پیام خراسان

آخرين مطالب

«عیدگاه» نماد ظرفیت بالای فرهنگ ایرانی- اسلامی در ایجاد شادی و نشاط فرهنگي

«عیدگاه» نماد ظرفیت بالای فرهنگ ایرانی- اسلامی در ایجاد شادی و نشاط
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی رویداد «شب‌های عیدگاه» به مدت چهار شب در محل فرهنگسرای جهاددانشگاهی مشهد برگزار شد که برپایی بازارچه‌های فرهنگی، اجرای نواهای خراسانی، بازی‌های رومیزی، اجرای پادکست، نمایشنامه‌خوانی، بازی‌های محیطی، پخش مستند «غیرمسکونی» و صحبت در مورد ناشنیده‌های مشهد از برنامه‌های تدارک دیده شده این رویداد بود.
اجرای پادکست رادیو آوان، نمایشنامه‌خوانی، ناشینده‌های مشهد، اجرای موسیقی محلی خراسان و بازارچه فرهنگی از برنامه‌های ثابت این رویداد بود که با استقبال قابل توجه مخاطبان مشهدی و دانشجویان همراه شد.
در دو شب پایانی این برنامه اما حضور تعدادی از خوشنویسان مشهدی شور جدیدی به عیدگاه بخشید و استقبال جالب توجه شهروندان برای تماشای این هنر و سفارش متن خوشنویسی شده به این هنرمندان قابل توجه بود و تازه واردان به محل رویداد را به سوال وا می‌داشت که علت شلوغی این بخش از رویداد چیست.
این خلاقیت باعث شد که تمامی حاضران در رویداد حتی دانشجویان برگزارکننده آن، کاغذ خط‌های متعددی با شعر و متن مورد نظرشان به این هنرمندان سفارش دهند. کاغذهای خوشنویسی شده شهروندان در تمام نقاط محل برگزاری حس جالبی به بازدیدکنندگان و تازه‌واردان به این رویداد می‌داد. البته بخش موسیقی‌ نواحی خراسان نیز از برنامه‌های پربازدید این رویداد بود که هنگام اجرای هنرمندان حاضران زمانی هرچند کوتاه را به تماشای اجرا اختصاص می‌دادند.
یکی از مواردی که پویایی رویداد را دائما به تصویر می‌کشید بازی محیطی «سه راهی» بود که تدارک دیده شده بود تا شرکت‌کنندگان در آن به حل معمایی با پیدا کردن سرنخ‌هایی در محیط بپردازند که جست‌وجو برای حل مسائل و پیدا کردن سرنخ‌ها تصویر جالبی را برای مخاطب به وجود آورده بود و این سوال ایجاد می‌شد که چه اتفاقی رخ داده است که تعدادی دائما در فضای بیرونی درحال کنکاش هستند.
در کنار برنامه‌های ثابت این رویداد، نمایش قرآنی 1400 ساله و اکران مستند غیرمسکونی با نقد نیز از برنامه‌هایی بود که مخاطبان بسیاری را به خود جذب کرده بود و سالن‌های مدنظر برای این برنامه‌ها در زمان اجرا کاملا پر بود.
از نکات مهمی که در برگزاری این رویداد می‌توان به آن اشاره کرد اجرای صفر تا 100 این برنامه توسط دانشجویان فعال در بخش‌های مختلف ذیل جهاد دانشگاهی خراسان رضوی بود که با حمایت معاونت فرهنگی این سازمان رقم خورد.
سعید خدیوی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایسنا در حاشیه آخرین شب از رویداد «شب‌های عیدگاه» اظهار کرد: جهاددانشگاهی با توجه به تقارن بهار ایرانی و اسلامی که می‌توان این اتفاق را به فال نیک گرفت، تصمیم گرفت در چهار شب پایانی ماه مبارک رمضان که منتهی به عید شد این رویداد را برگزار کند.
