سازمان غذا و دارو یک سامانه کشوری دارد به نام سامانه کمبودها که همکاران من به طور مستمر در آنجا کمبودهای دارویی را ثبت می‌کنند با این وجود بخاطر حساسیت تأمین دارو به ویژه در ایام نوروز این کمبودها را به صورت مکاتبه‌ای هم به سازمان غذا و دارو اعلام کردیم و این پیگیری‌ها منجر به اختصاص سهمیه دارویی اضافی نوروزی برای دو داروی نوومیکس و وارفارین شد.
سامانه 190 راهنمای دستیابی به داروهای کمیاب
وی با بیان اینکه مشکل اصلی این داروها مشکل دسترسی است نه توزیع، بیان کرد: ما برای اینکه این داروها در اختیار همه بیماران واقعی قرار گیرد آن‌ها را در اختیار همه داروخانه‌ها قرار ندادیم به عنوان مثال وارفارین را در تعدادی از داروخانه‌های شبانه‌روزی توزیع کردیم، در واقع ما داروخانه‌های شهر مشهد را در مناطق مختلف تقسیم‌بندی کردیم و توزیع داروهای کمیاب را به شکلی انجام داریم که در هر دوره تعدادی از داروخانه‌ها این داروها را داشته باشند از طرفی همکاران ما در سامانه 190 هم آماده پاسخگویی هستند تا اگر بیماری نتوانست داروی مورد نیاز خود را پیدا کند از طریق این سامانه راهنمایی شود و داروخانه‌هایی که دارو را دارند معرفی می‌شوند.
جمع‌آوری داروهای کمیاب از داروخانه‌ها توسط برخی افراد «بیمارنما»
مدیر امور دارو و مواد تحت کنترل معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: با رصدی که همکاران ما داشته‌اند متوجه شده‌اند برخی افراد که حتی ممکن است بیمار هم نباشند با تماس‌های مکرر دنبال این هستند که بفهمند داروهای کمیاب در کدام داروخانه‌ها موجود است تا با تهیه نسخه این داروهای کمیاب را از داروخانه‌ها جمع کنند. به همین علت ما مجبوریم این داروها را به داروخانه‌های محدودی بدهیم تا بتوانیم نظارت و کنترل بیشتری بر این موضوع داشته باشیم و دارو به دست مصرف کننده واقعی و افراد بیمار برسد. داروخانه‌ها هم به همین دلیل داروهای کمیاب را به تعداد محدودتری در اختیار افراد قرار می‌دهند.
28 درصد سهمیه دارویی مشهد در استان‌های دیگر!
اسماعیل‌زاده در پایان از تلاش دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای افزایش سهمیه دارویی این کلانشهر زیارتی که قطب گردشگری سلامت هم هست خبر داد و گفت: در شهر مشهد علاوه بر جمعیت بالای مهاجران و زائران، افرادی هم از استان‌های دیگر به صورت یک روزه برای درمان‌های تخصصی می‌آیند و داروهای تخصصی‌شان را هم تهیه می‌کنند و می‌روند، بر اساس بررسی‌هایی که انجام شده 28 درصد دارو در مشهد را افرادی از استان‌های دیگر به این ترتیب خریداری کرده‌اند به همین علت همواره درخواست افزایش سهمیه دارویی برای مشهد و استان خراسان داشته‌ایم.
خبرنگار: معصومه مومنیان

پیام خراسان

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/657005/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اعزام نخستین کاروان حج عمره استان سمنان

تاکید رئیس شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز بر ممنوعیت کشتار غیر مجاز دام در منازل و معابر

تقاضای ارتقاء جایگاه مسئولین فنی بهداشتی دامپزشکی در جلسه هم اندیشی نیشابور

(تصاویر) ترسناک‌ترین جاذبه‌های گردشگری جهان؛ از قلعه اجنه تا جنگل خودکشی!