وی در خصوص نام‌گذاری این رویداد به نام «عیدگاه» اضافه کرد: در فرهنگ اسلامی به رویدادهای فطر و قربان عید می‌گویند، همچنین عیدگاه به جایی گفته می‌شود که در آن نماز عید فطر برگزار می‌شده است، البته نام یکی از محله‌های مشهد که این اتفاق در آن رخ می‌داده نیز بوده است.
خدیوی ادامه داد: هدف این بود که در این رویداد به موضوع نشاط و شادی توجه بیشتری شود و نشان دهیم که فرهنگ ایرانی و اسلامی ما ظرفیت بالایی برای ایجاد امیدواری و نشاط دارد. چراکه در فرهنگ ایرانی عید، همزمان با نو شدن جهان بیرون است، در فرهنگ اسلامی نیز عید فطر روزی است که جهان درون افراد پس از یک ماه روزه داری نو شده است.
وی خاطرنشان کرد: ترکیب این ذو در هیچ فرهنگ دیگری در جهان به چشم نمی‌خورد و ظرفیت بی‌بدیلی است که شما در کنار نو شدن جهان بیرون که از فرهنگ ایرانی گرفته شده است نوشدن جهان درون را نیز همراه دارید.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان رضوی عنوان کرد: همچنین در نظر داریم تا در بلندمدت فضای مجتمع شریعتی را به فضایی برای حضور فعالان فرهنگی با تاکید بر فرهنگ فاخر ایرانی-اسلامی تبدیل کنیم. این فضا هویت و تاریخی قدیمی دارد که زنده کردن آن بسیار مهم است چرا که برای ایجاد هویت در نسل جدید و پیوند آن با نسل‌های گذشته بسیار تاثیرگذار است.
خدیوی گفت: با توجه بر اینکه این رویداد برای اولین بار توسط جهاددانشگاهی برگزار شده و با استقبال خوبی همراه بوده است، البته اگر در ادامه این نوع از رویدادها استمرار داشته باشد اسقبال نیز افزایش خواهد داشت؛ چرا که مردم باید احساس کنند که این مکان، فضایی شهری است. همچنین این مجتمع دارای ظرفیتی است که می‌تواند جهاد را به عنوان کنشگر بین دانشگاه و فضای مردمی در حوزه فرهنگی معرفی کند.
وی ادامه داد: در نهایت هدف جهاددانشگاهی این است که با برگزاری این رویدادها در این فضا بین عموم مردم و فضای دانشگاهی ارتباط مستمری برقرار کند.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی اضافه کرد: جهاددانشگاهی مشهد همچنین تصمیم به ادامه برگزاری این رویدادها دارد و بازارچه‌هایی را با رویکردهای فاخر فرهنگی در این فضا در مناسبت‌های مختلف برگزار خواهد کرد.
وی در خصوص مشارکت نهادهای فرهنگی مشهد در برگزاری این رویداد عنوان کرد: معاونت فرهنگی شهرداری مشهد در تبلیغات شهری این رویداد از ما حمایت کرد و امیدوارم که در رویدادهای بعدی نیز شاهد افزایش مشارکت نهادهای فرهنگی مشهد باشیم. البته ما تلاش می‌کنیم بازارچه‌ها در این فضا به صورت دائمی در زمینه صنایع فرهنگی فعال باشند و تا ادامه بتوانیم با ترکیب رویدادها با صنایع فرهنگی به رونق اقتصاد فرهنگ در مشهد نیز کمک کنیم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/663894/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جان باختن یک نفر در اثر سقوط از ارتفاعات جنگل ابر

بانکی‌پور، نماینده مجلس: در لایحه حجاب و عفاف تمام دوربین‌های ادارات دولتی و خصوصی باید به فراجا وصل شوند / کسی که کشف حجاب کند، بار اول یک و نیم میلیون تومان جریمه می‌شود، بار دوم، 3 میلیون تومان که بعد از سه هفته باید 4 و نیم میلیون تومان پرداخت کند / ب

امدادرسانی به بیش از 500 خودرو در نیشابور

باز باران، با طراوت بهاری

خراسان شمالی غرق در ماتم عزای صادق آل محمد

جاری شدن سیل در روستای فیروزه

بیش از 150 بهورز در سال جاری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد جذب می‌شوند

عملیات جستجو و نجات 15 گردشگر مفقود شده در جنگل های نوشهر

کتاب آموزش زبان انگلیسی برای مبتدیان

راز جسد بدون سر با خالکوبی ستاره فاش شد

نجاتگران هلال احمر جاجرم به متاثرین از سیل امدادرسانی کردند

هنرمند پیشکسوت خراسان شمالی به سوی خانه ابدی بدرقه شد

بالاخره راز هرم جیزه کشف شد!

گردهمایی بزرگ حجاج در استادیوم آزادی

رسمی؛ رئال مادرید برای سی‌وششمین بار قهرمان لالیگا شد

پاداش یک فصل تاریخی؛ ژیرونا برای اولین بار به لیگ قهرمانان اروپا صعود کرد!

مراسم شهادت امام صادق (ع) در مشهد + فیلم

زندگی و زمانه آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی در «شمع محفل»

همایش زائران حج تمتع خراسان جنوبی به روایت تصویر

عکس| خسارت های شدید بارش تگرگ به خودروها در یک شهر ایران

فیلم/ بارش تگرگ‌های درشت در خراسان جنوبی

(تصاویر) خسارت تگرگ به منازل و خودرو‌ها در شهر مرزی درح _سربیشه خراسان جنوبی

سیلاب به مزارع روستای سرچاه شور خسارت زد + تصاویر

بارش شدید تگرگ‌های درشت در خراسان جنوبی و آسیب به منازل و خودروها + ویدئو | اندازه تگرگ ها را ببینید

کوهنوردان گمشده در ارتفاعات شهرستان داورزن نجات یافتند

صادق خان برای سومین بار شهردار لندن شد

کوهنوردان گمشده در ارتفاعات داورزن نجات یافتند

انسان از 300 هزار سال پیش سرما می‌خورده است

امام جعفر صادق (ع)؛ شخصیت مهم در جهان اسلام و مکتب شیعه

بارش شدید تگرگ در دُرُح

بیشترین خسارت سیل بهاری به راه‌های شهرستان خوسف

پخش دور دوم مناظرات انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف

40 سال چشم به راهی

خسارت سیلاب آن روی سکه بارندگی‌ها

عزاداری سالروز شهادت امام جعفرصادق(ع) در بجنورد برگزار شد

کارآگاه بازی برادر مقتول برای یافتن سر جسد و شناسایی قاتل | راز جسد بدون سر با خالکوبی ستاره فاش شد

وداع مردم خراسان شمالی با عیسی بخشی هنرمند موسیقی مقامی

برد حیاتی مشهدی‌ها در لیگ بسکتبال جوانان کشور

پیشوندها و پسوندها در ادبیات باشگاههای فوتبال ایران

شکسته شدن بند خاکی در روستای بیجورد بردسکن بر اثر سیلاب

چند خبر از شهرستان های نیشابور، بردسکن و فریمان

حمله به ایلات اسرائیل؛ این‌بار «سرایاالأشتر» + فیلم

برگزاری اولین رویداد میزهای تخصصی سند ملی زیارت در مشهد

شیخ صدوق، روایتگر صادق احادیث

کتاب من امام صادق (ع) را دوست دارم روانه بازار نشر شد

تداوم فعالیت سامانه ناپایدار در خراسان رضوی/افزایش سرعت وزش باد پیش بینی شده است

تداوم فعالیت سامانه ناپایدار جوی در خراسان رضوی/افزایش سرعت وزش باد پیش بینی شده است

وداع مردم خراسان شمالی با پیکر مرحوم عیسی بخشی

دو طرح بزرگ مدیریت بحران در نهبندان اجرا می‌شود

زائران حج امسال، دفاع از ملت فلسطین را مورد توجه قرار دهند