بدقولی کنداکتوری تلویزیون این بار با برنامه «هفت»

اردوی آماده سازی تیم کشتی نونهالان استان در سرخس

دومین پویش مردمی پاکسازی جنگل های هیرکانی در گرگان برگزار شد

برخورد قضایی با کشاورزانی که بقایای محصولات را می‌سوزانند

انتشار کتاب «ماهی جان» در قزوین

تخصیص 300 میلیارد ریال برای تکمیل طرح تغذیه مصنوعی بندان

آزمون کنکور سراسری برای دانش آموزان مناطق سیل زده برگزار می شود

تحقق 129 مصوبه از سفر اول دولت سیزدهم به خراسان رضوی

کنکور سراسری برای دانش آموزان مناطق سیل زده برگزار می‌شود

آزمون سراسری برای دانش آموزان مناطق سیل زده تکرار می‌شود

رشد هفت درصدی اهدای خون در خراسان رضوی

خواهرکشی در ویلای زیبا برای جلوگیری از بدنامی!

زمان برگزاری حراج جدید شمش طلا اعلام شد

مهارت آموزی 1500 بانوی بیرجندی در رشته‌های فنی و حرفه‌ای

یک‌بار دیگر کنکور ویرانگر!

هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد "پاک" است

مذاکره بامزه محیط بان با خرس در جنگل‌ مازندران

رییس دانشگاه فردوسی مشهد به روسای دانشگاههای آمریکا نامه اعتراضی نوشت

بارورسازی ابرها می‌تواند منجر به اثرات فاجعه بار شود

فراهم شدن امکان حضور دانشجویان و بیماران غیرایرانی برای تحصیل و درمان در مشهد

موج استعفای مقامات نظامی صهیونیست این‌بار هالیوی را گرفتار می‌کند

دختر کیومرث پوراحمد: پدرم خودکشی نکرد

مردم کدام کشور‌ها بیشتر کتاب می‌خوانند؟ (اینفوگرافی)

نگاهی به کتاب «خداشناسی قرآنی کودکان»/ شما خدا را می‌شناسید؟

پیش‌بینی برداشت بیش از 2000 تن گل محمدی در خراسان رضوی

پرواز مشهد به تهران هواپیمایی چابهار با تاخیر 500 دقیقه ای انجام شد

آبیاری نوین ؛ گامی به سوی جهش تولید

با صدور آرای جایگزین حبس؛ کتابخانه‌های سرایان تجهیز می‌شود

ریزش 100 دلاری طلای جهانی

مرد نقاش، راز آتش زدن همسر و فرزندش را فاش کرد

کشف جسد بازپرس ویژه مبارزه با زمین‌خواری

صدور حکم حبس برای متصدی غیرمجاز جمع‌آوری ضایعات

فیلم/ تأخیر 5 ساعته در پرواز مشهد تهران

پرواز مشهد به تهران با 500 دقیقه تاخیر انجام شد

برای اولین بار یک زن همزمان پمپ قلب و پیوند کلیه خوک دریافت کرد

دختر کیومرث پوراحمد: پدرم خودکشی نکرده است

رانندگی خودرو دیزلی با سوخت زیستی

کتابِ «حکایت زخم ها» به چاپ دوم رسید

کتابِ «حکایت زخم‌ها» به چاپ دوم رسید

هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد پاک است

یک میلیون و 500 هزار شاخه گل رز در خراسان جنوبی تولید شد

مددجویان کمیته امداد خراسان‌شمالی 2600 مترمربع فرش بافتند

حضور 5 تیم دانش‌آموزی خراسان شمالی در نخستین المپیاد ملی آموزش هنر

برگزاری نشست علمی "خلیج فارس هویت ملی و تاریخی" در کیش

آب شرب روستاهای مناطق سیل‌زده خراسان‌جنوبی وصل شد

تصاویر سرریز شدن سد بر اثر شدت باران در خراسان جنوبی